Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Preus Foto har et særdeles fristende tilbud på EOS 3000N m/28-80mm linse. Dette er et kamera jeg ikke finner i den norske produktdatabasen til Canon, men derimot den engelske. Jeg finner riktignok EOS 300. Er det noen som vet om det er noen likhetstrekk mellom disse kameraene, og om det eventuelt er noen som har erfaringer med EOS 3000N?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! I siste Foto (svensk tidsskrift) er begynnerkamera fra Nikon, Canon, Pentax og Minolta testet. Virket svært grundig og seriøst. Dersom du skal starte fra bunnen (ikke har noe glass eller annet systemspesifikt utstyr), så kan den være verdt å sjekke ut. Mener å huske at 3000N ligner svært mye på 500/500N i huset. (Hvis jeg ikke blander med 3000, da) Generelt har X000 serien vært strippet ned mye i forhold til X00 serien, men 3000-serien ser ut til å ha det meste du trenger.

Hva skal du bruke kameraet mest til? Er det dias som er målet, så er det viktig med et GODT lysmålersystem. 300V fikk litt pepper for dette. På papirbilder er ikke dette så viktig. Nikon ser ut til å være noe kvassere på evaluerende lysmåling. Autofokusen til Canon får derimot glimrende tester. (men min erfaring er at trackingegenskapene til de billige slr'ene er dårlige. Tracking=evnen til å holde fokus på et bevegelig motiv)

Lenke til kommentar

Preus kjører dette kameraet som et "Knalltilbud" med en pen pris på 1895 kr ink objektiv (de påstår førpris på 3495 - som virker høyt når jeg ser prisen ELKjøp skal ha). Er dette noe særlig å slå til på, eller er det noen andre kameraer i omtrent den samme prisklassen som er å anbefale?

Det skal brukes av en amatør når det gjelder fotografering, så jeg trenger ikke de mest avanserte funksjonene på markedet.

Lenke til kommentar

Canons spesifikasjoner på 3000N

Nok en side fra Canon på 3000N

En uoffisiell side om 3000N

Side om EOS 500N til sammenligning.

På meg virker det som gamle 500N og nye 3000N er forholdsvis like. Men ikke misforstå meg, har en 500N som jeg er godt fornøyd med. Spørsmålet er om det kan være verd å legge på en tusenlapp og få en 300V. Lysmålingen er mer avansert (men 500N gir gode resultater på papir - dias driver jeg ikke med) og fremtrekket er raskere på 300V.

Hva skal du bruke kameraet til?

Lenke til kommentar
Canons spesifikasjoner på 3000N

Nok en side fra Canon på 3000N

En uoffisiell side om 3000N

Side om EOS 500N til sammenligning.

På meg virker det som gamle 500N og nye 3000N er forholdsvis like. Men ikke misforstå meg, har en 500N som jeg er godt fornøyd med. Spørsmålet er om det kan være verd å legge på en tusenlapp og få en 300V. Lysmålingen er mer avansert (men 500N gir gode resultater på papir - dias driver jeg ikke med) og fremtrekket er raskere på 300V.

Hva skal du bruke kameraet til?

Takker for linker :)

Kameraet skal brukes til allround-fotografering - først og fremst med sort/hvit-film som fremkalles selv, men for "høytidlige" anledninger kan det vel også være relevant å bruke det (feriefotografering etc). Er med i en fotogruppe på høyskolen jeg går på, og det er bare fotografering for moroskyld, som jeg har sagt over er ikke dette noe jeg har noe særlig peiling på.

Lenke til kommentar

Som sagt har jeg bare erfaringer med 500N, men de to virker svært like. 500N er et glimrende allroundkamera med god eksponeringskontroll.

Mangler:

Dårlig tracking av fokuspunkt og tregt bilde-fremtrekk, (1fps) men bedre blir det nok ikke før du putter i omtrent det dobbelte for et hus. Alle billige systemkamera jeg har prøvd er svake på dette. Men legger du på en tusenlapp eller to blir iallefall framtrekket raskere.

- Dette er kun viktig dersom du skal leke sportsfotograf eller lignende.

Kun halvstops endring av eksponering. 1/3-stops er å foretrekke. Lysmålersystemet er ikke "cutting egde" (kun 6 pkt) og du har ikke spotmåling tilgjengelig.

- Spotmålingene er det litt kjipt å mangle, men resten kommer du nok ikke til å savne før/dersom du begynner med dias.

Mangler trolig muligheten til å stoppe ned linsa for å sjekke dybdeskarpheten.

- En liten mangel på landskapsfoto og et middels problem ved makrofoto.

AF-hjelpelampa (fokuslampe) tenner litt i tide og utide. Dette er litt irriterende. Dette trekker unødvendig mye fokus mot fotografen og er håpløst ved nattfoto. Men de fleste kameraene bruker dette i stedet for IR. Kjøper du en blitz etterhvert så har den IR-fokuslys.

Du kan ikke la filmfliken være utenfor på tilbaketrekk, tror jeg. Det er litt dumt hvis du skal fremkalle selv, men ikke noe stort problem.

Håper jeg ikke har skremt deg, dette var faktisk alt jeg kom på at 500N har irritert meg med i løpet av snart 7 år! Det er ikke mye. Liker kameraet godt, selv om jeg nå for det meste har gått over til digitalt. (A70). Linsene til Canon er bra, og det er masse å velge i mellom. Skal du kjøpe noe ekstra glass, så sjekk prisforskjellen til USM-linser. De bråker mye mindre når de fokuserer.

Lenke til kommentar

dias = lysbilder

For å kunne ta lysbilder så kreves det mye bedre kontroll med eksponeringen (dvs hvor mye lys som slippes inn på filmen) enn ved papirkopier.

Hvis du tar en papirkopi, så kan du til en viss grad kompensere for feil eksponering av negativet når du lager papirkopien (selve fotografiet).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
med 2 objektiver med??

Les igjen......

når det er sagt, så er F90x i eit meget godt kamerahus. Det er ikkje utan grunn at det vart svært populert blant anna hos pressefotografer.

Edit: det billigaste eg har sett f90x til er 1800, men dog noe slitt (overflate, ikkje mekanikk)

Ellars så er det og mangen brukte canon hus som selgest billig fortiden. Den digitale revolusjonen er ein gave til alle som er på jakt etter 135 hus.

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...