Gå til innhold

Hvorfor brukes slutt på særskilt fartsgrense?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Forbudsskilt

 

Jeg synes det er rart at det brukes slutt på særskilt fartsgrense skilt isteden for vanlig fartsgrense skilt. Hadde det ikke vært mer logisk og konsekvent å vise fartsgrensen man kjører inn i isteden for at man viser fartsgrensen det er slutt på? Både farge og form virker også rart. Slutt på særskilt fartsgrense er vel mer et informasjonsskilt (firkantet) enn et rundt forbud og påbudskilt?

Slutt på fartsgrensesone er firkantet, mens slutt på særskilt fartsgrense er rundt.

Innkjøring forbudt og trafikkforbud er også en sak. Dekker ikke de det samme (med mindre man regner sykling som kjøretøy)?

Parkeringssone kontra parkering forbud likeså.

 

Noen som har en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er rart at det brukes slutt på særskilt fartsgrense skilt isteden for vanlig fartsgrense skilt. Hadde det ikke vært mer logisk og konsekvent å vise fartsgrensen man kjører inn i isteden for at man viser fartsgrensen det er slutt på? Både farge og form virker også rart. Slutt på særskilt fartsgrense er vel mer et informasjonsskilt (firkantet) enn et rundt forbud og påbudskilt?

Kva som står fram som intuitivt mest logisk vil nok skifta frå person til person, men utgangspunktet er: Norske vegar har to fartsgrenser fastsett ved lov, 80 i ope lende og 50 i tettbygde strok. Desse er (i teorien i alle høve) hovudregel på norske veger, alt anna er unnatak. Desse unnataka er skilta med forbodssildet "forbod mot fart over XX km" der unnataket tek til og skiltet for oppheving av tilsvarande forbodsskilt (som forbodsskiltet, men utan raud kantline og tre grå/svarte skråliner over.

 

Innkjøring forbudt og trafikkforbud er også en sak. Dekker ikke de det samme (med mindre man regner sykling som kjøretøy)?

Parkeringssone kontra parkering forbud likeså.

Det ER skilje her. Om dette lærte eg sjølv på den tida eg tok førarkort (som eg ikkje tok i Noreg, men rett etter fekk eg ein gjennomgang av ein då nyleg pensjonert køyreskulelærar kva gjaldt norsk "skiltplakat" på den tida): "Innkøyring forbode" vert nytta når trafikken "bak ryggen" på skiltet er einvegsregulert, ellers vert "trafikkforbod" nytta. "Parkeringsforbodssone" dekkjer all parkering, på alle vegar opne for ålmenta, og på båe sider av vegen, frå "ryggen" av skiltet og til det kjem "parkeringsforbodsone" oppheva. "Parkering forbode" gjeld (utan unnaskilt som seier anna) frå "ryggen av skiltet" og vidare (i trafikkretning) fram til fyrste vegkrossen, berre på den sida skiltet står.

Lenke til kommentar

Og ikke minst: Ved bruk av skilt for slutt på særskilt fartsgrense fremfor skilt for ordinære fartsgrense, så slipper vegvesenet å endre alle skilt i hele landet om det skulle komme en endring på ordinær fartsgrense.

Teoretisk vert dette heilt rett, men eg trur ikkje det er vidare vesentleg i praksis. Sist me hadde endring på saka var, om eg hugsar soga rett, i januar 1960, kor lovgrensa auka frå 40/70 til 50/80. Me har hatt skiltbyte på fareskilta for fartsgrense to gonger etter det. Fyrst for skiltbyte frå små tal og "km" under til "store tynne tal" rett før 1970 og så frå "store tynne tall" til "store fyldige tal" (og fyldigigare raud yttersirkel) rett etter 1990 (1992, saman med nye vegnummer, trur eg).

 

Ein finn ellers fartsgrenseskilt av typen før 1990 og (er ein rett heldig kan ein koma over eit av typen før 1970 og på ein aude veg), for dei gamle er ikkje forbodne, men "utgått standard". Det var berre skilta frå før 1950 som er forbodne, for dei var heilt annleis, parkeringskiltet var då til dømes som eit forbodskilt med svart "P" og "annan fare" som ein varseltrekant. (Ein del fareskilt før kring 1980 var og ellers annleis. Mellom anna hadde ein då eit sams skilt for "fare for villdyr", og eit for "fare for husdyr", korkje skilt for sau, ku, elg, rein eller noko anna. Likeeins hadde ein då eit skarpt gult rundt skilt med fyldig svart strek som oppheva ALLE forbodskilt som gjaldt der og då, men ikkje dei kvite med tre grå/svarte strek som ein har i dag.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kan jo dra frem miljøfartsgrense også, som er firkantet infoskilt.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=582439

Setter man en fartsgrense er det vel irrelevant om det er for miljø eller trafikk, så lenge det er en fartsgrense.

 

Å sette opp ett skilt på særskilt fartsgrense tar sikkert like lang tid som å sette opp et vanlig fartsgrenseskilt, og ville sikkert vært lettere å forstå også for turister. Kan til en viss grad skjønne at man helgarderer seg ved å slippe å bytte skilt om fartsgrensene skulle bli endret, men synes det også er rart. Blir litt som om man lar være å sette opp skilt i tilfelle det skal forandres en gang.

 

Fra min oppvekst bodde jeg i et nærmiljø som hadde fartsgrensskilt merket med 13.

Det rakk å få noen bilder i vg før skiltet ble fjernet, til manges store sorg.

 

Synes nok fortsatt at det hadde vært bedre å sette opp vanlig fartsgrenseskilt fremfor slutt på særskilt fartsgrense. Teknisk sett så er vel alt unntatt 50 og 80 særskilt fartsgrense? Hvis jeg er ute og kjører på ukjente veier ville jeg heller sett et 80 skilt enn slutt på særskilt fartsgrense skilt.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Jeg synes også det hadde vært best om alle opphevede soner ble erstattet med "faktisk" fartsgrense. Da slipper man å tolke selv om en opphevd sone blir 50 eller 80. Fra 50 km/t og oppover vil en opphevd grense alltid bli 80 (vel, så en gang det var skiltet ned til 80 km/t på E18 pga veiarbeid elns, vanligvis 100-sone på denne veien, da så jeg "opphevd 80 km/t"-skilt, noe jeg selvsagt tolket som 100 igjen), men en opphevd 30 eller 40-sone er ikke nødvendigvis 50 km/t! Vet om flere steder hvor 30 km/t blir 80, og 40 blir 80. Dette vet jeg fordi motsatt vei er det f.eks slutt på 60. Men er man ukjent på strekningen og kommer "feil" vei, er det neimen ikke lett å vurdere om det er 50 eller 80.

 

Tror ikke noen av de to generelle fartsgrensene kommer til å bli redusert noen gang, så det er neppe et argument for å ikke bytte ut. Er vel heller det at det alltid har vært slik, tar mye tid og koster en del, noe som fører til at det ikke er bryet verdt. Hvertfall ikke når det gamle systemet egentlig funker helt fint.

 

 

Kan jo dra frem miljøfartsgrense også, som er firkantet infoskilt.http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=582439Setter man en fartsgrense er det vel irrelevant om det er for miljø eller trafikk, så lenge det er en fartsgrense.

 

I teorien ja, men i praksis er f.eks miljøfartsgrensen i Oslo ikke like viktig som fartsgrenser satt av sikkerhetshensyn (dvs alle andre). Det at politiet slår av fotoboksene der det er miljøgrense, kvier seg for å frata bilister lappen for hastigheter over 86 km/t osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes også det hadde vært best om alle opphevede soner ble erstattet med "faktisk" fartsgrense. Da slipper man å tolke selv om en opphevd sone blir 50 eller 80.

Eg trur sjølv skiltinga her heng saman med ymse felles Europa-krav (som ikkje har med EU å gjera her, skiltsamordning i Europa kom på slutten av 1950-talet), noko som altså hindrar ein i å skilta ALT med "unnataksfartsgrenser" og skilt. Det er heilt vanleg i heile Europa at vegar er uskilta kva gjeld fart, og då gjeld landet sin lovsette fart. Derimot kunne Noreg godt innført "tettbygd-strok"-skiltet ganske mange land har etter kvart (du skal ikkje lengre enn til Danmark for å finna det). Det hadde løyst same tolkingsproblemet.

 

Fra 50 km/t og oppover vil en opphevd grense alltid bli 80 (vel, så en gang det var skiltet ned til 80 km/t på E18 pga veiarbeid elns, vanligvis 100-sone på denne veien, da så jeg "opphevd 80 km/t"-skilt, noe jeg selvsagt tolket som 100 igjen), men en opphevd 30 eller 40-sone er ikke nødvendigvis 50 km/t!

Nei, at til dømes 60 km/t vert oppheva TRENG ikkje tyda 80 km/t! Er du då i tettbygd strok er det 50. Og oppheva 80 km/t tydar faktisk IKKE 100 km/t, det tyder "særskilt fartsgrense 80 km/t oppheva, no gjeld nasjonal fartsgrense landeveg 80 km/t!" Ganske meiningslaust altså, og truleg ein "skiltkortslutning".

 

Vet om flere steder hvor 30 km/t blir 80, og 40 blir 80. Dette vet jeg fordi motsatt vei er det f.eks slutt på 60. Men er man ukjent på strekningen og kommer "feil" vei, er det neimen ikke lett å vurdere om det er 50 eller 80.

Her koplar du feil :). For det eine treng ikkje slutt på 60 tyda 80, det kan like gjerne tyda 50! For det andre kan ein veg (kunne i alle høve) ha ulik fartsgrense i ulik retning. Minnest frå eg sjølv var barn, ein vegbit kor fartsgrensa var 40 eine vegen og 60 hin, skiltinga var heilt klår og presis på det. Det lurte eg fælt på, og far min sa (etter litt masing...) at eg fekk spørja lensmannen ein gong eg snakka med han. Det gjorde eg, og her fekk eg faktisk eit svar som var heller ulogisk då, men heilt skjønleg no: Det var av di vegen hadde fleire, og til dels farlege kryss mot eine sida på vegen, men ikkje mot hi! Altså: Fartsgrense 60 og venstresvingsforbod når kryssa låg mot venstre, fartsgrense 40 når kryssa låg mot høgre...

 

I teorien ja, men i praksis er f.eks miljøfartsgrensen i Oslo ikke like viktig som fartsgrenser satt av sikkerhetshensyn (dvs alle andre). Det at politiet slår av fotoboksene der det er miljøgrense, kvier seg for å frata bilister lappen for hastigheter over 86 km/t osv.

Det er vel og ein ting til som kjem inn her? Ei "miljøfartsgrense" er ikkje fast, ho er der når visse "miljøkriterier" er oppfylde, og berre då. Nett slik eg minnast eit fartsskilt ved ein skule ein gong. Fartsgrense 50, men underskiltet sa "0730-0830" og "1400-1500"! Så her var altså fartsgrensa 80 fredag kl 1359 og 50 to minutt seinare, eller kl 1359 dagen etter.

Lenke til kommentar

Opphevd 60 km/t kan ikke bli 50 km/t. Det du skriver der er feil. Ved oppheving av fartsgrenser går grensen opp til nærmeste generelle fartsgrense. Alt opphevd fra og med 50 km/t, er da 80 km/t.

 

Når det gjelder at opphevd 80 km/t ble 100 km/t på motorveien, var dette bare en glipp fra Vegvesenet, de hadde ment det som 100-sone og ikke 80-sone. Stod ikke i mer enn et par dager det skiltet.

 

Miljøfartsgrensen i Oslo gjelder hele vinterhalvåret, det du snakker om er tidsbestemte fartsgrenser som f.eks kun gjelder i skoletid ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opphevd 60 km/t kan ikke bli 50 km/t. Det du skriver der er feil. Ved oppheving av fartsgrenser går grensen opp til nærmeste generelle fartsgrense. Alt opphevd fra og med 50 km/t, er da 80 km/t.

 

Juridisk sett er dette direkte feil. Vegvesenets praksis er imidlertid at dersom man går fra 60 km/t til 50 km/t skal dette skiltes med skiltet fartsgrense 50 km/t. Det er imidlertid ikke en unnskyldning for å skru av de cellene som sitter mellom øra når man kjører.

Lenke til kommentar

Opphevd 60 km/t kan ikke bli 50 km/t. Det du skriver der er feil. Ved oppheving av fartsgrenser går grensen opp til nærmeste generelle fartsgrense. Alt opphevd fra og med 50 km/t, er da 80 km/t.

 

Juridisk sett er dette direkte feil. Vegvesenets praksis er imidlertid at dersom man går fra 60 km/t til 50 km/t skal dette skiltes med skiltet fartsgrense 50 km/t. Det er imidlertid ikke en unnskyldning for å skru av de cellene som sitter mellom øra når man kjører.

 

 

jeg har forstått det slik skilt som opphever fartsgrensen egentlig sier at det er 80/Km/t .

 

så hvorfor skal man da bruke flere forskjellige skilt til å fortelle det samme ?

Lenke til kommentar

Opphevd 60 km/t kan ikke bli 50 km/t. Det du skriver der er feil. Ved oppheving av fartsgrenser går grensen opp til nærmeste generelle fartsgrense. Alt opphevd fra og med 50 km/t, er da 80 km/t.

 

Juridisk sett er dette direkte feil. Vegvesenets praksis er imidlertid at dersom man går fra 60 km/t til 50 km/t skal dette skiltes med skiltet fartsgrense 50 km/t. Det er imidlertid ikke en unnskyldning for å skru av de cellene som sitter mellom øra når man kjører.

 

 

jeg har forstått det slik skilt som opphever fartsgrensen egentlig sier at det er 80/Km/t .

 

Du har forstått feil. Skiltet betyr det som står i skiltforskriften, nemlig "slutt på særskilt fartsgrense". Implisitt "nå gjelder alminnelig fartsgrense". Alminnelig fartsgrense i Norge er hhv. 50 km/t i tettbygd strøk, og 80 km/t utenfor.

 

så hvorfor skal man da bruke flere forskjellige skilt til å fortelle det samme ?

 

Forenklet soneregulering. Administrativt er det enklere å definere en 60-sone med skiltet "her er det 60" og "her er det ikke lenger 60".

Lenke til kommentar

Du har forstått feil. Skiltet betyr det som står i skiltforskriften, nemlig "slutt på særskilt fartsgrense". Implisitt "nå gjelder alminnelig fartsgrense". Alminnelig fartsgrense i Norge er hhv. 50 km/t i tettbygd strøk, og 80 km/t utenfor.

 

 

man har bestandig hør at alminnelig hastighet i Norge er 80 km/t ( når det ikke er skiltet).

 

Selv om man vet at det er 50 km/t i tettbygd strøk så har jeg oppfattet det at det alltid skiltes med 50 eller et skilt som forteller at det er tettbygd strøk.

 

jeg kan ikke huske et eneste tettbygd strøk som mangler skilting

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven § 6 første og annet ledd:

 

§ 6. Fartsregler.

 

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

Lenke til kommentar

Opphevd 60 km/t kan ikke bli 50 km/t. Det du skriver der er feil. Ved oppheving av fartsgrenser går grensen opp til nærmeste generelle fartsgrense. Alt opphevd fra og med 50 km/t, er da 80 km/t.

 

Juridisk sett er dette direkte feil. Vegvesenets praksis er imidlertid at dersom man går fra 60 km/t til 50 km/t skal dette skiltes med skiltet fartsgrense 50 km/t. Det er imidlertid ikke en unnskyldning for å skru av de cellene som sitter mellom øra når man kjører.

Praktisk sett er dette riktig - og det er vel strengt tatt det viktigste? ;)

Lenke til kommentar

I teoriboken for klasse B står det da vitterlig at ved oppheving skiltes det opp til nærmeste generelle fartsgrense. Hvis det er dette som praktiseres driter jeg i hva som er korrekt rent juridisk. Selvsagt vil jeg skjønne tegningen hvis det står slutt på 60 idet jeg passerer en skole, men jeg har til gode å se noe slikt. Så med mindre noen kan vise til et sted hvor opphevd 60 faktisk er 50 km/t, vil alle opphevde 50-soner og over i mitt hode fortsette å være 80 km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I teoriboken for klasse B står det da vitterlig at ved oppheving skiltes det opp til nærmeste generelle fartsgrense.

Kva som står i teoriboka vil nok ha særs lite å seia om ein vert teken for å køyra med for høg fart.

 

Hvis det er dette som praktiseres driter jeg i hva som er korrekt rent juridisk.

Det kan du endeleg gjera, om du vil. Politi og domstol vil ikkje gjera det, om politiet meiner du har køyrt for fort på staden. Sjølv om praksis NORMALT er slik, kan du aldri vera sikker, og må difor vurdera sjølv. Sidan tetttbygd strok ikkje er skilta i Noreg, som i til dømes Danmark, må alltid vurdera om ein stad er tettbygd strok med fartsgrense på 50 etter lov. Den vurderinga er faktisk eit vilkår for førarkortet, og provar du å ikkje fylla vilkåret (ved å køyra fortare enn lovleg og oppgje ein grunn som syner at du ikkje har vurdert) kan det inndragast av ein domstol.

 

Så med mindre noen kan vise til et sted hvor opphevd 60 faktisk er 50 km/t, vil alle opphevde 50-soner og over i mitt hode fortsette å være 80 km/t.

Eg kan stadfesta at eg har vore borti den problematikken at fartsgrense 70 vart oppheva, medan fartsgrense 40 tok til etter nokre hundre meter og "rundt svingen". Staden vart etter kvart som ungdomstida gjekk utan tvil tettbygd, med husa klårt mindre enn 50 meter frå kvarandre i gjennomsnitt (og med eit par private utkøyringar i vegen og). Lensmannen gav nokre bøter her (visstnok til rimeleg overraska bilistar, ei hamna visst i retten og, med tap for bilisten), minnest eg, og lokalt hette det seg jo etter kvart at "dei tek seg ein kveldstur hit når dei skal fylla kassa på kontoret" :D. Fartsgrensene er ellers endra her i dag, grunna endå meir bygging og litt anna. No skifter farten frå skilta 60 til skilta 50 ein del før, og så vidare ned til skilta 30 (30-sone, trur eg) litt etter der skiltet "60 oppheva" sto før.

 

Edit: Retta tyrkleif.

Endret av Atlanterhavet
Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven § 6 første og annet ledd:

 

§ 6. Fartsregler.

 

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

 

Dersom ikke annen fartsgrense er fastsatt ved offentlig trafikkskilt, må det i tettbygd strøk ikke kjøres fortere enn 50 km/t, og utenfor tettbygd strøk ikke fortere enn 80 km/t. Departementet kan delegere til regionvegkontoret, politiet eller kommunen å avgjøre om et område skal regnes som tettbygd strøk etter denne lov, og kan fastsette grensene for det tettbygde strøk.

 

den loven sikker ikke spesifikt hva som kan regnes som tettbygd strøk.

ergo så kan man ikke være helt sikker på fartsgrensen der med mindre det er skiltet

 

 

hvorfor skal myndighetene drive lure bilisten slik ?

hvorfor kan man ikke være konsekvent når det gjelder gjeldende fartsgrense.

 

alle vet at generell fartsgrense er 80 og i bebygd strøk er det 50

Derimot så vet man ikke hvordan man definerer tettbygd strøk

ergo så vet man ikke alltid om det er 50 eller mere i fartsgrense.

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...