Gå til innhold

Bør anonymitet bli ulovlig på nett?

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Fjordman har produsert store menger fremmedfientlige ytringer imot kultur og religion. Islam i særdeleshet. Dette kan motivere folk til å ty til vold imot denne kultur og religion. I prinsipp er det ingen forskjell mellom ord og handling og dette er grunn til at folk ser seg om etter måter å ramme folk bak ytringer med staff på samme måte som folk bak handlinger. Dette er en svært sunn tanke. Altså, det å behandle ord og handling på samme måte. Det er også svært sunt å stille seg svært kritisk til at det benyttes statlig legalisert tyveri for å importere dårlig levestandard fra den tredje verden. Det bør gjøres med både ord og handling og støttes av befolkningen. Det er hvis den er i besittelse av et minste minimum av sunn etikk.

Ja. Derfor bør Fjordmann bli sperret inne på livstid, minst! Tenk, kritisere Islam!?!??! FYSJ!!!

Altså det er ikke bare å "kritisere" Islam han gjorde, men også å true, jeg personlig føler meg truet av slike mennesker, folk kaller Islam for fascistisk religion eller hva, men hva faen er ikke den idioten Fjordman da? Han mener at bare fordi jeg praktiserer min religion og tro skal jeg hives ut av landet fordi jeg tror på noe annet en det han gjør? Det er akkurat det samme som Breivik hadde som motivasjon for å drepe de ungdomemne på Utøya, og det er helt sykt, nå ser jeg en viss sympati mellom disse innleggene dere skriver her som jeg vil karatiserer som høyreekstreme meninger, bare pass dere så jeg ikke melder dere til PST.

Edit: Jeg har allerede rapportert en til PST for mistenkelig adferd på disse fora.

Å ytre sympati for Breivik og andre som er en trussel for Norge, er en fiender for Norge. Selv om jeg er muslim, er jeg også Norsk.

Jeg synes forresten at denne diskusjonen har sporet av en god del ganger nå, kan vi prøve å få den på spora igjen? Om Anonymitet som faktisk var emne?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt for anonymitet på internett fordi jeg mener hele verden ikke trenger å få vite hvem du er. I tillegg kan ikke personlige saker brukes mot deg, for eksempel ved diskusjon på nettforum. Det at ABB utnyttet dette systemet som faktisk fungerer er noe han selv må stå til ansvar for, og man kan ikke la en manns handlinger få konsekvenser for ett helt folkeslag/land. Hadde det vært sånn burde det bli forbudt å eie kjøkkenkniver fordi det er ett meget vanlig drapsvåpen.

I tillegg må jeg spørre om hvordan du kan være så imot anonymitet på internett når ditt eget brukernavn er "TheMightyUnknown"..

Endret av ChristianL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er helt for anonymitet på internett fordi jeg mener hele verden ikke trenger å få vite hvem du er. I tillegg kan ikke personlige saker brukes mot deg, for eksempel ved diskusjon på nettforum. Det at ABB utnyttet dette systemet som faktisk fungerer er noe han selv må stå til ansvar for, og man kan ikke la en manns handlinger få konsekvenser for ett helt folkeslag/land. Hadde det vært sånn burde det bli forbudt å eie kjøkkenkniver fordi det er ett meget vanlig drapsvåpen.

I tillegg må jeg spørre om hvordan du kan være så imot anonymitet på internett når ditt eget brukernavn er "TheMightyUnknown"..

Har aldri sagt jeg er imot Anonymitet på nett, har aldri vært imot det. Men jeg er imot at man har det jeg vil kalle "provoserende" diskusjoner på nett som f. eks på denne siden 'document.no' som er hva jeg vil kalle Høyreekstreme meninger som egentlig ikke passer seg på nettet. Jeg har alltid vært for Anonymitet, men til en viss grad.

Lenke til kommentar

Har aldri sagt jeg er imot Anonymitet på nett, har aldri vært imot det. Men jeg er imot at man har det jeg vil kalle "provoserende" diskusjoner på nett som f. eks på denne siden 'document.no' som er hva jeg vil kalle Høyreekstreme meninger som egentlig ikke passer seg på nettet. Jeg har alltid vært for Anonymitet, men til en viss grad.

