Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Velkommen, Jeg skal ta to fag som privatist, og studere disse frem til eksamen i november. Planen er at jeg skal omgjøre karakter 4 til en 6'er i begge fagene. Fagene er MAT1001 Matematikk 1P-Y og SAF1001 Samfunnsfag. Relevante lærebøker er skaffet. Jeg skal bruke Sinus 1YP for matematikk, forfattet av Cappelen, og Fokus Samfunnsfag i samfunnsfag, forfattet av Aschehoug. Er dette god nok litteratur? Men det er noe med leselister, kompetansemål, pensum osv. Hva må jeg gjøre her? Er det lurt å velge PC når jeg skal ha muntlig eksamen i Samfunnsfag? Jeg trenger ikke PC i matematikk, der bruker jeg grafisk kalkulator. Søker intelligente svar. Endret 7. august 2011 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Burke Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Hey! Har ikke erfaring med matematikken der, men 1PY bør være temmelig lett. Har selv ikke tatt noen av fagene som privatist (akkurat gått ut av VG1). Jeg har brukt Fokus samfunnsfag også; syntes boka var helt greit formulert og lett å tilegne seg kunnskap i, men syntes det er litt for lite stoff hvis man skal opp på seksernivå da det gjerne krever at man går i dybden. Privatisteksamen har som regel en 30/60 min forberedelse, da anberfaler jeg at du bare bruker penn og papir og noterer ned så mye du bare orker (uten å stresse) for så å gå inn. Man vet jo aldri når PC-en kan slukne osv, og du får ikke medhold fra sensor om det skjer noe med den. Edit: Skal forøvrig ta Geografi VG1 som privatist til jul, fikk også en 4'er og vil gjerne forbedre til 6'er. Tips, anyone? Endret 6. august 2011 av Burke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg skal lese hele boken 3 ganger og gjøre alle oppgavene + ta notater. Med dette regner jeg med at jeg skal kunne klare alt for å nå sekser. Denne teknikken har fungert før, jeg leste veien til førerkortet 2 ganger, og gjorde 2 oppgave bøker, og jeg besto med null feil, på førsteforsøk på under 10 minutter. Med andre ord, prøver du hardt nok så klarer man hva som helst. Trenger jeg å bruke PC i samfunnsfag muntlig eksamen? en eventuell presentasjon kan lages på forhånd, og den lagres på en USB minnekort. Matematikk 1P-Y er svært lett, jeg fikk sekser i standpunkt i Matematikk 2T-Y, noe som er mye vanskeligere enn P-matten. Et spørsmål, det faget, geografi VG1 kan hvem som helst ta dette som privatist? eller må du ha studiespesialisering som bakgrunn? Jeg har gått yrkesfag etterfulgt med påbygg. Lenke til kommentar
Burke Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg skal lese hele boken 3 ganger og gjøre alle oppgavene + ta notater. Med dette regner jeg med at jeg skal kunne klare alt for å nå sekser. Denne teknikken har fungert før, jeg leste veien til førerkortet 2 ganger, og gjorde 2 oppgave bøker, og jeg besto med null feil, på førsteforsøk på under 10 minutter. Med andre ord, prøver du hardt nok så klarer man hva som helst. Du får bestemme hvordan du jobber selv, men vil anbefale deg å ta en titt i boka på div oppgaver/rep spørsmål da mange av spørsmålene er veldig korte og generelt bare fakta som du helt sikkert vet iom at du nå sikkert er ferdig på VGS. Trenger jeg å bruke PC i samfunnsfag muntlig eksamen? en eventuell presentasjon kan lages på forhånd, og den lagres på en USB minnekort. Jeg ville, som sagt, ikke anbefale PC-bruk, men får du råd om å gjøre dette, er det vel bare å kjøre på. Et spørsmål, det faget, geografi VG1 kan hvem som helst ta dette som privatist? eller må du ha studiespesialisering som bakgrunn? Jeg har gått yrkesfag etterfulgt med påbygg. Det regner jeg med! Har hørt om folk på yrkesfag som tok Feks. historie fra allmennfag som privatist bare fordi interessen var såpass høy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Grunnen til at jeg tar opp fag er at jeg skal muligens inn på Nanoteknologi hos NTNU, da må jeg heve snittet mitt fra 4,5 til 5,1. Dette skal jeg gjøre i læretiden min som begynner fra mandag av. Jeg regner selvsagt med alle alderspoeng 8p og realfagspoeng 4p, noe som betyr 5,1 = 6,3. Det jeg derimot kan gjøre i samfunnsfaget er å ikke velge PC, men når jeg studerer faget så lager jeg relevante notater fra alle kapitlene og skriver ut arkene. På eksamen så tar jeg med meg alle disse arkene, og velger ut de få relevante notatene når jeg får 30/60 min på å forberede et spesifikt emne. Dette burde funke? Jeg trodde jeg bare kunne ta privatisteksamen i fag som enten angår i mitt utdanningsprogram som for eksempel Samfunnsfag, 1P matte osv, eller i valgfrie programfag som for eksempel Geofag 1, Biologi 1 osv. Hvordan kan jeg sjekke om jeg har mulighet til å ta Geografi? for dette faget har jeg faktisk personlig interesse av på lik linje med Geofag 1 og 2. Noen som kan svare på om det er mulighet for å ta privatisteksamen i X-fag som for eksempel Geofag X? jeg fant ingenting på Privatistweb.no eller på UDIR.no. Lenke til kommentar
Burke Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Forståelig at du må heve snittet ditt, har selv planer om å studere Jus/statsvitenskap i Oslo, så må vel opp på nye høyder selv. Det med notater høres ut som en veldig god idé da man kan ha med seg absolutt alt man vil inn til forberedelsesrommet. Tror faktisk jeg skal gjøre det selv med geografi. Angående det med hvilke fag du kan ta som privatist ble jeg plutselig veldig usikker når du sa enten fra eget utdanningsprogram eller fra valgfrie programfag. Mener dog selv å ha hørt rykter om folk på yrkesfag som tok historie som privatist av ren interesse. Kan du ikke bare gå på privatistweb og melde deg opp/sende mail og spørre? Angående X-fag burde dette gå for det samme som VG2/VG3 fag da de i bunn og grunn er de samme. Lenke til kommentar
Abdulaziz Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Velkommen, Jeg skal ta to fag som privatist, og studere disse frem til eksamen i november. Planen er at jeg skal omgjøre karakter 4 til en 6'er i begge fagene. Fagene er MAT1001 Matematikk 1P-Y og SAF1001 Samfunnsfag. Relevante lærebøker er skaffet. Jeg skal bruke Sinus 1YP for matematikk, forfattet av Cappelen, og Fokus Samfunnsfag i samfunnsfag, forfattet av Aschehoug. Er dette god nok litteratur? Men det er noe med leselister, kompetansemål, pensum osv. Hva må jeg gjøre her? Er det lurt å velge PC når jeg skal ha muntlig eksamen i Samfunnsfag? Jeg trenger ikke PC i matematikk, der bruker jeg grafisk kalkulator. Søker intelligente svar. Vær så snill. dette e veldig viktig for me. I den tida klarte du det du ville fikk du en sekser i samfunnsfag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 9. mars 2013 Del Skrevet 9. mars 2013 Når denne tråden ble opprettet da var jeg veldig interessert i Nanoteknologi, men i ettertid forlot jeg den ideen om å bli sivilingeniør innen nanoteknologi. Dermed var det ikke lenger nødvendig å forbedre karakteren i disse fagene, så jeg meldte meg ikke opp til privatisteksamen i samfunnsfag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå