Gå til innhold

Kapasitet på veiene vs hastighet og selvstyrte biler


Simen1

Anbefalte innlegg

En liten avsporing:

 

Tog og skinner som vi har idag ser jeg på som et uhensiktsmessig transportmiddel. Hvis ett tog eller en jernbanestrekning slutter å fungere, eller strømmen går eller et sentralt kontrollpunkt feiler, så går hele systemet ned. Dette har skjedd mange fanger før, og vil skje igjen.

 

Automatiske transportmidler som styrer seg selv og plukker opp flere passasjerer må være løsningen i framtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant diskusjon, men jeg savner et sentralt element for både meg selv og mange, mange flere. Hva med kjøregleden? Det er kanskje ikke så viktig for dere, men svært mange mennesker bruker vanvittige summer på biler som gir dem økt kjøreglede. Se bare på BMW, et av verdens bestselgende bilmerker, som er tuftet på tanken om en aktiv og kjøreglad sjåfør. Elektronisk selvstyrte biler tar livet av alt som heter kjøreglede - hva er løsningen på dette?

En gang i tiden var hesteridning et praktisk transportmiddel å komme seg rundt på. I dag er det en eksklusiv hobby. Det samme vil skje med bilkjøring.

 

Jeg tror bilkjøring for moro skyld stort sett vil bli begrenset til bilbaner. Kanskje man også vil ha terrengbaner, som da er asfalterte bilveier i terrenget. Det er mange riksveier og europaveier av tvilsom standard rundt omkring som lett kan konverteres til en slik bane. :)

Det er mulig, men det ligger nok langt, langt fram i tid. Husk at personbilen fremdeles er den viktigste måten å forflytte seg på i den vestlige verden, og det brukes enorme summer på å tilrettelegge for at nettopp dette skal kunne skje. Ikke minst innenfor FoU, hvor det stadig utvikles bedre og mer miljøvennlige framdriftssystemer, og bedre og mer trafikksikre veisystemer. Videre vil en konvertering til elektronisk styrte kjøretøy kreve en massiv omveltning av samferdsel slik vi kjenner det i dag - man kan f.eks. ikke så enkelt blande inn personstyrte kjøretøy med elektronisk styrte kjøretøy, i alle fall ikke like lett som man kunne blande inn biler sammen med hestekjerrene. Dersom man skulle klare det, ville man være avhengig av kunstig intelligens slik verden per nå ikke har sett maken til. Jeg spør meg selv hvilket land som ville være villig til å satse først... Nåverdien vil være "utfordrende" for pionerene. ;)

 

Det finnes biler med autopilot, men disse er per dags dato svært begrensede. Enten går det tregt, eller så er de begrenset til å fungere innenfor et gitt område (f.eks. en bane). Et system slik det her skisseres vil kreve veldig mye mer enn det.

 

EDIT:

 

Det kommer relativt klart fram at jeg er skeptisk til systemet grunnet den massive inputen som kreves. Det kommer derimot ikke fram hvilke alternativer jeg ser for meg, derfor bør jeg gjøre det klarere.

 

Jeg har langt større tro på videre utvikling innenfor sjåførassistanse. Vi har allerede kommet en lang vei fra blokkeringsfrie bremser, helt til Volvos siste nyvinning som automatisk stopper bilen før et sammenstøt i lavere hastighet. Sjåførassistanse vil aldri være noen garanti mot ulykker, men kan bidra betraktelig til å redusere antall og omfanget av ulykker. Dersom en moderne småbil treffer en svær, gammel Volvo 240, vil det faktisk stå best til med sjåføren av den lille bilen - dette forteller mye om hvilke fremskritt bilindustrien har gjort de siste årene. Jeg tipper at fremtiden vil bringe både automatisk hastighetsbegrensning (styrt av GPS), og antikollisjonssystemer for enda høyere hastigheter.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

mange gode ideer.

men det vil ta 150 til 2 hundre år får det er skikkelig utbygd ( i hvertfall her i Norge) .

 

så har man den trege utbytningen av biler her i Norge.

 

hva skjer vis en liten del av systemet krasjer ?

har man da tilstrekkelig med muligheter for manuell kontroll ? .

 

 

simen1 : har du tenkt hvilke systemer som må til for at alle vildrene skal kunne merkes med sendere ?

Det er spurt om hva som skjer når noen glemmer å ta med seg senderen ?

jeg spør hva skjer når senderne eller sensorene helt plutselig slutter å funger fordi batteriet er gått tom ?

 

et slit system vil nødvendigvis bli utviklet og fornyet hele tiden. hvordan kan man være siker på at de nye og gamle delene vil fungere sammen ?

( man husker jo hvordan det var med Windows xp/ Internett eksplorer 6 og alle bedriften som stod på stedet hvil i flere år fordi det ble for kostbart og krevende å oppgradere systemet )

 

hvem skal betale for alt ? ( jeg regner med at det vil vær oss skattebetalerer ).

er man da interessert i å stadig betale for nye "deler" til systemet ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Interessant diskusjon, men jeg savner et sentralt element for både meg selv og mange, mange flere. Hva med kjøregleden? Det er kanskje ikke så viktig for dere, men svært mange mennesker bruker vanvittige summer på biler som gir dem økt kjøreglede. Se bare på BMW, et av verdens bestselgende bilmerker, som er tuftet på tanken om en aktiv og kjøreglad sjåfør. Elektronisk selvstyrte biler tar livet av alt som heter kjøreglede - hva er løsningen på dette?

Ikke kjøp aksjer i BMW?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mange gode ideer.

men det vil ta 150 til 2 hundre år får det er skikkelig utbygd ( i hvertfall her i Norge) .

Biler har bare vært en dominerende trasportform i 50 år. Det er ikke isolert sett noen grunn til å tro at en overgang til et nytt dominerende system skal ta lengre tid, heller tvert i mot.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det vi trenger er SMÅ autonome/semiautonome kjøretøy, med plass til maks 2 personer, som brukes i nærområder til f.eks T-bane og som stanser rett ved perrongen, eller tilogmed kobles fysisk sammen med en større enhet sammen maed mange andre 'pod'er.

(Du bestiller tur hjemmefra, og poden venter utenfor om morgenen. Du setter deg inn, den tar deg til stasjonen, og alt etter kva du har bestilt så enten kobles den til vognsettet, eller du går av og inn i større vogn. ved stasjoen du skal av blir pod koblet fra og du kjøres til døra, eller du stiger av større pod og går til ventende pod/går de få metrene til destinasjon eller f.eks sykkelstativet.

Til og fra busstopp/banestopp har vi allerede sykler. Det som trengs er kanskje trygg sykkelparkering og isfrie sykkelveier.

 

Men autonome biler for 2 personer bør enten begrenses kraftig i hastighet (f.eks 40 km/t) eller være nesten like store og tunge som ordinære biler grunnet krav om støtsoner og sikkerhet. Biler for 2 personer er nok tilpasset scenariet ditt med korte avstander, men jeg tror vi hadde fått større gevinst av å bruke biler med plass til litt flere personer og store nok støtsoner og solid nok konstruksjon til å takle minst 80 km/t og latt disse fungere som både nærområdetransport og lengre kollektivtransport i form av biltog. Asfaltert vei er tross alt det billigste og mest fleksible banesystemet vi har. Jernbane/t-bane er lite fleksibelt, dyrt og krever mer eller mindre døgnkontinuerlig store folkemengder. Det kan hjelpe til å ta unna "bunnlinja" av transportbehov i og rundt de største byene, men ikke ta unna rushtidstopper eller individuelle behov.

Lenke til kommentar
Tog og skinner som vi har idag ser jeg på som et uhensiktsmessig transportmiddel. Hvis ett tog eller en jernbanestrekning slutter å fungere, eller strømmen går eller et sentralt kontrollpunkt feiler, så går hele systemet ned. Dette har skjedd mange fanger før, og vil skje igjen.

Sentral kontroll ser jeg ikke noe problem med, men sentral styring bør man nok minimere. Bilene bør være autonome, men det bør være et sentralt system for kontroll og som formidler andre passasjerer. Utrykningskjøretøy bør også være autonome, men kunne varsle andre bilister og få prioritet i trafikken.

Lenke til kommentar
Det er mulig, men det ligger nok langt, langt fram i tid. Husk at personbilen fremdeles er den viktigste måten å forflytte seg på i den vestlige verden, og det brukes enorme summer på å tilrettelegge for at nettopp dette skal kunne skje. Ikke minst innenfor FoU, hvor det stadig utvikles bedre og mer miljøvennlige framdriftssystemer, og bedre og mer trafikksikre veisystemer.

Dette strider ikke mot selvstyrte biler.

 

Videre vil en konvertering til elektronisk styrte kjøretøy kreve en massiv omveltning av samferdsel slik vi kjenner det i dag - man kan f.eks. ikke så enkelt blande inn personstyrte kjøretøy med elektronisk styrte kjøretøy, i alle fall ikke like lett som man kunne blande inn biler sammen med hestekjerrene. Dersom man skulle klare det, ville man være avhengig av kunstig intelligens slik verden per nå ikke har sett maken til. Jeg spør meg selv hvilket land som ville være villig til å satse først... Nåverdien vil være "utfordrende" for pionerene. ;)

 

Det finnes biler med autopilot, men disse er per dags dato svært begrensede. Enten går det tregt, eller så er de begrenset til å fungere innenfor et gitt område (f.eks. en bane). Et system slik det her skisseres vil kreve veldig mye mer enn det.

Selvstyrte og personstyrte biler trenger ikke å adskilles. De kan kjøre sammen og bør nok gjøre det i en overgangsfase på 10-20 år. De selvstyrte bilene bør selvsagt fungere så selvstendig at de fint kan brukes i land uten spesiell tilrettelegging. Den fantastiske kunstige intelligensen er ikke så langt frem i tid som du skal ha det til. Det er vel ca 2 år siden jeg så på nyhetene en demo av en selvstyrt bil i Oslos gater. Den klarte seg visstnok så bra på egenhånd at det ikke var behov for manuell overstyring. Utviklingen går i rasende fart så det er nok ikke lenge før det blir teknisk godt nok. Konseptbilen kostet selvsagt mange millioner, men det gjør jo også manuelle konseptbiler. I masseproduksjon deler man programvareutgiftene på mange og maskinvareutgiftene blir langt lavere. Jeg ser for meg at selvstyringen kan koste 50 - 100 tusenlapper ekstra i starten (pga sin unikhet) og ned mot 10 000 kr fem år senere når det begynner å bli god konkurranse mellom produsentene.

 

Jeg har langt større tro på videre utvikling innenfor sjåførassistanse. Vi har allerede kommet en lang vei fra blokkeringsfrie bremser, helt til Volvos siste nyvinning som automatisk stopper bilen før et sammenstøt i lavere hastighet. Sjåførassistanse vil aldri være noen garanti mot ulykker, men kan bidra betraktelig til å redusere antall og omfanget av ulykker. Dersom en moderne småbil treffer en svær, gammel Volvo 240, vil det faktisk stå best til med sjåføren av den lille bilen - dette forteller mye om hvilke fremskritt bilindustrien har gjort de siste årene. Jeg tipper at fremtiden vil bringe både automatisk hastighetsbegrensning (styrt av GPS), og antikollisjonssystemer for enda høyere hastigheter.

Fremskrittene innen kollisjonssikkerhet vil selvsagt ikke fjernes med selvstyring. Det er ikke Volvo 240-er de planlegger å gjøre selvstyrte. Men jeg er enig i det med økt sjåførassistanse i nær fremtid. Selvstyring ligger nok litt frem i tid mest på grunn av politikk, fordommer og kostnader. Sjåførassistanse er allerede utviklet så langt at jeg tror de mest virkningsfulle systemene allerede er tatt i bruk. Potensialet for fremtida er relativt lite. Selvstyrte biler har derimot et vanvittig stort potensiale som man ennå ikke har begynt å høste av. (Bare se tabellen for 3-sekunders regelen vs biltog i første innlegg for en liten forsmak.)

Lenke til kommentar

mange gode ideer.

men det vil ta 150 til 2 hundre år får det er skikkelig utbygd ( i hvertfall her i Norge) .

Biler har bare vært en dominerende trasportform i 50 år. Det er ikke isolert sett noen grunn til å tro at en overgang til et nytt dominerende system skal ta lengre tid, heller tvert i mot.

 

dominerende fra 1960 talet ja , men man kunne få biler før den tiden.

bilen har eksistert i mere en 100 år.

Man kan si at den har bruk ca 100 år på utvikle seg.

 

bilpolitikken i dag fungere mest som en bremsekloss for utviklingen selv om det er en viss utvikling

 

hvis man ser hva folk kjører rundt i så er det altfor mange som ikke har råd til andre biler en de som er eldre en 1o år

( dette er gjerne de som er avhengig av 2 biler )

noen har 5 år gamle biler og noen få har helt nye biler

 

samtidig så er det visse interesse gurper som ikke vil ha for stor produksjon av biler av miljøhensyn.

ofte er det de samme gruppene som klager over at bilen i Norge er for gamle og forurensende

Lenke til kommentar
Det er mulig, men det ligger nok langt, langt fram i tid. Husk at personbilen fremdeles er den viktigste måten å forflytte seg på i den vestlige verden, og det brukes enorme summer på å tilrettelegge for at nettopp dette skal kunne skje. Ikke minst innenfor FoU, hvor det stadig utvikles bedre og mer miljøvennlige framdriftssystemer, og bedre og mer trafikksikre veisystemer.

Dette strider ikke mot selvstyrte biler.

Teknikken i seg selv kan helt sikkert implementeres i selvstyrte biler, men det vil selvsagt også gi ekstra kostnader. Det aller meste av FoU innenfor bilbransjen forutsetter en menneskelig sjåfør (selvsagt), og vil kreve endringer for å fungere sammen med et nytt elektronisk system. Flere systemer (f.eks. innenfor sjåførassistanse) vil også bli overflødige. Det største problemet i så måte er selvsagt kostnaden for first-mover.

 

Videre vil en konvertering til elektronisk styrte kjøretøy kreve en massiv omveltning av samferdsel slik vi kjenner det i dag - man kan f.eks. ikke så enkelt blande inn personstyrte kjøretøy med elektronisk styrte kjøretøy, i alle fall ikke like lett som man kunne blande inn biler sammen med hestekjerrene. Dersom man skulle klare det, ville man være avhengig av kunstig intelligens slik verden per nå ikke har sett maken til. Jeg spør meg selv hvilket land som ville være villig til å satse først... Nåverdien vil være "utfordrende" for pionerene. ;)

 

Det finnes biler med autopilot, men disse er per dags dato svært begrensede. Enten går det tregt, eller så er de begrenset til å fungere innenfor et gitt område (f.eks. en bane). Et system slik det her skisseres vil kreve veldig mye mer enn det.

Selvstyrte og personstyrte biler trenger ikke å adskilles. De kan kjøre sammen og bør nok gjøre det i en overgangsfase på 10-20 år. De selvstyrte bilene bør selvsagt fungere så selvstendig at de fint kan brukes i land uten spesiell tilrettelegging. Den fantastiske kunstige intelligensen er ikke så langt frem i tid som du skal ha det til. Det er vel ca 2 år siden jeg så på nyhetene en demo av en selvstyrt bil i Oslos gater. Den klarte seg visstnok så bra på egenhånd at det ikke var behov for manuell overstyring. Utviklingen går i rasende fart så det er nok ikke lenge før det blir teknisk godt nok. Konseptbilen kostet selvsagt mange millioner, men det gjør jo også manuelle konseptbiler. I masseproduksjon deler man programvareutgiftene på mange og maskinvareutgiftene blir langt lavere. Jeg ser for meg at selvstyringen kan koste 50 - 100 tusenlapper ekstra i starten (pga sin unikhet) og ned mot 10 000 kr fem år senere når det begynner å bli god konkurranse mellom produsentene.

Jeg tror ikke noen skal spekulere i pris ut til forbruker, da vi enda ikke vet hvilken og hvor mye teknologi som kreves for å produsere et godt nok system. Nettopp denne usikkerheten er et annet viktig moment som skyter kostnadene i taket. Vi har som sagt sett konseptbiler med autopilot, men disse har hatt grove mangler. Veien fra et lukket område/lav hastighet til et større veinett/høy hastighet kan kanskje virke kort, men jeg tror den er lang. Ikke bare grunnet teknologiske mangler, men også grunnet politikk og fordommer som du nevner under.

 

Jeg har langt større tro på videre utvikling innenfor sjåførassistanse. Vi har allerede kommet en lang vei fra blokkeringsfrie bremser, helt til Volvos siste nyvinning som automatisk stopper bilen før et sammenstøt i lavere hastighet. Sjåførassistanse vil aldri være noen garanti mot ulykker, men kan bidra betraktelig til å redusere antall og omfanget av ulykker. Dersom en moderne småbil treffer en svær, gammel Volvo 240, vil det faktisk stå best til med sjåføren av den lille bilen - dette forteller mye om hvilke fremskritt bilindustrien har gjort de siste årene. Jeg tipper at fremtiden vil bringe både automatisk hastighetsbegrensning (styrt av GPS), og antikollisjonssystemer for enda høyere hastigheter.

Fremskrittene innen kollisjonssikkerhet vil selvsagt ikke fjernes med selvstyring. Det er ikke Volvo 240-er de planlegger å gjøre selvstyrte. Men jeg er enig i det med økt sjåførassistanse i nær fremtid. Selvstyring ligger nok litt frem i tid mest på grunn av politikk, fordommer og kostnader. Sjåførassistanse er allerede utviklet så langt at jeg tror de mest virkningsfulle systemene allerede er tatt i bruk. Potensialet for fremtida er relativt lite. Selvstyrte biler har derimot et vanvittig stort potensiale som man ennå ikke har begynt å høste av. (Bare se tabellen for 3-sekunders regelen vs biltog i første innlegg for en liten forsmak.)

Jeg mener heller ikke at dette er gjensidig utelukkende alternativer, men jeg ser p.d.d. utviklingen av sjåførassistanse som mer verdifull - verden er ikke "klar" for biler som kjører seg selv. Du oppsummerer fint hvorfor. :)

 

En gang i fremtiden vil selvstyrte biler bli en realitet, men før den tid vil man måtte forsere et utall "standarder" for bygging, en omfattende tilrettelegging av sikkerhetshensyn og administrasjon (hva skjer dersom noe går galt), og helt sikkert andre aspekter som jeg ikke kommer på i farten. Med tanke på at Norge tidligere har brukt relativt god tid på samferdselstiltak (og da er jeg snill), ser jeg ikke dette skje her til lands innenfor de neste 30-40 årene...

Lenke til kommentar

mange gode ideer.

men det vil ta 150 til 2 hundre år får det er skikkelig utbygd ( i hvertfall her i Norge) .

Biler har bare vært en dominerende trasportform i 50 år. Det er ikke isolert sett noen grunn til å tro at en overgang til et nytt dominerende system skal ta lengre tid, heller tvert i mot.

 

dominerende fra 1960 talet ja , men man kunne få biler før den tiden.

bilen har eksistert i mere en 100 år.

Man kan si at den har bruk ca 100 år på utvikle seg.

 

På samme måte som at det finnes autonome transportsystemer i dag, kun skinnegående enn så lenge, men kimen er der.

Se. f.eks DLR i london.

ULTra PRT på Heathrow

Masdar City i Abu Dhabi

For ikke å glemme at West Virginia University har et system som alt er 40 å gammelt.

Lenke til kommentar

Har dette (selvstyrte biler) noen gang vært oppe til debatt i Norge? Eller resten av verden for den saks skyld.

 

Jeg syns det virker som om at beslutningstakerne rundt i verden er lite opplyste på hvor langt dette egentlig er kommet. Vi har allerede all teknologien som trengs for å gjøre en bil selvstyrt og det er laget mange forskjellige konsepter, men det virker ikke som det er noen som tør å si at dette er veien å gå.

Lenke til kommentar

Man er kommet langt med teknologi som forutsetter at man bygger om veier i stor skala og kun bruker dette på utvalgte motorveier (for eksempel ved at man har elektroniske "ledelinjer" og et kommunikasjonsnettverk integrert i veien).

 

Det er ingen vits i å bruke milliarder på å bygge om veier til å støtte førerløse biler nå, når vi får teknologi som gjør det mulig å bruke førerløse biler på "vanlige" veier med "vanlige" midtstriper og skilt om kanskje 20-40 år.

 

Jeg tror fremtiden ligger i førerløse biler som kan brukes "overalt", selv om det ligger litt frem i tid i forhold til dagens teknologi.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Har dette (selvstyrte biler) noen gang vært oppe til debatt i Norge? Eller resten av verden for den saks skyld.

 

Jeg syns det virker som om at beslutningstakerne rundt i verden er lite opplyste på hvor langt dette egentlig er kommet. Vi har allerede all teknologien som trengs for å gjøre en bil selvstyrt og det er laget mange forskjellige konsepter, men det virker ikke som det er noen som tør å si at dette er veien å gå.

Det var en demobil i Oslo for et par år siden. Den var helt selvstyrt og kjørte rundt i Oslos gater uten assistanse/inngripen fra testpiloten. Bilen var i Oslo hovedsaklig for å få presseomtale og forberede politikere på kommende teknologi. Saken var godt dekt i media og blant annet på Dagsrevyen og TV2-nyhetene. Så vidt jeg husker var vel daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsæter, miljøvernministeren og noen andre politikere der.

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon, men jeg savner et sentralt element for både meg selv og mange, mange flere. Hva med kjøregleden? Det er kanskje ikke så viktig for dere, men svært mange mennesker bruker vanvittige summer på biler som gir dem økt kjøreglede. Se bare på BMW, et av verdens bestselgende bilmerker, som er tuftet på tanken om en aktiv og kjøreglad sjåfør. Elektronisk selvstyrte biler tar livet av alt som heter kjøreglede - hva er løsningen på dette?

En gang i tiden var hesteridning et praktisk transportmiddel å komme seg rundt på. I dag er det en eksklusiv hobby. Det samme vil skje med bilkjøring.

 

Jeg tror bilkjøring for moro skyld stort sett vil bli begrenset til bilbaner. Kanskje man også vil ha terrengbaner, som da er asfalterte bilveier i terrenget. Det er mange riksveier og europaveier av tvilsom standard rundt omkring som lett kan konverteres til en slik bane. :)

Det er mulig, men det ligger nok langt, langt fram i tid. Husk at personbilen fremdeles er den viktigste måten å forflytte seg på i den vestlige verden, og det brukes enorme summer på å tilrettelegge for at nettopp dette skal kunne skje. Ikke minst innenfor FoU, hvor det stadig utvikles bedre og mer miljøvennlige framdriftssystemer, og bedre og mer trafikksikre veisystemer. Videre vil en konvertering til elektronisk styrte kjøretøy kreve en massiv omveltning av samferdsel slik vi kjenner det i dag - man kan f.eks. ikke så enkelt blande inn personstyrte kjøretøy med elektronisk styrte kjøretøy, i alle fall ikke like lett som man kunne blande inn biler sammen med hestekjerrene. Dersom man skulle klare det, ville man være avhengig av kunstig intelligens slik verden per nå ikke har sett maken til. Jeg spør meg selv hvilket land som ville være villig til å satse først... Nåverdien vil være "utfordrende" for pionerene. ;)

 

Det finnes biler med autopilot, men disse er per dags dato svært begrensede. Enten går det tregt, eller så er de begrenset til å fungere innenfor et gitt område (f.eks. en bane). Et system slik det her skisseres vil kreve veldig mye mer enn det.

 

EDIT:

 

Det kommer relativt klart fram at jeg er skeptisk til systemet grunnet den massive inputen som kreves. Det kommer derimot ikke fram hvilke alternativer jeg ser for meg, derfor bør jeg gjøre det klarere.

 

Jeg har langt større tro på videre utvikling innenfor sjåførassistanse. Vi har allerede kommet en lang vei fra blokkeringsfrie bremser, helt til Volvos siste nyvinning som automatisk stopper bilen før et sammenstøt i lavere hastighet. Sjåførassistanse vil aldri være noen garanti mot ulykker, men kan bidra betraktelig til å redusere antall og omfanget av ulykker. Dersom en moderne småbil treffer en svær, gammel Volvo 240, vil det faktisk stå best til med sjåføren av den lille bilen - dette forteller mye om hvilke fremskritt bilindustrien har gjort de siste årene. Jeg tipper at fremtiden vil bringe både automatisk hastighetsbegrensning (styrt av GPS), og antikollisjonssystemer for enda høyere hastigheter.

 

Personbilen har svært store fordeler, men også massive ulemper for befolkningen, elektronisk styrte biler fikser endel av ulempene, man får mer økonomisk kjøring, man får mindre utgifter til veiutbygging, mindre forurensing, mer produktiv befolkning osv.

 

Google har jo allerede en automatisk bil som operer med ganske god suksess i vanlig trafikk. Men det er klart det vil være lettere om alle biler har sensorer, og det ligger sensorer og elektronikk langs veiene. Sjåførassistanse er stort sett noe som utvikler oss mot selvkjørende biler. Ellers spørs det litt hva man mener er lang tid, det vil nok ta endel tiår før man er over på noe sånt, det gjør det nok.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg at automatiske biler som krever spesial-veier blir gjennomført, spesielt med tanke på systemene som finnes idag som ikke krever noe slikt. Det er nevnt Google-bilen og den bilen som kjørte rundt i Oslo. Ingen av de krevde noe ekstra.

 

De vil nok ikke kreve det, men spesialveier vil kunne gi ekstra funksjonalitet, og kunne kjøres med mindre marginer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som taler imot "spesialveier" i mine øyne er at man må bli enige om en felles standard, og helst på tvers av landegrenser. Dette tror jeg ikke blir praktisk mulig, ihvertfall hvis man ser på pris/nytte.

 

... Mao, spesialveier er noe jeg ser på som evt utvikling som vil komme etter at automatiske biler blir allemannseie, så tidsperspektivet på det er enda lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...