trespiser Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) her om dagen.. søndag den 31 juli kom det mest ekstreme regnværet jeg noen gang har opplevd. Det begynte forsiktig med torden som var langt unna og lokale byger her og der. Jeg satt foran datan og ser ut av vindet med utsikt utover dalen jeg bor i og ser at det er en svær byge på vei i min retning. Jeg kunne etterhvert se en vegg av regn som var ca 800 meter unna og kunne se regndråpene og de så ut som tjukke streker. Det begynte å regne litt ogdet ble gradvis mer og til slutt så kom denne veggen med regn over meg og kunne høre det tydelig på taket selv om jeg satt i kjellern. vannet rant ut av takrenna som ikke hadde mulighet til å ta i mot så mye vann. Jeg ble redd og gjikk opp i andre etasje og gulvet vibrerte fordi det regnet så hardt. det begynte å renne vanna over alt der hvor det kunne renne vann og i veiene så rant det brunt jordvann og etter noen minutter så var de vannrette veiene oversvømte. Regndråpene var så store at jeg er sikker på at de var på 3-5 desiliter. Altså et stort glass med vann. Jeg ble redd for min egen sikkerhet og tror nok at jeg hadde grunn til å være det. Det var umulig å se ut av vinduet for det var mer vann som rant på vinduene enn det er på frontruta på bilen under en skikkelig regnskur. Jeg klarte å observere på et område som er ca 2x2 meter at det var ca 70-100 plask etter dråpene hele tiden hvis dere skjønner hva jeg mener. Dråpene var minst 30-40 cm lange og traff bakken som små raketter. Det var også blader som falt av trærne på grunn av regnet. Det regnet slik i en time. Etterpå var jeg ute for å se på veien men den hadde klart seg uten større skader. Måtte bestille et lass med grus dagen etter så det var jo noe men det var så høy vannføring at det rant vann på flere nye steder ned i fra skogen. Flere steder hadde småstein og grus rast ut i mindre mengder. På jordet så var det en svær dam etter regnet som var ca 50 meter lang og 10 meter bred på det bredeste. Da det regnet så kom regnet i bølger ned fra himmelen på en måte. Det bare rant ned i fra himmelen. Ser spor etter det over alt. Dagene i ettertid har det vært flere kraftige regnbyger men ikke så kraftige som jeg prøver å beskrive et best mulig bilde av. Ellers har det vært en forbanna møkk sommer stort sett hele tia... Endret 5. august 2011 av trespiser Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Varm luft kan holde på mer fuktighet (=vann) enn kaldere luft, så hvis fremtiden byr på en varmere atmosfære vil flere enn deg kunne oppleve dette oftere. Reiser man sørover i Europa (- der det som regel er jevnt over varmere enn i Norge -), vil man kunne se at sluk i gatene, overløpskanaler, osv. er overdimensjonert i forhold til det som har vært vanlig her i landet, nettopp for å kunne ta unna styrtregn som du beskriver. Kanskje vi blir nødt til å oppgradere en del av vår egen infrastruktur for å kompensere? Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 takk, fint å vite men jeg trodde at det med varmere atmosfære lå enda høyre enn skynivået. Men atmosfæren blir vel bare varmere på grunn av global oppvarming og det fører bare til mer fordamping og enda mer regn og til slutt så blir vel hele jorda dekka av et eneste stort uvær eller tar jeg helt feil? Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Tviler på at hele Jorda blir dekket av et stor uvær, ikke i vår leveralder, eller neste. Men jeg skjønner hva du sier Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Opplevde det samme her hjemme. Man kunne nesten ikke se ut vinduet, og grusveien var helt ødelagt. Det var mye til å være den våteste delen av landet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå