Metino Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hvordan skal jeg optimalt sett koble opp en SSD disk med en HDD? Hovedkortet er Asus P8Z68-V Pro, diskene er OCZ VERTEX 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 og SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB. Det jeg egentlig lurer på er om det har noe å si hvordan man kobler dem sammen. Om man "ideelt" sett plasserer HDD og DVD-Rom sammen og SSD separat etc. Jeg har litt problemer med ytelsen på SSD disken så vil forsikre meg mot at all koblinger er gjort riktig (har for alt jeg vet ikke noe å si, men er helt fersk på SATA) før jeg tar steget videre. Så vidt jeg har forstått er det 2 kontrollere på hovedkortet, Marvel og Micron? Har lest enkelte plasser at man ikke trenger å bruke Marvel? Uansett, går ut fra at jeg skal ha stilt inn på AHCI mode i BIOS. Det har jeg og funket fint helt til jeg byttet kontroller da står AHCI som disabled i oppstartsvinduet. Jeg finner derimot diskene i programmer som OCZ toolbox, noe jeg ikke gjorde på Marvelkontrolleren. Saker som dette gjør meg skeptisk og blir tvilsom på om ting er som det egentlig skal. OS ligger på SSD disk og mediafiler og spill ligger på HDDen På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 SSD på ein av dei kvite portane som er Intel 6GB/s. Bruk ein av dei lyseblå portane til HDD og DVD. Dei er Intel 3GB/s og held lenge for DVD og HDD. Marvell 6GB/s kontrolleren er dei to mørkeblå portane. Dei bør du ikkje bruke utan at du må. Dvs du vil nok kanskje få litt betre ytelse på ein 6GB/s SSD der enn på ein av dei 4 3GB/s portane. Jmicron kontrolleren er så langt eg kan sjå berre for eSATA porten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå