shmen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg skal ta opp fag som privatist til høsten og vurderer sosiologi, jeg har ikke tatt noe sosiologi før på videregående. Jeg er forressten ferdig med 3 år videregående. Så jeg må nok ta det som da heter "Sosiologi 1" har dere tatt faget, og eller har noen bøker å anbefale? regner med de fleste fagbøker har samme kompetansemål så jeg vil ha den enkleste og beste. OGSÅ: Jeg må ta 3 fag til sammen(ikke spør hvorfor, lang historie) har dere tatt noen privatistfag før, har dere noen å anbefale som er lette å lese seg til og ikke nødvendigvis trenger en lærer som må forklare alt. Matte blir det definitivt ikke, ettersom jeg er elendig i dette faget. Tenkte kanskje sosialkunnskap og Historie og filosofi? Kom med forslag og gjerne hvorfor dere tok det aktuelle faget( for å få en spesiell jobb, eller grunnet interesser) Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hvorfor ikke vurdere realfag, som for eksempel Geofag 1 eller 2, dette er et fag som ikke krever øvelser. Eller du kan vurdere Biologi 1 eller 2, der er mye teoristoff, og noen labbøvelser, men de kan du bare lese på Internett, og du kan sikkert se video av disseksjoner. Du kan også velge Fysikk 1 eller 2, her er det mye regning noe som var uaktuelt siden du ikke vil ha matte, men det er et "logisk" fag. Det er en del øvelser til dette faget, men du kan sikkert lese de på Internett og se video. Så har du jo Kjemi 1 eller 2, men det er noe regning her også, og en del labbøvelser, som du sikkert kan lese og se video på Internett. Fordelen med realfag er at disse gir realfagspoeng, du kan maks få 4 slike tilleggspoeng. Eksempel, hvis du har 5,0 i snitt, og får 4 tilleggspoeng da vil snittet ditt bli 5,4 eller 54,0 konkurranse poeng. De fagene som du foreslo er forsåvidt svada, med mindre du brenner for det og har tenkt å ta et studie innenfor de utvalgte emnene. Men husk at realfagene åpner flere "dører" og gir tilleggspoeng, noe som dine fag ikke gjør. Lenke til kommentar
klhegrlkhr Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Sosialkunnskap er vanskelig! Ikke selve stoffet så mye som det at det er veldig mye teorier og man skal drøfte ganske godt. Jeg tok det i vår og det gikk ikke særlig bra. Anbefaler historie og "sosiologi og sosialantropologi". Er enkle og greie fag å lese på og eksamen er muntlig som i mine øyne gir bedre muligheter for god karakter. Lenke til kommentar
shmen Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Hvorfor ikke vurdere realfag, som for eksempel Geofag 1 eller 2, dette er et fag som ikke krever øvelser. Eller du kan vurdere Biologi 1 eller 2, der er mye teoristoff, og noen labbøvelser, men de kan du bare lese på Internett, og du kan sikkert se video av disseksjoner. Du kan også velge Fysikk 1 eller 2, her er det mye regning noe som var uaktuelt siden du ikke vil ha matte, men det er et "logisk" fag. Det er en del øvelser til dette faget, men du kan sikkert lese de på Internett og se video. Så har du jo Kjemi 1 eller 2, men det er noe regning her også, og en del labbøvelser, som du sikkert kan lese og se video på Internett. Fordelen med realfag er at disse gir realfagspoeng, du kan maks få 4 slike tilleggspoeng. Eksempel, hvis du har 5,0 i snitt, og får 4 tilleggspoeng da vil snittet ditt bli 5,4 eller 54,0 konkurranse poeng. De fagene som du foreslo er forsåvidt svada, med mindre du brenner for det og har tenkt å ta et studie innenfor de utvalgte emnene. Men husk at realfagene åpner flere "dører" og gir tilleggspoeng, noe som dine fag ikke gjør. Har vurdert matte R og slikt, men jeg er ikke smart nok til å begi meg ut på noe slikt. jeg fikk 4 i naturfag og 3 i geografi så geofag er nok uaktuelt. dette var usannsynlig kjedelig og vanskelig. Realfag har mer nytteverdi, men man må jo kombinere det med R matte for samtlige linjer jeg har sett. Ofte R1+R2 eller R1/S1+S2 matte for ingeniør og datalinjer. Så jeg ender vel opp med en urkjedelig kontorjobb som dytter meg nærmere og nærmere kanten til jeg en dag slår ned sjefen min med tastaturet og hopper ut av vinduet hans i 25 etasje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Du må ikke kombinere realfag. Selv om ingeniør studier gjerne krever R1+R2 matte og Fysikk 1, så betyr ikke det at du må bli ingeniør. Jeg foreslo disse fagene siden de gav poeng. Å forstå et fag har ingen ting med intelligens å gjøre, men kun kunnskap. Hvis du jobber for lite med faget, så er det en selvfølge at det går dårlig. Hvis du for eksempel driver å fester, drikker og råner, da foreslår jeg at du kutter dette ut, og heller bruker den tiden på fagene, da vil resultatet bli drastisk bedre. Lenke til kommentar
shmen Skrevet 6. august 2011 Forfatter Del Skrevet 6. august 2011 Du må ikke kombinere realfag. Selv om ingeniør studier gjerne krever R1+R2 matte og Fysikk 1, så betyr ikke det at du må bli ingeniør. Jeg foreslo disse fagene siden de gav poeng. Å forstå et fag har ingen ting med intelligens å gjøre, men kun kunnskap. Hvis du jobber for lite med faget, så er det en selvfølge at det går dårlig. Hvis du for eksempel driver å fester, drikker og råner, da foreslår jeg at du kutter dette ut, og heller bruker den tiden på fagene, da vil resultatet bli drastisk bedre. Hvis jeg for eksempel tar Kjemi 1 og kanskje kjemi 2 til våren, som jeg helt klart synes er det mest fascinerende skolefaget av de jeg kan velge mellom. Hvilke karrierer kan jeg velge mellom senere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Alt av studier på høyere utdanning krever generell studiekompetanse, og noen av studiene krever også realfaglig fordypning. Et eksempel på et studie som krever Kjemi 1 og 2 er gjerne medisinske studier. Men det er mulig å komme inn på noen ingeniør studier via et helårig forkurs, mens det er noen få studier som gir innpass via Y-veien. Du kan velge hvilken som helst karriere dersom du har generell studiekompetanse og de riktige realfagene. Det er en forutsetning at du har gode nok karakterer eller nok tilleggspoeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå