Occi Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Jag har allaredan blivit bannad tre gånger. Hade jag inte varit anonym hade jag suttit i fängelse just nu. Anonymitet är det bästa med internet. Ja, det er kjempeflott at du og andre kan sitte gjemt bak dataskjermen som feige kryp og lyve om jøder eller muslimer. Fantastisk! Det flotte med internett er at hvis du ikke vil lese om løgner, så er det ditt eget frie valg å fortsette eller ikke. Åja, så man skal bare vende det andre kinnet til det som er galt? Skal man bare la folk slippe unna med samfunnskadelig løgn? Folk vendte vel kinnet til ABB, og vi ser hvordan det gikk. Jeg forstår til dels hva du mener, men allikevel så er det en gal holdning å rettferdiggjøre å fjerne anonymiteten bare fordi du er uenige med noen. For det er i praksis det det er, de aller fleste som folk peker finger på på nett har sin fulle rett til å si hva de mener, og litt gråsone rasisme er ikke direkte ulovlig. Om noen skriver/gjør noe som faktisk er direkte ulovlig i henhold til norsk lov på diskusjon.no har uansett diskusjon.nos moderatorer og administratorer tilgang til den personens IP-adresse, og deretter er det politiet ansvar. Om man drar fjerningen av anonymitet litt langt, og i tillegg godtar holdningen din hvor man "passer på" medborgere (les: ikke vender det andre kinn til) så kan vi fort ende opp med en veldig selvdestrukterende løsning á hva boken 1984 beskriver, hvor alle er konstant på vakt for hva de gjør og sier fordi det er hele tiden andre medborgere som passer på/sier i fra. Jeg kan se for meg at dette er spesielt tilfelletom alle må bruke sitt fulle navn, hvor man da i debatter kan finne på å anmelde hverandre i hytt og pine (ja, jeg tror faktisk dette hadde skjedd i mange debatter). Dette dreper gode debatter, og strengt talt er det ingen gode argumenter mot anonymitet i en slik sammenheng utover at folk er interessert i å ta noen absolutte minoriteter som ytrer ting på nettet og hindre pedofile/terrorister. Jeg erkjenner at sikkert flere hadde blitt tatt ved sterkere overvåkning, men heller tvilsomt at det hadde vært særlig effektivt. Personlig mener jeg ikke at det er verdt det, men jeg veit at det er en vanlig holdning å si at "hvis vi tar én pedofil/terrorist/el.l. så er det verdt det, uansett hva som måtte gjøres", men dette syns jeg er en latterlig ignorant og naiv innstilling da det er tidligere bevist at selv med bredere overvåkning i andre demokratier som tyskland, så vil det i praksis ikke gjøre samfunnet helt "rent" for slike. Det vil alltid være en sjangse for at slikt skjer, det er noe bare vi må leve med. Jeg ser på det som mer samfunnsskadelig at man ikke får ytre sine meninger på nettet i full anonymitet innenfor lovens grenser, enn den andre løsningen hvor det kanskje hadde ført til at flere i gråsonen hadde blitt tatt, men da med det resultatet at gode debatter på nett i full anonymitet ikke lenger hadde vært mulig og alt som ligger herunder. På VGs kommentarfelt så skriver folk helt absurde ting under fullt navn, men jeg tror ikke slike holdninger regjerer på større diskusjonsforum som diskusjon.no. Merk at mitt svar ikke er nødvendig alt en kommentar til hva du skriver. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Dette dreper gode debatter, ... Det kan gå begge veier. Annonymitet forsøpler like ofte debatten. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Greit nok at det kan føre til mere absurde meninger, trolls og mer til, men dette får være opp til forumet å ta seg av, og man kan ikke akkurat skylde på anonymitet som grunn for dette og akseptere det Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Av barn, fulle folk og anonyme nettdebattanter får man høre sannheten. I hvert fall sannheten slik de ser den. Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Jeg går for den tradisjonelle holdningen... Jeg syntes man skal kunne være generelt anonym om man vil det, men med at politiet skal kunne spore folk gjennom IP, noe ala det det har vært opptil nå. Helt klart for det offentlige så skal man kunne bruke nicknames, og private aktører skal ikke ha informasjon som brukere ikke vil gi ut, men politiet må vel ha tilgang til mere informasjon om de trenger det, bak kulissene, med loven på sin side. Men nå det er sagt så er det flere problemer med at lover går imot viljen til vanlige folk, og da er det alltid bra om man kan ha friheten til å gå 'dark', særlig om det innebærer ting som piratkopiering eller narkotika kjøp. Hvis man ikke hadde hatt NOEN måte å være fullt anonym, så blir det plutselig for mye makt i noen få hender, og da blir det enda vanskeligere å skifte systemet. Ingen klar løsning her, :O 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Her på forumet synes jeg vi har en del brukere, som for meg ser ut til å være ganske forstyrrede. Mange lever i en virkelighet der en stor jødekonspirasjon tar over hele verden og hvor en urovekkende stor del av verdens befolkning ser ut til å være med, ikke minst i Norge. For disse menneskene er dette en slags krig mellom godt og ondt, og djevelen blir gjerne også dratt inn i sammenhengen. Enkelte av disse beskylder gjerne motdebatanter for å være agenter for jødene og Israel, en beskyldning jeg har fått selv. Om du lever i en slik verden, er det ikke da din plikt å gjøre noe? Er ikke jødeagenter fritt villt, en fiende i krigen mellom godt og ondt. Om de på dette forumet som lider av denne typen vrangforestillinger kunne se fullt navn på alle som skrev her, er det ikke da å forvente at noen av disse vil oppsøke "jødeagentene" og sette dem på plass? Det er trossalt en krig, og jeg hadde antagelig gjort det samme selv, om jeg befant meg i en krig mellom godt og ondt. Poenget mitt er at internettet er fullt av gærninger og ustabile folk, vil du at alle disse skal vite hvor du bor, hvem du er og hvem du deler livet ditt med? Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Om du lever i en slik verden, er det ikke da din plikt å gjøre noe? Er ikke jødeagenter fritt villt, en fiende i krigen mellom godt og ondt. Om de på dette forumet som lider av denne typen vrangforestillinger kunne se fullt navn på alle som skrev her, er det ikke da å forvente at noen av disse vil oppsøke "jødeagentene" og sette dem på plass? Det er trossalt en krig, og jeg hadde antagelig gjort det samme selv, om jeg befant meg i en krig mellom godt og ondt. Poenget mitt er at internettet er fullt av gærninger og ustabile folk, vil du at alle disse skal vite hvor du bor, hvem du er og hvem du deler livet ditt med? Jeg lurer på om dette ikke er litt av det ABB tenkte? Settnignen over står som argument for og mot anonymitet. Beskytelse av ytrern, og beskytelse av samfundet mot ytrern. For min del så holder det at ekstreme ytringer blir raportert og politiet kan sette fra seg kaffekoppen og ta et ip søk. Lenke til kommentar
Credibility Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Personlig så synes jeg at løsningen er at alle som lager en bruker på forum må gjøre dette gjennom en tjeneste der man registrerer seg med fullt navn og adresse, for så å ha et brukernavn som anonymiserer brukeren på forumet. Da vil de være anonym for andre, mens moderatorer og myndigheter vil ha full og lett tilgjengelig informasjonen om brukerne om det registreres truende ytringer. Samtidig burde ikke dette være tilgjengelig informasjon for arbeidsgivere. Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 (endret) Jeg er enig med Occi her. Hvis alle må stå frem med fullt navn må man passe seg for hva man mener, i frykt for hva kolleger, sjefer og andre bekjente vil tro om deg. F.eks.: Person A skriver på diskusjon.no: "Jeg krever full anonymitet på nett!" Person B som vet hvem person A er og leser innlegget kan tenke: "Oi, han har sikkert noe å skjule, best å kutte kontakten med ham!" Det med å fange kriminelle er et "dårlig" argument fordi man tar bare de dumme som ikke skjuler seg godt nok, f.eks. ikke bruker proxyer, krypterte nett som f.eks. .onion. Etter hvert som nye generasjoner vokser opp vil deres kunnskap gjør at det blir flere og flere av de (som blir) kriminelle som klarer å skjule seg på nett. Jeg mener generelt at man bør fokusere mer på forebygging (i samfunnet generelt, ikke bare på politinivå) enn hvordan man fanger/straffer folk. Endret 10. januar 2012 av mofomofo 1 Lenke til kommentar
gue2 Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Endret 11. januar 2012 av gue2 Lenke til kommentar
Frode Løtvedt Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Vi må beholde anonymiteten vi har. Det er noe som heter personvern. Jo, det har du rett i. Men så er jo det slikt at det kan være bloggere der ute som f. eks kan skrive ting som kan være oppmuntrende for vold. Hvis en gruppe i sammfunnet blir undertrykt på noen måte, uten at de blir hørt, skal de ha RETT til å oppmuntre til opprør! Det kalles yttringsfrihet! Men jeg syns IKKE noen skulle ha rett til å skule seg bak anonymitet, det er feigt og fører lett til undertrykking. Endret 29. mai 2014 av Frode Løtvedt 1 Lenke til kommentar
gue2 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=aB99Ih3pvnQ&feature=player_embedded#! om ikke anonymitet skulle eksistere? hvem faen skal kritisere? det hele er faktisk deprimerende.. Endret 13. januar 2012 av gue2 Lenke til kommentar
gue2 Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 jeg forventer svar fra OP! 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg leste denne artikkelen på ITavisen, og tenkte å dele den her. Den handler om at man bør beskytte anonymiteten på nett, er dere enig eller uenig med at det bør være lover mot at man kan være anonym på nett? Bør det bli ulovlig med hemmelige valg? Jeg mener det ikke nødvendigvis bør bli ulovelig...men finner det snodig att enkelte ikke står frem med eget navn/bilde når de ytrer det en eller det andre.Å gjemme seg bak en avatar og kalle seg fjott,dust..og allsens rare navn,er etter min mening en feig handling.Kan du ikke stå frem som den du er med dine meninger uten å skjule seg bak alkens navn og bilder...ja da bør du neimen ikke ytre deg heller.I minene øyne gjelder det alle fora. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Personlig så synes jeg at løsningen er at alle som lager en bruker på forum må gjøre dette gjennom en tjeneste der man registrerer seg med fullt navn og adresse, for så å ha et brukernavn som anonymiserer brukeren på forumet. Da vil de være anonym for andre, mens moderatorer og myndigheter vil ha full og lett tilgjengelig informasjonen om brukerne om det registreres truende ytringer. Samtidig burde ikke dette være tilgjengelig informasjon for arbeidsgivere. Og dette blir ikke misbrukt tror du? Inb4 staten bestemmer hvem som for lov å ytre seg eller ikke. Se på Kina, Nord Korea w/e. Anyway hvis dette hadde vært realiteten, hvem hadde sjekket at informasjonen som blir skrevet inn ikke er falsk? Må man registrere seg med personnummer eller lignende for å kunne skrive på et internettforum? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg leste denne artikkelen på ITavisen, og tenkte å dele den her. Den handler om at man bør beskytte anonymiteten på nett, er dere enig eller uenig med at det bør være lover mot at man kan være anonym på nett? Bør det bli ulovlig med hemmelige valg?Jeg mener det ikke nødvendigvis bør bli ulovelig...men finner det snodig att enkelte ikke står frem med eget navn/bilde når de ytrer det en eller det andre.Å gjemme seg bak en avatar og kalle seg fjott,dust..og allsens rare navn,er etter min mening en feig handling.Kan du ikke stå frem som den du er med dine meninger uten å skjule seg bak alkens navn og bilder...ja da bør du neimen ikke ytre deg heller.I minene øyne gjelder det alle fora. herzeleid hadde et godt poeng: Her på forumet synes jeg vi har en del brukere, som for meg ser ut til å være ganske forstyrrede. Mange lever i en virkelighet der en stor jødekonspirasjon tar over hele verden og hvor en urovekkende stor del av verdens befolkning ser ut til å være med, ikke minst i Norge. For disse menneskene er dette en slags krig mellom godt og ondt, og djevelen blir gjerne også dratt inn i sammenhengen. Enkelte av disse beskylder gjerne motdebatanter for å være agenter for jødene og Israel, en beskyldning jeg har fått selv. Om du lever i en slik verden, er det ikke da din plikt å gjøre noe? Er ikke jødeagenter fritt villt, en fiende i krigen mellom godt og ondt. Om de på dette forumet som lider av denne typen vrangforestillinger kunne se fullt navn på alle som skrev her, er det ikke da å forvente at noen av disse vil oppsøke "jødeagentene" og sette dem på plass? Det er trossalt en krig, og jeg hadde antagelig gjort det samme selv, om jeg befant meg i en krig mellom godt og ondt. Poenget mitt er at internettet er fullt av gærninger og ustabile folk, vil du at alle disse skal vite hvor du bor, hvem du er og hvem du deler livet ditt med? Lenke til kommentar
gue2 Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 men jeg er ikke utelukket negativ til america Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå