Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å få litt tilbakemelding fra folk med erfaring om Hyper-V i små miljøer (2-4 servere) jeg er interessert i å lære mer om Hyper-V. Pr. i dag så har jeg erfaring med VMware og Citrix (XenServer) men synes Hyper-V begynner å se mer og mer interessant ut. (siden VMware bare blir dyrere og dyrere og med den nye V-Tax'en sin, så synes jeg de er no-go, iallefall for små miljøer med 1-3 servere)

 

Lurte bare på om det er noen her som har noen erfaringer, positive/negative failover, flytting av VM mellom servere etc. som du kunne delt? Har veldig lyst til å starte å teste selv, men må desverre vente til jeg får solgt den ene serveren slik at jeg kan kjøpe inn en ny med relativt ok "konefaktor" ;) og støtte for mer enn 8Gb ram (en veldig stor nybegynnerfeil jeg gjorde når jeg kjøpte den første serveren for virtualisering og testmiljø, fokuserte på kjerner og disk. Når jeg burde fokusert på max ram for testmiljø) velvel, man lærer.

 

En annen ting er virtualisering av fysiske servere, Citrix har XenConvert som omtrent ikke fungerer når serveren er påslått. Jeg håper det kommer en ny versjon av denne som faktisk fungerer. VMware har VMware vCenter converter som fungerer utmerket, microsoft vet jeg ikke hva/om de har noe siden jeg ikke har prøvd så mye med dem.

 

Så er det jo også spørsmålet: Hvordan fungerer dette mot testmiljøer gjort på annen HW. i VMware så har jeg jo VMware workstation som jeg kan teste på, for så å bare kopiere det inn på serveren og boote opp i det fysiske miljøet når jeg er ferdig å teste. Hvordan er dette med MS? Kan jeg bare kjøre opp servere i Hyper-V på min Win7 maskin, flytte de til 2008 serverne (produksjonsmiljø) for deretter bare boote de opp så fungerer de identisk slik de gjorde på min testmaskin?

 

Håper du kan komme med tilbakemeldinger/tips.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Lurte bare på om det er noen her som har noen erfaringer, positive/negative failover, flytting av VM mellom servere etc. som du kunne delt?

Hvis du ønsker å oppnå dette på et high-end-nivå, som f.eks. at du bare kan "dra" de over, og ikke eksportere og importere, så må du nok ha et tilleggsprodukt, som f.eks. System Center Virtual Machine Manager.

En annen ting er virtualisering av fysiske servere, Citrix har XenConvert som omtrent ikke fungerer når serveren er påslått. Jeg håper det kommer en ny versjon av denne som faktisk fungerer. VMware har VMware vCenter converter som fungerer utmerket, microsoft vet jeg ikke hva/om de har noe siden jeg ikke har prøvd så mye med dem.

Sjekk ut SCVMM der også, hvis jeg ikke tar helt feil har den en innebygget funksjon som fikser dette.

Så er det jo også spørsmålet: Hvordan fungerer dette mot testmiljøer gjort på annen HW. i VMware så har jeg jo VMware workstation som jeg kan teste på, for så å bare kopiere det inn på serveren og boote opp i det fysiske miljøet når jeg er ferdig å teste. Hvordan er dette med MS? Kan jeg bare kjøre opp servere i Hyper-V på min Win7 maskin, flytte de til 2008 serverne (produksjonsmiljø) for deretter bare boote de opp så fungerer de identisk slik de gjorde på min testmaskin?

Nei. Det må "hax" til for å overføre de, ingenting super-enkelt og offisielt fra MS f.eks.(.) Hyper-V støtter heller ikke OVF. (Du kan jo kjøre WS08 på Workstation din og kjøre Hyper-V, det er nok enklest. Gjorde det slik selv, fant ut at det var lettest.)

 

Ikke la deg skremme av negative ting her. Hyper-V yter fantastisk med Windows som gjester. Så kjører du kun Windows funker det perfekt, hvis ikke ville jeg heller ha gått for Vmware.

 

Håper dette hjelper, jeg prøvet i alle fall så godt jeg kunne å svare på alt. Hvis du lurer på noe mer så er det bare til å poste, så kan nok noen svare! :)

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Lurte bare på om det er noen her som har noen erfaringer, positive/negative failover, flytting av VM mellom servere etc. som du kunne delt?

Hvis du ønsker å oppnå dette på et high-end-nivå, som f.eks. at du bare kan "dra" de over, og ikke eksportere og importere, så må du nok ha et tilleggsprodukt, som f.eks. System Center Virtual Machine Manager.

 

Hmmm... vel, var litt vel råflott til små installasjoner a-la 2-3 servere.

Det vil fungere ok slik tror jeg

 

 

Men, ellers, så er det problematisk å kjøre VM opp på min pc og bruke den som labpc.... (å installere server08 på arbeidsmaskinen er ikke tema.) jeg "må" ha 2008R2 for å få funksjonaliteten jeg ønsker og ingen konverterngssoftware. Dette er noe som jeg egentlig regner med kommer i løpet av året (iallefall håper jeg det) for dette er en liten hemsko i små miljøer slik som jeg kjører i her.

 

Det begynner å ligne noe, men for min del så ser pr. nå både Citrix og VMware mer interesant ut, men det kan fort endre seg.

 

Tusen takk for svar iallefall, må tygge litt på denne.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ville bare komme med et par tilleggsopplysninger som kanskje hjelper deg i å tygge enda mer (du har vel kanskje tygget en god stund nå siden tråden begynner å bli gammel).

 

Ettersom du ikke kan kjøre Hyper-v rollen på Windows 7 og Virtual pc for windows 7 kjører kun 32 bits operativsystem vil du ikke kunne kjøre windows 2008 r2 på windows 7 som en 'guest'. Et alternativ er å kunne boote fra en vhd, ref http://blogs.msdn.com/b/knom/archive/2009/04/07/windows-7-vhd-boot-setup-guideline.aspx.

 

Alternativt kan du kjøre f.eks vmware workstation og lage et windows 2008 r2 image der, og deretter konvertere det fra vmdk til vhd (dette kan gjøres f.eks fra System Center Virtual Machine Manager).

Lenke til kommentar

Ville bare komme med et par tilleggsopplysninger som kanskje hjelper deg i å tygge enda mer (du har vel kanskje tygget en god stund nå siden tråden begynner å bli gammel).

 

Ettersom du ikke kan kjøre Hyper-v rollen på Windows 7 og Virtual pc for windows 7 kjører kun 32 bits operativsystem vil du ikke kunne kjøre windows 2008 r2 på windows 7 som en 'guest'. Et alternativ er å kunne boote fra en vhd, ref http://blogs.msdn.com/b/knom/archive/2009/04/07/windows-7-vhd-boot-setup-guideline.aspx.

 

Alternativt kan du kjøre f.eks vmware workstation og lage et windows 2008 r2 image der, og deretter konvertere det fra vmdk til vhd (dette kan gjøres f.eks fra System Center Virtual Machine Manager).

Har tenkt på det, ikke hatt tid til å teste den varianten enda. Men som sagt, jeg regner med noe spennende kommer fra MS snart. Det virker på meg som om de har fått moment og jobber seg videre med det. Blir som sagt spennende å se videre fremgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...