Gå til innhold

Bør anonymitet bli ulovlig på nett?

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Du skriver at du vil straffe personer som ytrer «fremmedfiendtlig eller rasistisk sprøyt», og at straffen vil være i form av bøter. Begrunnelsen er å hindre/straffe «folk som bygger fiendtlighet mellom land eller mellom folkeslag».

Spørsmålet mitt er: Mener du man skal bøtelegge saklig kritikk, på lik linje som du ønsker å bøtelegge «fremmedfiendtlig eller rasistisk sprøyt»? Dette forutsetter at den saklige kritikken oppfattes som like fiendtlig av den «utsatte» gruppen som de svakeste straffbare ytringene som kan karakteriseres som fremmedfiendtlig eller rasistisk sprøyt.

Saklig diskusjon er ønsket av alle, meg inkludert! Derfor skal heller ikke det straffes ;) Dette med bøtelegging var selvsagt kun noe fra min diktatoriske drømmeverden, men folk som opptrer på nevnt vis bør i det minste på en skikkelig skyllebøtte slik at de skjønner hvor tåpelige de har vært.

Hva som er usaklig tullprat er rimelig lett å avgjøre. "Jævla muslimer" er bare tull, for eksempel. Hvis man ikke forsøker å være vrang så forstår man veldig godt hvilken type utsagn jeg tenker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Then they came for me

and there was no one left to speak out for me.

Litt kryptisk svar som jeg antar er et mer eller mindre kjent sitat.

Mener du med det at for eksempel annonyme trusler er eller skal være lovlige? Kan det ikke endog ansees som skjerpende at de er annonyme?

Med mindre noen fysisk står der å truer meg, eller henger opp en lapp på døra mi. Så er det ikke en trussel. Det at noen har sittet forran pcn sin å skrevet noe er ikke farlig. Det vil altid være noen som tar feil på internett, og det vil altid bli kranglet/diskutert.

Jeg mener at anonymitet er et must for internett diskusjon. Man skal ikke gå langt tilbake i tid før man ikke kunne tegne et bilde av en mørkhudetmann med n bombe i hatten før man var dødsdømt i halve verden.

Hvem som helst kan lese det jeg skriver på nett, men så lenge jeg ikke er klar over at jeg blir feiltolket, så vil jeg ikke stå ansvarlig for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er usaklig tullprat er rimelig lett å avgjøre. "Jævla muslimer" er bare tull, for eksempel. Hvis man ikke forsøker å være vrang så forstår man veldig godt hvilken type utsagn jeg tenker på.

Det kan godt være, men det er ikke slik alle oppfatter det. For noen muslimer kan for eksempel saklig kritikk av Koranen oppfattes som fiendtlig, og et angrep på dem personlig, selv om kritikken er alt annet enn personlig. Tatt i betraktning påstanden din om at det siste vi trenger er folk som bygger fiendtlighet mellom land eller folkeslag, ble jeg usikker på om du anså den subjektive reaksjonen som en viktig faktor for hvorvidt en ytring burde straffes eller ei.

Tilbake til temaet. Aviser må kreve så mye personlig informasjon som de ønsker for min del; man kommer uansett ikke forbi deres egen sensur, eller «prioritering». Å lovfeste et krav om identitet er jeg derimot sterk motstander av, blant annet av grunner nevnt i innlegg #30 og for at man skal kunne rette kritikk uten å måtte frykte represalier.

Lenke til kommentar
Å sammenligne andre med diktatorer og terrorister er rimelig gode tegn på at man sliter i debatten.

Du som vil skade, fengsle og nå etter at du har moderert deg, bøtelegge, folk som er uenige med deg, og omtaler de som er uenige med deg i svært barnslige ordlag, bør vel ikke akkurat være først ute etter å forsøke å påta seg den saklige debattens uangripelighet.

Poenget mitt er at du har mange av de grunnleggene kvalitetene til felles med dem du hater. Altså er du ikke sporet bedre selv - du står bare på motsatt side.

Nazisme, fascsisme, islamisme, venstreradikalisme. Same shit, different wrapping.

EDIT: Denne tråden er forøvrig bevis på hvorfor vi MÅ ha mulighet til anonym debatt. Fordi det finnes mennesker, på begge sider, som ikke klarer å være uenige med andre uten å forsøke å undertrykke dem.

Endret av Runinho
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Å sammenligne andre med diktatorer og terrorister er rimelig gode tegn på at man sliter i debatten.

Du som vil skade, fengsle og nå etter at du har moderert deg, bøtelegge, folk som er uenige med deg, og omtaler de som er uenige med deg i svært barnslige ordlag, bør vel ikke akkurat være først ute etter å forsøke å påta seg den saklige debattens uangripelighet.

Poenget mitt er at du har mange av de grunnleggene kvalitetene til felles med dem du hater. Altså er du ikke sporet bedre selv - du står bare på motsatt side.

Nazisme, fascsisme, islamisme, venstreradikalisme. Same shit, different wrapping.

EDIT: Denne tråden er forøvrig bevis på hvorfor vi MÅ ha mulighet til anonym debatt. Fordi det finnes mennesker, på begge sider, som ikke klarer å være uenige med andre uten å forsøke å undertrykke dem.

Hvor skrev jeg at jeg ville skade folk? Fengsel er forresten en naturlig oppfølger dersom bøter ikke strekker til. Du bruker stråmanns-argumentasjon for å fremstille meg som en undertrykkende diktatorspire ala Stalin. Dette er ikke tilfellet, for jeg ønsker at alle skal delta i konstruktiv debatt (eller i det minste en debatt uten drittkasting). Men dersom du ikke har noe annet å si enn "jævla muslimer" så bør du i det minste skjelles ut og skamme deg. Jeg er blodig alvorlig når jeg sier at sånn atferd grenser til landsforræderi. Nasjonalisme,rasisme og hat lever i beste velgående i hele verden, og det siste vi trenger er at en gjeng bortskjemte drittunger fra Norge fyrer opp under det.

Bozzeye: Så du mener at muslimer ikke er istand til å forstå hva som er saklig kritikk?

Lenke til kommentar

det jeg lurer mest på, er hvordan dette skulle blitt håndhevet?

personnr? det er basert på en algoritme som er sabla enkel og knekke.

hei jeg heter ola nordmann? anonym?

jeg har ingenting imot at autoriterer skal kunne spore ip adresser, og at noen av di skal spesialisere seg innenfor IT. men dette ville i likhet med dld blitt BLOATED

Lenke til kommentar

man må ha en liberal tilnærming til alt her på internett(og det personlige livet generelt). jeg jakter daglig Jihad og pedofile forum. men når det gjelder folk på høyre siden så anser jeg dette som et brudd på friheten, fåtallet ytrer jo faktisk terror eller andre ting. men så eksiterer det ikke så mange forum eller nettsider på høyresiden som faktisk oppfordrer til vold eller kriminelle handlinger. det er dette alt handler om. du kan ha så ufyselige synspunkt du vil. men så lenge du ikke oppfordrer til vold er det helt irrelevant til debatten. DERES synspunkt skal respekteres. det er nettopp dette som er ett demokrati!

JA TIL MODERERING, NEI TIL TOTALITÆR OVERVÅKNING

Lenke til kommentar

Nei, anonymitet bør ikke bli ulovlig på nett.

Men til et visst punkt så vil regulering og sensur på nettet totalt ødelegge anonymiteten på nettet så når man har kommet til det punktet så kan det like så greit bare bli ulovlig.

Jeg har som sagt før at så lenge det er mulig å være anonymt utenfor nettet så er det ingen grunn til at det ikke skal være mulig på selve nettet.

Så er det så veldig mye mer å si om den saken?

Lenke til kommentar

Jag har allaredan blivit bannad tre gånger. Hade jag inte varit anonym hade jag suttit i fängelse just nu.

Anonymitet är det bästa med internet.

Ja, det er kjempeflott at du og andre kan sitte gjemt bak dataskjermen som feige kryp og lyve om jøder eller muslimer. Fantastisk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jag har allaredan blivit bannad tre gånger. Hade jag inte varit anonym hade jag suttit i fängelse just nu.

Ja, det er kjempeflott at du og andre kan sitte gjemt bak dataskjermen som feige kryp og lyve om jøder eller muslimer. Fantastisk!

Det flotte med internett er at hvis du ikke vil lese om løgner, så er det ditt eget frie valg å fortsette eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det flotte med internett er at hvis du ikke vil lese om løgner, så er det ditt eget frie valg å fortsette eller ikke.

Åja, så man skal bare vende det andre kinnet til det som er galt? Skal man bare la folk slippe unna med samfunnskadelig løgn?

Folk vendte vel kinnet til ABB, og vi ser hvordan det gikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bozzeye: Så du mener at muslimer ikke er istand til å forstå hva som er saklig kritikk?

Spør du virkelig det spørsmålet????

bombe,turban,tegning er mer enn nok.

Vel, alle muslimer er ikke sånn, og da blir det et kjempeproblem at noen her i Norge forsøker å innbille resten av folket at de er det. ;)

Lenke til kommentar

Åja, så man skal bare vende det andre kinnet til det som er galt? Skal man bare la folk slippe unna med samfunnskadelig løgn?

Folk vendte vel kinnet til ABB, og vi ser hvordan det gikk.

Nå skrev vel abb aldri noe som kan linkes til det han gjorde...

Nei, men er lysten på å lese om nynazisme så går du på et nynazistisk forum. Kommer det en post om det her, så er det bare å si klart ifra at det er løgn (hvis du tror det).

Jeg siterer en eller annen: Jeg er dybt uenig i det du sier, men jeg kommer til å forvare din rett til å si det.

Og legger til: og din rett til å si det anonymt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...