Gå til innhold

Fokusnøyaktighet på diverse kameraer

Anbefalte innlegg

Etter å ha testet 57 objektiver og gjort 1300 målinger på diverse kameraer ( http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/154373-pentax-k-5-excels-german-cofo-magazine-autofocus-test.html#post1604276 ), så er resultatet ( http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/154373-pentax-k-5-excels-german-cofo-magazine-autofocus-test.html#post1603996 ), ikke så veldig overbevisende for Canon EOS 7D som Canon eiere selv betegner som flaggskip. Pentax er ikke bare langt mer nøyaktig, men raskere også ( http://forum.digitalfotonetz.de/viewtopic.php?t=88526 ).

Men det en virkelig bør merke seg er at kontrastbasert fokusering er mer pålitelig enn fasedeteksjonsfokusering. En sannhet med modifikasjoner selvfølgelig, spesielt ved bevegelige motiver.

PS. Alt med forbehold til jeg selv har fått kjøpt magasinet og lest testen.

Endret av FOTORALF
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takk for fin link. Veldig bra at noen påtar seg å måle og tallfeste myter og påstander der ute.

Men det en virkelig bør merke seg er at kontrastbasert fokusering er mer pålitelig enn fasedeteksjonsfokusering. En sannhet med modifikasjoner selvfølgelig, spesielt ved bevegelige motiver.

Det er vel egentlig ikke overraskende. Når man sjekker fokusen på "sensoren selv", så omgår man noen ledd med mulig unøyaktighet og kalibrering. Avtegnes scenen skarpt på bildesensoren så blir bildet skarpt - DERSOM det ikke er noen slags bevegelse imellom.

Jeg like spesielt denne posten:

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/154373-pentax-k-5-excels-german-cofo-magazine-autofocus-test-2.html#post1604409

Når hus-hus og objektiv-objektiv variasjonen er stor så øker sjansen for at noen er heldige/uheldige. Når de måler 90% fall i kontrast, så premierer det uskarp optikk og lavoppløste sensorer.

Jeg lurer på:

Dersom objektivet endrer fokus litt ved variering av blenderåpning, og AF bare gjøres ved største blender, vil ikke fokus da bli (konsekvent) litt feil når man faktisk tar bildet? Kompenseres dette for i firmware?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Interessant.

Selv er jeg "Nikonist", og har merket meg at min D7000 sliter med AF på svært lyssterk optikk. Kjøpte D7000 som lett-kamera i tillegg til FX-kamera, men bruken er ca 80% FX og 20% DX mye grunnet upålitelig AF på DX når den kombineres med de objektivene som jeg liker best.

Med AFS24/1,4 , 50/1,4 og 85/1,4 opplever jeg treff-prosenten med D7000 som deprimerende lav, på største blender i forhold til hva jeg oppnår med mitt FX-kamera kombinert med samme objektiver. Jeg er fullstendig klar over at dybdeskarpheten ved slik fotograferiing er liten og at det å oppnå skarpe bilder med slik optikk kan være krevende, men slik er det jo med både DX og FX. Bruker forøvrig (nesten) alltid kun midtre fokuspunkt.

Brukt sammen med 24-70 og 16-85, opplever jeg treff-prosenten for D7000 som normal.

Av en eller annen treffer D7000 godt også med AFS35/1,8.

AF finetune er selvsagt utført hvilket understrekes av at mange av bildene blir skarpe også på DX, men treff-prosenten er MYE høyere på FX. De gangene D3s bommer, pleier det å være fotografens feil :-)

For meg er det blitt slik at fokusnøyaktigheten er en av de viktigste forskjellene mellom FX og DX. Da snakker jeg ikke om fancy følge-fokus-funksjoner, men enkelt og greit AF-systemets treffsikkerhet brukt på sin enkleste måte. Hvorfor det er slik, overlater jeg til ekspertene å synse om.

Egentlig synes jeg at et nettsted som f.eks. dpreview burde teste AF-nøyaktigheten i sine standard-tester, siden mye kan tyde på at det kan være store forskjeller mellom ulike DX-kamera og også mellom DX-klassen og FX-klassen. I dagens tester har de ikke noe fokus på dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på:

Dersom objektivet endrer fokus litt ved variering av blenderåpning, og AF bare gjøres ved største blender, vil ikke fokus da bli (konsekvent) litt feil når man faktisk tar bildet? Kompenseres dette for i firmware?

Såvidt jeg vet er det ingen objektiver/hus som tar hensyn til valgt blender for objektiver med kjent fokus shift. Objektiv med fokus shift er typisk kalibrert til å gi fokusbekreftelse på en gitt blender. Jeg hadde for eksempel Zeiss ZE Planar T* 1.4/50, og den var kalibrert til å gi fokusbekreftelse til skudd på f/5.6. (Ja - det er et objektiv med manuell fokus med autofokus og fokusbekreftelse blir dønn det samme.)

Sånn sett ville du fått et problem med at kamerahuset skulle refokusere hver gang du valgte annen blender i M eller Av, og stadig refokusering hver gang lysmåleren velger annen blender i P, Tv eller andre programmer.

Selv er jeg "Nikonist", og har merket meg at min D7000 sliter med AF på svært lyssterk optikk. Kjøpte D7000 som lett-kamera i tillegg til FX-kamera, men bruken er ca 80% FX og 20% DX mye grunnet upålitelig AF på DX når den kombineres med de objektivene som jeg liker best.

Hva med å bytte mattskive på D7000 til en mattere variant hvis du liker lyssterk optikk? Så ser du bedre i søkeren hvor fokusplanet ligger.

Lenke til kommentar

Om nøyaktighet på autofokus: generelt er svaret ganske enkelt. kontrastbaserte autofokussystemer (a la speilløse kameraer, som kompaktkameraer og kompakte systemkameraer, som MFT, Sony NEX og Samsung NX) er vesentlig mer nøyaktige enn faseregistrerende AF, men ofte, ikke minst i dårlig lys, også tregere (unntak finnes).

Også speilreflekskameraer er vesentlig mer nøyaktige når de fokuseres med liveview, det er nemlig kontrastbasert.

Lenke til kommentar

Jeg undres over hvor talentløs man må være for å klare å få så få skarpe bilder med et D7000.

Hei.

Tror ikke man behøver å være så veldig talentløs men ting kan tyde på at testerne ikke har mikro-justert kameraene i forholdt til objektivene før testen.

Isåfall kan dette forklare endel av de dårlige resultatene for D7000 sitt vedkommende.

Min D7000 trenger justering på samtlige objektiver som jeg benytter.

Likevel sitter sliter jeg med å få akseptable resultater når jeg kombinerer D7000 med fast-optikk og store blendere som f.eks. F1,4.

Er interessert i å høre hvordan du opplever ditt kamera i forhold til slik optikk hvis du har noen erfaringer med dette.

Tror ikke problemene mine skyldes bruker-feil da FX-kamera funker helt fint med de samme objektiver, uten noen form for AF-justering.

Har vel også lest på andre fora om andre som kombinerer DX/FX og AFS 24/1,4 som sliter med 24mm-ern på DX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...