Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Så begynte ting å skje, noen begynte å bråke for at noen gav og fikk for høye karakterer. De som ga høye karakterer ble kalt ”de på den grønne gren”

Kort fortalt så ble det gitt enere og toere på topp bilder. Det var mange på den ”grønne gren” som sluttet og kommer aldri mer tilbake.

Noen av dem ble skikkelig dårlig behandlet, men er i ettertid blitt store fotografer osv.

Det kom da flere på banen og ga karakterene skylda.

Jeg for min del synes at det lukta litt av bygdedyret, du må ikke stikke hodet ditt fram og tro at du er noe.

Til slutt ble det slutt på karakterene.

Jeg er ikke så sikker på om det er bygde-dyret. Det kan se ut som dere har manglet et rapporterings-system; eller manglet en kultur for å rapportere usportslig opptreden.

 

Digit må ha visjon:

Jeg for min del er kommet fram til at uten karakterer blir det hele tammere. Jeg tror at karakterer gjør digit artigere.

Jeg tror også at utviklinga har gått slik

at i dag er det flere som ikke ønsker karakterer, som er på digit.

Dette pga. at så mange som likte karakterer er slutta.

Men var det fordi karakterene forsvant, at de sluttet? Eller forsvant de, fordi de ble dårlig behandlet? Eller hadde miljøet surnet for mye?

 

Derfor må digit bestemme seg, skal de ha et galleri uten karakterer, som blir tammere, men fungerer.

Eller skal de velge karakterer som jeg tror vil være med på å gjøre det artigere og ikke minst være med på å øke medlemstallet. Men det betinger at digit må romme de som er ordblinde, har lese og skrivevansker, de som nettopp har kjøpt seg et nytt kamera, de som ikke har erfaring med photoshop, de som ikke er gode i norsk og å formulere seg, det må være lov å si ”bare flott” om et bilde.

Jeg kan se at karakterer kan være nyttig for de som sliter med norsk eller ordblindhet.

 

Digit må få på banene en kontroll som luker ut de som ikke vil ha karakterer og derfor saboterer for å få bort karakteren. I alle fall er det viktig at digit bestemmer seg for hva de vil og ikke la seg forlede til å tro at det er karakterene igjen.

Karakterene må gjerne bli. Men det må være lov å reservere seg mot å få karakterer. Det er flere som ikke liker å få karakterer, og har gyldige argumenter for det.

 

For det er det ikke, det har alltid vært en liten gruppe som har gjort mye av seg på digit.

Flere av mine fotovenner som har sluttet, forhører seg med meg og er villig å,

kanskje ta et combake hvis det igjen blir trivelig å være på digit, men ikke før.

Nye digit er en del av diskusjon.no nå. Her har vi rapporteringsknapper, og moderatorer som tør å rydde opp*. Brukere som ikke oppfører seg får varsler, og når de for for mange varsler, så blir de kastet ut for en kortere eller lengre periode.

 

Evaluering av bilder:

Det har samtidig som diskusjon om karakterer, blitt et forsterka krav om gode og lange tilbakemeldinger som kan være med på å lære den som har tatt bildet noe.

Det har ikke vært noen utvikling på dette området i mine øyne.

Det har vært lik tilbakemeld i alle år og jeg ser ikke noe galt i det,

folk må få kommentere slik de evner. Og de må få lov å skrive bare: ”bilde er flott”.

Det tar tid til å bli god til å kommentere bilder på en lærerik måte. Det tar tid å sette seg ned for å gjøre den jobben. Og det er få som er villig til å gjøre det. Men får vi til en liten gruppe som har kunnskapene og tiden, så kan det få snøballen til å rulle.

 

Karakterer:

Av og til har det virket for meg som om at 2 og 3 er karakterer som gis av en som har øye for å evaluere og er en flink fotograf. Og legger du deg på den skala så vil du få en høyere status på digit.

I hvert fall så er det slik at trynefaktoren har og vil alltid ha stor betydning her på digit.

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

Men sier du egentlig ikke her at karakterer ikke virker, fordi det er for mye trynefaktor innvolvert? I såfall er det vanskelig å få bukt med. Og da har ikke karakterene en reell misjon. Da kan man like gjerne ha en "+" knapp som vi bruker på de bildene vi liker.

 

Hva blir reaksjonene:

Jeg har nå tatt sjansen å sende inn disse tankene i denne debatten. Det blir nå spennende å se

om reaksjonsmønstret fortsatt er, som det var på gamle digit.

Det er fint at du har tatt tiden til å lufte dine tanker. Virker som det har vært en del grums tidligere, ja.

 

Etter et slikt innlegg så fikk jeg mye lavere karakterer og noen ganger så stygge evalueringer at jeg valgte å slette bilde.

Jeg har jo venner som av og til er innom mine bilder og det var ikke artig å bli kalt for både det ene og det andre..

Til slutt så håper jeg at vi får til et trivelig galleri som har plass til alle.

Stygge evalueringer i form av tekst er det mulig å rapportere. Det er nok verre med de som bevisst gir dårlige karakterer for å straffe noen. Dvs. hvis systemet lagrer alle karakter og hvem som gir de; så vil det være lett å lage statistikker som kan forsvare eller motbevise en påstand. Husk at det er bøllene og drittsekkene som skal ut - ikke de som oppfører seg.

 

Jeg synes det er synd at folk sletter bilder fordi det får dårlige karakterer eller liten/dårlig feedback.

 

*) Nå vet jeg ikke hvordan det var på digit.no; dere hadde sikkert dyktige moderatorer der også. Men det var kanskje ikke så lett å rapportere overtramp?

Mye bra i det du kommenterer, setter stor pris på måten du kommenterer på, kommer kanskje mere konkret tilbake. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

 

 

 

Jeg er stort sett enig i det du skriver, Karl Ivar, men det fundamentale i et system med poenggivning, er at alle opptrer ærlig og redelig. Jeg mener det er like galt å gi for høye karakterer til de du liker som å gi for lave karakterer til de du ikke liker.

Dersom dette er en illusjon, da kan vi kutte ut poenggivningen og gå tilbake til kosetimen.

 

Og,ja, vi skal ha det artig. Likevel bør vi ha i minnet at dette skal ( i hvertfall etter min mening) være et sted hvor man kan dyrke sin hobby sammen med likesinnede. Dersom det reduseres til å være en sosiale tumleplass, passer det hvertfall ikke meg.

Lenke til kommentar

 

 

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

 

 

 

Jeg er stort sett enig i det du skriver, Karl Ivar, men det fundamentale i et system med poenggivning, er at alle opptrer ærlig og redelig. Jeg mener det er like galt å gi for høye karakterer til de du liker som å gi for lave karakterer til de du ikke liker.

Dersom dette er en illusjon, da kan vi kutte ut poenggivningen og gå tilbake til kosetimen.

 

Og,ja, vi skal ha det artig. Likevel bør vi ha i minnet at dette skal ( i hvertfall etter min mening) være et sted hvor man kan dyrke sin hobby sammen med likesinnede. Dersom det reduseres til å være en sosiale tumleplass, passer det hvertfall ikke meg.

I teorien så høres det fornuftig ut, men jeg tror no at det er veien som er viktigst og at man er i gang. Jeg har to ganger lært noe viktig pga. av tilbakemeld., hvis en da ser bort fra de vanlige meldingene som utsnitt, farger, for tett utsnitt osv. da synes det går trekt, med tanke på at jeg har vært her siden 2005. Da går det vel fortere med fotoblader, fotoklubb osv. Det er vel ikke akkurat en sosial tumleplass men ikke langt unna. :)

Lenke til kommentar

 

 

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

 

 

 

Jeg er stort sett enig i det du skriver, Karl Ivar, men det fundamentale i et system med poenggivning, er at alle opptrer ærlig og redelig. Jeg mener det er like galt å gi for høye karakterer til de du liker som å gi for lave karakterer til de du ikke liker.

Dersom dette er en illusjon, da kan vi kutte ut poenggivningen og gå tilbake til kosetimen.

 

Og,ja, vi skal ha det artig. Likevel bør vi ha i minnet at dette skal ( i hvertfall etter min mening) være et sted hvor man kan dyrke sin hobby sammen med likesinnede. Dersom det reduseres til å være en sosiale tumleplass, passer det hvertfall ikke meg.

 

Helt enig i at det fundamentale med poenggivning er at alle opptrer ærlig og redelig - men jeg er redd det er en illusjon å få det til. Overalt, ikke bare på digit, er det noen som fullstendig mister hodet når de får "startnummer på brystet" - det har jeg sett så mange ganger i forskjellige sammenhenger. Normalt sett fornuftige folk forandrer seg til noe helt annet, enkelte "voksne" tåler jo ikke engang å tape i Yatzy mot barn...

 

Av forskjellige årsaker gir jeg selv ikke karakterer, enten kommenterer jeg eller så kommenterer jeg ikke. Jeg har forøvrig lagt merke til et forslag om en "liker-knapp" (+1), en løsning med det istedet for terning ville vært bedre for meg personlig å forholde seg til, men jeg regner vel med at man kjører med karakterer en stund til før man eventuelt stopper opp og evaluerer om det fungerer etter hensikten.

 

Når det er sagt, jeg har ikke problemer med at dere som er glad i karakterer holder på med det, men som ventet er det jo fugler, insekter og solnedganger som "ruler" på best likt, og damene til Eric på mest sett :)

 

Det som er viktig nå, tror jeg, er at "utvikling" prioriterer å lage en løsning der man kan reservere seg mot karakterer. Pose og sekk, det liker jeg.

Lenke til kommentar

Digit må ha en visjon??

 

Innledning:

Jeg var i tre år i Valdres, da jeg kom derfra så jeg det som viktig å vise ”søringene” den fantastiske naturen i Nord Norge. Jeg begynte å legge ut bilder 17.juli 2005.

Den flotte naturen har nå ”søringen” fått bilder av så det holder.

Men fortsatt er det artig av 2 grunner,

prøve å gjøre bildet enda bedre og det å kunne kose seg med noe

etter en anstrengende dag på jobben.

Noe mer en det kommer det aldri til å bli for meg.

 

Gamle digit:

Jeg vil påstå at vi koste oss skikkelig på gamle digit.

Så begynte ting å skje, noen begynte å bråke for at noen gav og fikk for høye karakterer. De som ga høye karakterer ble kalt ”de på den grønne gren”

Kort fortalt så ble det gitt enere og toere på topp bilder. Det var mange på den ”grønne gren” som sluttet og kommer aldri mer tilbake.

Noen av dem ble skikkelig dårlig behandlet, men er i ettertid blitt store fotografer osv.

Det kom da flere på banen og ga karakterene skylda.

Jeg for min del synes at det lukta litt av bygdedyret, du må ikke stikke hodet ditt fram og tro at du er noe.

Til slutt ble det slutt på karakterene.

 

Digit må ha visjon:

Jeg for min del er kommet fram til at uten karakterer blir det hele tammere. Jeg tror at karakterer gjør digit artigere.

Jeg tror også at utviklinga har gått slik

at i dag er det flere som ikke ønsker karakterer, som er på digit.

Dette pga. at så mange som likte karakterer er slutta.

Derfor må digit bestemme seg, skal de ha et galleri uten karakterer, som blir tammere, men fungerer.

Eller skal de velge karakterer som jeg tror vil være med på å gjøre det artigere og ikke minst være med på å øke medlemstallet. Men det betinger at digit må romme de som er ordblinde, har lese og skrivevansker, de som nettopp har kjøpt seg et nytt kamera, de som ikke har erfaring med photoshop, de som ikke er gode i norsk og å formulere seg, det må være lov å si ”bare flott” om et bilde.

Digit må få på banene en kontroll som luker ut de som ikke vil ha karakterer og derfor saboterer for å få bort karakteren. I alle fall er det viktig at digit bestemmer seg for hva de vil og ikke la seg forlede til å tro at det er karakterene igjen.

For det er det ikke, det har alltid vært en liten gruppe som har gjort mye av seg på digit.

Flere av mine fotovenner som har sluttet, forhører seg med meg og er villig å,

kanskje ta et combake hvis det igjen blir trivelig å være på digit, men ikke før.

 

Evaluering av bilder:

Det har samtidig som diskusjon om karakterer, blitt et forsterka krav om gode og lange tilbakemeldinger som kan være med på å lære den som har tatt bildet noe.

Det har ikke vært noen utvikling på dette området i mine øyne.

Det har vært lik tilbakemeld i alle år og jeg ser ikke noe galt i det,

folk må få kommentere slik de evner. Og de må få lov å skrive bare: ”bilde er flott”.

 

 

Karakterer:

Av og til har det virket for meg som om at 2 og 3 er karakterer som gis av en som har øye for å evaluere og er en flink fotograf. Og legger du deg på den skala så vil du få en høyere status på digit.

I hvert fall så er det slik at trynefaktoren har og vil alltid ha stor betydning her på digit.

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

 

Hva blir reaksjonene:

Jeg har nå tatt sjansen å sende inn disse tankene i denne debatten. Det blir nå spennende å se

om reaksjonsmønstret fortsatt er, som det var på gamle digit.

Etter et slikt innlegg så fikk jeg mye lavere karakterer og noen ganger så stygge evalueringer at jeg valgte å slette bilde.

Jeg har jo venner som av og til er innom mine bilder og det var ikke artig å bli kalt for både det ene og det andre..

Til slutt så håper jeg at vi får til et trivelig galleri som har plass til alle.

 

Dette gir en 4-5 år gammel deja-vu for min del :dontgetit:

 

Jeg var midt i mellom på den tiden; hadde problemer med å se hvorfor en gruppe så ukritisk ga høye karakterer til hverandre uansett kvalitet på bildet(joda, jeg ser det sosiale aspektet i det), samtidig som motreaksjonen fra den "andre" gruppen var å legge seg på et alt for kritisk nivå på både karakterer og kommentarer.

 

Du har rett i at det ble en stygg utvikling med hevnkarakterer og harde ord, men det kom fra begge sider

 

Noen er på digit bare for det sosiale(helt greit!)

Noen er her for det sosiale samt et ønske om konstruktiv tilbakemeldinger(helt greit!)

Noen er her kun for å få kritisk evaluering av sine bilder(helt greit!)

 

"Problemet" oppstår når disse møtes på felles plattform. Så lenge man har karakter/terning vil det bli uenighet om nivået man skal legge seg på.

 

Ut over å fjerne karakterer/terninger eller dele billedgalleriet i to(noe som foto.no) har ikke jeg noen annen løsning enn at vi får bare leve med det, som best vi kan :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dette gir en 4-5 år gammel deja-vu for min del :dontgetit:

 

Jeg var midt i mellom på den tiden; hadde problemer med å se hvorfor en gruppe så ukritisk ga høye karakterer til hverandre uansett kvalitet på bildet(joda, jeg ser det sosiale aspektet i det), samtidig som motreaksjonen fra den "andre" gruppen var å legge seg på et alt for kritisk nivå på både karakterer og kommentarer.

 

Du har rett i at det ble en stygg utvikling med hevnkarakterer og harde ord, men det kom fra begge sider

 

Noen er på digit bare for det sosiale(helt greit!)

Noen er her for det sosiale samt et ønske om konstruktiv tilbakemeldinger(helt greit!)

Noen er her kun for å få kritisk evaluering av sine bilder(helt greit!)

 

"Problemet" oppstår når disse møtes på felles plattform. Så lenge man har karakter/terning vil det bli uenighet om nivået man skal legge seg på.

 

Ut over å fjerne karakterer/terninger eller dele billedgalleriet i to(noe som foto.no) har ikke jeg noen annen løsning enn at vi får bare leve med det, som best vi kan :roll:

 

Jeg kjenner godt igjen det du beskriver her.

 

Når det gjelder å kopiere Foto.no er jeg skeptisk. Digit må tilby noe unikt for å overleve. Foto.no er vel det desidert største nettstedet for fotografer ( proffe og amatører) i dag. Å prøve å etterligne markedslederen betyr bare at man blir spist levende.

 

Det som forøvrig slår meg når det gjelder bildegalleriene på Foto.no så er det forskjellen i deltagelse på bildegalleriet og bildekritikken.

 

I bildegalleriet legges det inn +- 200 bilder pr. døgn. På bildekritikken +- 20 bilder. Betyr det at folk stort sett er interessert i kun å vise bildene sine? De konstruktive kritikkene er også der skrikende mangelvare.

 

På Digit ligger vi nå på +- 45 bilder pr døgn, med fortsatt stigende kurve. Vi er altså større enn bildekritikken på Foto.no. Bravo, la oss bygge videre på det.

Lenke til kommentar

 

 

Dette gir en 4-5 år gammel deja-vu for min del :dontgetit:

 

Jeg var midt i mellom på den tiden; hadde problemer med å se hvorfor en gruppe så ukritisk ga høye karakterer til hverandre uansett kvalitet på bildet(joda, jeg ser det sosiale aspektet i det), samtidig som motreaksjonen fra den "andre" gruppen var å legge seg på et alt for kritisk nivå på både karakterer og kommentarer.

 

Du har rett i at det ble en stygg utvikling med hevnkarakterer og harde ord, men det kom fra begge sider

 

Noen er på digit bare for det sosiale(helt greit!)

Noen er her for det sosiale samt et ønske om konstruktiv tilbakemeldinger(helt greit!)

Noen er her kun for å få kritisk evaluering av sine bilder(helt greit!)

 

"Problemet" oppstår når disse møtes på felles plattform. Så lenge man har karakter/terning vil det bli uenighet om nivået man skal legge seg på.

 

Ut over å fjerne karakterer/terninger eller dele billedgalleriet i to(noe som foto.no) har ikke jeg noen annen løsning enn at vi får bare leve med det, som best vi kan :roll:

 

Jeg kjenner godt igjen det du beskriver her.

 

Når det gjelder å kopiere Foto.no er jeg skeptisk. Digit må tilby noe unikt for å overleve. Foto.no er vel det desidert største nettstedet for fotografer ( proffe og amatører) i dag. Å prøve å etterligne markedslederen betyr bare at man blir spist levende.

 

Det som forøvrig slår meg når det gjelder bildegalleriene på Foto.no så er det forskjellen i deltagelse på bildegalleriet og bildekritikken.

 

I bildegalleriet legges det inn +- 200 bilder pr. døgn. På bildekritikken +- 20 bilder. Betyr det at folk stort sett er interessert i kun å vise bildene sine? De konstruktive kritikkene er også der skrikende mangelvare.

 

På Digit ligger vi nå på +- 45 bilder pr døgn, med fortsatt stigende kurve. Vi er altså større enn bildekritikken på Foto.no. Bravo, la oss bygge videre på det.

 

Helt enig i at man ikke bør kopiere foto.no, det var ment for å synliggjøre hvilke alternativer(gode eller dårlige) man kan ha.

Endret av Ketil Solberg
Lenke til kommentar

Her er du/dere inne på noe meget viktig!:roll:

Det responderes på en helt annen måte her inne sammenlignet med foto.no... Det må bety at digit er på "riktig spor" og at vi må fortsette å vektlegge dette positive her inne og heller "neglisjere" enkeltstående negative elementer.

Å "tie" det ihjel kan vel være en mulighet kanskje.... :hmm:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å gi karakterer. Det er noe av grunnen til at jeg har kommet tilbake etter en tid fra.

Hvis jeg gir ett bilde karakter 1 og begrunner hvorfor er det min mening.

Gir jeg 4 eller 5 så er det også min mening også. Det er det jeg syntes om bilde, kan det bestrides da? Min mening? Skjønner ikke problemet.

 

Noe som ikke er så bra på nye Digit er forumet, ikke lett å finne frem her :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å gi karakterer. Det er noe av grunnen til at jeg har kommet tilbake etter en tid fra.

Hvis jeg gir ett bilde karakter 1 og begrunner hvorfor er det min mening.

Gir jeg 4 eller 5 så er det også min mening også. Det er det jeg syntes om bilde, kan det bestrides da? Min mening? Skjønner ikke problemet.

 

Noe som ikke er så bra på nye Digit er forumet, ikke lett å finne frem her :hmm:

Problemet slik jeg forstår det er at en eller annen driver å gir 1'ere til bilder uten å begrunne det. Personlig driter jeg egentlig i karakterer, gir ingen karakterer selv fordi jeg ikke har det i meg. Jeg er "liker" eller "liker ikke".

Jeg er ikke noe "liker nesten", "liker litt" eller "liker noe".

 

Det jeg syns er dumt er at jeg har inntrykk av at enkelte forlater forumet pga karaktersettingen. Ref. første post.

...

Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt.

...

Lenke til kommentar

Digit må ha en visjon??

 

Innledning:

Jeg var i tre år i Valdres, da jeg kom derfra så jeg det som viktig å vise ”søringene” den fantastiske naturen i Nord Norge. Jeg begynte å legge ut bilder 17.juli 2005.

Den flotte naturen har nå ”søringen” fått bilder av så det holder.

Men fortsatt er det artig av 2 grunner,

prøve å gjøre bildet enda bedre og det å kunne kose seg med noe

etter en anstrengende dag på jobben.

Noe mer en det kommer det aldri til å bli for meg.

 

Gamle digit:

Jeg vil påstå at vi koste oss skikkelig på gamle digit.

Så begynte ting å skje, noen begynte å bråke for at noen gav og fikk for høye karakterer. De som ga høye karakterer ble kalt ”de på den grønne gren”

Kort fortalt så ble det gitt enere og toere på topp bilder. Det var mange på den ”grønne gren” som sluttet og kommer aldri mer tilbake.

Noen av dem ble skikkelig dårlig behandlet, men er i ettertid blitt store fotografer osv.

Det kom da flere på banen og ga karakterene skylda.

Jeg for min del synes at det lukta litt av bygdedyret, du må ikke stikke hodet ditt fram og tro at du er noe.

Til slutt ble det slutt på karakterene.

 

Digit må ha visjon:

Jeg for min del er kommet fram til at uten karakterer blir det hele tammere. Jeg tror at karakterer gjør digit artigere.

Jeg tror også at utviklinga har gått slik

at i dag er det flere som ikke ønsker karakterer, som er på digit.

Dette pga. at så mange som likte karakterer er slutta.

Derfor må digit bestemme seg, skal de ha et galleri uten karakterer, som blir tammere, men fungerer.

Eller skal de velge karakterer som jeg tror vil være med på å gjøre det artigere og ikke minst være med på å øke medlemstallet. Men det betinger at digit må romme de som er ordblinde, har lese og skrivevansker, de som nettopp har kjøpt seg et nytt kamera, de som ikke har erfaring med photoshop, de som ikke er gode i norsk og å formulere seg, det må være lov å si ”bare flott” om et bilde.

Digit må få på banene en kontroll som luker ut de som ikke vil ha karakterer og derfor saboterer for å få bort karakteren. I alle fall er det viktig at digit bestemmer seg for hva de vil og ikke la seg forlede til å tro at det er karakterene igjen.

For det er det ikke, det har alltid vært en liten gruppe som har gjort mye av seg på digit.

Flere av mine fotovenner som har sluttet, forhører seg med meg og er villig å,

kanskje ta et combake hvis det igjen blir trivelig å være på digit, men ikke før.

 

Evaluering av bilder:

Det har samtidig som diskusjon om karakterer, blitt et forsterka krav om gode og lange tilbakemeldinger som kan være med på å lære den som har tatt bildet noe.

Det har ikke vært noen utvikling på dette området i mine øyne.

Det har vært lik tilbakemeld i alle år og jeg ser ikke noe galt i det,

folk må få kommentere slik de evner. Og de må få lov å skrive bare: ”bilde er flott”.

 

 

Karakterer:

Av og til har det virket for meg som om at 2 og 3 er karakterer som gis av en som har øye for å evaluere og er en flink fotograf. Og legger du deg på den skala så vil du få en høyere status på digit.

I hvert fall så er det slik at trynefaktoren har og vil alltid ha stor betydning her på digit.

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

 

Hva blir reaksjonene:

Jeg har nå tatt sjansen å sende inn disse tankene i denne debatten. Det blir nå spennende å se

om reaksjonsmønstret fortsatt er, som det var på gamle digit.

Etter et slikt innlegg så fikk jeg mye lavere karakterer og noen ganger så stygge evalueringer at jeg valgte å slette bilde.

Jeg har jo venner som av og til er innom mine bilder og det var ikke artig å bli kalt for både det ene og det andre..

Til slutt så håper jeg at vi får til et trivelig galleri som har plass til alle.

 

Dette gir en 4-5 år gammel deja-vu for min del :dontgetit:

 

Jeg var midt i mellom på den tiden; hadde problemer med å se hvorfor en gruppe så ukritisk ga høye karakterer til hverandre uansett kvalitet på bildet(joda, jeg ser det sosiale aspektet i det), samtidig som motreaksjonen fra den "andre" gruppen var å legge seg på et alt for kritisk nivå på både karakterer og kommentarer.

 

Du har rett i at det ble en stygg utvikling med hevnkarakterer og harde ord, men det kom fra begge sider

 

Noen er på digit bare for det sosiale(helt greit!)

Noen er her for det sosiale samt et ønske om konstruktiv tilbakemeldinger(helt greit!)

Noen er her kun for å få kritisk evaluering av sine bilder(helt greit!)

 

"Problemet" oppstår når disse møtes på felles plattform. Så lenge man har karakter/terning vil det bli uenighet om nivået man skal legge seg på.

 

Ut over å fjerne karakterer/terninger eller dele billedgalleriet i to(noe som foto.no) har ikke jeg noen annen løsning enn at vi får bare leve med det, som best vi kan :roll:

 

Er lett å være mye enig med deg på det du skriver, Ketil.

Og det var temmelig harde uttrykk som ble brukt på andre.

 

Over til saken

De tre punktene du nevner tror jeg treffer utfordringen veldig bra. Man er på digit av forskjellige grunner. Jeg tror ikke det lar seg gjøre å ha alle tre platformene ved siden av hverandre nettopp av den grunn at den krever mange brukere.

En annen ting er hva som er intensjonen ved å legge ut bilder. Er det for å få mest mulig poeng, så blir det jo uansett opplevd som en skjev eller urettferdig rankering. De som har flest venner, dvs de som gir andre best karakterer, vil mest sannsynlig få gode karakter tilbake som takk. Jeg synes likevel ikke dette skal stå i veien for hva man til slutt velger av system.

 

Kanskje er det ikke nødvendig med terningkast. Kanskje holder det med karakterer 1-3. ( liker / liker bedre / liker enda bedre)

Lenke til kommentar

Jeg fortsette å ri min "kjepphest"

Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies.

Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det.

 

På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet

 

Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt

Lenke til kommentar

er intensjonen med å ha karakterer, å få opp aktiviteten.

 

Gamle digit var i ferd med å dø ut...i kjedsommelighet. Når nye eiere nå tok over og flyttet til en ny plattform, kom det en del forslag til utvikling for å øke aktiviteten. Blant disse forslagene var også terningkast.

 

Når det gjelder aktivivitene er utviklingen som følger:

 

Før ferien begynte, dvs når fortsatt gamle digit var operativ, ble det lagt ut mellom 25 og 30 bilder pr. døgn.

 

Aktivitetn for øyeblikket: +-45 bilder pr. døgn.

Lenke til kommentar

[

En annen ting er hva som er intensjonen ved å legge ut bilder. Er det for å få mest mulig poeng, så blir det jo uansett opplevd som en skjev eller urettferdig rankering. De som har flest venner, dvs de som gir andre best karakterer, vil mest sannsynlig få gode karakter tilbake som takk. Jeg synes likevel ikke dette skal stå i veien for hva man til slutt velger av system.

 

Kanskje er det ikke nødvendig med terningkast. Kanskje holder det med karakterer 1-3. ( liker / liker bedre / liker enda bedre)

 

Jeg vil kort og godt vite hvordan andre opplever mine bilder. Det blir jo en veldig subjektiv vurdering av egne bilder, derfor vil jeg høre andres meninger. Jeg for min del syns en skala fra 1 - 6 er et godt verktøy å bruke til det formålet. I og med at poenggivningen er anonym, faller problematikken med vennekarakterer og hevnkarakterer stort sett bort. At man i tillegg har en rangering med beste bildet på forsiden, faller tydeligvis noen tungt for brystet. Noen konkurranse utover dette, finnes ikke.

For min egen del har jeg heller ingen venner, mitt sosiale liv lever jeg utenfor digit.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å gi karakterer. Det er noe av grunnen til at jeg har kommet tilbake etter en tid fra.

Hvis jeg gir ett bilde karakter 1 og begrunner hvorfor er det min mening.

Gir jeg 4 eller 5 så er det også min mening også. Det er det jeg syntes om bilde, kan det bestrides da? Min mening? Skjønner ikke problemet.

 

Noe som ikke er så bra på nye Digit er forumet, ikke lett å finne frem her :hmm:

 

Det har du helt rett i. Det er din subjektive, suverene mening :).

 

Når du har problemer med å finne frem i forumet, har du da valgt Digit i nedtrekkslisten nederst til venstre på siden?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å gi karakterer. Det er noe av grunnen til at jeg har kommet tilbake etter en tid fra.

Hvis jeg gir ett bilde karakter 1 og begrunner hvorfor er det min mening.

Gir jeg 4 eller 5 så er det også min mening også. Det er det jeg syntes om bilde, kan det bestrides da? Min mening? Skjønner ikke problemet.

Det har du helt rett i. Det er din subjektive, suverene mening :).

 

Problemet er vel todelt. En ting er at det ser ut til at noen morroklumper delere ut 1'ere til en serie bilder temmelig tilfeldig, hvilket opplagt er dumt men som best kan bekjempes med at mange gir stemmer eller at man bare adderer terningkastene. En annen ting er at det synes vanskelig for noen å forstå at et bilde de selv liker og som har fått 4 og 5 av andre, plustelig kan få 1 av en bruker. Den 1'eren kan liksom ikke være legitim. Det er jeg uenig i, jeg synes det er helt opplagt at subjektive vurderinger spriker, tildels voldsomt. Alternativet er å ha en skala som skal brukes ikke til å si hva du selv synes, men til å gjette hva flertallet synes. Det blir jo litt dumt synes jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er vel todelt. En ting er at det ser ut til at noen morroklumper delere ut 1'ere til en serie bilder temmelig tilfeldig, hvilket opplagt er dumt men som best kan bekjempes med at mange gir stemmer eller at man bare adderer terningkastene. En annen ting er at det synes vanskelig for noen å forstå at et bilde de selv liker og som har fått 4 og 5 av andre, plustelig kan få 1 av en bruker. Den 1'eren kan liksom ikke være legitim. Det er jeg uenig i, jeg synes det er helt opplagt at subjektive vurderinger spriker, tildels voldsomt. Alternativet er å ha en skala som skal brukes ikke til å si hva du selv synes, men til å gjette hva flertallet synes. Det blir jo litt dumt synes jeg.

 

Jeg vet ikke om denne moroklumpen holder på lenger. Har ikke sett noe av dette i det siste. Det har vel også ganske begrenset underholdningsverdi, så det vil vel dø ut av seg selv.

 

Kanskje man skulle utnevne noen "kompetansepersoner" som på rundgang kunne gi den riktige og offisielle vurderingen av bildene :)

Lenke til kommentar

[

En annen ting er hva som er intensjonen ved å legge ut bilder. Er det for å få mest mulig poeng, så blir det jo uansett opplevd som en skjev eller urettferdig rankering. De som har flest venner, dvs de som gir andre best karakterer, vil mest sannsynlig få gode karakter tilbake som takk. Jeg synes likevel ikke dette skal stå i veien for hva man til slutt velger av system.

 

Kanskje er det ikke nødvendig med terningkast. Kanskje holder det med karakterer 1-3. ( liker / liker bedre / liker enda bedre)

 

Jeg vil kort og godt vite hvordan andre opplever mine bilder. Det blir jo en veldig subjektiv vurdering av egne bilder, derfor vil jeg høre andres meninger. Jeg for min del syns en skala fra 1 - 6 er et godt verktøy å bruke til det formålet. I og med at poenggivningen er anonym, faller problematikken med vennekarakterer og hevnkarakterer stort sett bort. At man i tillegg har en rangering med beste bildet på forsiden, faller tydeligvis noen tungt for brystet. Noen konkurranse utover dette, finnes ikke.

For min egen del har jeg heller ingen venner, mitt sosiale liv lever jeg utenfor digit.

 

Synes egentlig anonyme vurderinger ikke er en god løsning. Jeg ville tenkt at det, for min del er av vesentlig betydning å vite hvem som vurderer bildet mitt. Siden vi er forskjellige så vil jeg også tro at kritikkene ville være forskjellige. Da føles kritikken litt mangelfull og tom, når en ikke vet hvem som sier hva. I min verden så er bilder personlige. Med det mener jeg at jeg også ville vurdert bildet i lys av hvem som har lagt det ut.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...