NextoN Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hei Har tatt noen kurs i forbindelse med å åpne noen flere "dører" i jobben min. Dette har jeg betalt av egen lomme og lurer på om det er mulig å få dette skattefritt? Må dette gå via arbeidsgiver siden han har goder at jeg har tatt denne kursingen, eller går det via selvangivelsen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Kostnader til å oppnå kompetanse er som utgangspunkt ikke fradragsberettigede, mens kostnader til å vedlikeholde kompetanse er. For å kunne gjøre fradrag for nyoppnådd kompetanse må kostnadene være pådratt fordi de er påkrevd av arbeidsgiver for at du skal få fortsette i stillingen din. Kostnader pådratt for å oppnå ny kompetanse for å "åpne dører" til andre stillinger i bedriften vil ikke være fradragsberettiget. Arbeidsgiver har anledning til å betale for videreutdannelse av deg. Denne dekningen er skattefri på visse vilkår. Du kan lese mer om dette i Lignings-ABCs kapittel om utdanning her. Slik jeg forstår det har du tatt kurs som ikke vedlikeholder kompetansen din men som gir deg ny kompetanse. Du har ikke vært pålagt å ta kursene, og det har vært for å fremme karrieren, ikke for å beholde nåværende stilling. Såvidt jeg kan se er det dermed ikke fradragsberettiget. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå