Gå til innhold

Feil dimensjon/størrelse ferdigredigert tilbake på kamera

Anbefalte innlegg

Har nå ferdig redigert en film som jeg skal overføre tilbake til kamera ved hjelp av dv-in.

Problemet er som følger:

Jeg har laget mange tekstbokser som kommer opp nederst i venstre hjørne, og det er pga dette jeg har oppdaget problemet.

Tilbake på videokamera har det blitt kuttet litt av alle sidene, slik at tekstboksen blir bare halv.

Har lest litt rundt om dette og slik jeg har skjønt det blir filmen som vises på tv klippet litt av på alle sidene..

Temmelig dumt hvis det er slik da...

Har ikke mulighet til å flytte tekstboksen inn på skjermen og jukse på denne måten;(

Jeg laget en svcd ut av filmen først med TMPenc, da oppstod akkurat det samme problemet. Det jeg gjorde da var å velge størrrelsen på filmen som skulle lages slik at den ble laget med en passe stor svart firkant rundt(som ikke ble synelig på tv, men på dataen).

Men dette får jeg ikke til med dv-in..(Bruker Adobe Premier 6.5)

Siden svcd kvaliten skuffet vil jeg helst få til det samme problemet med dv-film..

Er dette et velkjent problem??

Håper på en løsning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du redigerer i Premiere har du såkalte "Safe Lines" Disse vises også i tittelgeneratoren i Premiere. De stiplede linjene viser området der bildet ikke vil kutte på et TV. Hold tekster og fokus innenfor disse linjene og du vil få ønsket resultat.

Grunnen til at TV'er kutter har noe med teknologien bak et TV apparat å gjøre. Ikke at jeg skal gå detaljert inn på det her nå. Skal du gjøre om en ferdig laget film, kan du med Premiere endre størrelsen på filmen. Legg klippet ned i "Video 2" sporet, høyreklikk og velg Video Options og Motion. Gå inn her og endre størrelsen til du er fornøyd. Pass på å gjøre det både på "Start" og "End"

Lenke til kommentar

Fenomenet kan du se om du drar i en elektro-sjappe. Jo større jo bedre. Om du ser på TV'ene kan du se at kanal-logoen noen ganger er helt i hjørnet, andre ganger er det luft over, andre ganger luft til siden.

Ergo; forsøk å regne 10% sikkerhetsmargin mot hver bildekant. Det er, som VideoUtstyr Arne skriver, ofte også markert med stiplet hjelpelinje.

NB! Projektorer kan i noen tilfelle kutte enda mer... tro meg, det har jeg fått erfare...

/Øystein :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...