Gå til innhold

Nytt kjøp, eller oppgradering?


Anbefalte innlegg

Dette er PCen jeg har planer om å bygge:

 

 

 

 

Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort

Corsair TX V2 850W PSU

Antec Kuhler H2O 620 CPU Cooler

 

 

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960 3,2Ghz 4,8GT/sec, 8MB, Boxed

ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 DDR3, ATX, SATA 6Gb/s, USB3.0, Firewire, GbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)x16

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0,"GOOD", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI,

DisplayPort, 783MHz

 

 

 

Corsair SSD Force Series™ F115, 115GB

Samsung SpinPoint F4EG 2TB 5400RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms,"EcoGreen F4" HD204U (575,04)

SONY OPTIARC Sony Optiarc DVD±RW burner DVD±R: 24x max, DVD±RW: 8x max, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

 

 

 

 

PCen jeg har nå:(Får BSOD når jeg spiller, 5-15 min inn + kanskje 1 gang om dagen, ellers)

 

 

Chieftec Mesh Medium Tower Sølv

w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

 

MSI K9N SLI-2F, nForce 570 SLI, DDR2,

Socket-AM2, 2xGbLAN, ATX, 2xPCI-Ex16

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2

2MB, BOXED m/vifte

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Kit w/two matched Value Select 1024MB

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB

Kit w/two matched Value Select 1024MB

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB GDDR3, (Opprinnelige kortet, har et bedre ett nå, men har ikke anledning til å finne ut hva det heter, dessverre)

LG DVD-brenner GSA-H54N IDE Black OEM

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg trenger ny PC da jeg ønsker å spille de aller mest krevende spillene med maks grafikk. Denne koster 10600 utenom frakt og operativ system, og da bygger jeg den selv.

 

Vil den takle Skyrim på full grafikk? Hva med RAGE?

 

Jeg har forøvrig en PC, som får endel bsod, det er ikke utenkelig at jeg får fikset den, men den er ganske OK. Mulig å oppgradere den, kanskje?

 

Trenger jeg å kjøpe noen kabler, vifter og sånt, når jeg bygger den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt prosessor til i5-2500k, nyere teknologi er alltid bra og du trenger ikke hyperthreading for spill.

Du må da erstatte RAM med et 2x4GB-sett, disse koster ikke mer enn 400 kr nå, så det er ikke noe problem.

Hovedkort kan jeg anbefale ASUS P8Z68-V PRO, det gjør jobben bra. Om du ønsker en annen produsent er det Z68-chipsett du bør se etter.

 

Eller er dette et bra oppsett!

 

EDIT:

Vanskelig å si noe om Skyrim og RAGE og hvor mye de krever. Et GTX 580 er uansett nesten overkill på 1920x1080, så ingenting å være redd for.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du trenger absolutt ikke en 850w PSU, en 750 er også overkill, men sikkert greit. Kjøp en modulær PSU, det vil du ikke angre på. Tror det er HX-serien til Corsair. Da slipper du mye av kabelkrøllet.

 

Og ja, kjøp en socket 1155 CPU, er helt enig med arni at en 2500k er best. Han mener du trenger Z68, men det gjør du ikke. P67 er helt OK. Husk at om du ikke skal kjøre SLI/CrossFire så er det ingenting i veien for å kjøpe et mATX kort, som somregel er billigere.

 

arni har også rett ang. RAM; kjøpt 2x4GB slik at du får dual-channel. 1600MHz er best.

 

GTX 580 er mye, men har du råd så er det jo greit. Jeg vet ikke hvilken skjerm du har nå, men investerer du i en 120hz skjerm så er det noe du sikkert vil merke godt også.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette oppsettet?

 

 

Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort

Corsair TX V2 850W PSU

Antec Kuhler H2O 620 CPU Cooler

 

Intel Core i5 2500k

ASUS P8Z68-V PRO

Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB CL9

Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0,"GOOD", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI,

DisplayPort, 783MHz

 

OCZ Solid 3 Series SATA III 2.5" SSD 120GB

Samsung SpinPoint F4EG 2TB 5400RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms,"EcoGreen F4" HD204U (575,04)

SONY OPTIARC Sony Optiarc DVD±RW burner DVD±R: 24x max, DVD±RW: 8x max, DL, RAM, SATA, Bulk, Black

Lenke til kommentar

To ting:

Minnet kan du få mye billigere uten å gå ned i ytelse, overklokking av minne har ingenting å si på ytelsen og du kan slippe unna med 2x4GB minne som koster under 350kr uten å gå ned i ytelse på dustin.no

 

Jeg ville valgt en SSD fra noen andre enn OCZ, Vertex 2 er grei, men de nye SATA6GBPS-diskene har hatt problemer med ustabilitet og mye annet. Det er mye enklere å velge enn litt eldre SSD som Force (ikke 3) eller en Intel-SSD. Ytelsesforskjellen vil du ikke merke uansett, det er hoppet fra en snurredisk til en god SSD som er merkbart, ikke hastigheter på SSDer og stabilitet vør derfor være førstepriorietet.

Lenke til kommentar

Arni har desverre rett ang. OCZ, men de har sluppet firmware-oppgraderinger nå som fikser disse problemene.

 

Men for en "vanlig bruker" er det vel ikke så aktuelt å oppdatere den før man installerer noe system. Jeg vet ikke.

 

Intel har også hatt problemer med deres nye SSD'er, og kjøper du en Vertex 2 må du vel oppgradere firmware der også for å få skikkelig TRIM-støtte.

 

Det finnes nesten ingen "trygge" valg i SSD-verden nå. Men kjøper du den Solid 3 der, smekker den inn i din gamle PC og booter med denne CD'en i, så kan du oppdatere firmware på den før du bygger ny PC:

Lenke til kommentar

Arni har desverre rett ang. OCZ, men de har sluppet firmware-oppgraderinger nå som fikser disse problemene.

 

Men for en "vanlig bruker" er det vel ikke så aktuelt å oppdatere den før man installerer noe system. Jeg vet ikke.

 

Intel har også hatt problemer med deres nye SSD'er, og kjøper du en Vertex 2 må du vel oppgradere firmware der også for å få skikkelig TRIM-støtte.

 

Det finnes nesten ingen "trygge" valg i SSD-verden nå. Men kjøper du den Solid 3 der, smekker den inn i din gamle PC og booter med denne CD'en i, så kan du oppdatere firmware på den før du bygger ny PC:

Når man kjøper en Vertex 2 i dag kommer den med siste firmware ute, den er nå stabil, men jeg ville forholdt meg skeptisk til SATA6GBPS-diskene til OCZ og Corsair for øyeblikket. Intel 510 series har ikke hatt noen feil og Intel 320 har blitt fikset.

Lenke til kommentar

Ah, ja det gjør den nok - tenkte ikke så langt jeg har hatt min V2 lenge og har oppgradert den flere ganger :)

 

Jeg er helt enig med tanke på Corsairs disker ihvertfall, de er helt elendige på firmware. OCZ har fikset sine SATA3-disker nå, og jeg har ingen problemer med å anbefale de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...