Skal ikke skryte på meg at jeg har lest hele diskusjonen, men på første og siste siden virket det ihvertfall som om du var i mot anonymitet. Jeg er i mot at høyreekstreme grupper skal få holde på som de gjør, men jeg ser ingen muligheter til å bli kvitt det uten at det går utover resten av verden også. Eneste måtte isåfall vært å stenge nettsidene ettersom de dukket opp, men jeg tror dette ville blitt meget ineffektivt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Skal ikke skryte på meg at jeg har lest hele diskusjonen, men på første og siste siden virket det ihvertfall som om du var i mot anonymitet. Jeg er i mot at høyreekstreme grupper skal få holde på som de gjør, men jeg ser ingen muligheter til å bli kvitt det uten at det går utover resten av verden også. Eneste måtte isåfall vært å stenge nettsidene ettersom de dukket opp, men jeg tror dette ville blitt meget ineffektivt.

Ta en titt gjennom trådene, det er verd det, men ikke bli overasket om du blir en smule provosert. Det blir ihvertfall jeg.

Jeg melde faktisk en på dette forumet til PST fordi han skrev på den måte jeg ikke likte, han/hun hadde en rar adferd.

Men til poenget mitt: Jeg mener det bør komme en eller annen lov som sier nei til slike diskusjoner som er på f. eks Document.no pga det er direkte krenkende for enkelte individer, og mye av det er rett og slett vrøvl fra Høyreekstreme mennesker og grupperinger i Norge. :w00t:

Lenke til kommentar

Fjordman har produsert store menger fremmedfientlige ytringer imot kultur og religion. Islam i særdeleshet. Dette kan motivere folk til å ty til vold imot denne kultur og religion. I prinsipp er det ingen forskjell mellom ord og handling og dette er grunn til at folk ser seg om etter måter å ramme folk bak ytringer med staff på samme måte som folk bak handlinger. Dette er en svært sunn tanke. Altså, det å behandle ord og handling på samme måte. Det er også svært sunt å stille seg svært kritisk til at det benyttes statlig legalisert tyveri for å importere dårlig levestandard fra den tredje verden. Det bør gjøres med både ord og handling og støttes av befolkningen. Det er hvis den er i besittelse av et minste minimum av sunn etikk.

Ja. Derfor bør Fjordmann bli sperret inne på livstid, minst! Tenk, kritisere Islam!?!??! FYSJ!!!

Altså det er ikke bare å "kritisere" Islam han gjorde, men også å true, jeg personlig føler meg truet av slike mennesker, folk kaller Islam for fascistisk religion eller hva, men hva faen er ikke den idioten Fjordman da? Han mener at bare fordi jeg praktiserer min religion og tro skal jeg hives ut av landet fordi jeg tror på noe annet en det han gjør? Det er akkurat det samme som Breivik hadde som motivasjon for å drepe de ungdomemne på Utøya, og det er helt sykt, nå ser jeg en viss sympati mellom disse innleggene dere skriver her som jeg vil karatiserer som høyreekstreme meninger, bare pass dere så jeg ikke melder dere til PST.

Edit: Jeg har allerede rapportert en til PST for mistenkelig adferd på disse fora.

Å ytre sympati for Breivik og andre som er en trussel for Norge, er en fiender for Norge. Selv om jeg er muslim, er jeg også Norsk.

Jeg synes forresten at denne diskusjonen har sporet av en god del ganger nå, kan vi prøve å få den på spora igjen? Om Anonymitet som faktisk var emne?

Annmelde meg til PST? Fy søren eg ser likehtstegn mellom troll og muslimer :!:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Annmelde meg til PST? Fy søren eg ser likehtstegn mellom troll og muslimer :!:

Jeg tenker på Norges sikkerhet, og det er ikke sikkert om noen idiotiske Høyreekstreme kan sprenge Oslos og drepe hauge vis med ungdommer på Utøya, neida da er det trygt! Terrorister hører ikke hjemme i Norge. Og jeg er ikke et troll fordi jeg tenker på sikkerhet først.

Edit: Jeg sa forresten ikke deg, men dem som sympatiserer med Fjordmann og Breivik. Har ikke sett noe sympati fra deg. Men jeg vil spørre deg om du vill leve i et samfunn hvor man på lik linje med Nazi-Tyskland drepte og hev folk ut av landet pga etnisk legning, religion og meninger, er du virkelig så frie da? Da finnes det ingen religion eller ytringsfrihet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å forstå med på denne fetisjmen for å gjøre alt ulovlig. Ingen skal noen gang ta noen form for skade av noe. Men til hvilken pris? Anonymisering av internett vil ikke gjøre noe annet enn å svekke meningsyttring. Det bør ikke være vanskelig for organisasjoner som PST å finne en person med kritikkverdige utsagn selv om ikke det ekte ikke navnet er oppgitt. Det vil selvfølgelig være folk som misbruker anonymiteten bla. trolls.

----------

Og til slutt, melde folk til PST?!? Wuuut? Sikkerhet først? Så folk skal ikke kunne kjøre raskere enn 30km/t eller kanskje ikke i det hele tatt? Alt som kan karakteriseres som farlig skal ulovligjøres?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tenker på Norges sikkerhet, og det er ikke sikkert om noen idiotiske Høyreekstreme kan sprenge Oslos og drepe hauge vis med ungdommer på Utøya, neida da er det trygt! Terrorister hører ikke hjemme i Norge. Og jeg er ikke et troll fordi jeg tenker på sikkerhet først.

Edit: Jeg sa forresten ikke deg, men dem som sympatiserer med Fjordmann og Breivik. Har ikke sett noe sympati fra deg. Men jeg vil spørre deg om du vill leve i et samfunn hvor man på lik linje med Nazi-Tyskland drepte og hev folk ut av landet pga etnisk legning, religion og meninger, er du virkelig så frie da? Da finnes det ingen religion eller ytringsfrihet.

Latterlig! :lol: Begrense ytringsfriheten fordi du føler deg krenket når en mener at du ikke bør praktisere drap av ikke-troende? idioti på høyt nivå.

"fight and slay the pagans (or infidels or unbelievers) wherever you find them?" (9:5).

Muslimsk kilde.

Her er også litt sharia bare for å krydre debatten litt:

Hvis du er kvinne:

Du skal alltid holde deg inne i ditt hjem. Det sømmer seg ikke for kvinner å gå formålsløst ute.

Hvis du går ut, skal du være i følge med en mahram, en mannlig slektning.

Hvis du blir tatt alene på gaten, vil du bli pisket og sendt hjem.

Du skal ikke under noen omstendigheter vise ansiktet ditt. Du skal dekke deg med burka når du går ute. Hvis du ikke gjør det, vil du bli alvorlig straffet.

Kosmetikk er forbudt.

Smykker er forbudt.

Du skal ikke kle deg i iøynefallende klær.

Du skal ikke snakke uten å være snakket til.

Du skal ikke ha øyekontakt med menn.

Du skal ikke le på offentlige steder. Hvis du gjør det, vil du bli pisket.

Du skal ikke lakkere neglene dine. Hvis du gjør det, vil du miste en finger.

Det er forbudt for piker å gå på skole. Alle skoler som underviser piker skal stenges umiddelbart [1].

Det er forbudt for kvinner å arbeide.

Hvis du blir funnet skyldig i ekteskapsbrudd, vil du bli drept ved steining [1] [2].

Lytt. Lytt nøye. Adlyd.

Alle borgere må be fem ganger hver dag. Hvis det er tid for bønn, og du blir tatt mens du gjør noe annet, vil du bli pisket.

Alle menn skal ha skjegg. Den riktige lengde er minst en knytteneve under haken. Hvis du ikke overholder dette, vil du bli pisket.

Alle gutter skal gå med turban. Gutter fra første til sjette klasse skal ha svarte turbaner, gutter over sjette klasse skal gå med hvite turbaner. Alle gutter skal være kledd i islamske klær. Skjortekrager skal kneppes.

Sang er forbudt.

Dans er forbudt.

Kortspill, sjakk, hasardspill og drageflyging er forbudt.

Å skrive bøker, se film og male bilder er forbudt.

Hvis du holder parakitter, vil du bli pisket. Fuglene dine vil bli drept.

Hvis du stjeler, vil hånden din bli hugget av ved håndleddet. Hvis du stjeler en gang til, vil foten din bli hugget av.

Hvis du ikke er muslim, gis følgende tillatelser i en overgangsfase: Du skal ikke utøve din religion der du kan sees av muslimer. Hvis du gjør det, vil du bli pisket og fengslet. Hvis du blir tatt i å forsøke å konvertere en muslim til din tro, vil du bli henrettet.

Om du ikke kan følge islam, må du flytte til et annet land.

