Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er det egentlig tollvesenet og politi har lov til?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil gjerne dele min erfaring med politi og tollvesenet med dere.

Ønsker å presiere at jeg er nok en av samfunnets mest fredelige borgere. Jeg er student i kristiansand og gjør aldri noe ulovelig. Har heller aldri vert innblandet i kriminalitet, politi osv. Alikevell så virker det som om politiet og tollvesenet alltid er ute etter å ta meg. Det er bare helt utrolig, jeg vet ikke om jeg vil tro det er tilfeldig lenger.

Først vil jeg ta noe som skjedde for ca et halvt år siden:

Jeg bestemmet meg for å ta en liten gåtur i kristiansand på natten. Jeg har fri den kommende uken fra studiet og ser overhode ingenting som skulle hver ulovelig med at jeg tar en tur ut. Er ikke norge et fritt land? Tydeligvis ikke.

Det går knapt to minutter da jeg går på sykkelstien at en politibil ser meg. Den snur øyeblikkelig å kommer mot meg. Blålys og full pakke. De lurte på hva jeg gjor ute nå. Jeg går en tur sa jeg, som faktisk var sannheten.

De spurte hvem jeg var, hvor jeg kom fra og mange andre ting som de overhode ikke hadde noe med. Direkte kvalmende var dette. Etter en gigantisk spøreundersøkelse så måtte jeg gi fra meg legitimasjon. Da gikk han ene inn i bilen og sjekket meg opp mot en rekke registere. De fant ikke noe på meg. Etter dette var det om jeg hadde tatt narkotika. Nei sa jeg, hvordan det? Nei jeg sjeglet.

Da forklarte jeg at jeg hadde et medfødt problem så gjorde at den ene muskelen på øyet er noe slapp. Dette gjør at når jeg blir trøtt, så sklir det ene øye litt ut. Helt normalt hos endel. Neida, det skulle ikke ha noe å si. Sjegling var nok en indikator på narkotika.

Alikevell etter noen mer spørsmål, så fikk jeg gå fri. Jeg trodde seriøst jeg skulle ble slept inn i politibilen.

Dette var denne tragedien.

Å nå kommer vi til tollen. Det er dette som er mest ekstramt. Jeg sier på forhånd at dette er SAMME jævla toller som stopper meg hver gang. Dette er en dame. Hun har totalt stoppet meg 6 ganger nå i løpet av et halvt år.

Jeg var ofte før å tok colorline ifra kristiansand til danmark. Som regel for å spise på bufe og kose meg. Det har jeg nå sluttet med pga denne tolleren.

Opptil 5 ganger har hun stoppet meg når jeg kommer med båten i retur. Hun skal sjekke sekken min men finner aldri noe. Deretter begynner hun med utspøring å skal se legitimasjon. Hun spør hvor lenge jeg har vert i danmark osv. Hun går innpå mange områder som hun overhode ikke har noe med.

Samme toller stoppet meg idag på kristiansand flyplass. Da kom jeg fra utlandet. Jeg kom med sekk på ryggen denne gangen også. Hun begynte å grave, men fant ikke noe intresant med en gang. Etter hun hadde gravet litt til fant hun nobligan tabelettene mine. Dette er noe smertestillende jeg tar når jeg får smerteanfall i en nerve jeg har mye problemer med. Dette er en kronisk sykdom som jeg har fått diagnotisert. Hun sjekket nøye tabeletten og tok dem på bakrommet. Etter noe venting så kom hun tibake å sa det var ok. Men jeg fikk ikke slippe enda. Hun skulle se pass og lurte på hvor jeg hadde vert. Hvor lenge jeg hadde vert i utlandet og om jeg reiste alene. I tilegg kom også mange andre generelle spørsmål. Har hun lov til å spør om alt dette?

Sekken som jeg hadde med inneholdt en pc og endel kviteringer. Hun studerte alt veldig nøye.

Dette er direkte diskriminerende? Eller hva i helvete sier dere??????

Å når hun hadde kontroller hver jævla minste flekk i sekken så tok hun passet. Dette tok hun med seg og ringte politiet for å sjekke meg opp. De kunne ikke finne noe på meg. Totalt tok dette nesten en halvtime. Så slapp hun meg etterpå.

Jeg føler meg så urettferdig og ekstremt dårlig behandlet at jeg har fakatisk ikke ord. Utenom at dette må politianmeldes. Da tenker jeg spesifikk på dette med tollen, da denne er mest omfattende.

Jeg ønsker deres kommentarer og eventuele spørsmål til dette :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så virker det ut som du likner på en kriminell, eller narkis :tease:

Syns du i det minste kunne prøve å svare seriøst..

Dessverre så er det slik at politi og ikke minst tollere ser etter "unormal" oppførsel / uttrykk / ganglag osv.. de forholder seg ikke etter bare stikkprøver.. så om du har et problem med øyet som du beskriver og eller andre lyter, så kan dessverre det være nok til at gutta /jenta i uniform reagerer..

Skaff deg en legeattest som beskriver i detaljer om hvilke diagnose du har.. og vis denne frem så fort du blir stoppet neste gang.. Ikke stort annet du kan gjøre.. politi og tollere gjør bare jobben sin så godt de kan.. De gjør det i beste mening!! , det at de kan virke kvasse og "vanskelige" er bare en del av jobben..

Lenke til kommentar

Jeg har ingen kommentarer til politiets oppførsel. Politiets oppførsel synes, riktignok basert på en veldig kort og udetaljert beskrivelse, å være i tråd med det de har anledning til etter politiloven kapittel II. Såvidt jeg kan se har det bare skjedd én gang, så det kan vanskelig sies å foreligge trakassering. Dersom du ønsker å klage har du anledning til å klage til politimesteren i ditt politidistrikt.

Tollvesenets oppførsel er likeså objektivt sett innenfor rammene som tolloven kapittel 13 oppstiller. At du er blitt stoppet fem ganger sier meg ingenting - fem ganger av hvor mange ganger? Over hvor lang periode?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...