Hveding Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Hei! Neste måned skal jeg kjøpe dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637652 Fordi jeg skal kjøpe bulldozer når det kommer ut.. Men hvor stor ram skal jeg ha ? Føler før å gå før denne på 8GB ( https://prisguiden.no/produkt/corsair-vengeance-ddr3-1600-8-gb-2x4gb-cl9-143308 ), siden 4GB minnet av denne typen bare er et par kroner billigere. Har dere forslag til minne til ca 400-500kr på 8gb, så si ifra! Venter på at BF3 skal komme ut, så må gjøre en liten oppgradering.. Når jeg har kjøpt ram og HK så må jeg nok invistere i SLI, selv all ulemper det fører med. Mvh Patrick. Endret 6. august 2011 av Hveding Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Kjøp de brikkene du =) Da har du jo plass til 2 brikker til om du skulle trenge mer ram istede for og kjøpe 4x2gb brikker=) Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Hei! Neste måned skal jeg kjøpe dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637652 Fordi jeg skal kjøpe bulldozer når det kommer ut.. Men hvor stor ram skal jeg ha ? Føler før å gå før denne på 8GB ( https://prisguiden.no/produkt/corsair-vengeance-ddr3-1600-8-gb-2x4gb-cl9-143308 ), siden 4GB minnet av denne typen bare er et par kroner billigere. Har dere forslag til minne til ca 400-500kr på 8gb, så si ifra! Venter på at BF3 skal komme ut, så må gjøre en liten oppgradering.. Når jeg har kjøpt ram og HK så må jeg nok invistere i SLI, selv all ulemper det fører med. Mvh Patrick. Hvorfor låse seg til Bulldozer? Om du ikke har maskin nå kjøper du Sandy Bridge, Bulldozer skal konkurrere mot Sandy Bridge, det vil si at den ikke vil være milevis bedre eller dårligere. Om du har maskin nå venter du til Bulldozer lanserer, og så kjøper du det som er best. Jeg har ingen problemer med konkurranse, men å støtte underdogen fordi det er underdogen uten noen ytelsestall å støtte seg opp mot blir for dumt. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) 2x4GB er veien å gå. Minne er billig, men 8GB vil dekke så og si alle behov. Mindre (4GB) kan være akkurat litt i minste laget for å dekke de aller mest krevende programmene. De fleste spill vil ikke bruke noe mer, men noen tyngre programmer vil kunne bruke det - og dessuten får du litt mer generell ytelse pga. mer superfetching i OSet. Det er vel verdt de ekstra 200kr å ha 8GB over 4GB av denne grunn og dermed slippe å tenke på RAM som noen begrensning. Dessuten må du ha 2 brikke rfor å få bruke dualchannel, og 2x2GB brikker vil ikke la deg oppgradere senere til 16GB dersom du mot formodning skulle ville det av noen grunn. 2x4GB vil la deg gjøre det - og du betaler ikke noe mer for 4GB brikker fremfor 2GB uansett. Så i konklusjon, start med 2x4GB brikker. andre ting: - drit oppi kjøleribber på brikkene. det er totlat useless og bare for looks. DDR3 RAM blir ikke lunken en gang. det eneste det gjør er å gjøre brikken fysisk større og potenseillt et problem i forhold til store kjølere som de kan blokkere. Du trenger heller ingen heatspreader. En helt "rå" brikke uten noe dilldall er helt fint og vil fungere like bra som alle disse tullete fancy "kjølesystemene" som ikke gjør noe. De utspillte sin rolle tilbake på DDR1 stadiet og tidligere når RAM faktisk ble litt varm ved overklokking. - 1333Mhz er egentlig nok frekvens. Sandy bridge har så mye båndbredde uansett at i praksis viser tester at det er lite eller ingne forskjell over dette i 99% av tilfeller uansett. Det sagt så kan 1600Mhz være et godt valg. det koster nemmelig ikke noe betydeig mer - kanskje 50-70kr enn 1333Mhz alternativene så du kan like godt gå for det om du vil ha det beste. Mer enn dette må du betale mye mer for enn det er verdt. Du kan se på anantech sine tester i forhold til dette om du tviler. - Du kan for det meste se bortifra timings på RAMen. Disse spiller også veldig liten rolle på dagens systemer. De betydde mer på eldre systemer - tilbake til AMD64 osv. men det er ingen vite i å betale mer for gode timings i disse dager. Det gir deg rett og slett ikke noe praktisk ytelse i noe annet enn rene minnebechmarks. Utover dette lar du prisen regjere. Ingen poeng i å etale mer enn du trenger. 8GB enten i sett eller i enkle brikker (4GB) bør ikke koste deg mer enn 400-500kr totalt. Take your pick: http://www.prisjakt.no/category.php?k=v1336&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s73070383 -Stigma Endret 6. august 2011 av Stigma 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Veldig bra innlegg av Stigma. Jeg tar meg forøvrig friheten å sakse litt fra trådstarters profil: Prosessor: AMD phenom ii x4 965 3,4Ghz black edition.Ram-minne: DDR2, 2 GB (Bestilt Crucial DDR2 BallistiX 4GB) Skjermkort: MSI GeForce 250GTX Twin Frozr 1GB (Bestilt GeForce GTX 560 Ti 1GB Hawk) Lydkort: 7.1 surround, realtek HD audio Hodetelefoner: SteelSeries 5H v2 Mus: Logitech MX 518 OS: Windows 7 64 bit Musmatte: SteelSeries Jeg vet ikke om du har mottatt de delene du har bestilt, men med PhII 965, 4 GB RAM og GTX 560 Ti fra før, ville jeg definitivt lagt alle kjøpsplaner på is inntil BF3 lanseres. Greit, det blir nok et krevende spill, men maskinen du har er om ikke helt up-do-date, ihvertfall temmelig godt rustet. Det kan fort vise seg å kjøre knirkefritt på maskinvaren du har fra før. Dette er anbefalt-kravene for BF3: Recommended system requirements for Battlefield 3 OS: Windows 7 64-bit Processor: Quad-core Intel or AMD CPU RAM: 4GB Graphics card: DirectX 11 Nvidia or AMD ATI card, GeForce GTX 460, Radeon Radeon HD 6850 Graphics card memory: 1 GB Hard drive: 15 GB for disc version or 10 GB for digital version Såvidt jeg kan se fyller maskinen din allerede disse kravene. Bedre å vente til du ser om du egentlig trenger ny maskin, og handle da, enn å bruke tusenvis av kroner på forhånd, på noe som i praksis blir en minimal oppgradering. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 arni90: Har en AMD prosessor nå, å HKet jeg har nå er så tregt at jeg må få byttet.. Så tenkte jeg skulle bytte til et HK som gir støtte før AM3+ prosessorer.. Så tester jeg bare bulldozer når det kommer ut (så kan jeg jo være en av de få som er eier av en BULLDOZER xp) Tenkte å kjøpe meg en 6kjerners bulldozer (siden 4 er akkurat ikke nok før meg) Men så skal jo en bulldozer på 4 kjerner kjøre like godt som en vanelig amd phenom med 6 kjerner Men så er det spørs pris på disse.. srbz: Skjermkortet og prosessorn har jeg fra før av. En bedre prosessor og HK er nødvendig før meg, pga de ikke holder mål til mitt behov lengere. Når jeg får kjøpt meg nytt HK som gir støtte før SLI, så blir jeg å invistere i et eller to nye 560Ti kort å kjøre det i SLI. Merker at jeg ikke kan spille The Witcher 2 på UltraHigh settnings.. Da lagger det noe sjukt på video snutter i spillet, og menyen lagger også. Merkelig nok så kan jeg spille det uten alt før mye lagg. Men oppgradering av skjermkort er nok et must. Men jeg vil teste ut SLI, så jeg går den veie først. Stigma: Tusentakk før utfyllende og ikke minst hjelpene svar! Nå vet jeg litt mer om hvilken vei jeg skal gå når det gjelder minne Blir nok å gå før den 8GB minnet som jeg linket til. Til alle: Tusen takk før all hjelpa her Setter virkelig stor pris på dette. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Veldig bra innlegg av Stigma. Jeg tar meg forøvrig friheten å sakse litt fra trådstarters profil: Prosessor: AMD phenom ii x4 965 3,4Ghz black edition.Ram-minne: DDR2, 2 GB (Bestilt Crucial DDR2 BallistiX 4GB) Skjermkort: MSI GeForce 250GTX Twin Frozr 1GB (Bestilt GeForce GTX 560 Ti 1GB Hawk) Lydkort: 7.1 surround, realtek HD audio Hodetelefoner: SteelSeries 5H v2 Mus: Logitech MX 518 OS: Windows 7 64 bit Musmatte: SteelSeries Jeg vet ikke om du har mottatt de delene du har bestilt, men med PhII 965, 4 GB RAM og GTX 560 Ti fra før, ville jeg definitivt lagt alle kjøpsplaner på is inntil BF3 lanseres. Greit, det blir nok et krevende spill, men maskinen du har er om ikke helt up-do-date, ihvertfall temmelig godt rustet. Det kan fort vise seg å kjøre knirkefritt på maskinvaren du har fra før. Dette kan jeg si meg enig med. Jeg så ikke over specsene du nevner her egentlig. Dette vil nok allerede kjøre BF3 helt fint (med GTX 560 Ti kortet). Jeg ville nok som minimum ventet til Bulldozer er godt ut på markedet og har fått grundige reviews osv. så du kan være helt sikker på at det er det bete valget i forhold til Intel alternativene osv. før du gjør noe videre - for du vil ikke lide noen nød i mellomtiden på BF3 så det er ingen grunn til å rushe inn i et kjøp - og det er ikke sikkert at du vil føle at en oppgradering er neødvendig med en gang heller ved mindre du er veldig kresen på ytelsen. PS: lag på spill du kjører nå har nok mest med skjermkortet ditt å gjøre (det gamle kortet) for det var ikke noe særlig sprekt lengre. CPUen holder mye bedre mål i forhold liksom. Selvfølgleig - enda raskere CPU er jo alltid bedre, men oppgraderingen der vil nok føles betydelig mindre enn det ytelseshoppet det nye skjermkortet gir -Stigma Endret 6. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Hva vil en god intel prosessor koste meg ? Håpet på under 2000kr, men de ligger vel skyhøye på pris har jeg hørt. I forhold til AMD, men så er vel ytelsen en del forskjellige.. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 HK: 1.295,- (MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 Prosessor: 2.299,- (Intel® Core™ i7-2600 Processor Ram: 489,- (Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB 4083 totalt! Alt før mye før meg! Er jo SVINDRYT å gå over til intel xP AMD har kanskje lavere ytelse, men mye mer vennelige priser før studenter som meg Å hvis maskinvaren som jeg har nå vil kunne kjøre BF3, så vil et nytt HK og Ram gjøre susen Så oppgraderer jeg evt til en 1055T etterhvert. Det vil bare koste meg 2300kr før HK og ram. Tror nok AMD sin 1055T holder i massevis før meg (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594275)! Overgang til intel blir alt før dyrt ^^, Når en oppgradering vil kjøre alle spill i full settnings uten lagg, så vil jeg hellerfør gå før den billige oppgraderingen. Må jo invistere i et til 560TI kort, men det tar jeg etterhvert. Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 vist du uansett blir å gå over til bulldozer når den kommer på markede her i norge en gang i oktober så velger du en billigere cpu, gå for 955 i stedet, du sparer litt Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) HK: 1.295,- (MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 Prosessor: 2.299,- (Intel® Core™ i7-2600 Processor Ram: 489,- (Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB 4083 totalt! Alt før mye før meg! Er jo SVINDRYT å gå over til intel xP AMD har kanskje lavere ytelse, men mye mer vennelige priser før studenter som meg Å hvis maskinvaren som jeg har nå vil kunne kjøre BF3, så vil et nytt HK og Ram gjøre susen Så oppgraderer jeg evt til en 1055T etterhvert. Det vil bare koste meg 2300kr før HK og ram. Tror nok AMD sin 1055T holder i massevis før meg (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594275)! Overgang til intel blir alt før dyrt ^^, Når en oppgradering vil kjøre alle spill i full settnings uten lagg, så vil jeg hellerfør gå før den billige oppgraderingen. Må jo invistere i et til 560TI kort, men det tar jeg etterhvert. Det bir jo klart dyrt når du velger de unødvendig dyre luksusdelene... Hva skal du med 2600K? Det er få ting den ekstra cachen pg hyperthreadingen faktisk hjelper stort på - og ihvertfall ikke innenfor spill (da det virker å være et fokus). 2500K får du fra 1500, og den vil jeg si er 99% så god som 2600K i så og si alle bruksområder. Klokker like langt gjør den også viser deg seg. Det er definitiv den som er den som er absolutt mest for pengene fra Intel innen high-end, ikke 2600K. Den er bare 300kr over den du så på som alternativ fra AMD - og jeg vil påstå at for spill ihvertfall vil 2500K gruse den prosessoren ganske kraftig - spesiellt om du skal overklokke. 1055T er en flott CPU for all del, men dens styrke er masse kjerner til en overkommeig pris - ikke maks ytelse pr kjerne (som er viktigere for spill-ytelse). For hovedkort, hvis du vil ha mest for pengene kan jeg foreslå Asus P8P67-M (B3) (velg Pro utgaven om du skal ha SLI støtte, non-pro har kun crossfire). Den får du for 800kr (900 for pro), og den dekker alt du vi ha av overklokking osv. og har også godt utvalg av kontakter. Skulle du trenge fullformat er alternativet Asus P8P67 Pro (B3) vil jeg si - men hvem er det egentlig som har så mange PCI-kort i disse dager (i en gaming rig ihvertfall)? RAM kan du få for nærmere 400kr, men det er jo ikke akkurat noe poeng i å snakke om. AMD platformene bruker jo også DDR3, så det må du jo ha uansett merke. Du kan altså fint komme unna det med: 1500 +800 +400 = 2700kr (eller 2300kr sett bort fra RAMen som du uansett må ha uavhengig av merke) Jeg synes ikke akkurat det er uoverkommelig. For all del, vent gjerne på AMD dog. Det er godt mulig Bulldozer kommer til å bli skikkelig nice. Ved mindre det virkelig brenner, så er det jo fint å sjekke hvordan den sammenlignes mot Intel før du kjøper nytt. Jeg bare syntes at listen du la frem ikke akkurat var særlig representativt for hva du kan få fra Intel-siden dersom du er ute etter mest for pengene slik som deg. Dette bare FYI. -Stigma Endret 7. august 2011 av Stigma 2 Lenke til kommentar
skrim Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg sitter med Asus P8P67 [b3]og sliter med DDR3-1600 8 GB har oppstartproblemer må restarte flere ganger for å få gang systemet her -Bilde kommer ikke før gjentatta restarter. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg sitter med Asus P8P67 [b3]og sliter med DDR3-1600 8 GB har oppstartproblemer må restarte flere ganger for å få gang systemet her -Bilde kommer ikke før gjentatta restarter. Burde du ikke heller ta opp den problemstillingen i en egen tråd? Det er ganske off-topic i forhold til denne tråden. Hvis det er spesifikt med den RAMen du har problemr ville jeg dog sjekket at det er riktige instilligner for RAM i BIOS - spesiellt spenningsinstillinger dersom brikkene du bruker krever mer enn standard. Dette er ikke noe kjennt problem med det hovedkortet om det er det du sikter til (bruker selv lignende setup forøvrig). -Stigma Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) HK: 1.295,- (MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 Prosessor: 2.299,- (Intel® Core™ i7-2600 Processor Ram: 489,- (Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB 4083 totalt! Alt før mye før meg! Er jo SVINDRYT å gå over til intel xP AMD har kanskje lavere ytelse, men mye mer vennelige priser før studenter som meg Å hvis maskinvaren som jeg har nå vil kunne kjøre BF3, så vil et nytt HK og Ram gjøre susen Så oppgraderer jeg evt til en 1055T etterhvert. Det vil bare koste meg 2300kr før HK og ram. Tror nok AMD sin 1055T holder i massevis før meg (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594275)! Overgang til intel blir alt før dyrt ^^, Når en oppgradering vil kjøre alle spill i full settnings uten lagg, så vil jeg hellerfør gå før den billige oppgraderingen. Må jo invistere i et til 560TI kort, men det tar jeg etterhvert. i5-2500k skal du ha. P8Z68-V er også billigere. 1055T vil gi deg en nedgradering i spill, den kjører bare på 2.8GHz og får turbo på tre kjerner til 3.3GHz (omtrent like raskt som din 955BE). Ingen spill tar forøvrig nytte av mer enn fire kjerner. EDIT: For å forklare akkurat hvor raske Intel-prosessorene er: En i5-2500k på 3.3GHz gir tilsvarende ytelse som en Phenom II X4 955 BE på 5GHz. En Phenom II vil flaskehalse et SLI-oppsett ganske kraftig også, så det aller beste du kan gjøre nå er å vente. Om du ikke klarer å vente fordi du har tjent for mange lapper i sommer kjøper du Intel og venter på neste generasjons skjermkort som kommer i høst, å kjøpe et SLI-oppsett med to 560 Ti for The Witcher 2 blir ren idioti da det ikke vil hjelpe deg til å kjøre spillet på maks og du vil løpe ut av VRAM før du klarer det på 1920x1080. Vent på neste generasjons AMD-kort i høst og oppgrader til et kort som yter bedre enn GTX 580 og har 2GB VRAM. Endret 7. august 2011 av arni90 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Hei!Neste måned skal jeg kjøpe dette hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637652 Jeg synes hovedkortet er unødvendig dyrt. Hvis du er helt instilt på å kjøpe bulldozer vil jeg anbefale å satse på et hovedkort med akkurat det du trenger av funksjonalitet. Du finner lett et AM3+ hovedkort til rundt 800 kr som duger bra. Da har du spart en tusenlapp bare der. En tusenlapp du kan bruke på noe annet kult som råere prosessor, en ekstra harddisk, invitere kjæresten på restaurant eller noe annet. Behold prosessoren din inntil bulldozer kommer. Å bruke 1200 kr på en prosessor du bare skal bruke et par måneder er sløsing med penger. Den vil trolig ikke gi deg nevneverdig høyere ytelse heller. Ram må du kjøpe samtidig med hovedkortet. Stigma har veiledet deg glimrende der. 1 Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Aha. Nå føler jeg å gå før den intel i5, men vil dette være en merkbar kraftig oppgradering generelt sett ? Vil i5 2500k holde fram et år før den må byttes ut ? Eller så venter man til bulldozer kommer ut. Endret 7. august 2011 av Hveding Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Aha. Nå føler jeg å gå før den intel i5, men vil dette være en merkbar kraftig oppgradering generelt sett ? Vil i5 2500k holde fram et år før den må byttes ut ? Eller så venter man til bulldozer kommer ut. Om du sitter på 955BE + 560 Ti? Kun i spill som er veldig CPU-avhengige som Starcraft II, BF:BC2 og Civilization V Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Sett et par tester å kommet til dette HKet: http://cdon.no/elektronikk/asus_p8z68-v_pro%2c_z68%2c_socket_1155%2c_atx-14491146 Ca 160kr dyrere enn det HKet du påpekte til Stigma, pluss at det er en smule bedre. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Sett et par tester å kommet til dette HKet: http://cdon.no/elektronikk/asus_p8z68-v_pro%2c_z68%2c_socket_1155%2c_atx-14491146 Ca 160kr dyrere enn det HKet du påpekte til Stigma, pluss at det er en smule bedre. Et bra tilbud, dette hovedkortet koster jo vanligvis 1300 kr. Lenke til kommentar
Hveding Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 Håper bare den prisen holder seg der en måned til ^^ Blir en totalpris på 3055kr, pluss frakt. Et par måneder med sparing så får jeg vel råd.. xp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå