Nihilist1 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Da jeg var liten, fikk jeg en oppdragelse som inneholdt noen basic prinsipper om moral, og uansett hvor feilslått den oppdragelsen har vært, så er det ikke til å unngå at man reflekterer litt over det man har blitt manipulert med ila. oppveksten. En av de tingene jeg hele tiden får høre av alle mennesker, er prinsipper som går på GJENSIDIGHET. Du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg. Men det jeg ser, det er at mennesker fint kan se bort ifra prinsipper når de ikke passer en selv, og at de bruker prinsipper til å legitimere egen oppførsel når det passer dem best. Det kan f.eks være når vanlige mennesker bruker staten som proxy til å tvinge andre mennesker til å betale skatt dersom de produserer støv i gatene (støvskatt fra middelalderen) TV-skatt dersom de har fjernsyn, eller bullshit-skatt dersom de har okser. Dersom de blir tvunget til å betale for noe de ikke selv liker, er det helligbrøde, men så lenge de kan tvinge andre til å betale for det de selv liker, så er det fantastisk, en selvfølge, perfekt moral. Dette åpner jo for litt ettertenksomhet, man kan stille seg spm om hvorvidt det fins moralske regler, og at folk bare driter i å følge dem, eller om det ikke fins. Om det så skulle finnes et moralsk optimum som er forståelsesavhengig, så er det like fullt et faktum at folk enten ikke forstår, eller gir plain faen. Når folk gir faen, så kan man spørre seg selv; hvorfor i svarte hælvete skal jeg gidde å følge noen form for moral? Konsekvensen er at man da kan innrette seg annerledes, nemlig etter ønsket effekt. Dersom jeg ønsker å bli sett på som moralsk, så gjør jeg slik og slik, mens folk ser på. Det er en svært rasjonell approach. Internettfora tjener penger på reklame, og spytter sine brukere i trynet ved å ikke overholde egne regler, egne avtaler mellom brukere og moderatorer, og ved at moderatorene pælmer folk ut etter eget forgodtbefinnende, og egen manglende intelligens. Det er tydelig at folk har en dobbel standard. Det som trigget dette innlegget, var at jeg tydelig så et innlegg med liberalt tankegods, bli sperret av en diktator på diktatur.no (unnskyld diskusjon.no), med personfokusert begrunnelse. Man spionerer på headers og IP adresse for å se om det er sammenheng med tidligere brukere. Forkastelig, men et relativt lett overgrep som knapt får meg til å lette på øyelokket, her fins det andre norske sider som er langt, langt mer provoserende, med sterke drittsekker ved roret. Hvorfor er det ikke noen som hacker norske nettsider, slik andre nettsider hackes? Hvorfor er det ikke noen som gjør kål på folk som oppfører seg som rasshøl? Det er da mange nordmenn med både høy nok intelligens, ekstreme nok synspkt til å bli drittsekkbehandlet, og kompetanse nok til å ta igjen? Hvorfor gjør de det ikke? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Denne liberalisten kunne gjerne oppført seg litt mer rolig. Vi trenger ikke en milliard tråder om nesten det samme på en kveld. Ok, ikke en milliard, men det var nesten som spamming! Jeg kunne gjerne tenke meg å diskutere med personen jeg, for å bevise hvor mangefull logikken hans er. Håper han kommer tilbake og holder en høflig tone i en tråd. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 Denne liberalisten kunne gjerne oppført seg litt mer rolig. Vi trenger ikke en milliard tråder om nesten det samme på en kveld. Ok, ikke en milliard, men det var nesten som spamming! Jeg kunne gjerne tenke meg å diskutere med personen jeg, for å bevise hvor mangefull logikken hans er. Håper han kommer tilbake og holder en høflig tone i en tråd. Hvorfor er det ingen som føler harme, eller gjør noe med norske nettsider, som ikke holder seg til reglene man avtaler imellom brukere? Hvorfor er det særregler som gjelder bestemte brukere man ikke liker (trynefaktor) Hvorfor er det vanskelig å ha en litt redelig personlighet, og tillate innlegg etter kriterier som har med innlegget selv å gjøre, og ikke antatt gjerningsmann eller motivasjon? Hvorfor lar det seg ikke gjøre å ha en regelfestet åpne-ny-tråd-frekvens, for å håndtere spam? Hvorfor skal det være forskjellige kriterier for forskjellige brukere? Hvorfor er det ingen som gir slike moderatorer klar beskjed om at de tar seg til rette på en urimelig og lite ålreit måte? Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Hvorfor er det ingen som føler harme, eller gjør noe med norske nettsider, som ikke holder seg til reglene man avtaler imellom brukere? Det finnes da flere alternativer å velge mellom om man er misfornøyd, blant annet freakforum, som tillater ganske mye. Ellers er jeg usikker på hva slags regler man ikke holder seg til, ifølge deg. Hvorfor er det særregler som gjelder bestemte brukere man ikke liker (trynefaktor) Har du noen eksempler? Jeg kjenner ikke til denne problemstillingen. Hvorfor er det vanskelig å ha en litt redelig personlighet, og tillate innlegg etter kriterier som har med innlegget selv å gjøre, og ikke antatt gjerningsmann eller motivasjon? Igjen, har du noen eksempler? Min erfaring er at moderatorene her er flinke til å skille mellom sak og person. Hvorfor lar det seg ikke gjøre å ha en regelfestet åpne-ny-tråd-frekvens, for å håndtere spam? Hvorfor skal det være forskjellige kriterier for forskjellige brukere? Dette er nok et spørsmål som hører hjemme under "tilbakemeldinger" skulle jeg tro. Men hva slags kriterier er forskjellige, etter ditt syn? Hvorfor er det ingen som gir slike moderatorer klar beskjed om at de tar seg til rette på en urimelig og lite ålreit måte? Dette gjøres under "tilbakemeldinger til forumet", og det er det mange som faktisk har benyttet seg av. 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Da jeg var liten, fikk jeg en oppdragelse som inneholdt noen basic prinsipper om moral, og uansett hvor feilslått den oppdragelsen har vært, så er det ikke til å unngå at man reflekterer litt over det man har blitt manipulert med ila. oppveksten. En av de tingene jeg hele tiden får høre av alle mennesker, er prinsipper som går på GJENSIDIGHET. Du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg. Men det jeg ser, det er at mennesker fint kan se bort ifra prinsipper når de ikke passer en selv, og at de bruker prinsipper til å legitimere egen oppførsel når det passer dem best. Det kan f.eks være når vanlige mennesker bruker staten som proxy til å tvinge andre mennesker til å betale skatt dersom de produserer støv i gatene (støvskatt fra middelalderen) TV-skatt dersom de har fjernsyn, eller bullshit-skatt dersom de har okser. Dersom de blir tvunget til å betale for noe de ikke selv liker, er det helligbrøde, men så lenge de kan tvinge andre til å betale for det de selv liker, så er det fantastisk, en selvfølge, perfekt moral. Dette åpner jo for litt ettertenksomhet, man kan stille seg spm om hvorvidt det fins moralske regler, og at folk bare driter i å følge dem, eller om det ikke fins. Om det så skulle finnes et moralsk optimum som er forståelsesavhengig, så er det like fullt et faktum at folk enten ikke forstår, eller gir plain faen. Når folk gir faen, så kan man spørre seg selv; hvorfor i svarte hælvete skal jeg gidde å følge noen form for moral? Konsekvensen er at man da kan innrette seg annerledes, nemlig etter ønsket effekt. Dersom jeg ønsker å bli sett på som moralsk, så gjør jeg slik og slik, mens folk ser på. Det er en svært rasjonell approach. Internettfora tjener penger på reklame, og spytter sine brukere i trynet ved å ikke overholde egne regler, egne avtaler mellom brukere og moderatorer, og ved at moderatorene pælmer folk ut etter eget forgodtbefinnende, og egen manglende intelligens. Det er tydelig at folk har en dobbel standard. Det som trigget dette innlegget, var at jeg tydelig så et innlegg med liberalt tankegods, bli sperret av en diktator på diktatur.no (unnskyld diskusjon.no), med personfokusert begrunnelse. Man spionerer på headers og IP adresse for å se om det er sammenheng med tidligere brukere. Forkastelig, men et relativt lett overgrep som knapt får meg til å lette på øyelokket, her fins det andre norske sider som er langt, langt mer provoserende, med sterke drittsekker ved roret. Hvorfor er det ikke noen som hacker norske nettsider, slik andre nettsider hackes? Hvorfor er det ikke noen som gjør kål på folk som oppfører seg som rasshøl? Det er da mange nordmenn med både høy nok intelligens, ekstreme nok synspkt til å bli drittsekkbehandlet, og kompetanse nok til å ta igjen? Hvorfor gjør de det ikke? LITT misvisende overskrift!! Diskusjon.no er en av de mest åpne foraene i Norge, freakforum er som tidligere nevnt friere, (avisene kalte freakforum for et fora av forbrytere for forbrytere). Jeg har selv blitt sensurert eller bedt om å modifisere et innlegg her, jeg synes det er bra, for somregel så lenge man har logiske slutninger og viser tanketråden og unngår personangrep så får man si hva man vil, (nesten), så jeg vet ikke hvilket innlegg og hva som stod i det som du refererer til. Men på det gjevne styrer moderatorene unna å fjerne noe med mindre det er usaklig, helt off-topic (min favorittsynd), eller går på person. Inlegg som rapporteres blir og fjernet. Det er mange grunner. Din tråd her er et eksempel på dårlig trådstart, (ikke at jeg er flinkere), det er masse påstander som ikke reflekteres i fakta men er tomme påstander. Altså jeg sier ikke du tar feil, men at du henviser ikke til faktat når du kritiserer diskusjon.no, i tillegg er moderatorer mennesker og noen modererer på grunnlag av personlige preferanser, ikke objektivitet uten å være klar over det. Er det noe moderering som har foregått er det lov å skrive en PM til moderatoren og reflektert fortelle hvorfor han/hun gjorde en feil. Og når det kommer til hacking, hvorfor skulle diskusjon.no bli hacket da de som ville gjort hackingen er moderatorer og medlemmer (jeg har selvsagt ikke noe bevis for det, men med tanke på den kompetansen som viler i data-underforaene her så er det ikke urealistisk) -frank Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Sakset fra rettningslinjene her på forumet: Moderatorene kan reagere mot tråder og brukere av grunner som ikke står nevnt i retningslinjene. I slike tilfeller gis en begrunnelse for moderering av moderatoren som foretar denne. Denne gir moderatorene lov til å handle ganske fritt, ikke at jeg har sett dette blitt missbrukt noen gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå