Gå til innhold

Kapasitet på veiene vs hastighet og selvstyrte biler


Simen1

Anbefalte innlegg

Det som taler imot "spesialveier" i mine øyne er at man må bli enige om en felles standard, og helst på tvers av landegrenser. Dette tror jeg ikke blir praktisk mulig, ihvertfall hvis man ser på pris/nytte.

 

... Mao, spesialveier er noe jeg ser på som evt utvikling som vil komme etter at automatiske biler blir allemannseie, så tidsperspektivet på det er enda lenger.

 

Nytten av spesialveier er svært stor. Kostnaden ved å følge en standard er ikke så veldig høy.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke nødvendigvis å ha alle veger oppgradert med ny teknologi.

 

Et tenkt eksempel:

Det er vel 3 felt i hver retning inn mot Oslo - 1 av feltene reserveres til "autobiler". Om "autobilene" kjører med 0,5 sekund mellom seg, vil man vel ha rundt 7000 i kapasitet på det ene feltet alene.

 

Om man tar det videre og ser på "Platoons", kan man legge bilene helt inntil hverandre (0-1m), gjerne 10 i slengen, med 5 sekunds sikkerhet mellom "Platoons". Biler får da 4-5 sekund på å tilpasse seg hastigheten til vegen, før de blir tilknyttet en platoon.

 

Tror uansett det er noen år før vi ser slikt på vegene.

Lenke til kommentar

jeg kom til å lure på hvor sårbart slike systemer kan være i forhold til klimaet .

I dag lages det forskjellige modeller for de forskjellige delen av verden.

f.eks en bil laget for det nordiske klimaet passer dårlig i Amerika

 

i Norden har man også saltingen som ødelegger bilen.

Det vil vær negativt for slike styringssystemer.

Spesielt når elektonikken svikter lenge før den skal gjøre det

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kom over en interssant artikkel:

http://www.aftenpost...icle4244533.ece

 

By-biler man kan låne på samme måte som by-sykler. Genialt konsept! :)

 

Det er jo relativt likt konseptet med bilkollektiv, selv om det ikke er helt likt.

 

AtW

 

Dette er bare et alternativ til drosje.

helt likt blir det dog ikke . jeg regner med at man også har ha lov til kjøre bil.

uansett så her jeg problemer med å se at det blir særlig utbredt

Lenke til kommentar

Bilkollektiv, som er liknende er jo stadig mer utbredt. Det er et mye billigere alternativ til drosje, da man slipper å lønne en person.

 

AtW

 

Da går det ikke lang tid for drosje næringen begynner å klage.

 

Et bil-kolektiv vil ha forskjellige typer biler , alt etter hvilken transport det er behov for.

En ordning de burde vurdere som jeg ikke har hørt om er at får de som ikke kan kjøre bilen så kunne de leie en sjåfør samme med bilen

Lenke til kommentar

Bilkollektiv, som er liknende er jo stadig mer utbredt. Det er et mye billigere alternativ til drosje, da man slipper å lønne en person.

 

AtW

 

Da går det ikke lang tid for drosje næringen begynner å klage.

 

Et bil-kolektiv vil ha forskjellige typer biler , alt etter hvilken transport det er behov for.

En ordning de burde vurdere som jeg ikke har hørt om er at får de som ikke kan kjøre bilen så kunne de leie en sjåfør samme med bilen

 

Hva så? Samfunnet er ikke lagd for å støtte drosjenæringen, og bilkollektiv skaper antakelig mer drosjetrafikk ikke mindre, fordi det blir vanligere å ikke ha bil.

 

Jeg tror det er en dårlig ide å ha en slik ordning, masse administrasjon for å ha en fyr man kan leie ut. Folk som trenger sjåfør får heller bruke drosje, eller leie sin egen sjåfør.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De bilene der passer jeg ikke i engang, til og med en Smart er jeg for lang for. Så lag sikkelige gode biler.

De bilene der så da mye større ut enn Smart? Hvor høy er du egentlig?

 

Litt over 2m, noe som gjør at jeg har beina i rattet på smart. Jeg har prøvd ettersom kjenner en som mekker smart i norge :p. Og han har smart og var enig at de var trange når han så meg XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...