Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Koble remote via relè

Anbefalte innlegg

Hei og håå.

Tenkte jeg skulle koble remote via et relè da jeg skal styre 2 forsterkere og et nytt relè som skal bryte jordingen til voltmeteret i koblingsblokken. (Ikke tegnet inn det releet)

Så da lurer jeg på hvordan jeg skal koble? Slik som bildet? Trenger jeg noen sikringer noen plass?

Leste en plass at man bør ha på en diode på remoten slik at den ikke kan få tilbakeslag med høy spenning bør jeg det? Hvordan koble ?

Det som er veldig VIKTIG å vite er at et relè består av en spole som igjen kan lage krøll for spilleren din. Grunnen til det er at det i enkelte tilfeller oppstår en høy spenning som sendes tilbake til spilleren (her var jeg litt dårlig til å forklare men..)...resultat? Jo.. "brent" remote-utgang på spiller...

Dette kan enkelt løses ved å koble på en diode "over" spolen. Flere relè`er har dette innebygget så da er saken grei, men greit å sjekke om ditt relè har det før du går i gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm joda det vil nok virke.. men lagde kjapt en ny tegning til deg med diode og det hele he he.. MEN.. mange rele`r i dag har innebygget diode over spolen.. så sjekk ut hvem som har og hvem ikke..

hmm håper jeg har tegnet riktig.. :) er litt trøtt.. sitter her å prøver å snu døgnet litt da jeg skal jobbe nattskift hele helgen.. :) ..formiddags skift hele uka, og 12 timers nattskift hele helgen.. det tar på..

post-68150-0-07748000-1312498542_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Trenger jeg noen sikringer noen plass?

Du bør ha en sikring mellom fordelingsblokka og 30 på releet, som står i stil med ledningsdimensjonen og strømmen gjennom releet, det vil m.a.o. si en forholdsvis liten, f.eks. 5A.

Jeg antar det er en rimelig kraftig sikring på kabelen mellom batteri og fordelingsblokk, og at remote-ledningene antakelig vil kunne brenne opp/av før denne ryker...

Lenke til kommentar

post-68150-0-86546300-1312500119_thumb.jpg

Trenger jeg noen sikringer noen plass?

Du bør ha en sikring mellom fordelingsblokka og 30 på releet, som står i stil med ledningsdimensjonen og strømmen gjennom releet, det vil m.a.o. si en forholdsvis liten, f.eks. 5A.

Jeg antar det er en rimelig kraftig sikring på kabelen mellom batteri og fordelingsblokk, og at remote-ledningene antakelig vil kunne brenne opp/av før denne ryker...

hmm 5A er vell i meste laget da de fleste remote signaler fra cd spillere o.l. har styrestrøm på rundt 0.3A (12V) ??.. og det holder mer enn nok til å starte 1 forsterker.. jeg kjører 2 forsterkere uten relè og det fungerer helt fint.. ville nok kanskje prøvet meg på maks 0.8A sikring.. (800mA) ..det er jo bare en styre strøm..

Endret av okasin
Lenke til kommentar

hmm 5A er vell i meste laget da de fleste remote signaler fra cd spillere o.l. har styrestrøm på rundt 0.3A (12V) ??..

5A er helt sikkert mer enn stort nok, ja. Årsaken til at jeg foreslo det, er at det er den minste størrelsen "vanlig bilsikring" (dvs flatstiftsikring) som er særlig utbredt, og samtidig er den tilstrekkelig liten til å ryke nær sagt uansett hvor tynne kabler det er som skal avsikres. Jeg ser imidlertid nå at det også finnes 3A, og muligens også 1A-utgaver av samme type, og det er jo enda sikrere.

Lenke til kommentar

I dette tilfelle ville jeg brukt vanlig glass sikring + adapter for dette.. dette fordi jeg bekymrer meg ikke for selve kablene (styre strøm kabler til forsterkere), men 3A eller 5A vil GARANTERT ødelegge styre strøm kretsen i avspiller om noe skulle gå galt..

Kabler er billig, og ikke stort å bekymre seg for, verre er det med en evt brann.. 5A og 12V er ca 60W (orker ikke å dra frem kalkulator he he..) 60W er nok ikke noen fare for brann om ikke du skulle være maks uheldig.. MEN om du bruker 0.8A som jeg anbefaler på det sterkeste (he he) så er det knappe 10W ...

Inge skriver at det finnes 1A (muligens), så om du ikke går for 0.8A så ta 1A (men ikke 5A da kan du i grunn like godt la være med en sikring)..

Lenke til kommentar

hmm joda det vil nok virke.. men lagde kjapt en ny tegning til deg med diode og det hele he he.. MEN.. mange rele`r i dag har innebygget diode over spolen.. så sjekk ut hvem som har og hvem ikke..

hmm håper jeg har tegnet riktig.. :) er litt trøtt.. sitter her å prøver å snu døgnet litt da jeg skal jobbe nattskift hele helgen.. :) ..formiddags skift hele uka, og 12 timers nattskift hele helgen.. det tar på..

post-68150-0-07748000-1312498542_thumb.jpg

Hvor har du fått stikke nr 5, 87a fra på releet?

Og ja sikringen mellom batteri og blokk er på 100 amp :p

Da ser jeg etter en 1 amp til styrestrøm.

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

I dette tilfelle ville jeg brukt vanlig glass sikring + adapter for dette.. dette fordi jeg bekymrer meg ikke for selve kablene (styre strøm kabler til forsterkere), men 3A eller 5A vil GARANTERT ødelegge styre strøm kretsen i avspiller om noe skulle gå galt..

Om noe "skulle gå galt" sånn at styrestrømkretsen i en forsterker (ikke avspiller, den berøres jo ikke av en sikring på den nevnte plassen, dvs mellom fordelingsblokk og rele) trekker mer strøm enn den skal, dvs 3 eller 5A, så er den jo ødelagt allerede. Hovedpoenget med sikring, er som du selv sier i neste avsnitt, at en kortslutning/overledning (pga skade...) i tilkoblet utstyr ikke skal utvikle seg til en kabel- og bilbrann, noe det er stort potensiale for når den forankoblede sikringen er på hele 100A.

Men siden du nevner styrestrømkretsen i avspiller: Ja, det kan også være en fordel med en ekstra sikring på remote-lederen fra spiller til 85 på releet (styrestrømmen), siden for stor strøm gjennom der vil kunne ødelegge en spiller som ikke var ødelagt fra før. Kanskje har spilleren en innebygd sikring mot det på baksiden allerede.

Edit: Her er det viktigere at sikringen ikke er større enn det utgangen på spilleren kan levere uten å ta skade, ellers er det poengløst.

Jeg sjekket opp litt, og det finnes 1A flatstiftsikringer, men det er neppe alle bilrekvisitaforhandlere som har de; 5A er som tidligere nevnt de minste i vanlige utvalg.

Husk at sikringa skal plasseres nærmest mulig strømkilden, dvs a) fordelingsblokk og b) spiller, sånn at den usikrede kabellengda blir kortest mulig.

@ TMK9C: 87a er en kontakt som bare finnes på fempolede, vekslende releer, dvs at det går strøm mellom 30 og 87a uten styrestrøm, som brytes når styrestrømmen kommer på. Ikke bry deg om den, bruk et vanlig firepolet. (eller et fempolet uten å koble til denne.) Numrene på kontaktene ellers er de samme.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor du mener du trenger et relè jeg da, to forsterkeren rett på remote er ingen problem, ikke tre heller for den saks skyld....

ja det går som regel helt fint det :) jeg også har 2 forsterkere på samme "unit".. har hatt 3 forsterkere også., merket ikke noe tull i den forbindelse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...