ramses Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Jeg synes det er viktig å holde fokus på tema og ikke på hvem og hva. Debatteknikk og debattkultur er egentlig ganske enkelt. Man diskuterer tema og viser interesse for andres forslag. Ikke person. I denne tråden synes jeg det blir for mye teoretiske problemstillinger. Jeg oppsummerer med at folket vil ha to gallerier. Et der man kan gi karakterer og et der man ikke kan gi karakterer. Er det ikke like greit å bare lage det. Ingen andre regler Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Jo, så enkelt kan det i grunn sies, MEN det er jo flere som har innspill på om de som ikke vil ha karakterer selv bør/skal kunne få dele ut selv. Det som faller mest naturlig og logisk for meg å svare på et slikt spørsmål er; nei. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Jo, så enkelt kan det i grunn sies, MEN det er jo flere som har innspill på om de som ikke vil ha karakterer selv bør/skal kunne få dele ut selv. Det som faller mest naturlig og logisk for meg å svare på et slikt spørsmål er; nei. Jeg ser egentlig ikke utfordringen der. Om man kan legge ut bilder i to gallerier (et galleri der du kan evaluere, og et der man ikke kan evaluere) så løser dette seg av seg selv. Dersom en bruker bare legger ut bilder på visningsgalleriet, ser jeg ingen problemer ved at han likevel kan evaluere andres bilder. Jeg synes det bare er fint at alle har muligheten til å bidra med evalueringer. Endret 15. august 2011 av ramses Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Snakker ikke om evaleringer, men om karakterer/terningkast Lenke til kommentar
amund Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Dette er totalt siden nye digit ble lansert? Riktig. Dataene er hentet fra ca. 18. juli og frem til i dag om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 (endret) Dette er totalt siden nye digit ble lansert? Riktig. Dataene er hentet fra ca. 18. juli og frem til i dag om jeg ikke husker helt feil. Bra, da er %-fordelingen og gjennomsnittstallet jeg beregnet riktige såvidt jeg kan skjønne. Endret 15. august 2011 av Jan R. Halvorsen Lenke til kommentar
ramses Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Snakker ikke om evaleringer, men om karakterer/terningkast Ja det er greit. Jeg ser på evaluering og terningkast som samme ting. Ser for meg at man på galleriet gir karakterer og kan slenge på noen kommentarer om man vil. Mens på visningsgalleriet er det kun muligheter for kommentarer. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Dette er behandlet i en annen tråd her, om Beskrivelsen av de ulie evalueringskodene. Det blir ett galleri, men når man laster opp et bilde velger man et evalueringsnivå: Visning, Tips eller Kritikk, som forteller den som skal kommentere hvilket omfang som er ønsket på kommentar/kritikk. I tillegg skal hver sette i profilen sin om han/hun ønsker terningkast eller ikke. Synes dette begynner å se veldig lovende ut. Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Jeg tror (og mener) at det er ikke på galleriene man velger om det er terningkast eller ikke, der velger man hvilke type tilbakemelding man ønsker, men at man kan huke av for eksempel Ønsker ikke terningkast på dette bildet under opplasting og mulighet for å velge et annet evalueringsnivå enn sin default under opplasting av bildet. Det er jo ikke sannsynlig at man til alle sin opplastninger f.eks enten ønsker vise det fram eller ha skarp kritikk, så jeg ser for meg at det under opplasting av bilde ligger mulighet for å slå av terningkast for det bildet man holder på å laste opp og også kunne velge hvilket av de tre evalueringsnivåene bildet ligger under. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Blir repetisjon av tidligere innlegg, men slik jeg ser for meg digitverden så bør en ikke forvente overveldende mange store og grundige evalueringer. Dette tar tid og er ikke alltid nødvendig på alle bilder heller. En bør ikke ha for høye tanker om hva alle vil eller har kapasitet til å bidra med av forslag og kommentarer. For min del så ser jeg på et galleri med karakterer og kommentarer som motiverende for å ta, og legge ut flere bilder. Ja jeg innrømmer at jeg liker positive kommentarer og setter mere pris på at den enkelte klarer å peke på det som er bra, fremfor å bare konsentrere seg om det som er feil. Mye lettere å drive videre og bli mere motivert når en får positive tilbakemeldinger. Det vil over tid bare virke demotiverende og konfliktskapende dersom alt skal dreie seg om hva som er dårlig med et bilde. Det er også en av grunnene til at jeg er litt mot terningkast, og positiv til et 3karaktersystem. Jeg øsnker også at karakterene er personlige. Dvs de er ikke en sannhet men dine egne vurderinger. Eks: Jeg synes bildet er fint fordi du har sterke farger, en god komp, bevegelse osv . Isteden for å bare si at bildet er skjevt eller mørkt og den slags. Ikke misforstå dette. Man skal evaluere slik man vil, men man kan gjøre det på en grei måte. Synes du bildet er mindre dårlig så skriver du det men kanskje på en mere spiselig måte. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Jeg er tilhenger av skikkelig kritikk. Det betyr ikke at jeg er i mot å vektlegge det positive. Å trekke fram det postitive er ikke bare for å strigle egoet til den som har tatt og lagt ut bildet, det er og nyttige påminnelser både til en meg selv, fotografen bak bildet og andre betraktere. For meg betyr "skikkelig kritikk" først og fremst at den er gjennomtenkt, gjerne litt mer utforskende spørrende enn kategorisk, og at den er begrunnet. Det er ikke noe krav at enhver skikkelig kritikk nødvendigvis må finne noe negativt å trekke fram om bildet. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Jeg tror (og mener) at det er ikke på galleriene man velger om det er terningkast eller ikke, der velger man hvilke type tilbakemelding man ønsker, men at man kan huke av for eksempel Ønsker ikke terningkast på dette bildet under opplasting og mulighet for å velge et annet evalueringsnivå enn sin default under opplasting av bildet. Det er jo ikke sannsynlig at man til alle sin opplastninger f.eks enten ønsker vise det fram eller ha skarp kritikk, så jeg ser for meg at det under opplasting av bilde ligger mulighet for å slå av terningkast for det bildet man holder på å laste opp og også kunne velge hvilket av de tre evalueringsnivåene bildet ligger under. "Utvikling" har ganske tydelig skissert at det blir på profilen man velger om man vil ha terningkast eller ikke. Og ønsker man ikke terningkast, får man heller ikke lov å gi. Innlegget lå på forrige side, men for enkelhets skyld siterer jeg: "Dette gjøres best ved å ha ett valg - i profil - som der man sier "jeg ønsker ikke karakterer", og dette fører til at man verken kan gi eller få karakterer, med mindre man skal delta i en konkurranse der det må merkes tydelig om unntak." Altså ikke mulig å kunne velge pr. bilde. Synd synes jeg, av flere grunner. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Altså ikke mulig å kunne velge pr. bilde. Synd synes jeg, av flere grunner. Det er vel slik at dette skisseres ut som første løsning - det er relativt raskt å utvikle, slik at vi kan få det snarest mulig. Vi skal ikke se bort at det kan bli mulig at vi kan velge per bilde en gang i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Innlegget lå på forrige side, men for enkelhets skyld siterer jeg: "Dette gjøres best ved å ha ett valg - i profil - som der man sier "jeg ønsker ikke karakterer", og dette fører til at man verken kan gi eller få karakterer, med mindre man skal delta i en konkurranse der det må merkes tydelig om unntak." Altså ikke mulig å kunne velge pr. bilde. Synd synes jeg, av flere grunner. Det er i grunn greit for meg at man kan velge en default i profilen sin, men jeg synes likefult det bør ligge en mulighet for å endre den under opplasting for et bildet. Det er ikke noe værre enn en nedtrekksgarding med de få valgene (2 for ja/nei på terningkast og 3 for evalueringsnivå) - slik at man kan laste opp enkelte bilder som avviker fra sine opprinnelige valg. Eksempelvis vil jeg (om jeg f.eks ligger i nivå 3 på evaluering) nødvendigvis ha dette for et bilde lastet opp av en eller annen årsak i "Prøverommet" (tidligere ABC-læring) og det er ikke nødvendigvis slik at jeg vil ha et trerningkast heller på det bildet selv om jeg gjerne vil ha det til vanlig. Så for meg blir det i såfall å pushe på for å få disse valgene både tilgjengelig i profilen (default) og som alternativer for bildet under opplasting (der default kommer opp som standard avmerket) Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 15. august 2011 Rapporter Del Skrevet 15. august 2011 Jeg synes at ingen av mine bilder er verdt en 1'er, heller er det foreløpig ingen som har stått fram og fortalt at de har gitt en ener og hvorfor. Med andre ord skikkelig TØFFE gutter!!! Ettersom ingen har meldt seg til å skrive en forklaring til karakterene sine har jeg gjort en gjennomgang av et av dine siste bilder som jeg antar er et av de du hisser deg opp over. Du kan lese den her under bildet: http://www.digit.no/bilde/natur-paa-yttersiden/955136 Samtidig lurer jeg på hvorfor du har forandret navn til Nusk01 på bildekritikken? Det er forsåvidt greit, men jeg vil da samtidig opplyse om at du bør endre opphavsretten når du laster opp bilder ettersom den blir stående til "Opphavsrett: Nusk01 " og ikke ditt fulle navn og så vidt jeg vet kan dette by på juridiske utfordringer dersom noen velger å misbruke bildene dine. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 16. august 2011 Rapporter Del Skrevet 16. august 2011 Om man poster under kallenavn eller fullt navn har ingen ting å si for opphavsretten. 1 Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 16. august 2011 Rapporter Del Skrevet 16. august 2011 Om man poster under kallenavn eller fullt navn har ingen ting å si for opphavsretten. Nei, jeg vet jo at den som har tatt bildet uansett har opphavsretten, men ser for meg at det kan lage ytterlige forviklinger ved misbruk når man i tillegg skal bevise at man er mannen bak det og det brukernavnet i tillegg til plunderet slik misbruk normalt medfører. Derfor ville jeg oppfordre han til å skrive inn fullt navn under opplasting. Det er jo et felt for å endre det. HAr ikke noe problem med at folk vil lage større utfordringer for seg selv, men synes også innimellom at det er greit å opplyse om det i fall de ikke har sett det selv... Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 23. august 2011 Rapporter Del Skrevet 23. august 2011 Litt mer hobbystatistikk fra meg: Førstesiden på Bildekritikksiden (32 bilder) i skrivende stund: 12 bilder uten kommentar 6 bilder med 1 kommentar 3 bilder med 2 kommentarer 4 bilder med 3 kommentarer 3 bilder med 4 kommentarer 2 bilder med 5 kommentarer 1 bilde med 6 kommentarer 1 bilde med 9 kommentarer Her har jeg ikke fratrukket svar på kommentarer på egne bilder, gjør man det blir det totalt 53 kommentarer, altså noe under 1.7 kommentarer pr. bilde. Dette er jo temmelig stusselig, mitt spørsmål er derfor enkelt og greit, er det muligheten for å gi karakterer som gjør at folk ikke "gidder" å kommentere? Når man i tillegg ser på de kommentarene som tross alt er gitt, så er det neppe mer enn 5-6 personer som har lagt inn noen ord. Jeg tror alle som legger inn bilder bør/må innse at uten å selv bidra på annen måte enn å legge inn bilder, vil det bli veldig lite attraktivt å legge ut bilder her i lengden. Ser at flere etterlyser månedens bilde, med premier og publisering og det hele - mitt motforslag er da, kåring av "månedens bidragsyter", som går på antall utlagte bilder, antall kommentarer (da gjerne antall ord, ikke bare "fint bilde"). Med ønske om en god digit-fremtid Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. august 2011 Rapporter Del Skrevet 23. august 2011 Hva med å heller kikke på andre eller tredje side? De på første side er de som har kommet aller først inn, og som folk kanskje ikke en gang har rukket å kikke på? Ser at førstesiden kun inneholder bilder som ikke en gang er et døgn gamle. 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. august 2011 Rapporter Del Skrevet 23. august 2011 Hva med å heller kikke på andre eller tredje side? De på første side er de som har kommet aller først inn, og som folk kanskje ikke en gang har rukket å kikke på? Ser at førstesiden kun inneholder bilder som ikke en gang er et døgn gamle. Jeg er ikke sikker på om det gir så veldig forskjellig tall. Får du med aktiviteten i helgen, så kan det være av interesse. Jeg sitter ellers med det inntrykket at digit.no er veldig mye ferskvare. Er bildet mer enn 2 dager gammelt er det historie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg