Gå til innhold

BK: Blomsterprakt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har du igjen klart å få fram et klart og fint bilde

Regner med du har brukt stativ, men tanke på eksponeringstiden.

Da kunne du også med fordel brukt en mindre blenderåpning - f/9, eller enda mindre.

Nå ble jo resultatet skarpt og fint gjennom hele bildet, selv med den blenderåpningen.

Men som jeg har nevnt for det tidligere, bruker jeg aldri mindre en f/9 når jeg tar denne type bilder.

Himmelen ble helt utbrendt, men det er ikke lett å gjøre noe med.

Men siden du sitter med en CS5, så ville det vært en enkel sak å legge inn en ny himmel. Men det er slike ting du lærer deg etter hvert :)

Lenke til kommentar

I grunn enig med wasco her.Men denne himmelen er ikke så lett å bytte ut da det er mange små åpninger i løvtrærne som må taes med også.Blender er nevnt,noe jeg har slitt med også...skal sende deg ett bilde fra Haugfoss,hvor jeg endelig fikk til himmelen etter flere år med fotografering av den i motlys,så ikke lett i det hele tatt;)

Lenke til kommentar

I grunn enig med wasco her.Men denne himmelen er ikke så lett å bytte ut da det er mange små åpninger i løvtrærne som må taes med også.

Skjønner ikke hva som er problemet med løvtrærne.

Det er bare å bruke det rette verktøyet.

Her legger jeg ved to eksempler. På det første eksempelet har jeg brukt Color Range, og på det andre har jeg brukt Blend If

post-251400-0-56795900-1312620900_thumb.jpg

post-251400-0-60572900-1312620973_thumb.jpg

Endret av wasco
Lenke til kommentar

I grunn enig med wasco her.Men denne himmelen er ikke så lett å bytte ut da det er mange små åpninger i løvtrærne som må taes med også.

Her legger jeg ved to eksempler. På det første eksempelet har jeg brukt Color Range, og på det andre har jeg brukt Blend If

Ikke verre,men da har du brukt samme himmel?Som originalen?Dette var nytt for meg,må jeg se på.Flott att du tar deg tid til å vise how to Wasco :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke verre,men da har du brukt samme himmel?Som originalen?Dette var nytt for meg,må jeg se på.Flott att du tar deg tid til å vise how to Wasco :thumbup:

I dette tilfelle, hvor den orginale himmelen er helt lys og ensfarget er det enkelt å bruke de to verktøyene jeg har brukt.

Problemet oppstår hvis den orginal himmelen er litt markert. Da er det litt mer komplisert, men ikke umulig.

Her har jeg brukt samme bildet til himmel på begge eksemplene.

Lenke til kommentar

Her har du igjen klart å få fram et klart og fint bilde

Regner med du har brukt stativ, men tanke på eksponeringstiden.

Da kunne du også med fordel brukt en mindre blenderåpning - f/9, eller enda mindre.

Nå ble jo resultatet skarpt og fint gjennom hele bildet, selv med den blenderåpningen.

Men som jeg har nevnt for det tidligere, bruker jeg aldri mindre en f/9 når jeg tar denne type bilder.

Himmelen ble helt utbrendt, men det er ikke lett å gjøre noe med.

Men siden du sitter med en CS5, så ville det vært en enkel sak å legge inn en ny himmel. Men det er slike ting du lærer deg etter hvert :)

Hei. Takk igjen for hyggelig kommentar.Bare en kort info:Dette bildet er tatt håndholdt.

Men jeg er ikke så flink til å velge blender til forskjellige foto.Ikke så rart at himmelen er som den er. Det var overskyet hele dagen.Må lære meg å bruke photoshop mye mer enn det jeg gjør.

Mvh Hans-Ragnar Olsen. :yes:

Lenke til kommentar

Hei. Utrolig hva du har fått til med bildet mitt her.Kan jeg lære meg dette selv?

Mvh Hans-Ragnar Olsen. :)

Lenke til kommentar

I grunn enig med wasco her.Men denne himmelen er ikke så lett å bytte ut da det er mange små åpninger i løvtrærne som må taes med også.Blender er nevnt,noe jeg har slitt med også...skal sende deg ett bilde fra Haugfoss,hvor jeg endelig fikk til himmelen etter flere år med fotografering av den i motlys,så ikke lett i det hele tatt;)

Hei. Takker for flott info fra deg også. Skal gå inn å se på bildet som du nevner.

Lenke til kommentar

Hei. Takker for flott info fra deg også. Skal gå inn å se på bildet som du nevner.

Har ikke fått sendt deg det ennå..vært ute en tur serru...sender nå;)

Lenke til kommentar

Hei. Utrolig hva du har fått til med bildet mitt her.Kan jeg lære meg dette selv?

Mvh Hans-Ragnar Olsen. :)

Selvsagt kan du lære dette.

Dette er egentlig den enkleste måten å sette inn en ny himmel på. Rett over helgen skal jeg lage en undervisnings video hvor jeg skal vise hvordan dette gjøres. Jeg legger videoen ut på YouTube, og sender deg linken, så kan du se hvor enkelt det er :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...