Gå til innhold

Bytte til FX etterhvert....?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter å tenker på et mulig bytte til FX etterhvert. Bruker nå telen min ekstremt sjeldent, mens jeg holder meg på mellom 17 og 35mm mesteparten av tiden(på DX).

Parken min er nå:

D7k (7500?)

Sigma 70-200 HSM II (5000 solgt sammen med 1.4TC)

Tamron 90mm (2500)

Nikon 35mm/1.8 (1000)

Tokina 116 (4500)

Nikon 17-55/2.8 (5500?)

Sigma 1.4TC EX APO (5000 solgt sammen med 70-200)

Bruktpris på dette er vel ca: 26 000,-

Jeg sitter, tross en allerede fin park, å sikler på D700, når D800 blir lansert(håper på pene D700 til under 10 store). Objektivparken jeg ser for meg er Nikon 16-35/4, Nikon 50/1.8(skarpere enn 1.4), Nikon 85/1.8 og Sigma 150 macro.

85mm brukt til 2 lapper.

150mm brukt til 3500,-

D700 til 10 lapper

16-35 til 7500,-(?)

50/1.8 AFS til 1800,-

Tilsvarer: 24 800,-

Jeg har ingen betenkeligheter med å bruke en 50mm som det faste go-to objektivet(siden 35mm er det på DX fra før), og vidvinkelzoomen har et fint område, 85 til portrett og 150mm macro til insekter.

Noe dere kanskje tenker ang. dette? Jeg driver mye med gatefoto og macro. Jeg skal dog sette meg inn i blitzbruk ved portrett(også macro) i nærmeste fremtid(da med D7k som bestevenn).

Er D700 en dum oppgradering fra det allerede gode D7k? Fordeler/ulemper? Tanker generelt rundt mine ''kanskje-planer''.

Takk for evt tanker, tips og meninger.

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes utstyrsparken din ser veldig bra ut, og D7k sine ISO egenskaper er faktisk ikke milevis bak D700, slik som DX kameraene pleide å være tidligere.

Hva er det du selv synes frister så voldsomt med FX for? En ting mange kanskje ikke tenker over, er at det veier en del ekstra med FX, i tillegg til at det generellt er litt fysisk større. Verdt å ta med i betraktningen imo.

Lenke til kommentar

Fysisk størrelse er litt ''whatevs'' i mine øyne. Parken jeg har nå veier mye uansett, så 500g fra eller til gjør ingenting.

Er vel litt bedre ISO som frister, mindre dybdeskarphet på samme blender f.eks. Som du sier er dog D7k's sensor meget god på ISO, og ikke langt bak det litt aldrende D700. Derfor vil nok D800 evt være en større oppgradering på ISO-område. D800 vil dog være for dyrt i hvertfall 2 år etter lansering.

EDIT: Er dog noe ''woho, fx''-tanken som snakker i meg tror jeg.

EDIT2: 16-35 og D700 frister dog pga en god drittværs-kombo. Er litt mere tilbakeholden på å bruke D7k i regn, selv om det har NOE værbeskyttelse visstnok.

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...