Øystein.F. Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Bethesda-regissør langar ut mot høge prisar. Les hele saken Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg synes egentlig ikke prisene for spill er så ille. Portal 2 kostet 260,- eller deromkring. Mange gode spill koster under 200,- ved utgivelse. Når det er sagt er det mulig stortitlene til konsoller kunne vært billigere, selv om de fleste vel fås for omtrent 450,- allerede? Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Irriterrende at Steam gikk over fra dollar til euro for å tjene mer penger! Spillene var betydeligere billigere før, ser at selskapets mål er å tjene penger. Men dette skiftet virket veldig grådig, istedenfor å sette opp prisene litt eller noe. Lenke til kommentar
Error Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hvis du kjøper spill på den lokale Gamestop eller Spaceworld-sjappa må du regne med å betale 5-600 kr for alt av nye spill, men hvis du leter litt på internett finner du spill til mye rimeligere priser med en gang. Battlefield3 koster f.eks. 270 kroner på Direct2Drive (digital nedlasting) eller ca. 220 kroner på amazon.co.uk Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 For dyre i forhold til hva? Hver gang folk sier spill er dyre mangler alltid perspektivet, for faktum er at spill aldri er vært billigere. Da jeg var liten betalte jeg ofte både 699 og 799 for et nytt spill, og da snakker vi begynnelsen av 90-tallet og et langt lavere inntektsnivå. I dag kan man vente noen måneder og så er spillene 50% billigere, eller man kan kjøpe de brukt på gamestop eller fra en nettauksjon, det er også flere butikker som selger spill enn før og man kan spare 100-200 kroner ved å sammenligne forskjellige selgere, spesielt hvis man kjøper i utlandet. Med andre ord; det er ingen grunn til å betale 599 for et spill i dag, og selv 599 er ikke spesielt dyrt. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Spill er relativt sett veldig billig, noen spill gir selvsagt mer valuta for pengene. F.eks BC2, kjøpte det for ca 400 kr. Brukt sikkert omtrent 200 timer på spillet, blir ikke rare timesprisen av det. Ca 2 kr Gå på kino, 130 kr for forrige film jeg så, varte i 2 timer. Timespris på 65kr. Uansett hva du sammenligner spill med så er det spill som gir mest moro for pengene spør du meg Som sagt så får du helt nye spill til som regel rundt 3-400kr Lenke til kommentar
Oberlai Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 "Er 600 kroner ein grei spel for eit massivt spel?" Hæ? Lenke til kommentar
DanielVikan Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Portal 2 kjøpte jeg for 300 kr og kunne gjerne betalr mere (fordi spillet var Sykt bra) men spill som Cod ville jeg ikke betale mer en 300 kr for. mange av spill fra Valve har jeg hatt mest morro med men det er også de spillene jeg har betalt minst for. alle produsenter burde holde seg under 400 kr synes jeg Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Og noen småspill ville jeg betalt mer for. Bare for å støtte de geniale enkeltmenneskene bak spillet. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 jeg har heller den tankegangen at spill ikke nødvendigvis gir mye for pengene hvis du ikke allerede hr prøvd spillet. Men hvis man ønsker billigst mulig, er det bare å kjøpe på internett, pc spill koster sjeldent over 400-450 i BUTIKKEN , så pc spill er ikke dyrt etter min , mening Lenke til kommentar
myndighetene Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Endret 6. mai 2018 av Hansemannan Lenke til kommentar
OrrieKM Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg synes spill koster helt ok. 50€ for et nytt spill en stund etter utgivelse er helt normalt, og vil jo tilsvare 400~ NOK. Er det mye for Stronghold 3, Rage eller Dead Island etc etc? Fleste "lav produksjons" spill, eller spill som ikke har det samme PR mulighetene til "mainstream" spill vil jo som oftest koste mindre, men da vil jeg tro at de forsatt har profitt på det. E.g Minecraft, Magicka etc. Tror det varierer litt på hva folk vil betale for spill, hvor innholdet teller en del. Tror neppe mange vil betalt for ekspansjoner til et spill, når ekspansjonene koster akkurat det samme som første spillet. E.g 50€ / 50€. Det blir en for mye pris for det lille ekstra som kommer i dagens ekspansjoner eller DLC som er det hippe ordet nå til dags. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Om en er totalt idiot å ikke har giddet å følge med på hva forskjellige butikker tar for spill så er det klart at spill er for dyrt...men da har du kun deg selv å takke! Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det er viktig å måle prisen i forhold til faktorer gjennomsnittsinntekt, produksjonskostnader og inflasjon, og ikke i forhold til hvor mye/lite penger man selv måtte ha av forskjellige grunner. Spill kan selvfølgelig være dyre ift til ens egen lommebok, men det er ikke en spesielt interessant observasjon for noen andre. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Spørs hvor man kjøper spillet og. Hos Gamestop og spaceworld koster spill gjerne 600kr, men hos lefdal eller elkjøp koster samme spill ofte 300-400kr når de er helt nye. Gamestop setter heller ikke ned prisen når spillet eldes noen måneder.. Lenke til kommentar
MMDE Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Det han snakker om er prisen på et spill ved lansering. Den er bestemt av de som lanserer spillet. Ofte snakker vi om at 60USD er standard maks pris for nye bra spill. Problemet her er at mange mye billigere spill starter med denne prisen også. La oss for eksempel snakke om de to siste Harry Potter spillene. Alle vet de er skikkelig dårlige, og det ene kan du til og med komme igjennom på kortere tid enn filmen, de drar til og med ut tiden ved å blokkere veien videre og sende puljevis av motstandere mot deg. Dette er kun for å dra ut lengden på et ellers ekstremt kort spill. Vi snakker om spill med små budsjett ikke burde koste like mye ved lansering som spill med stort budsjett. De fleste i tråden her kommer med eksempler på spill med stort budsjett. Det er ikke spill du utforsker eller sitter med variert innhold for 30+ timer han snakker om. Om du skal sammenligne det med en film, i en film så slakter du gjerne filmen om det er mye repitisjon eller lengre perioder med scener som burde/kunne vært fjernet. I spill så er det gjerne vanlig å gjøre den samme tingen om og om igjen, selvfølgelig er det bra om det ikke er sånn, men som oftest er det slik. Og du betaler gjerne for en nesten like lang historie, noen ganger kanskje kortere historie enn i en film. Mange av historiene i spill ville aldri ha kunnet blitt en film du ville sett på kino. Ofte er spillet's historie/handling like lang, mye dårligere og koster flere ganger så mye. Poenget er uansett at det er stor forskjell på spillene som blir laget. LA Noire for eksempel er lett å forstå kostet sinsykt mye å lage, mens de to siste Harry Potter spillene må ha hatt en ganske lavt budsjett. Alikevel skal HP spillene ha like mye av deg ved lansering. Dette synes jeg også er veldig feil. Burde ikke være slik. Selv betaler jeg vanligvis rundt 100 kroner for PS3 spillene jeg kjøper ubrukte og forseglet. Endret 5. august 2011 av MMDE Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Til syvende å sist så tjener vi så godt her i Norge at en skal egentlig bare holde k*eft synes jeg. Forstår jo godt barn synes det er dyrt da.... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er nok hva disse AAA-titlene koster iforhold til hva de gir, og ikke små indie-titler som er mer nyskapende. For eksempel Bulletstorm, Dragon Age 2, Medal of Honor, CoD-serien osv koster 50-60€ for oss i europa og som regel 60$ i USA uten at det lever opptil prisen annet enn "det var dyrt å lage", men hverken grafikken ,historien, lydene, motoren eller noenting tilsier at et team på 10-15 ikke kan ha laget spillet. Jeg er helt enig med det han sier, men når jeg ser at Skyrim dukker opp som DIGITAL FORHÅNDSBESTILLING for 50€ kan han ta seg en bolle. Hyklersk. "Alle andre har dyre priser, da må jeg og, men det er teit å ha dyre priser". Nei, 30-35€ hadde vært en fin pris for å kutte mellomleddet med butikk. Det som er negativt med digital distribusjon er at de ikke kan vite hvor mye de selger. For eksempel Gamestop kjøper inn 100 000 versjoner av EA sitt nyeste spill til 250,- per, dette garanterer EA en viss inntekt, mens om de skulle solgt det utelukkende via Origin, kan de selge alt mellom 0 til 10 000 000 for 400. Det som irriterer meg mest ved dette er at disse store firmaene (Bethesta, EA, Activision) sitter på for mye penger og er ikke villig til å prøve å selge et AAA spill for en lavere pris enn hva de ville ønske. Jeg kjøper ikke spill digitalt for mer enn 40€, og det er flere titler jeg ville kjøpt hadde de ikke spytta meg i ansiktet med 50€. Det er ikke slik at dere skal sette en pris dere mener vi skal betale, men heller sette en pris vi er villig til å betale. Så skylder de på pirater og setter strenge DRM på de som kjøper lovlig og tvinges til å pirate [alt kan verbes ]. Så, for en liten oppsummering. Det trengs at en stor utvikler prøver å gi ut spill til en lavere pris enn hva det koster i butikken, men det er nok disse garanterte inntektene de får inn som hindrer det. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Spørs hvor man kjøper spillet og. Hos Gamestop og spaceworld koster spill gjerne 600kr, men hos lefdal eller elkjøp koster samme spill ofte 300-400kr når de er helt nye. Gamestop setter heller ikke ned prisen når spillet eldes noen måneder.. Gamestop er egentlig ganske jalla, spør du meg, og jeg kan ikke finne noe annet svar på deres suksess enn at folk ikke vet bedre. De har de høyeste prisene, veldig mainstream utvalg uten noe import eller retro, du får lite for spillene du selger og bruktspillene er knapt billigere enn de nye. De pleier også sjelden å ha forseglede utgaver av spillene (noe som er ganske vanlig å ha) men lagrer i stedet alle diskene i plastlommer bak kassa, mao er de utsatt for slitasje og det er ingen garanti for at spillene ikke er blitt brukt før. 2 Lenke til kommentar
ATLW Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Personlig, så mener jeg at spill ikke bør overgå 500,- Derfor kjøper jeg så ekstremt lite spill til min Xbox 360, og pirater på PC'n. Så, om spillet er gøyt, og jeg faktiskt spiller spillet, da betaler jeg for en original kopi (Go Steam). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå