Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med å tisse i pissoar og offentlig

Anbefalte innlegg

Høres kanskje veldig rart ut og sært, men i det siste har jeg hatt problemer med å urinere offentlig og ved pissoar. Før hadde jeg ikke noe problem med det, pleide ofte å tisse ved siden av andre gutter, enten dette var i naturen, ved en butikk eller urinal. Nå derimot har jeg merket at jeg ikke klarer å få ut tisset, uansett hvor tissetrengt og hvor hardt jeg prøver. Dette er likegyldig om det er andre personer der eller ikke. Og med engang jeg beveger meg inn på en "vanlig" do, da fosser det nærmest ut.

Har jeg utviklet en form for offentlig urinering fobi eller angst(blir ikke redd, kjenner ingen frykt, bare klarer ikke å få det ut)? Har som sagt ikke hatt noe problemer med det før, pleide så å si alltid å urinere offentlig, enten det var i hagen til naboen til en venn(var full da hehe) av meg, i naturen, på en bil("tøffet" meg) og valgte nesten alltid pissoar fremfor vanlig do når jeg hadde sjangsen.

Hva skjer engentlig? Er det normalt, hvordan vil jeg evt få det til å gå vekk? Er litt flaut når jeg glemmer meg, og står og presser forgjeves(mens andre er tilstede) ved et pissoar, og ingenting kommer ut.

Seriøse svar tas godt imot :)

Postet av anonym: 4d5947e0f75be7bdc87c5926d511e1c1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kalles på medisinspråket parurese. Rett og slett sky blære.

Du kan lese mer om det her;

http://www.lommelegen.no/797982/parurese

http://en.wikipedia.org/wiki/Shy_bladder

Leste om det. Så det regnes som en helt vanlig fobi? Hvordan kan den kureres? Å "møte" frykten sånn sett har ikke funket, har jeg erfart selv.

Lenke til kommentar

Tror det kan ha flere mulige årsaker.:

1.

Psykisk årsak. Man føler "snurrebassen" har minket og trykket har blitt svakere. Da kan det være problemfyllt å få det til når man har fått en ved siden av som "ruller den ut" og med trykk som en hest.

2.

Man prøver å tisse situasjonsbestemt og ikke på bakgrunn av behov.

For noen år siden leste jeg flg. på et skilt i en pissoar.: "Kom nermere, den er ikke så lang som du tror".

Trykket har kanske blitt noe svakere siden da og man må stå nermere for at strålen skal rekke frem.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Offentlig urinering er ikke lov. Jeg skal politianmelde deg for "Forsøk til offtentlig urinering"!

OnT: Det er nok bare sky blære og det kan trenes bort. Tren deg på å tisse sammen med andre, og vær stolt når du tisser sammen med andre, du har ingenting å skjemmes for :)

Postet av anonym: f27f3444d210e2f33ea23258c5e1147d

• Liker 1
Lenke til kommentar

Offentlig urinering er ikke lov. Jeg skal politianmelde deg for "Forsøk til offtentlig urinering"!

Postet av anonym: f27f3444d210e2f33ea23258c5e1147d

Latterliggjør ikke deg selv med slike håpløse kommentarer selv om du fremstår aldri så anonymt.

Offentlig urinering i offentlige pissoarer er ikke bare lovlig. Det er faktisk ønskelig at trengende urinerer der og ikke på offentlig sted som ikke er beregnet på denslags aktiviteter.

I byen jeg bor i er det flere pissoarer og offentlige toalett beregnet for bruk. T.o.m. på byens flyplass er det flere offentlige toalett beregnet for dem med behov.

Lenke til kommentar

Hehe, reor, jeg tror han mente offentlig urinering ala. og tisse i byen, på veieb, på et tre som er ulovlig, man kan få 9000kroner i bot der jeg bor for det. Og jeg tror han var noe ironisk ;)

TS her igjen forresten. Har blitt bedre idet siste engentlig. Har fortsatt hatt litt problemer. Prøvde her om dagen å tisse i en en busk eller noe sånt. På starten greide jeg ikke det, og måtte gå derfra uten å ha tisset. Men så satt jeg meg på en benk, trykket for harde livet slik at den kunne komme ut og "løsnet" litt(vet ikke hva jeg skal kalle det for) og da prøvde jeg på(dog også etter at en annen hadde gjort det) og da gikk det faktisk greit.

Dagen etterpå, måtte jeg igjen tisse, da stod det også en kompis rett ved meg, klarte ikke å gjøre det da, tildels også at jeg tror jeg fikk litt presentasjonsangst(lol) ved at det var en jente som satt seg ned for å tisse rett ved meg. Drakk litt mer sprit før jeg prøvde meg for å tisse igjen. Gikk da bort til det stedet vennen min var, og det funka selvfølgelig etter litt pressing fra min side. Senere måtte jeg nok engang urinere og da gikk det helt fint :D Har ennå ikke fått sjekket ved pissoar eller ved siden av noen andre, men skal prøve å ta steget videre :new_woot:

Høres sikkert ut som at jeg er en gris som tisser ofte offentlig, men jeg er av den typen som drikker mye væske og tisser utrolig mye og ofte.

Tror det kan ha flere mulige årsaker.:

1.

Psykisk årsak. Man føler "snurrebassen" har minket og trykket har blitt svakere. Da kan det være problemfyllt å få det til når man har fått en ved siden av som "ruller den ut" og med trykk som en hest.

2.

Man prøver å tisse situasjonsbestemt og ikke på bakgrunn av behov.

For noen år siden leste jeg flg. på et skilt i en pissoar.: "Kom nermere, den er ikke så lang som du tror".

Trykket har kanske blitt noe svakere siden da og man må stå nermere for at strålen skal rekke frem.

Skjønner ikke helt hva du mener med trykket. Mener du at selve tissestrålen er mindre kraftig, enn det som er normalt? Det kan stemme, har en relativt liten penis når den er slapp, men når jeg får stå er den en svær jævel.

Skal gå til topic igjen: Nei jeg prøver ikke å tisse situasjonsbestemt. Jeg gjør det når naturen kaller. Problemet er bare at når jeg er ved pissoar eller i det offentlige så kommer det bare ikke noe urin ut, uansett hvor full blæra er. Har som sagt blitt bedre nå, men klarer det fortsatt ikke når det er andre rett ved meg, og pissoar vet jeg ikke helt ennå. "Vanlig" do fungerer på offentlige toaletter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Svakere trykk er gjerne aldresbestemt og kommer ofte av forstørret prostata uten at det i seg selv behøver å være noe farlig.

Størrelsen på penis i retningen du antyder er feil.

Hvis din penis er stor som en rosin vil likevell urinrøret ha utvidelsesmuligheter til kraftig stråle.

Har du reining derimot er urinkanalen innsnevret noe som vil gi svakere stråle.

Lenke til kommentar

Svakere trykk er gjerne aldresbestemt og kommer ofte av forstørret prostata uten at det i seg selv behøver å være noe farlig.

Størrelsen på penis i retningen du antyder er feil.

Hvis din penis er stor som en rosin vil likevell urinrøret ha utvidelsesmuligheter til kraftig stråle.

Har du reining derimot er urinkanalen innsnevret noe som vil gi svakere stråle.

Hmm er ikke gamle karen (16) så håper jeg ikke har problemer med prostata. Uansett det jeg mente med at den er liten når den er slapp, er at åpningen også er ganske liten, det er det også når den er i stå. Var også en som sa en gang at jeg hadde liten åpning, og lurte på om jeg hadde vansker med urinering og ejakulering. Tenkte ikke noe særlig over det etterpå. Husker jeg også ble overrasket over hvor stor stråle en annen person hadde(som tissa ved siden av meg) og han ble overrasket over min tynne. Senere så har jeg sett at det er mer normalt med store stråler.

Hva er reining?

Uansett så tror jeg ikke problemet er fysisk, men mer mentalt, som Vidor og andre har nevnt(skyblære).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Høres kanskje veldig rart ut og sært, men i det siste har jeg hatt problemer med å urinere offentlig og ved pissoar. Før hadde jeg ikke noe problem med det, pleide ofte å tisse ved siden av andre gutter, enten dette var i naturen, ved en butikk eller urinal. Nå derimot har jeg merket at jeg ikke klarer å få ut tisset, uansett hvor tissetrengt og hvor hardt jeg prøver. Dette er likegyldig om det er andre personer der eller ikke. Og med engang jeg beveger meg inn på en "vanlig" do, da fosser det nærmest ut.

Har jeg utviklet en form for offentlig urinering fobi eller angst(blir ikke redd, kjenner ingen frykt, bare klarer ikke å få det ut)? Har som sagt ikke hatt noe problemer med det før, pleide så å si alltid å urinere offentlig, enten det var i hagen til naboen til en venn(var full da hehe) av meg, i naturen, på en bil("tøffet" meg) og valgte nesten alltid pissoar fremfor vanlig do når jeg hadde sjangsen.

Hva skjer engentlig? Er det normalt, hvordan vil jeg evt få det til å gå vekk? Er litt flaut når jeg glemmer meg, og står og presser forgjeves(mens andre er tilstede) ved et pissoar, og ingenting kommer ut.

Seriøse svar tas godt imot :)

Som tidligere poster sier, jeg har selv noe lignende dette problemet. Men for min del har jeg ikke innsett det som noe problem. I fylla kan jeg klare det, men ikke nødvendigvis.

Uten å referere til noen som helst form for offentlig medisinsk vitenskap vil jeg vell kalle det en form for mental-blokk som har lagt seg i din underbevissthet.

Dette går det ann å finne veier rundt, eller kurere. Selv har jeg ikke noen kur, men veier jeg bruker rundt er som følger:

1) La vannet renne i springen i nærheten så du hører det mens du prøver å tisse. Lyden av vann som renner kan være veldig stimulerende for å la blæra slippe ut urinen.

2) Ikke bare la vannet renne, men også ta på det mens det renner. Følelsen av rennende vann har litt lik hvis ikke enda mere effektiv effekt som punkt 1.

3) Knip skikkelig igjen, mens du står der, tell baklengs fra 10. Slutt å knipe på tall 2, og når du når tall 1 vit at du vil tisse. (f.eks. Jeg vet at jeg vet at jeg vet at jeg vet, overbevis deg selv, selvhypnose, NLP, osv)

4) Våken meditering. Det finnes en rekke metoder for å slappe av, meditering er den vanligste. Det kan bli kalt alt mulig, men hovedpoenget er at du fokuserer på ingenting. Stillhet. Og tillater din kropp og roe seg ned. Eksempel: "Forestill at du er en katt, som venter utenfor ett hull i veggen. En katt som venter på at en mus skal komme ut. Men musa kommer aldri ut, eller gjør den?" Fokuser på dette, mens du står der og holder penis i hånda. Tillat deg selv å uriner :)

Lykke til!

Og til tross for hva visse forumtroll kanskje vil komme til å skrive under, er dette innlegget 100% seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...