srbz Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Spør selger hvor mye de synes PC'n har falt i verdi siden mini-jack ikke fungerer, og så tar du det som et utgangspunkt. Det finnes mange fine headset som bruker USB. Denne er heller ikke dum. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 (endret) Forbrukerkjøpsloven begrenser ikke selgers ansvar for mangler selv om en reparasjon vil medføre at feil, som ikke er en mangel i forbrukerkjøpslovens forstand, blir rettet. Dersom en reparasjon medfører at en slik feil blir rettet, slik at tingen er mer verdt enn den var med feilen, kan imidlertid kjøper måtte betale verdiøkningen til selger. Hvem vil avgjøre hva verdiøkningen blir? Vil selger med lov i hånd kunne hevde at verdiøkningen vil bli nettopp det det koster for et nytt hovedkort? Endret 5. september 2011 av SilverCRX Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 I utgangspunktet er det selger som fremmer krav mot kjøper (på verdiøkningen). Kjøper må da velge å akseptere eller komme med innsigelser. Jeg vil anta at en slik tvist om berikelsesvederlag vil ha en slik tilknytning til forbrukersituasjonen at det faller innenfor myndigheten til Forbrukertvistutvalget å avgjøre en tvist mellom selger og kjøper. Når man skal beregne berikelsesvederlag legger man gjerne til grunn differansen i omsetningsverdi - altså differansen mellom laptopens salgsverdi med og uten mangel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå