Gå til innhold

Streaming av spill - Hvem tilbyr hva?

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke hvor mange på forumet her sitter og streamer sine spillsesjoner ute på nettet, derfor haddet det vært kjekt å få samlet disse. Kanskje man også kan dele erfaringer og slik, for å hjelpe andre som ønsker å prøve.

Streaming av spill har begynt å ta av en god del de siste årene. Den største grunnen er nok det at nettlinjene begynner å bli tilstrekkelig til å streame i god kvalitet.

Selv streamer jeg av og til på kanalen min på Justin.tv (spilldelen heter twitch nå):

http://no.twitch.tv/eholten

Jeg har best efaring med Justin.tv og synes stabiliteten og kvaliteten er hakket bedre enn f.eks. Ustream. Men det finnes også flere andre tjenester som er i bruk. F.eks. own3d.tv og livestream.

Det finnes også flere metoder og verktøy til å gjøre dette. Dette skal jeg samle mer litt senere denne helgen.

Brukere på forumet som streamer spill

TCi

Leinen

Ønsker du å streame spill?

Her er en guide på hva du kan gjøre og hvilke verktøy som er tilgjengelig.

Maskinvare

Først må du ha en relativ sterk PC for å kunne omkode filmen ut til den tjenesten du bruker. For dette bruker en del CPU-kraft. Men spill som krever svak maskinvare, skal gå fint for de fleste. Minimum en quadcore PC er å anbefale.

For mer avansert streaming kan du investere i et capture-kort. Jeg bruker et Blackmagic Intensity Pro. Dette er da en optimal løsning, siden du får en dedikert PC til å kode video og streame det ut.

Verktøy

Her er en liste over verktøy som jeg bruker.

Xsplit Broadcaster

9729a5f66a47f386801509e73ba3006d9b61dc4a.png

Capture og streaming. Er i betafasen nå og er gratis. Men det vil koste noen penger når den endelige versjonen er klar i løpet av året. Fungerer ganske godt og er ganske avansert og har mange funksjoner.

• Støtter scener (bytte mellom hva som skal vises på streamen)
  • Webcamera
  • DirectDraw-kilder
  • Fanger skrivebordet ditt (eller valgt område)
  • Lagre lokalt
  • Kan streame til veldige mange tjenster (justin.tv, ustream.net, own3d.tv etc)
  • + en rekke andre nyttige ting

Last ned: http://www.xsplit.com

Flash Media Live Encoder

711f860615fd75c99c0a0b9a5773caee526768c0.png

Et mindre avansert program som lar deg streame ut til noen tjenester. Til min kjennskap bare til ustream og justin.tv. Er litt vanskeligere å sette opp muilgens, men fungerer godt. Kanskje noe tyngre-

• Streamer til noen tjenester
  • DirectDraw kilder
  • Webcamera
  • Lagrer lokalt
  • Kan sette opp flere streamingkilder
  • Kan bare fange en kilde av gangen

Last ned: http://www.adobe.com...shmediaencoder/

Versjon 3.2 krever registering hos Adobe (gratis). Du finner versjon 3.1 også om du leter litt.

Tjenester som du kan streame til

Her er en liste over tjenester som du kan registrere deg på og streame til med disse programmene.

Justin.tv

Ustream.tv - Har egen streamingsoftware, Ustream Producer

Own3d.tv

Livestream.com

Formålet med denne tråden var å få samlet de som streamer og gi disse litt mer oppmerksomhet. Kanskje det også hjelper andre som ønsker å se spill de skal kjøpe e.l.

Guider

Hvordan unngå å streame Skype eller andre lyder (krever Virtual Audio Cable)

Endret av TCi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppdatert OP med mer informasjon. Dersom noen har spørsmål forutover dette kan jeg godt prøve å svare. Om noen trenger starthjelp så er det også bare å si ifra.

Nå har jeg ingen stor guide på dette for øyeblikket, men jeg håper å få til dette med tiden. Har skrevet en guide om multicasting på LAN, ved hjelp av VLC. Kanskje jeg slenger denne inn her også senere. Kan være veldig nyttig til LAN-parties for å vise konkurranser og slik.

I høst skal jeg faktisk sette opp broadcasting på et LAN er i området, kalt UlsteinLAN. Blir spennende å se hvordan det går. Alt vil også bli streamet på nettet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 6 måneder senere...

Bra tråd, håper du fortsetter med å holde den oppdatert. Synes det er litt synd at dette ikke er et større fokus i Norge enn hva det er per dags dato. Kan være veldig vanskelig å komme inn i miljøet.

Kjøpte i dag premium membership til Xsplit.com, og skal teste dette mer grundig førstkommende uke. Blir også innkjøp av et Blackmagic Intensity Pro capture card, slik at jeg slipper å bruke masse tid på å optimalisere selve spillet for å unngå FPS drop, etc.

Målet er at jeg og 2 kompisser skal starte med en del streaming, og videre ta i bruk youtube, og starte en noget seriøst forsøk på å starte en "gaming channel". Så da får vi se hvor langt vi kommer. Tenker det blir en lik stil med yogscast og TotalHalibut. Vi får se.

Endret av Leinen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har da opprettet en channel på twitch.

http://www.twitch.tv/xylein

Blir en del testing den førstkommende tiden, men føler at jeg ikke vil finne en god løsning før jeg evt. kjøper et capture card. Har fått en tilbud på Intensity Pro for 1436 + moms på videoutstyr.no.

Driver også å tester lyden litt. Ser at xsplit tar opp alt av lyd, noe som er et lite problem når jeg konstant sitter på skype. Å snakke på skype mens jeg streamer er helt greit det. Problemet blir når samme gameplay skal evt. editeres eller legges ut på youtube uten edit.

Hvis streamen er oppe så vil det være størst sjanse å finne gameplay mellom 1700 - 2200.

Endret av Leinen
Lenke til kommentar

For å styre lyd kan jeg anbefale Virtual Audio Cable. Da velger du bare egne innstillinger i Skype for lydoppsett (separat fra resten). Da krever det en egen PC riktignok, som da streamer og tar opp sesjonen. Jeg har ikke fått testet dette selv ennå, men det bør fungere.

Virtual Audio Cable koster litt, men er verdt det om du skal drive en del med streaming.

Mulig jeg kan poste noen oppsett som jeg har gjort her etter hvert.

Lenke til kommentar

Ønsker å poste mine Xsplit Broadcaster settings for streaming. Håper at flere vil ta i bruk denne tråden etter hvert.

Video(XSplit)

Resolution: 720p

FPS: 30

Aero theme: Off

Preset: Very Fast

Quality: 8

VBV max bitrate (kbps): 2000

VBV buffer (kbit): 3000

Audio

Format: 44.100 Khz 16 bit stereo

Codec: AAC LC

Bitrate: 78000

PC Specs

CPU: Intel Core i7-2600k Quad Core, 3.4Ghz

RAM: Corsair Dominator 1600Mhz, 8Gb

Graphics Card: EVGA GTX 670 Classified

Operating System: Windows 7 64bit

Internet Connection: 10Mb/5Mb

Får gode tilbakemeldinger på streamen og er selv fornøyd så langt med resultatet. Kommer til å streame det jeg spiller på PC fremover.

Lenke til kommentar

Jeg og en til skal arrangere en turnering på nettet i slutten av april. Skal teste en rekke ting og muligens skrive her forskjellige løsninger på problemer som kan dukke opp. Spesielt det angående flere lydkilder fra PC og mikrofon.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Begynt å streame igjen etter en god stund med fravær, spiller for det meste alt mulig rart og det går vanligvis i Engelsk når det kommer til språk.

http://www.twitch.tv/w0rthy

Har også follow på dere to andre koselige mennesker, slik at jeg kan sjekke ut når dere streamer :). Forøverig tenkte jeg at det skulle bli en stund fremover med Darksiders 2, tar gjerne en prat om noen popper innom.

Lenke til kommentar

Prøver meg litt frem jeg også http://www.justin.tv/larzen

Å herregud, hvordan tør du å spille Amnesia?! Og på denne tiden av døgnet?!

Morsomt å se på at du blir nervøs :wee:

Nei jeg vet ikke hva jeg prøvde å innbille meg selv egentlig, blir helt koko i hode! Må få ordne slik at mic blir klarere hører jeg.

Jeg fikk panikk på 0:50 og litt utover....33år og tørr ikke spille mer :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...