Endret av Thitorkin
Lenke til kommentar

Anonymitet på nett bør så absolutt ikke bli ulovlig. Sporing av brukere bør være lovlig for av politiet dersom de har skjellig grunn til mistanke om kriminell aktivitet. For eksempel en bruker som innrømmer at han eller hun er i ferd med å lage en gigantisk bombe. Og da snakker jeg om en kraftigere uttalelse enn "lol kanskje jeg skal lage en bombe".

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Latterlig! :lol: Begrense ytringsfriheten fordi du føler deg krenket når en mener at du ikke bør praktisere drap av ikke-troende? idioti på høyt nivå.

"fight and slay the pagans (or infidels or unbelievers) wherever you find them?" (9:5).

Muslimsk kilde.

Her er også litt sharia bare for å krydre debatten litt:

Hvis du er kvinne:

Du skal alltid holde deg inne i ditt hjem. Det sømmer seg ikke for kvinner å gå formålsløst ute.

Hvis du går ut, skal du være i følge med en mahram, en mannlig slektning.

Hvis du blir tatt alene på gaten, vil du bli pisket og sendt hjem.

Du skal ikke under noen omstendigheter vise ansiktet ditt. Du skal dekke deg med burka når du går ute. Hvis du ikke gjør det, vil du bli alvorlig straffet.

Kosmetikk er forbudt.

Smykker er forbudt.

Du skal ikke kle deg i iøynefallende klær.

Du skal ikke snakke uten å være snakket til.

Du skal ikke ha øyekontakt med menn.

Du skal ikke le på offentlige steder. Hvis du gjør det, vil du bli pisket.

Du skal ikke lakkere neglene dine. Hvis du gjør det, vil du miste en finger.

Det er forbudt for piker å gå på skole. Alle skoler som underviser piker skal stenges umiddelbart [1].

Det er forbudt for kvinner å arbeide.

Hvis du blir funnet skyldig i ekteskapsbrudd, vil du bli drept ved steining [1] [2].

Lytt. Lytt nøye. Adlyd.

Alle borgere må be fem ganger hver dag. Hvis det er tid for bønn, og du blir tatt mens du gjør noe annet, vil du bli pisket.

Alle menn skal ha skjegg. Den riktige lengde er minst en knytteneve under haken. Hvis du ikke overholder dette, vil du bli pisket.

Alle gutter skal gå med turban. Gutter fra første til sjette klasse skal ha svarte turbaner, gutter over sjette klasse skal gå med hvite turbaner. Alle gutter skal være kledd i islamske klær. Skjortekrager skal kneppes.

Sang er forbudt.

Dans er forbudt.

Kortspill, sjakk, hasardspill og drageflyging er forbudt.

Å skrive bøker, se film og male bilder er forbudt.

Hvis du holder parakitter, vil du bli pisket. Fuglene dine vil bli drept.

Hvis du stjeler, vil hånden din bli hugget av ved håndleddet. Hvis du stjeler en gang til, vil foten din bli hugget av.

Hvis du ikke er muslim, gis følgende tillatelser i en overgangsfase: Du skal ikke utøve din religion der du kan sees av muslimer. Hvis du gjør det, vil du bli pisket og fengslet. Hvis du blir tatt i å forsøke å konvertere en muslim til din tro, vil du bli henrettet.

Om du ikke kan følge islam, må du flytte til et annet land.

Nå er det slik at jeg og andre muslimer ikke følger disse bullshit lovene. Jeg er imot det som kalles "Sharia", (som faktisk bare betyr lov på Arabisk) og er imot deres kvinne syn. Jeg støtter ingen drap av ikke muslimer. Jeg er ikke så gal, det er alt jeg har å si. Når du kommer med slike påstander så bør du også ta med deg at ikke alle muslimer ekstreme..

Lenke til kommentar

Lokalavisa forlanger nå fullt navn under nettdebatter.

Begrunnelse:

Skape en bedre debatt, og få bort sjikanering, personforfølgelse osv.

Selv synes jeg dette er helt feil vei å gå.

De har registrering for bruker med epostadresse og navn, men dette kan sikkert forfalskes.

De positive tilbakemeldinger på dette kommer fra gamle gubber, ett par lokalpolitikere og ett par kulturpersonligheter i kommunen.

Bla har en musiker frontet ønsket om at anonymiteten skulle fjernes, en musiker som har vært på riksdekkende tv.

Er mange debatter som skaper skarpe innlegg under anonyme innlegg bla kultur, og kommunens bidrag til ny kulturhus osv.

Resultatet blir at ingen tør si noe om noe som helst, og bare de som tenker likt og leker i samme sandkasse får tilgang til disse debatter uten noen form for innvendinger.

Udemokratisk, usosialt og en hersketeknikk synes jeg.

Man har hemmelige valg i Norge, men dette har ingen betydning hvis man skal si noe om politikk via debattforum.

Man kan fort identifisere en person politiske standpunkt og partitilhørighet.

En ting er å stå på politiske lister, valglister sådann, men da har man gjort ett valg.

Undres hvordan dette skal ende...

I Sør-Korea forlangte man at debattanter ved nettsteder med over X antall besøkende skulle oppgi fullt navn og personnummer.

Dette har de nå måttet reversere etter at flere 1000 personer har fått stjålet sin identitet.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner sies dèt og dette er vel en av slike saker.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Klart anonymitet på internet bør bli ulovlig. Storebror ser deg, og han vet best. At folk skal ha mulighet til å uttrykke politisk ukorrekte holdninger og komme unna med det uten personlige angrep er da helt utenkelig. Så kan vi alle sitte og nikke til hverandre og holde hender siden alle mener det samme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Bloggeren Vampus fikk i dag dødstrusler fra en annonym blogger fordi hun kommenterte det Stoltenberg sa i sin nyttårstale om digitale nabokjerringer.

Nå er det ikke nytt at mange personer opp gjennom tiden har skrevet under pseudonym, noen kjente og andre ukjente. Ved å analysere det som skrives har det ofte ikke vært vanskelig å identifisere personen bak pseudonymet.

Ved å bruke kunstig intelligens, semantisk analyse etc. vil det være svært vanskelig for en kjent person å skjule seg over lengre tid. Eksempel - hvor lange setninger skriver vedkommende, hvilke ord brukes, dvs. hvilket ordforråd har vedkommende, hvordan settes ordene sammen og hva er hyppigheten av ulike ord? Hvilken gramatikk bruker vedkommende. Jo mer avansert vedkommende skriver, jo lettere vil det være å identifisere vedkommende.

Så hva er motivet for å være annomym om man anser seg selv som en relativt kunnskapsrik skribent? Det kan være verre å bli tatt med buksene nede.

Det er også som regel lett å identifisere en person som velger å forlate for eksempel et forum og deretter registrerer en ny profil under et annet nick.

For de som vil tas seriøst er det mest sannynlig lite å vinne på å være annonym. Våg å stå for det du skriver.

Lenke til kommentar

Det som i bunn og grunn har startet denne debatten er problematikken med kommentarfelt på de store avisene. Selvsagt skal anonymitet ikke bli ulovlig, men jeg støtter de store avisene ved at de krever Facebook-konto. Hvis du ikke tør å sette navnet ditt på en ting så betyr det sannsynligvis at det du skal si er flåsete, sårende eller idiotisk. Jeg fatter virkelig ikke i hvilken anledning man har behov for å være anonym mens man kommenterer på VG.

Lenke til kommentar

Det som i bunn og grunn har startet denne debatten er problematikken med kommentarfelt på de store avisene. Selvsagt skal anonymitet ikke bli ulovlig, men jeg støtter de store avisene ved at de krever Facebook-konto. Hvis du ikke tør å sette navnet ditt på en ting så betyr det sannsynligvis at det du skal si er flåsete, sårende eller idiotisk. Jeg fatter virkelig ikke i hvilken anledning man har behov for å være anonym mens man kommenterer på VG.

Ja, for intet sted i verden har vi noensinne sett at folk med upopulære meninger er blitt forfulgt... :ph34r:

Lenke til kommentar

Ja, for intet sted i verden har vi noensinne sett at folk med upopulære meninger er blitt forfulgt... :ph34r:

Ok, den hadde jeg ikke tenkt så godt over. For i USA kan det vel gå litt langt. Men hvor alvorlig blir dette i Norge? Og hvor mange upopulære meninger som blir såpass dårlig mottatt ønsker avisenes lesere å poste? Jeg kan godt tenke meg at voldtektsmenn og pedofile som uttrykker seg i et kommentarfelt i det minste ville mottatt mye kjeft i innboksen på Facebook, men de skriver sannsynligvis ikke om sine perverterte tanker offentlig.

Hva tenker du at vil kunne fremprovosere slik forfølgelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...