Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skattefritak ved utdanning(kursing)

NextoN

Anbefalte innlegg

Hei

Har tatt noen kurs i forbindelse med å åpne noen flere "dører" i jobben min.

Dette har jeg betalt av egen lomme og lurer på om det er mulig å få dette skattefritt?

Må dette gå via arbeidsgiver siden han har goder at jeg har tatt denne kursingen, eller går det via selvangivelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kostnader til å oppnå kompetanse er som utgangspunkt ikke fradragsberettigede, mens kostnader til å vedlikeholde kompetanse er.

For å kunne gjøre fradrag for nyoppnådd kompetanse må kostnadene være pådratt fordi de er påkrevd av arbeidsgiver for at du skal få fortsette i stillingen din. Kostnader pådratt for å oppnå ny kompetanse for å "åpne dører" til andre stillinger i bedriften vil ikke være fradragsberettiget.

Arbeidsgiver har anledning til å betale for videreutdannelse av deg. Denne dekningen er skattefri på visse vilkår.

Du kan lese mer om dette i Lignings-ABCs kapittel om utdanning her.

Slik jeg forstår det har du tatt kurs som ikke vedlikeholder kompetansen din men som gir deg ny kompetanse. Du har ikke vært pålagt å ta kursene, og det har vært for å fremme karrieren, ikke for å beholde nåværende stilling. Såvidt jeg kan se er det dermed ikke fradragsberettiget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...