frankhaugen Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Vektere kan ikke bøtlegge... isåfall var det på privat område og "offentlig urinering" gjelder ikke, for vektere har somregel "eiers rett". Men er det "offentlig urinering" må politiet ferske deg, eller vekterene må anholde deg under "borgerarrest", noe som gjør at politiet må komme. Hvis det er bildebevis blir dette slettet etter 7 dager med mindre det er uthentet av politiet eller vedlagt en anmeldelse. Jeg har selv snakket meg ut av "offentlig urinering" 3 ganger i mitt liv den ene da stod jeg på en brygge på natten, og politiet lot meg gå fordi de ikke kunne hjemle i noen annen paragraf en 'forsøpling av vann' (men jeg påpekte at urin er sterilt og består av vann og aslt for det meste så når jeg pissa i sjøen ble det litt tynt. Jeg har pissa i en hage, op politiet kom forbi, dette resulterte i at politiet prøvde å få hagens eier til å anmelde meg, men han var tydligvis ikke hjemme, (snakk om flaks), og tredje gang pisset jeg i en stor busk i en potteplante på nabohuset til politistasjonen, da brukte jeg "det er en privat potteplante" OG at kristiansand ikke har et offentlig tilgjengelig toalett på nattestid, (de hadde ikke det den gangen og med tanke på at jeg var 17 var ikke et utested et alternativ ). Det skal sies at etter jeg ble 20 og mange toaletter på utesteder ble tilgjengelig har jeg ikke urinert offentlig -frank 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Kommunalt satte priser. Tønsberg er vel høyest med 15000. Noen kommuner har 5000. Det er regnet som ikke-ønskelig adferdg og straffes deretter. Jeg vet ikke om det er sånn fortsatt, men jeg leste i avisen for noen år siden at det i Tromsø var tre ganger så dyrt for damer som menn å urinere på offentlig sted. Begrunnelse: Større grad av blotting når ei dame drar ned buksa og setter seg på huk med begge skinkene eksponert, enn når en mann lurer ut av smekken noe som ikke er stort større enn en finger... Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det må i så fall være for at de får bot for blotting og ikke urinering og jeg vil gjerne se dokumentasjon på det Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Takk for mange gode og kule svar! Skjønner tegninga her, det bør være mulig å snakke/nekte seg ut av dette her, iom at politiet har begrenset med ressurser. Men igjen, jeg er ikke veldig lysten på å følge den veien for langt, iom at jeg muligens befinner meg på et eller annet kamera, og det var 2 som ferska meg. Men i mitt hode høres "overstadig beruset" ut som en god ide. Om jeg prøver meg, men ikke skulle komme meg noen vei kan jeg skylde på det. Slik jeg har forstått etter 19 år her på jorden lønner det seg ofte å være dum. Til den som spurte om jeg ikke aktet å ta straffen som en mann: Nei, jeg akter absolutt ikke å ta straffen som en mann. Jeg ville sagt akkurat det samme som deg, og er også av den oppfatning av at folk gjør opp etter seg. Gjør man noe dumt betaler man for seg. Det er en fin tanke, men dagen det gjelder deg, kan det hende du ikke er like nobel likevl. Ja jeg er en hykler. Endret 6. august 2011 av Bjarnemann 2 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg er like hykler som deg Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg går ikke ut, men vrenger ut snabelen mot skinnene. He, he... enda bra det ikke var strømførende skinner, da... Slik jeg har forstått etter 19 år her på jorden lønner det seg ofte å være dum. Du har absolutt rett. Det er et ordtak som sier at Gud passer på de enfoldige. Til den som spurte om jeg ikke aktet å ta straffen som en mann: Nei, jeg akter absolutt ikke å ta straffen som en mann. Jeg ville sagt akkurat det samme som deg, og er også av den oppfatning av at folk gjør opp etter seg. Gjør man noe dumt betaler man for seg. Det er en fin tanke, men dagen det gjelder deg, kan det hende du ikke er like nobel likevl. Ja jeg er en hykler. Det må en skikkelig mann for å formulere seg slik du gjør. Hatten av for deg. Vi blir nok alle hyklere i slike sammenhenger når det kommer til stykket. Synd at du må ut med en slik kjempebot for småtteri. Jeg har sett politifolk pisse i buskene når nøden kaller. Rakk å knipse et bilde før jeg løp som bare faen. Dessverre ble det ikke noe ut av bildet, men blitzen skremte vannet av purken (he,he.. metafor). G 7 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Politiet har egne folk som tråler forum etter "spennende" saker. Trur neppe at denne saken er spennende nok for de, men å lekke tilståelsen på nett for så å nekte til politiet er ikke akkurat en smart ting å gjøre. En annen ting som er lite smart å gjøre er å pisse på skinner. Uhell skjer. Folk ramler på skinner og blir overkjørt. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Hva skjer videre nåda? ;p Lenke til kommentar
Chomonbabe Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Det er en menneske rett å pisse Har klart å snakke meg vekk fra offentlig urinering med den der opp til flere ganger i Bergen Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Har man lov til å pisse i buksa på offentlig plass? Med overlegg såklart. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Jeg fikk en telefon fra purken med beskjed om at jeg bare burde droppe det og betale. Bare det at jeg var beruset, og det var to (vitner) vektere tilstedet gjør at jeg har en veldig, veldig dårlig sak. En sak jeg vurderer som håpløs i et evt rettsapparat. Klart, jeg kan droppe å betale, og håpe på henleggelse, men den sjansen tar jeg ikke. Klart er det en menneskerett og pisse, og hadde det vært i en bakgård elns hadde jeg aldri betalt. Men å gå på do på perongen og pisse ned på skinnene skjønner selv jeg blir for dumt Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Så dette har altså politiet tid og resurser til å kjøre sak på.... Jeg tviler på at de ville gjort det, men samtidig ville jeg nok ikke turt ta risken på å måtte betale saksomkostninger i tilegg. En kompis av meg havna i fyllearresten en gang, og dagen etter ble han spurt om han godtok boten for løssgjengeri. Han sa nei og snuten så på han som spørsmålstegn, tydeligvis ingen som hadde sagt det før. Han slapp unna bot. 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. september 2011 Forfatter Del Skrevet 3. september 2011 Rent teoretisk har heller ikke jeg noen tro på en straffeforfølgelse videre, men jeg tar likevel ikke sjansen. I et rettsapparat er jeg garantert sjanseløs, og det vet godt purken også. Så hvem vet, kanskje de kjører en prinsippsak bare på faen? Uansett, så tar jeg ikke sjansen, da konsekvene fort blir dobbelt beløp, og prikk på rullebladet. Ps: En fjern bekjent av meg ble tatt for å stjele en bysykkel, men godtok aldri boten. Tror aldri han svarte i det hele tatt. Et halvt år senere var saken henlagt. Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Rent teoretisk har heller ikke jeg noen tro på en straffeforfølgelse videre, men jeg tar likevel ikke sjansen. I et rettsapparat er jeg garantert sjanseløs, og det vet godt purken også. Så hvem vet, kanskje de kjører en prinsippsak bare på faen? Uansett, så tar jeg ikke sjansen, da konsekvene fort blir dobbelt beløp, og prikk på rullebladet. Ps: En fjern bekjent av meg ble tatt for å stjele en bysykkel, men godtok aldri boten. Tror aldri han svarte i det hele tatt. Et halvt år senere var saken henlagt. Tenk nøye over å godta boten. Du kan heller si at du ikke husker å ha vært på den plassen. Du husker egentlig ikke veldig mye av kvelden. Da benekter du ikke at du har gjort det, men hvis de skulle legge frem bevis så kan du unnskylde deg med at som sagt, du husker ikke veldig mye. Du kan også evt. snakke med politiet å høre om de har bevis for at du har gjort det, det kommer nødvendigvis ikke opp i retten hvis du spør om de har det. Dessuten, slik jeg forstod det så hadde du bare snabben ute av buksesmekken, og urinerte aldri. Hvis det er riktig så blir dette det samme som å bøtelegge en person med sportsbil for å bryte fartsgrensen... 1 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Hei. Først og fremst vil jeg poengtere at jeg er helt klar over at jeg ikke burde gjort dette, og at jeg burde ta straffen min som en mann. Det hadde jeg også selv sagt til en slik post som dette, men uansett hvordan man vrir og vender på det er det surt å bli letta for 9 høvdinger. Det som skjedde: Etter et vorspiel der jeg ble sjenka (delvis av meg selv, og delsiv av ei jente med vodka) skulle vi da til byen. Vi venter på t-banen på Oslo s. Selvfølgelig må jeg på do. Der og da. Jeg går ikke ut, men vrenger ut snabelen mot skinnene. ca 10 sekunder kom det to vektere. De vil gi meg bot. Jeg skjønner at jeg er tatt med buksene nede, og at slaget er tapt. De får navn og adresse, men i det de spør meg om legitimasjon går det opp et lys for meg; det hadde jeg mistet. Jeg unnskylder meg og alt det der, og det ender opp med at de sier at jeg slipper bot, men skal få en advarsel. Jeg takker dem, og de går. 4 uker senere dukker boten opp. Det jeg tenker: For det første lovte de å ikke gi meg bot. OK, det har sikkert ikke en dritt og si. MEN, de fikk aldri noe legitimasjon av meg, er det mulig for meg å hevde at jeg ikke gjorde det? Politiet har vel neppe så mye ressurser at de har mulighet til å sjekke eventuelle overvåkningskameraer (tipper det er det der), eller forfølge saken noe videre? Eller? Er det noen som har noen innspill, eller forslag til fremgangsmåte? Isåfall blir jeg meget takknemmelig, og kommer til å dele det jeg sparte med de som har hjulpet meg. Og igjen, jeg vet jeg burde gjøre opp og skjerpe meg, men 9000 er MYE penger. Uansett så kommer jeg aldri til å "urinere offentlig" igjen Takk! Vektere har ikke anledning til å gi bøter for offentlig urinering så vidt jeg vet. Og du har i hvert fall ingen legitimasjonsplikt overfor vektere. Det var her dreit du deg ut, du skulle bare gått unna, evt. gitt et helt random navn. Men nå er det muligens for sent. Når boten er utstedt er hjulene i gang. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Har man lov til å pisse i buksa på offentlig plass? Med overlegg såklart. Eg kan ikkje finne noke som forbyr dette. Dårlig personleg hygiene kan du ikkje straffast for. Faktisk er det vel veldig vanskelig å få nokon tvangsvaska også dersom dei er tilregnelige. Eit anna smutthol er å hoppe i ein båt og urinere over ripa. Dessuten, slik jeg forstod det så hadde du bare snabben ute av buksesmekken, og urinerte aldri. Hvis det er riktig så blir dette det samme som å bøtelegge en person med sportsbil for å bryte fartsgrensen... Eg ville vært forsiktig med å kverrulere så mykje på dette, det er betre å ha urinering på offentlig plass på rullebladet enn blotting. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 8. september 2011 Del Skrevet 8. september 2011 Kaster sikkert sten i glasshus nå, men denne tråden minner meg om "kjøre for fort" trådene, hvor folk også banner over fartsbøter etc...deretter kommer utsagnene fra folk som svarer "ja, dette har politiet tid til og ressurser til"... tenker ingen egentlig at fordi de må hanskes med folk som først vil gjøre som de vil, deretter ikke ta ansvar og kaste bort politiet sin tid, bryte fartsregler m.m. at det er hvorfor politiet må leke barnehage med dem? Fremfor å ta andre? jeg bare tenker høyt 4 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 9. september 2011 Del Skrevet 9. september 2011 Jeg synes slik bør straffes og bøter er det virkemiddelet som finnes. Dog er 9000 kr et latterlig høyt tall. Utfra artikkelen som var linket til lengre oppe var dette boten for promillekjøring med båt, som i mine ører er langt mer alvorlig. Jeg ser heller ikke helt forskjellen på effekten av om boten er 9000 kr eller 1000 kr. For det første tror jeg ikke de fleste vet at du risikerer 9000 kr i bot. For det andre tror jeg at hvis folk først må, så pisser de uansett. Da er det ikke størrelsen på boten som har noe å si, men sjansen for å bli tatt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Jeg synes slik bør straffes og bøter er det virkemiddelet som finnes. Dog er 9000 kr et latterlig høyt tall. Utfra artikkelen som var linket til lengre oppe var dette boten for promillekjøring med båt, som i mine ører er langt mer alvorlig. Bøter utmåles i hovedsak etter tiltaltes økonomiske evne, ikke etter standardiserte satser (selvsagt med unntak av forenklede forelegg og en del enklere overtredelser av vegtrafikkloven). Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Uansett, så tar jeg ikke sjansen, da konsekvene fort blir dobbelt beløp, og prikk på rullebladet. Prikk på rullebladet blir det uansett om du vedtar forelegget. Et vedtatt forelegg har samme virkning som en straffedom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå