eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg fortsette å ri min "kjepphest" Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies. Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det. På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da. Lenke til kommentar
May-Brith.O Skrevet 11. august 2011 Forfatter Del Skrevet 11. august 2011 Jeg skjønner ikke problemet med å gi karakterer. Det er noe av grunnen til at jeg har kommet tilbake etter en tid fra. Hvis jeg gir ett bilde karakter 1 og begrunner hvorfor er det min mening. Gir jeg 4 eller 5 så er det også min mening også. Det er det jeg syntes om bilde, kan det bestrides da? Min mening? Skjønner ikke problemet. Noe som ikke er så bra på nye Digit er forumet, ikke lett å finne frem her Problemet slik jeg forstår det er at en eller annen driver å gir 1'ere til bilder uten å begrunne det. Personlig driter jeg egentlig i karakterer, gir ingen karakterer selv fordi jeg ikke har det i meg. Jeg er "liker" eller "liker ikke". Jeg er ikke noe "liker nesten", "liker litt" eller "liker noe". Det jeg syns er dumt er at jeg har inntrykk av at enkelte forlater forumet pga karaktersettingen. Ref. første post. ... Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt. ... Og dette jeg siteres på her, syns jeg vel også bør respekteres? Jeg er nok fjernt fra et konkurransemenneske generelt, så det ligger kanskje mest slik fatt, vil jeg tro. Menneskelige kvaliteter, evner eller talenter er noe jeg har andre oppfatninger av kan styrkes, stimuleres eller heves for å si det sånn. Jeg kunne gått videre og begrunnet mine synspunkter mer enn jeg har gjort i tråden, men jeg har valgt å ønske forumet lykke til og det mener jeg oppriktig. At jeg som en enkeltperson har valgt å trekke meg av grunner som er nevnt, syns jeg bør være greit. Her er det meste av ting på plass som et flertall syns om, og da mener jeg det bør være bedre å se framover og å styrke de funksjoner som de fleste er opptatt av at skal og bør forbedres. Vennlig hilsen May-Brith Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg tror det har blitt en god del fokus rundt enere da det har dukket opp mange rimelig ukritisk i en periode. Jeg personlig tror ikke at karakterer er med å hjelpe på interessen og bidrar til økt aktivitet. Dalende aktivitetsnivå har vi opplevd på akam også - helt uten karakterer. Jeg tror heller det har med synlighet å gjøre. Før var digit en nyhetsside, som foto.no og akam.no, men for et par år siden sluttet de med nyheter og tester. Jeg tipper at det er ikke så lenge etter det at dere begynte å merke dalende interesse. Det er mange som starter med å lese nyheter og tester på digit/foto/akam osv; for så å bestemme de seg for å kjøpe kamera, så da melder de seg inn på forumet, får hjelp til å kjøpe og bruke kamera, og så begynner de å legge inn bilder. Mitt poeng er altså at det vil alltid være noen som slutter, og da må man få inn nye. Og karakterer er ikke lokkemiddelet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Og dette jeg siteres på her, syns jeg vel også bør respekteres? Jeg er nok fjernt fra et konkurransemenneske generelt, så det ligger kanskje mest slik fatt, vil jeg tro. Menneskelige kvaliteter, evner eller talenter er noe jeg har andre oppfatninger av kan styrkes, stimuleres eller heves for å si det sånn. Jeg er enig at ditt syn skal respekteres, og du er ikke alene om ha det synet. Jeg kunne gått videre og begrunnet mine synspunkter mer enn jeg har gjort i tråden, men jeg har valgt å ønske forumet lykke til og det mener jeg oppriktig. At jeg som en enkeltperson har valgt å trekke meg av grunner som er nevnt, syns jeg bør være greit. Her er det meste av ting på plass som et flertall syns om, og da mener jeg det bør være bedre å se framover og å styrke de funksjoner som de fleste er opptatt av at skal og bør forbedres. Vennlig hilsen May-Brith Det er leit at du velger å trekke deg; er det noe håp om du kommer tilbake hvis du kan velge å ikke få karakterer? Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg tror det har blitt en god del fokus rundt enere da det har dukket opp mange rimelig ukritisk i en periode. Jeg personlig tror ikke at karakterer er med å hjelpe på interessen og bidrar til økt aktivitet. Dalende aktivitetsnivå har vi opplevd på akam også - helt uten karakterer. Jeg tror heller det har med synlighet å gjøre. Før var digit en nyhetsside, som foto.no og akam.no, men for et par år siden sluttet de med nyheter og tester. Jeg tipper at det er ikke så lenge etter det at dere begynte å merke dalende interesse. Det er mange som starter med å lese nyheter og tester på digit/foto/akam osv; for så å bestemme de seg for å kjøpe kamera, så da melder de seg inn på forumet, får hjelp til å kjøpe og bruke kamera, og så begynner de å legge inn bilder. Mitt poeng er altså at det vil alltid være noen som slutter, og da må man få inn nye. Og karakterer er ikke lokkemiddelet. Denne uttalelsen din her er jeg helt enig i. Tror som du sier at det har en kjedevirkning dette her. Hva med å få inn nyheter og særlig tester igjen. Har selv letet etter tester på ting og tang mang en gang. RAK-foto Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da. Alle terningkast er positive, mener nå jeg da Etter å sett litt på hvordan det fungerer i praksis, så synes jeg ikke beregningen fungerer i det hele tatt - det blir rett og slett for store utslag. Jeg heller mer og mer til en forenkling med kun en "+" knapp. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg heller mer og mer til en forenkling med kun en "+" knapp. Uff, nei . Et hvert bilde kan ha både positive og negative elementer i seg. Det er ikke svart eller hvitt ( ikke bokstavelig). For meg er det hvertfall enklere å gradere enn å sette "liker" eller "ikke liker". Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Hva med å få inn nyheter og særlig tester igjen. Har selv letet etter tester på ting og tang mang en gang. RAK-foto Nå er det vel slik at Digit og Akam har samme eiere. De ønsket ikke å drifte 2 siter for samme interessegruppe, forståelig nok. Tester og nyheter dekkes i dag av Akam. Jeg er litt usikker på hvordan integreringen mellom Akam og Digit er tenkt, men jeg går ut i fra at det ikke er aktuelt å splitter dette til 2 separate siter. Lenke til kommentar
RAK-foto Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Jeg heller mer og mer til en forenkling med kun en "+" knapp. Uff, nei . Et hvert bilde kan ha både positive og negative elementer i seg. Det er ikke svart eller hvitt ( ikke bokstavelig). For meg er det hvertfall enklere å gradere enn å sette "liker" eller "ikke liker". Helt enig i det at alle bilder har både positive og negative sider. Da er det så fint å kunne skrive konstruktive kommentarer angående det. - Jeg har vanskelig å forstå hvorfor vi ikke kan (om vi må ha noe i det hele tatt) bare en knapp for «stem på bildet». RAK-foto Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 - Jeg har vanskelig å forstå hvorfor vi ikke kan (om vi må ha noe i det hele tatt) bare en knapp for «stem på bildet».[/color] RAK-foto Selvfølgelig går det an. Det er bare snakk om en ulik evalueringsform. Nå har det kommet forslag om 1-10, 1-4, 1-3, 3-6, +1. Om det skulle endre denne debatten i særlig grad, har jeg vanskelig for å forstå. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Jeg fortsette å ri min "kjepphest" Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies. Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det. På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt Forsåvidt enig med deg i dette. Men så kommer det an på hva målet med karakterene er da. F.eks: 1: Populære bilder = sum av gitte karakterer (i motsetning til antall visninger som ikke sier noe om at et bilde er "populært") 2: Beste bilder = rent gjennomsnitt av gitte karakterer (uten "vekting" slik som nå) (enkeltstående sabotører får da mindre innvirkning hvis det er det som er problemet...) 3: Populære og gode bilder = slik som nå (da er det ikke nødvendigvis de beste bildene som når høyest) 4: Godt likte bilder = kun en "Liker" knapp å klikke på (kanskje den "rensligste" formen for stemmegivning) Tror nok at det må bli enighet om et MÅL for karakterene før en faller ned på en endelig løsning.... Endret 11. august 2011 av smort1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Tror nok at det må bli enighet om et MÅL for karakterene før en faller ned på en endelig løsning.... Det er et godt poeng. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Uff, nei . Et hvert bilde kan ha både positive og negative elementer i seg. Det er ikke svart eller hvitt ( ikke bokstavelig). For meg er det hvertfall enklere å gradere enn å sette "liker" eller "ikke liker". Hensikten med en "+" knapp er å indikere at her er et bilde du liker godt. Hverken mer eller mindre. Det er forøvrig en god indikator på populære bilder. Hensikten med karakter bør være noe annet. Som du har sagt tidligere, det må være en indikasjon på hvor godt man synes et bilde er. Ettersom vi har fastslått at ikke alle liker karakterer, så bør karaktersystemet endres slik at de kun brukes av de som liker å bruke de. Et første skritt er å kutte ut poengberegningen. Slik at karaktersnitt og antall karakterer vises kun når man er inne på et bilde; ikke på første side. Jeg tror det er feil å bruke karakterene som indikasjon på populære bilder; her er en "+" knapp en bedre mekanisme. Inntil vi har den, så er nok antall viste greit nok. Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Tror nok at det må bli enighet om et MÅL for karakterene før en faller ned på en endelig løsning.... Det er et godt poeng. Mitt mål er å få vite andres meninger om mine bilder. Det er faktisk eneste grunnen til at jeg legger ut bilder. Da syns jeg en gradering fra 1-6 er en god metode. Visualisert i form av ternigkast som de fleste er kjent og har et forhold til. De som vil, er selvfølgelig hjertelig velkomne til å gi utfyllende, konstruktive kritikker, evnt fortelle hva de liker eller ikke liker med bildet. Jeg setter også pris på "Flott" og "Fint". All oppmerksomhet er jo positiv. Lenke til kommentar
Terje Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har gjort annet enn å skumme igjennom endel innlegg her, men jeg fått med meg noe, og nyeste oppdatering på utviklingsfronten er følgende: gjennomsnittskarakter vises kun for eier, i tillegg vises fordelingen av karakterer for eier. Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har gjort annet enn å skumme igjennom endel innlegg her, men jeg fått med meg noe, og nyeste oppdatering på utviklingsfronten er følgende: gjennomsnittskarakter vises kun for eier, i tillegg vises fordelingen av karakterer for eier. Hva synes dere om dette? Fordeling av karakterer syns jeg er veldig bra. Kjenner ikke argumentet for kun å vise gjennomsnitt til den som eier bildet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Enkleste er vel å vise score, fordeling, sum og gjennomsnitt til alle for alle, og så kan de som foretrekker en beregning framfor andre velge hva de vil kikke på. De som foretrekker å sitte og hygge seg med tall kan dermed gjøre det, og så kan de som bryr seg katta ta bilder av den i steden. Endret 11. august 2011 av Trondster Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har gjort annet enn å skumme igjennom endel innlegg her, men jeg fått med meg noe, og nyeste oppdatering på utviklingsfronten er følgende: gjennomsnittskarakter vises kun for eier, i tillegg vises fordelingen av karakterer for eier. Hva synes dere om dette? Det var en "interessant" vending! Artig å få sett fordelingen av karakterene. Hvilken rolle det spiller at gjennomsnittskarakter kun vises for eier, se det skjønner jeg vel kanskje ikke. Får se etterhvert om denne nye visningsmetoden er et skritt i "riktig" retning eller ikke... Lenke til kommentar
Terje Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nei, nå akkurat det med gjennomsnitt et resultat av at jeg ikke har lest denne tråden godt nok . Jeg hadde i alle fall et intrykk av at noen synes det er litt sårt at dårlige karakterer på ens bilde blir vist for verden. Men, dette løser seg jo når man får muligheten til å skru av muligheten for karaktergivning ved opplasting. Jeg gjør imidlertid ingenting tilbake med en gang, jeg ønsker å høre noen flere tilbakemeldinger først Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 Nei, nå akkurat det med gjennomsnitt et resultat av at jeg ikke har lest denne tråden godt nok . Jeg hadde i alle fall et intrykk av at noen synes det er litt sårt at dårlige karakterer på ens bilde blir vist for verden. Men, dette løser seg jo når man får muligheten til å skru av muligheten for karaktergivning ved opplasting. Jeg gjør imidlertid ingenting tilbake med en gang, jeg ønsker å høre noen flere tilbakemeldinger først Jeg syns det er greit med å reservere seg mot karaktergivning. Det bør imidlertid kunne gjøres på et generelt nivå, dvs sette det som en parameter i profilen. Ønsker man ikke, så ønsker man ikke. Samtidig mener jeg at de som reserverer seg, heller ikke bør ha mulighet til å sette karakterer selv. Er man mot, så er man mot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg