sinnaelgen Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) ... jeg kan forsøke , men er tvilende til at det virker hver gang . så lenge det finnes flere lignede filer så vil det komme opp en liste med resultater Det jeg gjorde var trykke på enter for å få Windows til å søke på filen . da ble programfilen kjør ( programmet startet) i stedet for å vise plasseringen Selvsagt vil det dukke opp en liste med lignende resultater hvis flere filer har like navn. Det er jo en søkefunksjon, så hva ellers skulle dukket opp ? Du må evt skrive nok av søkestien til at navnet er entydig, eller vare velge riktig fil i lista. Dette virker hver gang. Forøvrig er det helt riktig at filen starter når du trykker enter. Dette er også meningen, slik at det skal gå mye kjappere å åpne ting du er på jakt etter, uten å måtte behøve å flytte fingrene fra tsataturet til musa.. ganske praktisk spør du meg. Såvidt jeg husker går det også å endre hvilke mapper som skal indekseres, men husker ikke riktig hvordan man satte opp dette.. problemet var at det virket ikke som søket begynte , derfor trykket jeg på enter. Det man kunne ønske seg var et ekstra valg på hurtigmenyen Nå er det dessverre slik at det som kan være et hjelpemiddel for noen kan være plagsomt for andre . likevel mange tenger disse hjelpemidlene Endret 7. august 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Næmmen, nettfjøl tilpasning... så overraskende og nyskapende. (Ja, Sheldon- setningen over var ironi) Programmene i Windows 8 blir basert på blant annet HTML 5, JavaScript og CSS, slik at det blir lettere å knytte dem til webben. æh... programmer bør jo helst være eksekverbare for CPU'en. Menes det her et verktøy ol. skal kjøres i interpreter gjørma ? Det skal også være lettere for programmer å kommunisere og utveksle data med hverandre, lover Microsoft. Teknisk lettere (hverken shared memory, pipes eller ip er spesielt tungvindt eller treigt) eller hva er egentlig meningen med denne diffuse påstanden ? Forøvrig lei av at det alltid fokuseres på brukergrensesnittet i slike "nyheter om programvare"- artikler. Når det gjelder OS spesielt er vel brukergrensesnittet i skrivebordsmiljøet noe av det minst interessante. Interpreter har jo både fordeler og bakdeler da. Klart det suger mer kraft, noe som er spesieelt ille på batteridrevne enheter. På den andre siden er det en fordel at store deler av software industrien nå begynner å lage software som kan kjøre sømløst på forskjellig hardware. Det er nok mange som har sett seg lei på begrensingene i intel/amd x86 duopolet og ønsker frihet til å levere på andre platformer. ARM er jo den store hypen for tida. MIPS vil nok slå seg sterkt opp dette tiåret, spesielt i Asia, og da mest i Kina hvor det satses mye på MIPS. Om denne trenden vi har sett på mobiler kommer mer inn i PC markedet så kan det åpne for mye spennende da terskelen for ny hardware blir langt lavere. Ellers er jeg enig i at fokuset på UI er kjedelig. Jeg tror de fleste superbrukere som er særlig produktive fint klarer overgangen til de fleste UI enten det kjører på en Windows, Linux, BSD eller Unix. Endret 7. august 2011 av Anders Jensen 2 Lenke til kommentar
Napolion Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 synes også at dette ser veldig firkantet og "barnehage" ut. men ettersom jeg har forstått,arrester meg om jeg tar feil,så er dette "tiles" grensesnittet noe som er lagt over et vanlig windows(som win7) vil ikke dette bare bli som HTC sense over android på en måte... purister vil vel fjerne dette hvis det er mulig. Jeg vet at hvis jeg havner med en pc med win8 og det går an å fjene dette moderniserte "windows media center" så kommer jeg til å gjøre det eller hode meg til win 7 =) Lenke til kommentar
joerlend Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Det skal bli spennende å se hvordan folk reagerer på dette når det blir sluppet. Jeg for min del, føler at Ubuntu er mer på riktig vei, men det blir jo bare tullete å sammenlikne to versjoner som ikke er utgitt. Det blir spennende å sammenlikne Windows 8 med Ubuntu 12.04 når begge er utgitt og tilgjengelige. Lenke til kommentar
Pensarando Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg synes det er veldig kjedelig at windows 8 skal være en nettbrett-satsing som dette. De bør heller satse på det gode operativsystemet de har og gjøre det bedre på alle mulige punkter. Da kommer jeg kanskje tilbake en gang. Min ønskeliste til windows er heller: Videreutvikle dagens skrivebordsmiljø/GUI til å bli enda mer brukervennligFunksjoner som å dra vinduet til siden for å sette det opp på halve skjermen var en meget vellykket ide. Fortsette med slike praktiske GUI-forbedringer. Bruke ribbons der det er hensiktsmessig. Tviler på at Explorer er beste kandidaten. Men i f.eks. office er jeg tilhenger av ribbon. Kanskje redesigne vinduene en gang til? Personlig ville jeg satt pris på et mer minimalistisk design. Jeg synes windows er rotete med de store "glass"-kantene rundt alle vinduene. Det ser rotete ut med flere vinduer oppe, og brede kanter rundt vinduene bruker bare unødvendig plass. (OSX har forstått seg på design i operativsystem) Innføre multiple desktops [*]Innføre et nytt filsystem som ikke bruker stasjonsbokstaver men der partisjoner og harddisker mountes inn som på Unix/Linux. (Dette er kanskje for radikalt for windows-brukere, så jeg er ikke sikker) Jeg liker /ikke/ "libraries"-løsningen i dag (har aldri satt meg inn i den), eller andre løsninger der brukeren i minst mulig grad skal organisere filene selv, det tror jeg er et tilbakesteg. Men god indeksering og en god søkefunksjon i startmenyen er et must.[*]Standardinstallert viewer-funksjonalitet for PDF-, Office- og OpenOffice.org-filer.[*]Gjøre operativsystemet mer robust. Jeg har ikke så stor teknisk innsikt at jeg kan si hva som skulle vært gjort. Men jeg er dritlei av at alle har (forskjellige) tunge virusprogram som bruker mye maskinkraft. Og ikke minst er det helt talentløst (grunn nok til å ikke ha windows for min del) at operativsystemet og oppstarten alltid blir tregere etter lengre tids bruk.[*]Sentraladministrert AppStore med enkle og gode betingelser, men likevel en viss kvalitetssikring. Få slutt på at en må surfe rundt over alt og laste ned installasjonsfiler for å installere vanlige programmer. Og programoppdatering må skje gjennom denne AppStore slik at ikke alle programmer skal ha sitt eget masete oppdateringsprogram.[*]Gå gjennom alt av systeminstillinger, kontrollpanel og menyer og tenke: er dette fornuftig, forståelig og praktisk organisert, eller er dette slik bare fordi det alltid har vært sånn, men egentlig ulogisk og upraktisk. Men samtidig, lite vits å forandre på det som fungerer bra. Dessuten synes jeg det ser veldig dårlig ut med denne to-delt-løsningen med "Startmeny-apps" og vanlig skrivebord-mode. Windows blir en bastard, verken fugl eller fisk. De burde eventuelt heller basert seg på det som alltid har vert windows og utvikle det i en retning som blir Hilsen flerårig linux-bruker. Kanskje snart mac-bruker. Edit: ps. jeg liker heller ikke ubuntus unity-satsing. Alt dette fullskjermmaset blir noe tull i mine øyne. PCene mine har god oppløsning og jeg bruker nesten aldri hele skjermen for ett eneste program. Men det er jo klart, vi som gjør mer enn å surfe på Facebook og sjekke e-post er vel i mindretall og ikke vits å ta hensyn til i forbruksmarkedet av operativsystem? Endret 7. august 2011 av Pensarando Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Idene dine er sikker gode , men de er lit overfladisk forklart. Mange av dem er jeg også enig i men ikke alt . f.eks at man mister be slektskapet til det gamle filsystemet. man tenger fra tid til annen å vite hvilken disk filene er lagret på ( nå har jeg ikke peiling på hvordan man gjør det i linux elle unix ). Det er viktig når man skal bytte disker standard viewer funksjonen til Windows er litt begrenset på grunn av rettigheter ( spesielt PDF) Å sentralstyre alle oppdateringer fra et enste sted blir fryktelig vanskelig siden ingen har programmer bare laget av Microsoft. Det blir uansett mange produsenter å ta hensyn til selv har jeg produkter fra : - Microsoft - creative - logitech - ahed (nero) - embacardero ( delphi xe) - Mozila - og openoffice ( husket ikke i farten produsenten) for å ta med noen. Endret 7. august 2011 av den andre elgen 1 Lenke til kommentar
eirik_sn Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Synes det er overraskende å se hvor mange faste leser på en teknologi-side det er som er skeptisk til forandring og nye løsninger. Høres ut som en del av BBS-gutta i -94 når det nye "internetten" kom, som man syntes var skikkelig tåpelig og alt for grafisk og enkelt... hehe Personlig foretrekker jeg å ha et åpent sinn, og gjøre meg opp en mening etter jeg har prøvd det. Faktum er at maskinen min brukes i 90% av tilfellene til de samme oppgavene, og denne type aktive skrivebordselementer vil derfor fungere utmerket. Det er dette som er en av grunnene til at jeg liker Android vs "snarveisamlingen" IOS, og jeg er spent på hvordan det fungerer på en PC. Det vil jo UANSETT være mulighet for classic view - og muligheter til å finne alle innstilliner og lignende dere eller er vant til, så jeg foreslår at dere sparer hylekoret en liten stund til 2 Lenke til kommentar
Pensarando Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Idene dine er sikker gode , men der lit overfladisk forklart. Jepp, regner ikke med at det har noen påvirkning på windows uansett hva jeg skriver her, så da blir det lett overflødig og ingenting gjennomtenkt. f.eks at man mister be slektskapet til det gamle filsystemet. man tenger fra tid til annen å vite hvilken disk filene er lagret på ( nå har jeg ikke peiling på hvordan man gjør det i linux elle unix ). Det er viktig når man skal bytte disker Dette er nok en del smak og behag ja. Men det ville nok bare vært å høyreklikke på en fil/mappe og se på egenskapene for å finne ut hvor den var plassert. Det som gjør en slik organisering praktisk er at du kan beholde en standardisert og logisk mappestruktur selv om du organiserer filene dine på flere harddisker. På windows velger mange f.eks. å legge dokumentene på en annen partisjon eller en annen fysisk harddisk. Med et system der du mounter harddiskene inn i mappestrukturen kunne de fortsatt ligget i /Users/KjellArvid/Documents selv om de lå på en annen partisjon. Eller /Windows og /ProgramFiles kunne ligget på en SSD uten at resten av dagens C: måtte ligge der. I dag kan du til en viss grad flytte viktige mapper som Programfiler og Users over til andre partisjoner. Men det er ikke veldig lett, og det blir rotete. standard viewer funksjonen til Windows er litt begrenset på grunn av rettigheter ( spesielt PDF) Jeg vet ikke hvor vanskelig dette er i praksis. Men Apple får det til. Jeg synes det er veldig kjedelig å bruke tid på å laste ned og installere en PDF-leser etter at jeg allerede har kjøpt og installert et operativsystem for over tusenlappen. Det tar kanskje ikke lenger tid enn to minutt, men PDF-leseren er jo bare ett av veldig mange programmer som må søkes opp, lastes ned og installeres etter en fresh windows-installasjon. Å sentralstyre alle oppdateringer fra et enste sted blir fryktelig vanskelig siden ingen har programmer bare laget av Microsoft. Det blir uansett mange produsenter å ta hensyn til Det fungerer godt med AppStore på Mac og de forskjellige pakkesystemene til Linux. Fordelen til Microsoft er jo at de er så store (de fleste har windows) at de fleste software-produsentene hadde tatt seg tid til å tilpasse programmene sine til Microsoft-AppStore. De må selvsagt ha en liberal nok politikk som gjør at ikke de viktigste software-produsentene boikotter. På linux tror jeg at det i stor grad er distroene selv som administrerer pakkedatabasene, og også dette fungerer veldig godt. Edit: resten av dette inlegget er offtopic og bare drøs om hvorfor jeg holder meg til Ubuntu. Føl det fri til å hoppe over! Jeg har rett og slett ikke lyst til å gå tilbake til Windows fordi jeg vet at når jeg har installert operativsystemet har jeg en halv dagsjobb med å søke opp, laste ned, installere og sette opp alle programmene jeg trenger. Deretter vil jeg ha minst 5 ulike oppdateringsprogrammer som minner meg på den ene og den andre oppdateringen, og etter et halvår går datamaskinen så sakte at jeg må gjøre hele installasjonsprosessen om igjen. Jeg kan i hvert fall ikke tenke meg å betale over en tusenlapp for å anskaffe meg dette maset. Nå har jeg derimot hatt Ubuntu i halvannet år siden sist formatering. Jeg har installert to nye versjoner av operativsystemet uten å formatere. Det går fort å starte datamaskinen. "Software Updates"-dialogen spretter av og til opp med alle de kjekke oppdateringene den ønsker å installere på tvers av leverandører. Ønsker jeg å formatere, er det likevel gjort mye fortere enn Windows. En nyinstallert Ubuntu har allerede det aller meste jeg trenger, og de siste programmene er bare noen veldig kjappe kommandoer i Terminal eller noen avkryssninger i Software Center, så er de installert. Home-mappa ligger selvsagt på en annen harddisk, så jeg trenger ikke å stresse med noe kopiering. De eneste filene som ikke ligger i Home-mappa som jeg ønsker å ta vare på til det nyinstallerte systemet er www-mappa til Apache. Men den har jeg jo selvsagt også laget som en "symbolic link", så den ligger fysisk under home den også Jeg har det fantastisk ...likevel er det et par ting med Apple som gjør at jeg vurderer så smått å bytte. Det er noe med at "det bare fungerer", det er jo ikke tvil om at det kan være litt stress med drivere på linux av og til. Endret 7. august 2011 av Pensarando Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 pussig du , men det finnes de som ikke liker mac os fordi det er noe som mangler etter deres smak jeg ser ikke at det er noen problem med automatisk oppdateringer så lenge det forgår automatisk ( med bruker kontroll) . Da spiller det liten rolle hvor oppdateringen kommer fra. både operativsystemet Windows, MSE og firefox har automatisk oppdatering. tror jamme meg at Open ofice også har det nå har jeg hatt min W7 pc i 1.5 år og jeg har ikke merket noe ytelses tap Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Kan noen si litt om hvordan Microsoft opererer med RC ogbeta versjoner? Når Windows 7 kom så kunne jo den vanlige brukeren laste ned RC1 og prøvekjøre Windows 7 gratis til den kom i butikken. Det går vel også uttil en egen gruppe før dette også? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Her tror jeg det er mange, inkl, artikkelforfatter som har misforstått. Etter det jeg tydet fra computexvideoen er "flis-grensesnittet" beregnet for tablets. Det vanlige desktopgrensesnittet vi kjenner fra i dag blir nok hoved GUI på laptops og desktops. Endret 8. august 2011 av JKJK Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Synes det er merkelig at så mange som holder på så mye med data er så skeptiske til endringer. Jeg ser på dette som en stor forbedring, kan jeg på en enklere måte å pushe applikasjoner og få det til å komme på skrivebordet med store ikoner så skal jeg være kjempefornøyd. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Programmene i Windows 8 blir basert på blant annet HTML 5, JavaScript og CSS, slik at det blir lettere å knytte dem til webben. æh... programmer bør jo helst være eksekverbare for CPU'en. Menes det her et verktøy ol. skal kjøres i interpreter gjørma ? Blir ikke interperator. Kan garantere deg at det kommer til å kjøre på .NET Dynamic Language Runtime, som kompilerer til maskinkode. Derimot er JavaScript et dynamisk typet språk, som tar med seg en del ytelsesutfordringer. Selv må jeg si at jeg missliker at det ser ut som målet her er nettbrett, som jeg overhode ikke har noe interesse for. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Synes det er merkelig at så mange som holder på så mye med data er så skeptiske til endringer. Jeg ser på dette som en stor forbedring, kan jeg på en enklere måte å pushe applikasjoner og få det til å komme på skrivebordet med store ikoner så skal jeg være kjempefornøyd. Jeg tror ikke det er endringer kritikerne her i tråden er mest i mot, men endringer i negativ retning sett fra deres ståsted. De fleste vil nok finne positive endringer også, men det er jo ofte det negative det fokuseres mest på. Uansett er jeg glad for bedre konkurranse. Slik jeg ser det er kvaliteter og egenskaper langt jevnere mellom Microsoft, Apple og Linux nå enn de var for f.eks 5 år siden. Men det vil selvsagt være mye smak og behag, samt treghet i brukermasser som holder seg til det de alltid har holdt seg til uansett hvordan konkurransesituasjonen er. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hvordan vil dette funke for oss som bruker maskinen til spill osv, er det jeg lurer på.. Ser kult ut med tanke på nettbrett osv. men vet ikke helt om jeg syns det er like bra med tanke på desktops eller laptops, ved mindre man har en berøringsskjerm, noe jeg ikke kommer til å benytte meg av. Allerede besvart 2 ganger. Venter fortsatt på det nye fil systemet som skulle komme med W7 Microsoft har malt seg inn i et hjørne. De ønsker desperat å komme seg bort fra NTFS, samtidig må de få med seg programvareutviklerne som lager programmer til Windows, noe de så langt ikke har vært i nærheten av å klare. Må programmer på det jevne i særlig stor grad forholde seg til filsystemet? Mye snakk om UI i artikkelen, men synes forandringene ser interessante ut, ikke nødvendigvis på min stasjonære, men det er flere andre enheter der windows kan være interessant å ha. AtW Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Windows 8 minner meg om tidlig 2000 hvor flash-websider var populært, mye fancy animasjoner og enkelt utseende. Så brukervennlig... Stilen er gammelt nytt, forskjellen nå er at man har touch... Endret 8. august 2011 av Heradon Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Kan noen si litt om hvordan Microsoft opererer med RC ogbeta versjoner? Når Windows 7 kom så kunne jo den vanlige brukeren laste ned RC1 og prøvekjøre Windows 7 gratis til den kom i butikken. Det går vel også uttil en egen gruppe før dette også? Hvordan de gjør dette varierer over tid - en ny avdelingssjef må jo få lov til å sette sitt preg på organisasjonen ... -, men Microsoft kjører først en runde med interne beta-versjoner. Deretter - og dette kan kanskje skje allerede neste måned under BUILD-konferansen - startes en lukket beta-runde, der et begrenset antall personer får tilgang til Windows 8. Deretter er det vanlig med en åpen beta-runde, der hvem som helst kan laste ned en tidsbegrenset beta-versjon, etterfulgt av en Release Candidate (RC, også tidsbegrenset) som også hvem som helst kan laste ned. Så gjenstår det å se om det blir slik denne gangen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Synes det er merkelig at så mange som holder på så mye med data er så skeptiske til endringer. Jeg ser på dette som en stor forbedring, kan jeg på en enklere måte å pushe applikasjoner og få det til å komme på skrivebordet med store ikoner så skal jeg være kjempefornøyd. Jeg tror ikke det er endringer kritikerne her i tråden er mest i mot, men endringer i negativ retning sett fra deres ståsted. De fleste vil nok finne positive endringer også, men det er jo ofte det negative det fokuseres mest på. Uansett er jeg glad for bedre konkurranse. Slik jeg ser det er kvaliteter og egenskaper langt jevnere mellom Microsoft, Apple og Linux nå enn de var for f.eks 5 år siden. Men det vil selvsagt være mye smak og behag, samt treghet i brukermasser som holder seg til det de alltid har holdt seg til uansett hvordan konkurransesituasjonen er. Et av de negative er disse flisene ( noen vil synes av det er positivt ) hvis alt som skrives om dem stemmer Det negative er den plassen det tar på skjerme . lit pussig når man vil ha små ikoner og plass til innholdet på skjermen Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Flisene er vel strengt tatt bare tabletdelen av Windows 8. Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Håper de snart knør seg til å lage en pakkebehandler snart. Tviler på at dette kommer i Windows 8 siden de ikke allerede har annonsert det / begynt prosessen med å godkjenne programmer. Regner med at det kommer i Windows 9 når de begynner å svette hardt av stadig lavere markedsandeler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå