Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

De evalueringskodene? Er det da meningen at man ved å gi en spesiell kode sier at man ikke ønsker slike korte kommentarer? Har sett det skrevet tidligere, men da forsto jeg at det mentes ærlige tilbakemeldinger. Om jeg syns et bilde er flott, så er jo det en ærlig tilbakemelding. Eller er det kanskje sånn at jeg må finne noe negativt ved bildet som har en slik kode? Forstår ikke greia med "evalueringskoder". Kanskje bortsett fra at det er ord som er minst like flotte som "konstruktive tilbakemeldinger".

Jeg tror de ønsker å dele opp i flere kategorier; fra "koseprat og korte kommentarer" til "ærlig og detaljerte tilbakemeldinger". Og da med en eller to nivåer i mellom.

 

Jeg tror at for å få det til å virke, så må man sette sitt foretrukne nivå i profilen, men samtidig ha muligheten til å endre når man legger inn bildet. Jeg vil da også si at det bør være et krav at man skriver en kommentar om hva man mener med bildet og ønsker kritikk på, når man velger den strengeste kategorien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha vært med i mange år på digit, hvor dette ble diskutert opp og i mente, sett en mengde andre tilsvarende sider, hvor samme problematikken tas opp gang på gang, er min enkle mening at dette er en illusjon.

Fullt mulig at du har rett; men jeg tror fortsatt det er en god ide med noen artikler rundt tema. Da har den lille gruppen som er interessert, noe å ta utgangspunkt i.

 

1) i mange tilfeller har jeg ingenting å tilføre. Da kan jeg jo skrive "Flott", "Fint" eller "Kjempebra". Det er også en evaluering, men mindre presis en terningkast.

Jeg ser den. Men for meg på mottaks-siden, så gir ikke karaktergivningen noe slik det er i praksis i dag. Det er for få som gir karakterer, samtidig som det deles ut overraskende mange 1-ere rundt om.

 

2) mange bryr seg ikke om gode råd. Som f. eks. man påpeker en midtstilt horisont. En elementær komposisjonsregel. Fotografen gjør aldri noe med det, bare fortsetter med midtstilt horisont på bilde etter bilde

Slik vil det alltid være. På den andre side, så hender det at elementære regler brytes for å skape spenning i bildet. Det er ikke alle som fanger opp slikt heller.

 

3) noen blir sure når du påpeker mulighet til forbedringer. Her vil selvfølgelig evalueringskodene være til hjelp ( antar jeg).

Jeg har også tro på at evalueringskodene vil kunne hjelpe.

Lenke til kommentar

hei,jeg er vel for og imot ternings kast,det er selvsagt gøy få høyt terning kast,men hvis ingen skriver komentarer så blir det igjen meningsløst.. jeg lærer av alle de komentarer jeg har fått på godt og vondt,og er ikke sur om noen skriver at de ikke liker noe ved bilde mitt...alle kan ikke like alt,personlig så er det vel skljeldent at jeg har klikket meg inn på et bilde jeg missliker...

noe jeg kanskje savner er at det går tydeligere frem hvem som virkelig er nybegynnere og amatører,til de hel proffe

da utrolig mange er her under falske navn og ikke vil gi noe av seg selv annet en kritikk.. det er utrolig og klare legge så mye tid i og klage og så er de ikke tøffe nok til stå for det selv.. personlig prøver jeg holde meg unna sånne falske personer..

ja ja...dette er noen ord fra en nybegynner... meg jeanette roger...

la oss heve oss over sånt tull,de fleste er vel over bleiestadiet,og det er jo synd på sånne som må bruke andres profiler og falske profiler og stakkars stemme 1 for hva da....bare tragisk det der..håper det tar slutt...

 

̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

 

it`s cooler,2 be a real no body,

than a fake somebody;)

Lenke til kommentar

hei,jeg er vel for og imot ternings kast,det er selvsagt gøy få høyt terning kast,men hvis ingen skriver komentarer så blir det igjen meningsløst.. jeg lærer av alle de komentarer jeg har fått på godt og vondt,og er ikke sur om noen skriver at de ikke liker noe ved bilde mitt...alle kan ikke like alt,personlig så er det vel skljeldent at jeg har klikket meg inn på et bilde jeg missliker...

Jeg er enig at gode kommentarer og innspill er det som er mest lærerrikt. Men du sier at du klikker ikke på bilder du misliker. Hvorfor går du ikke inn på de og ser på de i litt større størrelse; det kan jo hende det er detaljer som først dukker opp da - detaljer som egentlig gjør bildet. Og har du tenkt over hvorfor du misliker enkelte bilder?

 

noe jeg kanskje savner er at det går tydeligere frem hvem som virkelig er nybegynnere og amatører,til de hel proffe

da utrolig mange er her under falske navn og ikke vil gi noe av seg selv annet en kritikk.. det er utrolig og klare legge så mye tid i og klage og så er de ikke tøffe nok til stå for det selv.. personlig prøver jeg holde meg unna sånne falske personer..

ja ja...dette er noen ord fra en nybegynner... meg jeanette roger...

Det er også en ting som jeg savner; det at vi ikke kan si om vi føler oss som nybegynner, viderekommen eller avansert.

 

Men den med falske navn, skjønner jeg ikke helt. Jeg tror ikke det er mange som registrerer seg på digit.no under falsk navn for å lage faenskap; det er digit.no for spesialisert til. Eller har det vært et problem på digit.no tidligere?

 

Men det jeg tror skjer, er at ettersom digit.no er en del av diskusjon.no, så kommer det inn brukere fra andre "avdelinger" av diskusjon.no som kan finne på å tøyse litt med bildenerdene. Dette vil nok kun gi utslag på karakterer.

 

la oss heve oss over sånt tull,de fleste er vel over bleiestadiet,og det er jo synd på sånne som må bruke andres profiler og falske profiler og stakkars stemme 1 for hva da....bare tragisk det der..håper det tar slutt...

Er nok redd for at de som ikke har kommet over bleiestadiet, og finner på slikt tull, de leser ikke denne tråden ...

Lenke til kommentar

Mange kokker - mye søl. Kanskje man bare skulle blåse langt i regler og kriterier og alle slags instrukser og krav for at man skal kunne gi en kritikk eller en karakter. Man har så forskjellig ståsted og det bør man bare akseptere og respektere. Jeg var for noen år siden aktiv på digit, men fant at det var et negativt sted å være. Det var feks ikke akseptabelt å gi dårlige karakterer på det man mente var dårliger bilder. Da ble man beskyldt for å sabotere, i rekken av vennekarakterer. Samtidig ble det gitt kritikk av andres kritikk.

 

For min del tror jeg flere ville blitt brukere dersom det ble vist litt mere takhøyde og aksept og respekt for hverandre. Man skal legge litt godvilje til når man evaluerer andres bilder. Bra ting kan være vanskelig å se i løpet av få sekunder.

 

Terningkast er ganske greit å forholde seg til. Og man trenger egentlig ikke ha så mye regler rundt det. Alle skjønner at 1 er dårlig og 6 er knallbra. Alle vil være i en slags utvikling så det du vurderer som en 2'er vil andre vurdere som en 5'er. Det er slik verden er og skal være. Om noen driver sabotasje kan man vel bare blåse i dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange kokker - mye søl. Kanskje man bare skulle blåse langt i regler og kriterier og alle slags instrukser og krav for at man skal kunne gi en kritikk eller en karakter. Man har så forskjellig ståsted og det bør man bare akseptere og respektere. Jeg var for noen år siden aktiv på digit, men fant at det var et negativt sted å være. Det var feks ikke akseptabelt å gi dårlige karakterer på det man mente var dårliger bilder. Da ble man beskyldt for å sabotere, i rekken av vennekarakterer. Samtidig ble det gitt kritikk av andres kritikk.

 

For min del tror jeg flere ville blitt brukere dersom det ble vist litt mere takhøyde og aksept og respekt for hverandre. Man skal legge litt godvilje til når man evaluerer andres bilder. Bra ting kan være vanskelig å se i løpet av få sekunder.

 

Terningkast er ganske greit å forholde seg til. Og man trenger egentlig ikke ha så mye regler rundt det. Alle skjønner at 1 er dårlig og 6 er knallbra. Alle vil være i en slags utvikling så det du vurderer som en 2'er vil andre vurdere som en 5'er. Det er slik verden er og skal være. Om noen driver sabotasje kan man vel bare blåse i dem.

Enig i det du skriver her! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vel jeg føler meg ikke belastet av noe av dette her,men ja jeg ser jo at en del ikke vil ut m noe info om seg selv og ikke en gang bruker navnet sitt,det kan sikkert være flere grunder til det... og sikkert helt ok med kjæresteparr som bruker konto til hverandre og stemmer på hverandre...ja jeg har vel opplevet dette på gammle digit oxo,men som sagt det bryr meg svært lite annet en jeg tenker stakkars...

 

vel hvorfor jeg ikke klikker så ofte inn på bilder jeg ikke intr meg for er vel for det er så mye annet fint se på,og jeg kan jo ikke bedømme foto tekniske ting da jeg er alt for fersk til det,har så vidt forstått at det er en lysmåler og følge med på...

 

alt i alt er jeg strålende fornøyd,jeg ser bare at en del er missfornøyd m dette m tall karakter og hvordan tilbake meldinger de får og det er jo leit..

 

tenker det er vel som med meg,noen ganger har jeg tid til komentere og andre ganger er det så knapt m tid at man rekker ikke og da hadde terningkast vert fint om det da ikke var anonymt...

 

jeg vet ikke hvorfor det er vits i ha falskt navn,jeg personlig liker ikke forholde meg til sånne...

og vet ikke hvorfor dette m karakter må være anonymt

Lenke til kommentar

@ramses, jeg er ikke uenig i det du sier. Det burde være så enkelt.

 

Men ettersom det ikke er det, så bør vi finne en løsning som passer alle flest mulig.

 

Ja, men slik jeg ser det vil man mest sannsynlig gå seg litt vill eller kanskje gå seg fast i jakten etter den riktige løsningen, som man mest sannsynlig ikke vil finne.

Man kan ikke lage et opplegg som skal tilpasses alle, når man i utgangspunktet er så forskjellige. Derfor er mitt råd til dette å gjøre ting så enkelt som mulig. Og ihvertfall ikke sette opp kriterier for den enkelte karakteren.

 

Og

At noen opptrer som anonyme på digit, og/eller bruker partnerens brukerident, finner jeg helt meningsløst. Ser overhode ikke noen grunn til at karaktergivere skal være anonyme. Heller ikke bør bildene være anonyme. Det blir etter min mening nesten umulig å gi karakter til bilder som jeg ikke vet hvem som har levert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Terningkast er ganske greit å forholde seg til. Og man trenger egentlig ikke ha så mye regler rundt det. Alle skjønner at 1 er dårlig og 6 er knallbra. Alle vil være i en slags utvikling så det du vurderer som en 2'er vil andre vurdere som en 5'er. Det er slik verden er og skal være. Om noen driver sabotasje kan man vel bare blåse i dem.

 

Jeg kan ikke være mer enig. Terningkast brukes jo i alle mulige former for kritikker- film - musikk - bøker - damekjoler - juleøl - pizza etc. ect. ect. At en gjeng mennesker med over middel interesse for foto, ikke er i stand til å verdisette en opplevelse av å betrakte et fotografi, går over min fatteevne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror helt sikkert at folk her kan verdisette opplevelsen av å betrakte et fotografi. Problemet er at man først og fremst skal ha det koselig og at det oppleves som uforenlig med karakterer. Når man på toppen av dette kanskje(?) har noen som legger inn 1-ere bare for å være "festlige", så må det jo bli utrivelig.

 

Jeg tror evalueringskodene vil hjelpe, og at de bør innføres fort. Og så tror jeg kanskje at [Liker]-knapp er bedre enn terninger på de par snilleste kategoriene.

 

Jeg er dessverre ekstremt lite produktiv for tida, så jeg hverken lager bilder, poster bilder, stemmer eller kommenterer, men jeg håper jeg snart kommer på banen igjen.

Lenke til kommentar

De evalueringskodene? Er det da meningen at man ved å gi en spesiell kode sier at man ikke ønsker slike korte kommentarer? Har sett det skrevet tidligere, men da forsto jeg at det mentes ærlige tilbakemeldinger. Om jeg syns et bilde er flott, så er jo det en ærlig tilbakemelding. Eller er det kanskje sånn at jeg må finne noe negativt ved bildet som har en slik kode? Forstår ikke greia med "evalueringskoder". Kanskje bortsett fra at det er ord som er minst like flotte som "konstruktive tilbakemeldinger".

Jeg tror de ønsker å dele opp i flere kategorier; fra "koseprat og korte kommentarer" til "ærlig og detaljerte tilbakemeldinger". Og da med en eller to nivåer i mellom.

 

Jeg tror at for å få det til å virke, så må man sette sitt foretrukne nivå i profilen, men samtidig ha muligheten til å endre når man legger inn bildet. Jeg vil da også si at det bør være et krav at man skriver en kommentar om hva man mener med bildet og ønsker kritikk på, når man velger den strengeste kategorien.

Hvordan har dem tenkt å reagere dersom noen da bryter dette?

Lenke til kommentar

Evalueringskodene skal brukes for å fortelle hvilken type bildekritikk du ønsker, fra oppmuntring via tips til forbedring til virkelig disseksjon av bildet.

Aha, sånn å forstå. Men jeg skjønner ikke helt poenget med det. Dessuten er det vel egentlig med på å forvirre. Om man virkelig på død og liv må ha forskjellige varianter burde det holde med 2. En for kritikk og en for bare galleri. Jeg mener et galleri holder. Nå har ikke jeg sjekket hvor mange brukere det er som legger ut bilder men å dele opp i flere grupper kan gi for små grupper som igjen demper interessen.

 

Min mening er at; om man vil legge ut bildene sine så bør man også tåle det som kommer. Uansett hva det måtte være. Når det gjelder karakterer så opplever jeg at mange her henger seg litt for mye opp i tallene og betydningen av dem. En bør være glad for at noen i det hele tatt gidder å evaluere/vurdere bildene sine. Og som sagt tidligere så har man forskjellig ståsted. Enkelt sagt: et bilde av min datter første gang hun går, vil i mine øyne har en høyere verdi enn av din datter.

 

Det må ikke bli slik at man reagerer negativt på en svak karakter. Tar man sjansen på å legge ut bildet må man også akseptere at noen synes det er dårlig. Helt opplagt at karakteren 1 ikke hører hjemme på noen av bildene. Men samtidig så tørr jeg påstå at om jeg får en 1ér så gir det meg mye mer enn en 4ér. Karakteren 1 gis nok mest fordi karaktergiveren vil si et eller annet. At jeg får en 1ér er derfor gull verdt for min del. Jeg har oppnådd noe med bildet.

 

Videre vil jeg si at mange vektlegger det tekniske litt for mye. I min verden vil det tekniske være underordnet, mens innholdet og budskapet følelsen vil være avgjørende.

 

Det enkle er ofte det beste.

Less is more

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Evalueringskodene skal brukes for å fortelle hvilken type bildekritikk du ønsker, fra oppmuntring via tips til forbedring til virkelig disseksjon av bildet.

Aha, sånn å forstå. Men jeg skjønner ikke helt poenget med det. Dessuten er det vel egentlig med på å forvirre. Om man virkelig på død og liv må ha forskjellige varianter burde det holde med 2. En for kritikk og en for bare galleri. Jeg mener et galleri holder. Nå har ikke jeg sjekket hvor mange brukere det er som legger ut bilder men å dele opp i flere grupper kan gi for små grupper som igjen demper interessen.

 

Min mening er at; om man vil legge ut bildene sine så bør man også tåle det som kommer. Uansett hva det måtte være. Når det gjelder karakterer så opplever jeg at mange her henger seg litt for mye opp i tallene og betydningen av dem. En bør være glad for at noen i det hele tatt gidder å evaluere/vurdere bildene sine. Og som sagt tidligere så har man forskjellig ståsted. Enkelt sagt: et bilde av min datter første gang hun går, vil i mine øyne har en høyere verdi enn av din datter.

 

Det må ikke bli slik at man reagerer negativt på en svak karakter. Tar man sjansen på å legge ut bildet må man også akseptere at noen synes det er dårlig. Helt opplagt at karakteren 1 ikke hører hjemme på noen av bildene. Men samtidig så tørr jeg påstå at om jeg får en 1ér så gir det meg mye mer enn en 4ér. Karakteren 1 gis nok mest fordi karaktergiveren vil si et eller annet. At jeg får en 1ér er derfor gull verdt for min del. Jeg har oppnådd noe med bildet.

 

Videre vil jeg si at mange vektlegger det tekniske litt for mye. I min verden vil det tekniske være underordnet, mens innholdet og budskapet følelsen vil være avgjørende.

 

Det enkle er ofte det beste.

Less is more

Du verden så enig jeg er! ;)

Lenke til kommentar

Digit må ha en visjon??

 

Innledning:

Jeg var i tre år i Valdres, da jeg kom derfra så jeg det som viktig å vise ”søringene” den fantastiske naturen i Nord Norge. Jeg begynte å legge ut bilder 17.juli 2005.

Den flotte naturen har nå ”søringen” fått bilder av så det holder.

Men fortsatt er det artig av 2 grunner,

prøve å gjøre bildet enda bedre og det å kunne kose seg med noe

etter en anstrengende dag på jobben.

Noe mer en det kommer det aldri til å bli for meg.

 

Gamle digit:

Jeg vil påstå at vi koste oss skikkelig på gamle digit.

Så begynte ting å skje, noen begynte å bråke for at noen gav og fikk for høye karakterer. De som ga høye karakterer ble kalt ”de på den grønne gren”

Kort fortalt så ble det gitt enere og toere på topp bilder. Det var mange på den ”grønne gren” som sluttet og kommer aldri mer tilbake.

Noen av dem ble skikkelig dårlig behandlet, men er i ettertid blitt store fotografer osv.

Det kom da flere på banen og ga karakterene skylda.

Jeg for min del synes at det lukta litt av bygdedyret, du må ikke stikke hodet ditt fram og tro at du er noe.

Til slutt ble det slutt på karakterene.

 

Digit må ha visjon:

Jeg for min del er kommet fram til at uten karakterer blir det hele tammere. Jeg tror at karakterer gjør digit artigere.

Jeg tror også at utviklinga har gått slik

at i dag er det flere som ikke ønsker karakterer, som er på digit.

Dette pga. at så mange som likte karakterer er slutta.

Derfor må digit bestemme seg, skal de ha et galleri uten karakterer, som blir tammere, men fungerer.

Eller skal de velge karakterer som jeg tror vil være med på å gjøre det artigere og ikke minst være med på å øke medlemstallet. Men det betinger at digit må romme de som er ordblinde, har lese og skrivevansker, de som nettopp har kjøpt seg et nytt kamera, de som ikke har erfaring med photoshop, de som ikke er gode i norsk og å formulere seg, det må være lov å si ”bare flott” om et bilde.

Digit må få på banene en kontroll som luker ut de som ikke vil ha karakterer og derfor saboterer for å få bort karakteren. I alle fall er det viktig at digit bestemmer seg for hva de vil og ikke la seg forlede til å tro at det er karakterene igjen.

For det er det ikke, det har alltid vært en liten gruppe som har gjort mye av seg på digit.

Flere av mine fotovenner som har sluttet, forhører seg med meg og er villig å,

kanskje ta et combake hvis det igjen blir trivelig å være på digit, men ikke før.

 

Evaluering av bilder:

Det har samtidig som diskusjon om karakterer, blitt et forsterka krav om gode og lange tilbakemeldinger som kan være med på å lære den som har tatt bildet noe.

Det har ikke vært noen utvikling på dette området i mine øyne.

Det har vært lik tilbakemeld i alle år og jeg ser ikke noe galt i det,

folk må få kommentere slik de evner. Og de må få lov å skrive bare: ”bilde er flott”.

 

 

Karakterer:

Av og til har det virket for meg som om at 2 og 3 er karakterer som gis av en som har øye for å evaluere og er en flink fotograf. Og legger du deg på den skala så vil du få en høyere status på digit.

I hvert fall så er det slik at trynefaktoren har og vil alltid ha stor betydning her på digit.

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

 

Hva blir reaksjonene:

Jeg har nå tatt sjansen å sende inn disse tankene i denne debatten. Det blir nå spennende å se

om reaksjonsmønstret fortsatt er, som det var på gamle digit.

Etter et slikt innlegg så fikk jeg mye lavere karakterer og noen ganger så stygge evalueringer at jeg valgte å slette bilde.

Jeg har jo venner som av og til er innom mine bilder og det var ikke artig å bli kalt for både det ene og det andre..

Til slutt så håper jeg at vi får til et trivelig galleri som har plass til alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha vært med i mange år på digit, hvor dette ble diskutert opp og i mente, sett en mengde andre tilsvarende sider, hvor samme problematikken tas opp gang på gang, er min enkle mening at dette er en illusjon.

Fullt mulig at du har rett; men jeg tror fortsatt det er en god ide med noen artikler rundt tema. Da har den lille gruppen som er interessert, noe å ta utgangspunkt i.

 

1) i mange tilfeller har jeg ingenting å tilføre. Da kan jeg jo skrive "Flott", "Fint" eller "Kjempebra". Det er også en evaluering, men mindre presis en terningkast.

Jeg ser den. Men for meg på mottaks-siden, så gir ikke karaktergivningen noe slik det er i praksis i dag. Det er for få som gir karakterer, samtidig som det deles ut overraskende mange 1-ere rundt om.

 

2) mange bryr seg ikke om gode råd. Som f. eks. man påpeker en midtstilt horisont. En elementær komposisjonsregel. Fotografen gjør aldri noe med det, bare fortsetter med midtstilt horisont på bilde etter bilde

Slik vil det alltid være. På den andre side, så hender det at elementære regler brytes for å skape spenning i bildet. Det er ikke alle som fanger opp slikt heller.

 

3) noen blir sure når du påpeker mulighet til forbedringer. Her vil selvfølgelig evalueringskodene være til hjelp ( antar jeg).

Jeg har også tro på at evalueringskodene vil kunne hjelpe.

Evalueringskodene høres rett og slett morsom ut for meg. Jeg synes at gruppa for lange og gode evalueringer skal kalles de flinke og kosegruppa de "flotte". ;)

Lenke til kommentar

Så begynte ting å skje, noen begynte å bråke for at noen gav og fikk for høye karakterer. De som ga høye karakterer ble kalt ”de på den grønne gren”

Kort fortalt så ble det gitt enere og toere på topp bilder. Det var mange på den ”grønne gren” som sluttet og kommer aldri mer tilbake.

Noen av dem ble skikkelig dårlig behandlet, men er i ettertid blitt store fotografer osv.

Det kom da flere på banen og ga karakterene skylda.

Jeg for min del synes at det lukta litt av bygdedyret, du må ikke stikke hodet ditt fram og tro at du er noe.

Til slutt ble det slutt på karakterene.

Jeg er ikke så sikker på om det er bygde-dyret. Det kan se ut som dere har manglet et rapporterings-system; eller manglet en kultur for å rapportere usportslig opptreden.

 

Digit må ha visjon:

Jeg for min del er kommet fram til at uten karakterer blir det hele tammere. Jeg tror at karakterer gjør digit artigere.

Jeg tror også at utviklinga har gått slik

at i dag er det flere som ikke ønsker karakterer, som er på digit.

Dette pga. at så mange som likte karakterer er slutta.

Men var det fordi karakterene forsvant, at de sluttet? Eller forsvant de, fordi de ble dårlig behandlet? Eller hadde miljøet surnet for mye?

 

Derfor må digit bestemme seg, skal de ha et galleri uten karakterer, som blir tammere, men fungerer.

Eller skal de velge karakterer som jeg tror vil være med på å gjøre det artigere og ikke minst være med på å øke medlemstallet. Men det betinger at digit må romme de som er ordblinde, har lese og skrivevansker, de som nettopp har kjøpt seg et nytt kamera, de som ikke har erfaring med photoshop, de som ikke er gode i norsk og å formulere seg, det må være lov å si ”bare flott” om et bilde.

Jeg kan se at karakterer kan være nyttig for de som sliter med norsk eller ordblindhet.

 

Digit må få på banene en kontroll som luker ut de som ikke vil ha karakterer og derfor saboterer for å få bort karakteren. I alle fall er det viktig at digit bestemmer seg for hva de vil og ikke la seg forlede til å tro at det er karakterene igjen.

Karakterene må gjerne bli. Men det må være lov å reservere seg mot å få karakterer. Det er flere som ikke liker å få karakterer, og har gyldige argumenter for det.

 

For det er det ikke, det har alltid vært en liten gruppe som har gjort mye av seg på digit.

Flere av mine fotovenner som har sluttet, forhører seg med meg og er villig å,

kanskje ta et combake hvis det igjen blir trivelig å være på digit, men ikke før.

Nye digit er en del av diskusjon.no nå. Her har vi rapporteringsknapper, og moderatorer som tør å rydde opp*. Brukere som ikke oppfører seg får varsler, og når de for for mange varsler, så blir de kastet ut for en kortere eller lengre periode.

 

Evaluering av bilder:

Det har samtidig som diskusjon om karakterer, blitt et forsterka krav om gode og lange tilbakemeldinger som kan være med på å lære den som har tatt bildet noe.

Det har ikke vært noen utvikling på dette området i mine øyne.

Det har vært lik tilbakemeld i alle år og jeg ser ikke noe galt i det,

folk må få kommentere slik de evner. Og de må få lov å skrive bare: ”bilde er flott”.

Det tar tid til å bli god til å kommentere bilder på en lærerik måte. Det tar tid å sette seg ned for å gjøre den jobben. Og det er få som er villig til å gjøre det. Men får vi til en liten gruppe som har kunnskapene og tiden, så kan det få snøballen til å rulle.

 

Karakterer:

Av og til har det virket for meg som om at 2 og 3 er karakterer som gis av en som har øye for å evaluere og er en flink fotograf. Og legger du deg på den skala så vil du få en høyere status på digit.

I hvert fall så er det slik at trynefaktoren har og vil alltid ha stor betydning her på digit.

De som tror at bildet og bildet alene er det som blir vurdert, bør tro om igjen.

Det som har forundret meg i alle år er at de som har ønsket at man helst gir en 2’er eller en 3’er helt tydelig har selv gitt høyere karakterer til venner. Så slik er det bare.

Men sier du egentlig ikke her at karakterer ikke virker, fordi det er for mye trynefaktor innvolvert? I såfall er det vanskelig å få bukt med. Og da har ikke karakterene en reell misjon. Da kan man like gjerne ha en "+" knapp som vi bruker på de bildene vi liker.

 

Hva blir reaksjonene:

Jeg har nå tatt sjansen å sende inn disse tankene i denne debatten. Det blir nå spennende å se

om reaksjonsmønstret fortsatt er, som det var på gamle digit.

Det er fint at du har tatt tiden til å lufte dine tanker. Virker som det har vært en del grums tidligere, ja.

 

Etter et slikt innlegg så fikk jeg mye lavere karakterer og noen ganger så stygge evalueringer at jeg valgte å slette bilde.

Jeg har jo venner som av og til er innom mine bilder og det var ikke artig å bli kalt for både det ene og det andre..

Til slutt så håper jeg at vi får til et trivelig galleri som har plass til alle.

Stygge evalueringer i form av tekst er det mulig å rapportere. Det er nok verre med de som bevisst gir dårlige karakterer for å straffe noen. Dvs. hvis systemet lagrer alle karakter og hvem som gir de; så vil det være lett å lage statistikker som kan forsvare eller motbevise en påstand. Husk at det er bøllene og drittsekkene som skal ut - ikke de som oppfører seg.

 

Jeg synes det er synd at folk sletter bilder fordi det får dårlige karakterer eller liten/dårlig feedback.

 

*) Nå vet jeg ikke hvordan det var på digit.no; dere hadde sikkert dyktige moderatorer der også. Men det var kanskje ikke så lett å rapportere overtramp?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...