Gå til innhold

Direct3D _og_ OpenGL demo/spill

Sitron

Anbefalte innlegg

Jeg sliter fortsatt med at mitt nye GeForce FX 5900 Ultra, som hakker i enkelte 3D-demoer (der mitt gamle GeForce 2MX PCI klarte seg bra).

Etter å ha sett at en total wipeout av alt som heter Windows, og en reinstall ikke hjalp, prøver jeg nå å finne ut hva og hvorfor. Fordi det ser ikke ut som at Quake3Arena i verken Windows eller Linux har samme problemet.

Derfor: Er det noen mulighet for å sjekke om et spill eller en demo bruker OpenGL eller Direct3D?

Finnes det en demo/spill som bruker både OpenGL og Direct3D?

Jeg henta ned demoen av Unreal Tournament, men den fikk jeg ikke startet i OpenGL-mode, og når jeg skulle kjøre utbench-demoen, så fikk jeg en lang feilmelding. Det finnes vel ikke noen demoer som følger med UT-demoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I de fleste spill kan du se hvilken grafikk-api som brukes, enten det er opengl eller d3d. Ut2k3 bruker vel d3d, mens q3 bruker opengl. Vet ikke om det svaret er godt nok...

Ja, mange spill kan man se det ved å lese om spillet. Men mange demoer kommer bare med ei .exe fil og kanskje ei tilhørende .dat fil.. Man kan ikke kjøre et program på den .exe-fila for å sjekke om den bruker OpenGL eller Direct3D.

I linux finnes det jo ldd kommandoen, som da lister opp alle bibliotekene programmet trenger. Lister den da opp libGL.so, så vet jeg den bruker OpenGL. Finnes det et slikt program til Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...