Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Splittet fra Hva er bilmerkene kjent for?


agvg

Anbefalte innlegg

 

Mitsubishi: et billigmerke som ikkje har noke banebrytande innenfor noke som er værdt å nevne, skitbiler som ser helt jævlige ut.

 

Mitsubishi var første mann ut med sine GDI-motorer, men de fleste Japanske merkene er nokså ubetydelige i historisk sammenheng i og med bilen i prinsipp ble utviklet fra slutten av 1800 og ett godt stykke inn på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel heller mer en kommentar om at asiatiske bilmerker ikke egentlig har kommet med noen særlig aktiv deltagelse i utviklingen av bilen, ettersom det meste av prinsippene i bilutviklingen ble lagt allerede tidlig i bilhistorien og vi fortsatt stort sett baserer oss på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Japanske bilprodusenter revolusjonerte på noen måter europeisk og amerikansk bilmarked. De var de første som greide å masseprodusere holdbare biler til kundene sine, dvs biler som var betydelig mer driftsikre enn europeiske og amerikanske konkurrerende bilprodusenter til konkurransedyktige, på grensen til billige alternativer.

 

Mazda var de første som fikk suksess med wankelmotoren, men store deler av æren bør NSU og Felix Wankel få.

 

Toyota revolusjonerte produksjonslogistikken med sitt JIT system, som bla.a Ford tok i bruk etter møter med Toyota-sjefen. Og med prius ble de den første bilprodusenten som fikk salgssuksess med hybridbil i masseproduksjon.

 

Honda ble kjent for sin V-Tec motor, og for sine uslitelige bilmodeller.

 

Den mest solgte bilen i verden er Toyota Corolla, i USA er Toyota og Honda på salgstoppen. Generelt har japanske bilmerker rykte på seg for å være de mest driftsikre, holdbare og feilfrie bilene du kan kjøpe.

Endret av Pliscin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Japanske bilprodusenter revolusjonerte på noen måter europeisk og amerikansk bilmarket. De var de første som greide å masseprodusere holdbare biler til kundene sine, dvs biler som var betydelig mer driftsikre enn europeiske og amerikanske konkurrerende bilprodusenter til konkurransedyktige, på grensen til billige alternativer.

 

Mazda var de første som fikk suksess med wankelmotoren, men store deler av æren bør NSU og Felix Wankel få.

 

Toyota revolusjonerte produksjonslogistikken med sitt JIT system, som bla.a Ford tok i bruk etter møter med Toyota-sjefen. Og med prius ble de den første bilprodusenten som fikk salgssuksess med hybridbil i masseproduksjon.

 

Honda ble kjent for sin V-Tec motor, og for sine uslitelige bilmodeller.

 

Den mest solgte bilen i verden er Toyota Corolla, i USA er Toyota og Honda på salgstoppen. Generelt har japanske bilmerker rykte på seg for å være de mest driftsikre, holdbare og feilfrie bilene du kan kjøpe.

 

 

Igjen er det her alt for lenge siden til at det har relevanse.

At japanskebiler er på salgstoppen har mye med prisen deres og gjøre og at folk som kjøper dem bytter dem ut i lignende biler etter 3-4 år.

 

Foresten så var Form og GM på salgstoppen i Usa i fjor i vertfall.. så lol

Lenke til kommentar

At japanskebiler er på salgstoppen har mye med prisen deres og gjøre og at folk som kjøper dem bytter dem ut i lignende biler etter 3-4 år.

 

 

Det finnes vel ingen normale merker som ikke satser på dette med hyppig utskiftning, det ser man jo på hvor elendig de er konstruert, omtrent 0 servicevennlighet og innebygde kostnadsbomber i form av service og designet lav levetid på kostbare komponenter.

 

Hadde ordet kvalitet og slitestyrke hatt noe innhold for bilindustrien ville selv de elendigste småbiler gått 500000km med kun minimalt vedlikehold.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

At japanskebiler er på salgstoppen har mye med prisen deres og gjøre og at folk som kjøper dem bytter dem ut i lignende biler etter 3-4 år.

 

 

Det finnes vel ingen normale merker som ikke satser på dette med hyppig utskiftning, det ser man jo på hvor elendig de er konstruert, omtrent 0 servicevennlighet og innebygde kostnadsbomber i form av service og designet lav levetid på kostbare komponenter.

 

Hadde ordet kvalitet og slitestyrke hatt noe innhold for bilindustrien ville selv de elendigste småbiler gått 500000km med kun minimalt vedlikehold.

 

Det er også en konsekvens av rask produksjon, kvalitetssikringen og "enkle billige" løsninger blir brukt, ikkje at Ferrari som er handlaget er kvalitet, men se på 2 store i tyskland som er kjent for slitesterkhet, viss du går litt dyptgående i kordan dei lager bilene some for at dem skal holde.

 

Japanske biler -> Billige biler som går og går, men små ting detter sammen underveis, air condtition, samt har ikkje dei det samme utstyret som en del andre har.

Bmw & Mercedes -> Litt dyrere biler som varer lenger, mye utstyr.

Men såklart ditta er alt etter ka du ser etter i en bil, om du vil legge litt meir penger og ha en total opplevelse av kva en bil kan være, eller om du rett og slett vil komme deg dit du skal.

 

Smak og behag.

Lenke til kommentar

Japanske bilprodusenter revolusjonerte på noen måter europeisk og amerikansk bilmarket. De var de første som greide å masseprodusere holdbare biler til kundene sine, dvs biler som var betydelig mer driftsikre enn europeiske og amerikanske konkurrerende bilprodusenter til konkurransedyktige, på grensen til billige alternativer.

 

Mazda var de første som fikk suksess med wankelmotoren, men store deler av æren bør NSU og Felix Wankel få.

 

Toyota revolusjonerte produksjonslogistikken med sitt JIT system, som bla.a Ford tok i bruk etter møter med Toyota-sjefen. Og med prius ble de den første bilprodusenten som fikk salgssuksess med hybridbil i masseproduksjon.

 

Honda ble kjent for sin V-Tec motor, og for sine uslitelige bilmodeller.

 

Den mest solgte bilen i verden er Toyota Corolla, i USA er Toyota og Honda på salgstoppen. Generelt har japanske bilmerker rykte på seg for å være de mest driftsikre, holdbare og feilfrie bilene du kan kjøpe.

 

 

Igjen er det her alt for lenge siden til at det har relevanse.

At japanskebiler er på salgstoppen har mye med prisen deres og gjøre og at folk som kjøper dem bytter dem ut i lignende biler etter 3-4 år.

 

Foresten så var Form og GM på salgstoppen i Usa i fjor i vertfall.. så lol

 

Vet ikke hvordan det var for produsentene totalt, men ingen enkelt modell har solgt mer enn Toyota Corolla totalt sett.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Å ja, så fantastisk kvalitet er det ikke på disse dyre bilene, hadde de virkelig laget kvalitet så hadde ikke folk brukt så mye penger på dem i service og rep, og de finnes ikke servicevennllige, man burde kunne plukket ut hele drivverket på under en time fra man kjørte inn, men den gang ei. De er designet for og være dyre, både i innkjøp og i eierkostnader og bør nok ikke bli stort eldre enn tre år før eieren bør kjøpe en ny.

 

Og med de tre årene så er det jo selvsagt hva produsenten synes er passelig, ikke at de faller sammen etter tre år.

 

Vet ikke hvordan det var for produsentene totalt, men ingen enkelt modell solgte mer enn Toyota Camry, Corolla og Honda Accord i fjor.

 

F-serien til Ford er vel bestselgeren i USA i årtier, dog er det jo ingen Corolla da....

Lenke til kommentar

Japanske bilprodusenter revolusjonerte på noen måter europeisk og amerikansk bilmarket. De var de første som greide å masseprodusere holdbare biler til kundene sine, dvs biler som var betydelig mer driftsikre enn europeiske og amerikanske konkurrerende bilprodusenter til konkurransedyktige, på grensen til billige alternativer.

 

Mazda var de første som fikk suksess med wankelmotoren, men store deler av æren bør NSU og Felix Wankel få.

 

Toyota revolusjonerte produksjonslogistikken med sitt JIT system, som bla.a Ford tok i bruk etter møter med Toyota-sjefen. Og med prius ble de den første bilprodusenten som fikk salgssuksess med hybridbil i masseproduksjon.

 

Honda ble kjent for sin V-Tec motor, og for sine uslitelige bilmodeller.

 

Den mest solgte bilen i verden er Toyota Corolla, i USA er Toyota og Honda på salgstoppen. Generelt har japanske bilmerker rykte på seg for å være de mest driftsikre, holdbare og feilfrie bilene du kan kjøpe.

 

 

Igjen er det her alt for lenge siden til at det har relevanse.

At japanskebiler er på salgstoppen har mye med prisen deres og gjøre og at folk som kjøper dem bytter dem ut i lignende biler etter 3-4 år.

 

Foresten så var Form og GM på salgstoppen i Usa i fjor i vertfall.. så lol

 

Vet ikke hvordan det var for produsentene totalt, men ingen enkelt modell solgte mer enn Toyota Camry, Corolla og Honda Accord i fjor.

 

På verdensbasis skal eg ikkje utale meg for tallen i fjor, men på verdensbasis er vertfall Corolla den mest solgte bilen igjenom tidene, i lag med blant annent bobla og blant annent Ford - f1

Har vell litt med at Corolla har en 40 år gammel historie.

Men Absolutt gode biler! ingenting stygt om Corolla

 

 

Å ja, så fantastisk kvalitet er det ikke på disse dyre bilene, hadde de virkelig laget kvalitet så hadde ikke folk brukt så mye penger på dem i service og rep, og de finnes ikke servicevennllige, man burde kunne plukket ut hele drivverket på under en time fra man kjørte inn, men den gang ei. De er designet for og være dyre, både i innkjøp og i eierkostnader og bør nok ikke bli stort eldre enn tre år før eieren bør kjøpe en ny.

 

Og med de tre årene så er det jo selvsagt hva produsenten synes er passelig, ikke at de faller sammen etter tre år.

 

Er en grunn til at fleste parten taxier er Mercedes.

Er også en grunn til at BMW kan kalle seg verdens mest sportslige bil.

Men igjen smak og behag, men bilene går generelt lengre, og billigere, om du skal ha en bil i 30 år og kjøre 750.000km, eg kjøper en Mercedes, du kjøper en Toyota Corolla, vi kan nesten inkludere inkjøprsprisane og eg vil fortsatt komme billigare i frå det.

 

edit; skrivusleifus

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Tja, MB som Taxi er ett europeisk fenomen og har vel historiske årsaker som at Amerikanske biler som var vanlig som Taxi f.eks i Norge før ble fryktelig dyre og tørste, MB var en av de tidligste med diesel og bygget opp ett uslåelig serviceapparat for yrkesbruk samt at de var slitesterke og lette og holde i gang.

 

Men det er nok få nye MB-taxier som går like langt som de gamle, de er nok rett og slett for kompliserte og holde i gang til at det lønner seg vs og bytte de ut.

Lenke til kommentar

Det har du heilt rett i, men bilen blir ikkje laget på den måten lenger, men det samme gjelder toyota, men det gjelder generelt for alle bilmerker for den sakskyld.

 

Pga av motorsoliditet så er Mercedes og BMW primert med sitt kjede i staden for reim biler som er billigere og ta vare på, siden du slepper det peset der er med og skite alt sånt skit.

Lenke til kommentar

Reim passer bra inn hos de fleste fabrikanter, ingenting er så bra som ett dyrt vedlikeholdspunkt på +/- 100000km eller 5 år.

Slikt får mange til og bytte bil i god tid samt det generer mat til verkstedene, og de som gir F får enda en god grunn til og bytte når hele dritten havarerer.

 

MB skal ha all ære for og holde seg helt unna, BMW prøvde seg vel en kort stund.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Det er hvertfall få produkter som holder så lenge, og i dag er det langt billigere og lage skikkelig kvalitet enn det var før. Har selv en traktor som er 40 år, naboen en på 50 som er i full drift, tror neppe så mange av de som er nye i dag er i normal drift om 50år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...