Gå til innhold

Massekomprimering av bilder - program?

Anbefalte innlegg

Jeg har mange bilder tatt med digitalkamera, som skal legges ut på nettet. Disse er forholdsvis store.

Hvordan kan jeg endre den fysiske størrelsen på disse og/eller oppløsninga uten å gjøre det manuelt med ett og ett bilde i Photoshop?

Jeg har hørt at Photoshop skal ha en sånn funksjon, men jeg kan ikke finne den.

Finnes det et annet program som gjør dette?

Håper noen skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du må først lage en action. Actionen setter du til å gjøre alt du vil skal gjøres med bildet.

Så går du på "File" menyen, velger "Automate" og "Batch". Velg Actionen du lagte og hvilken mappe bildene ligger i, alle bildene i mappen vil så bli omgjort til det du valgte.

Hvis du vil ha en mer utfyllende forklaring så søker du på ordet Action på nettet.

Lenke til kommentar
Jeg har mange bilder tatt med digitalkamera, som skal legges ut på nettet. Disse er forholdsvis store.

Hvordan kan jeg endre den fysiske størrelsen på disse og/eller oppløsninga uten å gjøre det manuelt med ett og ett bilde i Photoshop?

Jeg har hørt at Photoshop skal ha en sånn funksjon, men jeg kan ikke finne den.

Finnes det et annet program som gjør dette?

Håper noen skjønner hva jeg mener.

Har du Windows Xp ? Isåfall finner du et meget enkelt og lite program på

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/dow...s/powertoys.asp

som gjør at du får en ny funksjon om du høyreklikker på ett eller flere bilder. Du kan markere maaange bilder og forandre størrelsen på alle. Du kan velge om bildene skal overskrives eller lagres som nye bilder. Der er noen faste instillinger, men du kan også skrive inn atntal pixel du vil ha på bildene. Om du vil laste ned: last ned filen til høyre, som ligger under "Image Resizer".

(521kilobyte)

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Acdsee har en slik funksjon(er) (resize,rotate osv.....) funker veldig likt som xp-programmet som ble beskrevet tidligere....

du kan laste ned 30 dagers trial versjon på hjemmesiden deres....

***hviske,hviske**** du finner sikkert fullversionen på kazaa etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...