Gå til innhold

SSD: Hva betyr "Reservert av systemet" på disk 0?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Beklager ufullstendig tittel, men det var ikke lett å finne på noe bra...

 

 

Har nettopp bygget en PC, og for første gang bruker jeg SSD som lagringsmedium, en 115 GB Corsair CSSD-F115GB2-A ATA.

 

Lurer på om SSD-disken (Basic Harddisk 0) skal vises som to disker. Det vises to partisjoner, selv om jeg ikke har partisjonert den. Den ene partisjonen er merket "Reservert av systemet" og det står oppført 100 MB NTFS. Ingen stasjonsbokstav. Den andre er merket "Lokal disk SSD", og er merket med 107 GB NTFS"

 

Lurer også på en annen ting:

 

Jeg installerte Win 7 med SSD-disken og DVD-stasjon. Senere installerte jeg ennå en harddisk. Etter en del om og men fikk jeg tilgang til denne, slik at jeg kunne formatere den og gi den stasjonsbokstav. D. var ikke mulig, mens E: var tildelt DVD-stasjonen. Jeg vill jo helst hatt D: Er det muligheter for å ordne noe i BIOS her? Hovedkortet er MSI P67A-C45 B3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ arni90 og znorlax:

 

Takker for svar :)

 

Har vært inni diskbehandling, men stasjon D: kommer ikke opp som noe valg. Muligens det er den reserverte delen på SSD-disken som blokkerer for D:

 

DVD-stasjonen har E: og den andre harddisken (Disk 1) har jeg selv gitt stasjonsbokstav F:

 

Når jeg har koblet til USB-pinner eller andre ting, har de fått stasjonsbokstaver høyere enn F:

Lenke til kommentar

Høyst sannsynlig denne "system reserved" partisjonen som gar fått tildelt D: .... bare at det ikke synes. Jeg har også en sånn på min SSD, den har fått tildelt F: (som man kan se hvis man åpner Start - Computer (engelsk windows). Men det er vel fordi jeg har flere enheter tilkoblet allerede.

Lenke til kommentar

Har vært inni diskbehandling, men stasjon D: kommer ikke opp som noe valg. Muligens det er den reserverte delen på SSD-disken som blokkerer for D:

Det er det neppe, for den har jo ingen bokstav.

Jeg har satt opp flere PC'er med Windows 7 og "reservert partisjon", og alle har jeg kunne lage D:-partisjon på uten problemer.

 

I Disk Management er det en liste over partisjoner øverst til høyre; ser du noe der som virker mystisk?

 

Also: Er du sikker på at du har 'skrollet' helt opp til toppen av listen over ledige 'stasjonsbokstaver'?

Lenke til kommentar

Har vært inni diskbehandling, men stasjon D: kommer ikke opp som noe valg. Muligens det er den reserverte delen på SSD-disken som blokkerer for D:

Det er det neppe, for den har jo ingen bokstav.

Jeg har satt opp flere PC'er med Windows 7 og "reservert partisjon", og alle har jeg kunne lage D:-partisjon på uten problemer.

 

I Disk Management er det en liste over partisjoner øverst til høyre; ser du noe der som virker mystisk?

 

Also: Er du sikker på at du har 'skrollet' helt opp til toppen av listen over ledige 'stasjonsbokstaver'?

 

 

Det jeg mente var at den reserverte partisjonen blokkerte for D: , men at ingen stasjoner har fått denne bokstaven.

 

Uansett får jeg ikke opp D: som valg. Det blir A:, B: F: (som den allerede har) G:, H: osv. Tenkte litt på om man kunne bruke jumper på den ekstra harddisken, noe som var vanlig før. Men dette fulgte ikke med disken, så dersom dette har noe for seg, får jeg se om jeg har en jumper liggende eller stående på en pensjonert harddisk.

Lenke til kommentar

Jumper kan du bare glemme, det har ingenting for seg.

 

Men du kan ha rett i at en bokstav kan bli blokkert. Hos meg er det E som ikke er tilgjengelig. Har ikke lagt merke til det før.

Edit: må legge til at dette ikke har noe med System partisjonen å gjøre.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Det høres altså ut som at at alt er som det skal være, så at harddisken har fått stasjonsbokstav F: er vel kanskje kun av kosmetisk betydning.

 

Men jeg er ny med SSD-disker, og ble overrasket da jeg oppdaget to partisjoner. Jeg var også overrasket over at den ekstra harddisken ikke vistes i Windows Explorer, men det var nok fordi den ikke var formatert. Men det løste seg.

 

Tusen takk til dere som har hjulpet med deres kunnskaper og råd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...