Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"

Anbefalte innlegg

Jeg synes selvsagt også det er hyggelig at andre liker bildene jeg tar, men det er ikke derfor jeg tar bilder.

Jeg ønsker noen å avstemme min egen oppfatning mot. Kan liksom ikke bli sittende i min egen plaskedam og glede meg over de flotte bildene jeg tar. Familie og venner kan ikke brukes, de er alt for subjektive. Har jeg et øyeblikks behov for skryt, viser jeg bare et bilde til min kone. På Digit har jeg et publikum som hvertfall er over gjennomsnitts interessert i fotografering, og etter min mening i stand til å gi meg kompetente tilbakemeldinger. Da mener jeg både som konstruktive kritikker og ærlige terningkast.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt spissformulert ble jeg vel her :) - men jeg er litt overrasket over enkeltes fokus på konkurranse og som du selv sier her, sammenligning med andres bilder. Jeg synes selvsagt også det er hyggelig at andre liker bildene jeg tar, men det er ikke derfor jeg tar bilder. Skal karakterer ha noe for seg må de brukes riktig og uhildet, og det tror jeg rett og slett aldri vil skje. Og nok en gang, jeg tror begge "leire" godt kan leve sammen, jeg ser frem til de siste tingene kommer på plass.

Jeg har ikke tro på at disse to gruppene kan forenes og ser før meg en evig krig.

Men det er jo flere som har i årevis ønsket en skikkelig kritisk evalueringside, synes at det hadde vært flott om de virkelig kunne utfolde seg på sin arena. Og vi som har lyst å ta tingene litt sakte og som avkobling endelig kan få muligheten til fred fra disse som

aldri blir fornøyd og det går jo stadig ut over oss. ;)

Jeg mener også bestemt at frasene med at det er så flott med lange, gode evaluering er kraftig oppskrytt. Jeg for min del har fått to gode tilbakemeld som jeg har lært av på 6 år her. Jeg vil derfor tørre å påstå at jeg har lært mye mere på andre måter og jeg lærer når jeg er der at jeg har behov for den kunnskapen. Nordlysbilder feks. så tar jeg kontakt med flere gode nordlysfotografer og får vite det viktigste om å ta nordlys osv. Det finnes også fotoblader som er lærerike. Så for meg så har ikke de lange, gode evalueringene vært alfa og omega i min læreprosess. ;)

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Du ser ikke for deg at bakgrunnen for at du ikke får evalueringer du kan lære av er at du stort sett evaluerer med "flott" selv og sjelden takker for tilbakemeldinger, Karl-Ivar? Og det kan også være mye å lære av å lese mellom linjene.

Jeg kan ikke se at det skal være noen form for krig, jeg ser mer for meg at noen vil varme hverandre på ryggen og andre vil lære. Og med evalueringskodene og andre tiltak åpner det for at alle skal kunne trives under en paraply.

Nå er det du som kommer dragende med konspirasjonsteorier og sabotasje anklager så fort du får et par toere og det tyder jo bare på at du er her for å bli varm for ryggen eller få blankpolert ditt eget selvbilde som fotograf fremfor et ønske om å ta et skritt eller to i riktig retning eller ha et ønske om å hjelpe andre. Ettersom du oppfatter det som en krig må du ha noe sterkt i mot de som bruker nettstedet på en annen måte enn du gjør .Som sagt så er dette en side for bildekritikk og ikke en fotodelingstjeneste. Det kan jo være du har misforstått noe. Nå kommer det imidelrtid snart en oppdeling av stedet slik at det også tilpasses ditt ønske om bruk.

Forøvrig er det de aller ferskeste som vil ha brattest læringskurve. Dine "flott" bidrar svært lite for deres læringskurve, men de vil i starten ha mye å lære av den type tilbakemelding flere gir. Etterhvert vil de ha mindre og mindre å lære. Din retorikk og bruk bidrar dermed svært lite for andre, men for egen selvtillit fungerer den tilsynelatende flott. Egoisme kontra gi/få med andre ord.

Litt å tenke på...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 5
Lenke til kommentar

.

At man ikke ønsker kritikk trenger ikke bety at man tror man allerde tar praktisk talt perfekte bilder. Det trenger ikke bety at man ikke ønsker å utvikle seg som fotograf. Det betyr at man ikke ønsker kritikk på bildene man legger ut her.

Det er i grunn ok, og også bakgrunnen for at man ønsker en evalueringskategori for dette. For meg er det imidlertid rimelig uforståelig at når man legger inn bilde på en bildekritikk ikke ønsker kritikk. Regner med at flere forstår den logiske bristen her. Dette er ICKE en bildedelingstjeneste, men en bildekritikk. Så vidt jeg har forstått har ikke Digit noe mål om å bli noe Flickr, Photobucket eller lignende og det er derfor lite fattbart at enkelte medlemmer velger å bruker tjenesten som dette.

Imidlertid har jeg forståelse for at man kan legge ut enkeltbilder man ikke ønsker utdypende kritikk på og at man derfor kan legge disse i en kategori hvor man ikke får utdypende tilbakemeldinger.

Nå ser heller ikke jeg for meg at alle bilder i "Fyr løs-kategorien" vil få spesielt mye mer omfattende evalueringer enn normalt, i hvertfall innledningsvis, men håpet er jo at vi kan få til dette etterhvert. Slik at vi får et fint sted for de som ønsker få kritikk på bildene sine og ønsker utvikle fotograferingen sin videre. Innen foto blir man, som i en rekke andre felt, neppe noengang utlært, så å ha et sted å stadig lære mer er suverent.

Jeg ser at det folk hele tiden snakker seg vekk fra det som er temaet. Det helt greit at jeg får lange evalueringer på bildene mine, bare jeg slipper å gjøre det samme, det gidder jeg som regel ikke.

Det som er viktig for meg er ikke akkurat karakteren i så måte, men at det er fritt fram for enkelte å drive "sluggervirksomhet" her inne, et slikt galleri vil jeg nok velge å ikke være med på i det hele tatt.

Det som jeg virkelig mener er:

Vi lærer på den veien vi går!!!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt skjønne meg på dem her som klager på spredning i karakterene de får. For meg virker det som poengene og karakterene har vekket konkurranseinstinktet i flere her. Det er mange forskjellige folk inn på dette nettstedet. Alt fra nybegynner til folk som virkelig vet hva de holder på med. Det er også mange som er opptatt av teknikk og regler rundt bilder, noen som helt opphengt i at det skal formidle en følelse osv. mens andre tenker kun på hva man kan få til i bildebehandling. Det sier seg selv at folk da har forskjellige preferanser og dermed vil gi karakter ut fra dem. Hva skal man ellers gi karakter etter?

Jeg for min del misliker sterkt en type bilder og dermed vil den type bilder alltid få lav karakter fra meg. Det kommer jeg ikke til å endre på og hvis noen mener det er feil av meg så får de sperre meg ut herfra.

EDIT: Uppss, en liten skrivefeil det skal være poengene ikke pengene i andre linje....

Endret av bareanton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt skjønne meg på dem her som klager på spredning i karakterene de får. For meg virker det som pengene og karakterene har vekket konkurranseinstinktet i flere her. Det er mange forskjellige folk inn på dette nettstedet. Alt fra nybegynner til folk som virkelig vet hva de holder på med. Det er også mange som er opptatt av teknikk og regler rundt bilder, noen som helt opphengt i at det skal formidle en følelse osv. mens andre tenker kun på hva man kan få til i bildebehandling. Det sier seg selv at folk da har forskjellige preferanser og dermed vil gi karakter ut fra dem. Hva skal man ellers gi karakter etter?

Just precis! Enig med du.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt skjønne meg på dem her som klager på spredning i karakterene de får. For meg virker det som poengene og karakterene har vekket konkurranseinstinktet i flere her. Det er mange forskjellige folk inn på dette nettstedet. Alt fra nybegynner til folk som virkelig vet hva de holder på med. Det er også mange som er opptatt av teknikk og regler rundt bilder, noen som helt opphengt i at det skal formidle en følelse osv. mens andre tenker kun på hva man kan få til i bildebehandling. Det sier seg selv at folk da har forskjellige preferanser og dermed vil gi karakter ut fra dem. Hva skal man ellers gi karakter etter?

Jeg for min del misliker sterkt en type bilder og dermed vil den type bilder alltid få lav karakter fra meg. Det kommer jeg ikke til å endre på og hvis noen mener det er feil av meg så får de sperre meg ut herfra.

EDIT: Uppss, en liten skrivefeil det skal være poengene ikke pengene i andre linje....

et poeng er jo at kanskje jeg er i mindretall her og da skal jeg jo ikke jeg være den som presser igjennom noe som helst. Kansje det er artig å gi en 1'er og 2'er i allefall er det kanskje vært å prøve. Det er jo fritt fram her

så hvorfor ikke, men jeg tor at jeg vil velge å ha det litt artig med de bildene som ligger over 4.;)

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor man stemmer annonymt... jeg kan godt stå for de terningkast jeg gir de her inne..

og det kan oxo være til hjelp videre og vite hvem som gir hva...

da tenker jeg på de som har fulgt meg hjulpet meg ,de hadde sluppet skrive at jeg hadde forbedret meg m tanke på hva jeg gjorde så galt el at jeg ble dårligere om det går si det på den måten...

så hadde vel den såkalte krigen forsvunnet...

jeg forstår ikke helt den krigen og hvem det skulle vere.. forstår ikke helt vitsen..

og de som gir 2 el 1,de burde jo virkelig si noe til bildene,da de mener at der er så mye gjøre for få de bra...

da er det mulig lære mere for min del da,jeg er jo helt nybegynner,så alt er nytt for meg,håper det kommer til fortsette sån oxo

at jeg kan lære noe nytt hver gang..

vel jeg er her for få ris og ros,for og lære..

og for hyggen det gir

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det bare å gratulere "slugerne" på digit som har vunnet kampen om hvordan det skal være

i framtiden på digit. Det vil fortsatt være fritt fram for alle "sluggere" så det er bare å gi 1'ere og 2 'ere

så mye dere ønsker. Ellers ser det ut som delinga blir noe i denne dur.

* De erfarne og flinke.

* litt erfarne

* nybeg., studenter osv.

Jeg har prøvd å bidra i debatten men har ikke blitt hørt, så det er jo bare å ta ad nota. og

ønske de andre og digit lykke til!!!!! ;)

Endret av Karl-Ivar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det bare å gratulere "slugerne" på digit som har vunnet kampen om hvordan det skal være

i framtiden på digit. Det vil fortsatt være fritt fram for alle "sluggere" så det er bare å gi 1'ere og 2 'ere

* De erfarne og flinke.

* litt erfarne

* nybeg., studenter osv.

Jeg har prøvd å bidra i debatten men har ikke blitt hørt, så det er jo bare å ta ad nota. og

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om en "kamp" eller krig, det er iallfall ikke det jeg oppfatter det som. En uenighet om karakterer funker eller ei er det definitivt, og blant karaktergiverne virker det som det er uenighet om hvor mye av skalaen man skal bruke - men fra det til sabotering er et langt stykke. Jeg tror da alle er mest mulig interessert i at det går bra med "nye digit"? Jeg har iallfall ikke sett noen som har ytret ønske om at noen skal forlate digit, eller enda verre, at digit skal gå dukken?

• Liker 3
Lenke til kommentar

* De erfarne og flinke.

* litt erfarne

* nybeg., studenter osv.

Skjønner ikke helt hvorfor du snakker om en "kamp" eller krig, det er iallfall ikke det jeg oppfatter det som. En uenighet om karakterer funker eller ei er det definitivt, og blant karaktergiverne virker det som det er uenighet om hvor mye av skalaen man skal bruke - men fra det til sabotering er et langt stykke. Jeg tror da alle er mest mulig interessert i at det går bra med "nye digit"? Jeg har iallfall ikke sett noen som har ytret ønske om at noen skal forlate digit, eller enda verre, at digit skal gå dukken?

Hei hr Halvorsen!!

Jeg har liksom skjønt hvor jeg har hatt deg de 6 årene jeg har vært på digit.

Jeg har lagt ut 21 godt bilder på ny digit. Forleden dag hadde jeg 4' 1 ere i går 7 1 'ere og idag har jeg 10' enere uten kommentarer og en hau med 2 'ere. Tipper at du forsatt skjønner like lite, men veit du ka, det jer eg meg døyten i. Fortsett å kos deg på digit du!! ;)

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

* De erfarne og flinke.

* litt erfarne

* nybeg., studenter osv.

Hei hr Halvorsen!!

Jeg har liksom skjønt hvor jeg har hatt deg de 6 årene jeg har vært på digit.

Jeg har lagt ut 21 godt bilder på ny digit. Forleden dag hadde jeg 4' 1 ere i går 7 1 'ere og idag har jeg 10' enere uten kommentarer og en hau med 2 'ere. Tipper at du forsatt skjønner like lite, men veit du ka, det jer eg meg døyten i. Fortsett å kos deg på digit du!! ;)

Så jo på det siste bildet ditt, og det hadde fått fire 5-ere, fire 4-ere og en 2-er, altså et snitt på 4.2 - noe som vel må sies å være bra? Eller er det et annet bilde du har slettet som du har fått så dårlige karakterer på?

Ellers er jeg spent på hva du har "skjønt" av meg, jeg har veldig, veldig god samvittighet overfor deg og alle andre - jeg har ennå tilgode å gi en karakter her inne.

Endret av Jan R. Halvorsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så jo på det siste bildet ditt, og det hadde fått fire 5-ere, fire 4-ere og en 2-er, altså et snitt på 4.2 - noe som vel må sies å være bra? Eller er det et annet bilde du har slettet som du har fått så dårlige karakterer på?

Ellers er jeg spent på hva du har "skjønt" av meg, jeg har veldig, veldig god samvittighet overfor deg og alle andre - jeg har ennå tilgode å gi en karakter her inne.

Jeg har skjønt at du aldri har vært på den grønne gren og dukker alltid opp når det er alla slike diskusjoner.

Men du som er flink til å evaluere, hvor mange av mine 10 1'ere av de 21 bildene jeg har lagt ut er verdt en 1'er. No er jeg jaggu meg spent!!! ;)

Jeg for min del legger ikke ut et bilde mer her før den aktiviteten er stoppa.

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Men du som er flink til å evaluere, hvor mange av mine 10 1'ere av de 21 bildene jeg har lagt ut er verdt en 1'er. No er jeg jaggu meg spent!!! ;)

Nå spør du jo ikke meg, men jeg blander meg inn allikevel jeg.

Spørsmålet er ikke om en bestemt av oss synes hvert enkelt av de bildene dine som har fått en ener er verdt enere. Spørsmålet er om det er noen som er ute etter å sabotere, og det har Terje på teknisk sakt at han ikke finner. Det han finner, hvis jeg forsto ham rett, er at de som har gitt enere også gir andre terningkast og at de tildels går mot strømmen i forhold til hvordan de gir terningkast.

Det kan altså se ut som om det kan finnes sterkt motstridende syn på hva som er et godt og et dårlig bilde. Ja, og det vet vi jo. Har det noensinne blitt hengt opp kunst som alle publikummere og alle kunstnere og alle kritikere har vært enig om at "ja dette, dette er jammen førsteklasses kunst!"? Nei, det har aldri skjedd!

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Jeg har skjønt at du aldri har vært på den grønne gren og dukker alltid opp når det er alla slike diskusjoner.

Jeg for min del legger ikke ut et bilde mer her før den aktiviteten er stoppa.

Hvis du først og fremst vil ha koseprat i stedet for kritikk, så legg heller bilder inn i den gjeldende månedstråden enn på Bildekritikken.

Har det noensinne blitt hengt opp kunst som alle publikummere og alle kunstnere og alle kritikere har vært enig om at "ja dette, dette er jammen førsteklasses kunst!"? Nei, det har aldri skjedd!

Åh jodda! I musikktimene på ungdomsskolen var det faktisk én enkelt låt som fikk alles stemmer på om den var bra!

http://www.youtube.com/watch?v=vCadcBR95oU

..Vel - det kan godt hende at det bare var i vår klasse, og det er godt mulig det var på slutten av åttitallet.. :whistle:

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner faktisk ikke hvorfor du klager - du er en de som får forholdvis mange karakterer på hvert bilde. Og da er det en meget stor sannsynlighet at du får noen 1-ere og 2-ere.

Du får også enkelte 5-ere og 6-ere som avviker fra snittkarakteren. Er det også noen som saboterer?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nå spør du jo ikke meg, men jeg blander meg inn allikevel jeg.

Spørsmålet er ikke om en bestemt av oss synes hvert enkelt av de bildene dine som har fått en ener er verdt enere. Spørsmålet er om det er noen som er ute etter å sabotere, og det har Terje på teknisk sakt at han ikke finner. Det han finner, hvis jeg forsto ham rett, er at de som har gitt enere også gir andre terningkast og at de tildels går mot strømmen i forhold til hvordan de gir terningkast.

Det kan altså se ut som om det kan finnes sterkt motstridende syn på hva som er et godt og et dårlig bilde. Ja, og det vet vi jo. Har det noensinne blitt hengt opp kunst som alle publikummere og alle kunstnere og alle kritikere har vært enig om at "ja dette, dette er jammen førsteklasses kunst!"? Nei, det har aldri skjedd!

Jeg vil bare spørre: tror du selv på dette våset som du servere her.??

Er dette holdninga til utviklinga/Terje tror jeg at de består av folk fra gamle diggit

på motsatt side av "den grønne gren" og det er jo helt greit å få bekrefta.

Lenke til kommentar

Vil bare si at det er viktig at dere skjønner at vi trenger litt tid for å la brukermønstre falle på plass, før vi eventuelt endrer på ting.

Det er også slik at selv om ting ikke blir gjort/endret på innen 24 timer, kanskje til og med en hel uke så betyr ikke det at det aldri blir gjort!

Jeg har nevnt mange ganger tidligere at arbeidet med digit ikke er ferdig. Så jeg håper at enkelte av dere tar det til etteretning og kanskje tenker dere om en gang til før dere konkluderer med at digit er fortapt ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

PS: Jeg skal ikke garantere at det ikke finnes noen som stemmer ut i fra andre kriterier enn hvordan selve bildet er, det er mulig de finnes. De skal vi finne, - etter hvert -.

Inntil videre håper jeg at det hjelper med karakterfordeling, at dere kan se spennet av karakterer dere har fått på bildene deres. Dersom dere har flere 5ere og 6ere på bildene deres så gjør kanskje ikke 1erne så mye? eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...