Left Blank Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 http://edition.cnn.com/2011/BUSINESS/08/05/global.economy/index.html?hpt=hp_t1 Hva vil dette ha å si for verden og USA? Jeg lurer... SITAT CNN (CNN) -- The Standard & Poor's rating agency announced Friday that it has downgraded the U.S. credit rating to AA+ from its top rank of AAA. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 At USA må slutte å låne mer penger, det blir et strammere budsjett, men hjelper ikke å utsette problemet. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Mon tro hva som skjer med markedet på mandag? Det er vel stengt i dag... og i morgen. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Etter hva jeg har fått med meg betyr det at de (bl.a.?) må betale mer renter på lånene sine. Men om dette blir konsekvensen av at kun ett byrå ha nedgradert de, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Etter hva jeg har fått med meg betyr det at de (bl.a.?) må betale mer renter på lånene sine. Men om dette blir konsekvensen av at kun ett byrå ha nedgradert de, vet jeg ikke. Mer renter, mindre kjøpekraft, fler på gata, ny finanskrise? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det øker risikoen for nedgradering av andre land som ikke bare kan fortsette å øke sin utenlandsgjeld. Frankrike er antagelig nestemann. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det øker risikoen for nedgradering av andre land som ikke bare kan fortsette å øke sin utenlandsgjeld. Frankrike er antagelig nestemann. Hvorfor det, egentlig? Jeg mener, hvordan påvirker USAs betalingsevne f.eks Frankrikes? Visste forøvrig ikke at Frankrike var i trøbbel. Hvor ille står det til der? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det som har skjedd er at det har blitt veldig synlig at landene er nødt til å gjøre kraftige endringer for å stoppe økningen av utenlandsgjelden og at dette er en meget smertefull prosess. Frankrike skylder ca. 50% mer per innbygger enn USA og nesten dobbelt så stor andel av brutto nasjonalprodukt. De ligger også nå på et budsjettunderskudd på 7-8 prosent av brutto nasjonalprodukt. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Men har ikke europeiske land større sjanse for å greie å gjennomføre endringer, enn USA? Tankegangen hos politikere i USA virker mer utbredt å dreie seg om gjenvalg, fremfor å ta tak i de økonomiske problemene. Kanskje her europa har sin styrke over USA Dog har amerikanerne en skippertak-mentalitet som ikke skal undervurderes. Så hvis/når de virkelig får øynene opp, er det få som kan mobilisere rekkene som dem. Det skal de ha Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 I likhet med Hellas har mange i Frankrike klart å opparbeide seg økonmiske ordninger vi ikke kan drømme om i Norge. For eksempel har agressive fagforeninger klart å få pensjonsalderen under 50 år i flere yrker. Og å redusere opparbeidede ordninger kan man glemme i Frankrike, da lar de først landet gå konkurs. Frankrike vil antagelig ha mye større problemer med en snuoperasjon enn USA og derfor står deres rating i fare. 4 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 "- USA er et Mega-Hellas" "BI-professor Øystein Noreng mener den amerikanske økonomien står på randen av stupet" - Jeg mener personlig at vi ser slutten på 300 års økonomisk dominans fra vesten, sier Noreng the rise and fall of empires anyone? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Får håpe det kommer noe bra ut av det. Nasjonaliserte sentralbanker hadde vært tingen, ikke la private banker styre verdens økonomi. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 "- USA er et Mega-Hellas" "BI-professor Øystein Noreng mener den amerikanske økonomien står på randen av stupet" - Jeg mener personlig at vi ser slutten på 300 års økonomisk dominans fra vesten, sier Noreng the rise and fall of empires anyone? Klart at land som er godt organiserte etterhvert vil ta igjen mye av forspranget vi har hatt i vesten, men det skjer ikke over natten, og tingenes tilstand for menigmann i Kina og India er fremdeles ikke veldig bra, og særlig ikke på landsbygdene, hvor halvparten av folkene bor. Når det gjelder USA så har de jo gjort dette mot seg selv... og jeg finner det uhyre ironisk at det er republikanerne, som er allergiske mot skatter og avgifter, som har stått for den største uforstanden. Det er ikke rart at kongressfolk, senatorer og tom. folk i den forrige regjeringen ble anklaget for å ha hendene for langt inn i 'big business' og militærindustrien. 1 Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Frankrike vil antagelig ha mye større problemer med en snuoperasjon enn USA og derfor står deres rating i fare. Anarkister og kommunister herjer i Hellas. I Frankrike herjer "arbeidsløs ungdom" (som av en eller annen grunn nesten utelukkende har afrikansk opprinnelse). Mistenker at det fort kan bli veldig stygt... særlig fordi de ikke har det maktapparatet USA har til handskes med et eventuelt stort opprør. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Det øker risikoen for nedgradering av andre land som ikke bare kan fortsette å øke sin utenlandsgjeld. Frankrike er antagelig nestemann. Hva med Tyskland? Hørte på en Tv kanal at de også har større gjeld enn tilgodehavender. Forhåpentligivk hørte jeg feil. På tide at vi legger oss lavere i terrenget og ikke stikker hodet frem over alt. På tide å oppføre seg som ett pinnsvin og ikke en huggorm som spidder hodet på pinnsvinets pigger. Dette kan bli stygt. Jeg håper det ikke, man i markedet er det ikke rom for håp eller tro. Herr marked er den verste diktatoren du noensinne vil møte og han har alltid rett. Oppfører han seg som en gal person er det på tide å søke roligere havn enn der han herjer. Min egen liste: Portugal. Spania. Italia. Ungarn. England. ???? Det største problemet i USA er antagelig en politisk maktkamp mellom to grupper som er omtrent like sterke. Les mer her: http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/110709-Debt-Ceiling-Dance Min personlige påstand er at denne nedgraderingen hadde aldri kommet om en part hadde hatt klart flertall i såvel representantenes hus som i senatet. Det kan koste dyrt når politikk er viktigere enn landets kredibilitet. Økt usikkerhet betyr økt risikopremie og dermed økt rente for alle, Norge inkludert. S & P anfører i et intervju med Wolf Blitzer på Cnn to grunner til nedgraderingen Politisk polarisering. Den finansielle situasjonen. Gjeld / BNP Andre viktige ratingbyråer som Moodys opprettholder en AAA så langt. Se også A top official at Standard & Poor's pushed back Saturday against the Obama administration's criticism that their decision to downgrade the nation's credit rating was based on "flawed" math. The administration had tried to prevent the downgrade announced late Friday by telling S&P that the agency had made a $2 trillion error in its calculations about the federal budget. But John Chambers, managing director and chairman of S&P's sovereign ratings committee, explained to Fox News on Saturday that the downgrade was "motivated by a number of factors." Kilde: http://www.foxnews.com/politics/2011/08/06/credit-ratings-agency-defends-downgrade-us-debt/?intcmp=obinsite De to andre store rating byråene http://www.fitchratings.com og http://www.moodys.com/ opprettholder en AAA rating. Personlig er jeg litt sketisk til koblingen S & p <--> Fox news. Overskrifter i USA. The blame game. What is the impact for you? Endret 6. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 I likhet med Hellas har mange i Frankrike klart å opparbeide seg økonmiske ordninger vi ikke kan drømme om i Norge. For eksempel har agressive fagforeninger klart å få pensjonsalderen under 50 år i flere yrker. Og å redusere opparbeidede ordninger kan man glemme i Frankrike, da lar de først landet gå konkurs. Det er jo noe lignende vi ser i USA nå, men fra annet hold. Det er en elite som sitter med stort sett alle pengene og politikerne mens de gir faen i hva som skjer med landet som helhet. De vil klare seg fint uansett hva som skjer med landet, i det minste til det kommer inn politikere som ikke lar seg kjøpe. 2 Lenke til kommentar
Lindalol Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Snark Frankrike og Belgia være i trøbbel. Endret 4. desember 2011 av Lindalol Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Jeg ville fryktet arbeidsløs ungdom mer enn innvandrerbefolkning... Lenke til kommentar
Lindalol Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Endret 4. desember 2011 av Lindalol Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Så problemet er altså arbeidsløsheten og ikke etnisiteten... Bare på f.eks Spania... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå