Gå til innhold

Klar til å bestille deler til Gaming-PC/LES

Anbefalte innlegg

Kan ikke si jeg har så ekstremt mye peiling på området selv, men det er vel ikke så ekstremt mye en trenger å vite heller.

SATA 1 støtter overføringshastigheter på opptil 150 MB/s.

SATA 2 støtter overføringshastigheter på opptil 300 MB/s.

SATA 3 støtter overføringshastigheter på opptil 600 MB/s.

PC'er kjøpt for noen år siden har nok SATA 2 på hovedkortet, så der kan du ikke få utnyttet disker som klarer over 300 MB/s.

SATA 2 fungerer helt fint så lenge du ikke kjøper de aller raskeste diskene. Du kan bruke en rask disk på SATA 2, men da blir det noe ytelsetap ettersom disken kan levere mer.

Du kan bruke en "SATA 2" kabel på en SATA 3 disk og få full SATA 3 ytelse. Noen kabler kalles SATA 3 kabler fordi de er av noe høyere kvalitet.

Jeg trodde tidligere at alle SATA kabler var like, men en SATA 3 fikset faktisk problemer jeg hadde med både en Corsair Force 3 120GB og en Corsair Force 3 GT 120GB.(Sikkert høyere strømføringsevne i de kablene, men hvem vet)

Du kan kjenne igjen en SATA 3 kabel ved at kabelen ikke er helt flat men består av to kabler "smeltet" sammen.

Oppsumering:

Hvilken SATA generasjon en har på hovedkortet og disken avgjør den maksimale hastigheten.

Hvilken generasjon kabel du bruker har som regel ikke noe å si i følge andre, men jeg har hvertfall opplevd at de fikser stabilitetsproblemene som jeg hadde med Force 3 GT 120GB OG Force 3 120GB.

God natt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...