Gå til innhold

Studere i samme by som man bor, Bolig?


Carlgutt

Anbefalte innlegg

Hei. Det har seg slik at jeg skal studere i samme by som jeg bor i med min foresatte. Huset jeg bor i ligger et ganske godt stykke unna skolen, rundt 30-45 min skulle jeg tro. Det har seg også slik at hvis jeg bor hjemme så får jeg ikke tatt lån hvor jeg kan gjøre noe av det om til stipend. Jeg har tidligere pleid å leve på stipendet fra videregående, men nå som jeg ikke får det lengre så blir det litt vanskelig. Så hvis jeg skal bo hjemme så blir det jo ganske uaktuelt og ta lån, men da får jeg veldig dårlig råd og må vel si hade til absolutt alt av festligheter. Ja jeg vet at student livet er hardt, men man skal vel ikke være helt 100% blakk?

 

Jeg har jobbet litt gjennom sommeren, men de fleste av pengene der er borte. Siden jeg bare skal ha undervisning mandag-torsdag kunne det vel være en mulighet å jobbe Fredag-Lørdag(Evt.Søndag), men jeg er litt redd for at dette skal gå ut over studiene... Jeg er også redd for at det skal gå litt utover "samholdet" med andre studenter at jeg bor så langt unna. Samtidig føler jeg at det er på tide å komme seg ute av "redet", selv om jeg er veldig mye alene her jeg bor nå så er det fortsatt stress å holde orden på hele huset. Når du har en liten leilighet er det mye lettere å holde orden på ting og rengjøring (har bodde alene).

 

Den beste muligheten virker nesten som å ta seg et lån og flytte ut. Men sjansen for å få leilighet begynner vel å bli litt liten nå. Er det sånn at jeg absolutt burde prøve å skaffe meg jobb? Jeg har blitt anbefalt å prøve å få meg en jobb til feriene, siden det blir veldig mye å jobbe ved siden av studiene...

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Du risikerer å måtte reise halvannen time hver dag dersom du bor hjemme, noe som betyr over et døgn med reising i måneden. Denne tiden kunne med fordel vært brukt til andre, mer lystbetonte aktiviteter. I tillegg blir man utslitt og lei av å reise. Et annet viktig poeng er at du får begrensinger når det gjelder det sosiale. Jeg ville heller hatt trang økonomi fremfor å gå glipp av studenttilværelsens goder. Hjemme hos mor er det begrensede muligheter for omgang med studinner i de sene nattetimer, mens på egen hybel kan man utfolde seg fritt. Finn deg et billig bosted, og skaff deg stipend og lån. Har du en liten deltidsjobb i tillegg, så er det enda bedre. Jeg ville ikke vært i tvil.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Vel man må jo nesten satse på at alt går bra med de andre studentene og at man blir godt kjent. Jeg merker at det helt klart frister mest å flytte ut og skulle egentlig ønske jeg studerte i en annen by, bare for å slippe denne problemstillingen. Jeg hadde jo ikke anelse om at jeg skulle studere her, så det blir jo litt vanskelig, om ikke umulig å finne seg bosted nå. Holder på å søke, men siden for å søke her er nede nå så må vente ennå litt lengre. Min mor anbefaler meg å bli her pga det økonomiske og at jeg da kan ta et mindre lån og få god råd. Det har ikke noe med å forlate rede, eller om jeg er klar eller noe, alt henger egentlig i det økonomiske og praktiske. Jeg vil gjerne ha et sted for meg selv sånn som du foreslår, men det blir jævlig kjipt om det viser seg at alt ikke blir så idyllisk som jeg ser for meg (har gått på den smellen før) og ender opp med en liten leilighet, dårlig råd og folk jeg ikke liker, når jeg kunne bodd i et stort hus hjemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...