Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Få uTorrent til å bruke mer internett... :p

Anbefalte innlegg

Hei!

Ett litt teit spørsmål, men:

Nedlastningshastigheten til nettet mitt er 24mb/s (har sjekket speedtest.net)

Men uTorrent bruker maks 2-3mb når jeg laster ned filmer, skal det være slik eller har dette noe med seeds/leech etc.etc å gjøre?

Om det går an å gjør det raskere; hvordan?

Takk på forhånd :)

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trur det har noe med hvor fort og hvor nærme de som laster opp evt torrents er

Hvis jeg laster ned en torrent og har noen kamerater hjemme og de laster ned samme torrent mens jeg ``seeder`` så laster de ned på 10-15 M/bit ,

Jeg har ganske rask linje , Og med Mange seedere overalt i verden laster jeg ned sjeldent noe fortere en 1-3 M/bit

så trur ikke det er noe og få gjort , Uansett hvor raskt nett du har trur jeg nedlasting har noe med hvor rask opplastnings hastighet de som ``seeder`` har .

Kan hende jeg tar feil

Lenke til kommentar

Hei!

Men uTorrent bruker maks 2-3mb når jeg laster ned filmer, skal det være slik eller har dette noe med seeds/leech etc.etc å gjøre?

du har ett hastighet når du laster ned noe i den hastigheta

har selv 10/10 Mbit opp/ned, så ingen fare dette

Lenke til kommentar

Hei!

Seeds vil si antall personer som har lastet ned hele filen og seeder den. Leech vil si antall personer som laster ned eller ikke har fullført nedlastingen. Hvis det er mange seeds vil nedlastingen gå fort, fordi da er det mange som laster opp filen for deg.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke går i bit/Byte fellen nå? Står det f.eks 2,4mB/s hos deg, så bruker du hele linja di.

1417723759.png

(utorrent står på nå så testen er ikke helt presis

Tror snart det jeg også Eriksen.

Det der viser din linje og "beviser" ikke at mitt forslag er feil, du får heller vise screenshot av utorrent, om den viser over 2 mB/s får du det du skal ha. Ellers står det evt 300 kB/s hos deg (som er ca. 0.3 mB/s)

edit: man vil i mange/de fleste tilfeller ha "kun" noen hundre kB/s, men om det hender det står over 2 mB/s er alt i orden hos deg.

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Hei!

Fy Fy Fy, Ulovlige filmer sier du ? ;)

Lenke til kommentar

Det sa han ingenting om.

Trådstarter, kjenner du forskjellen mellom bit og byte?

Én bit er et tall, enten 0 eller 1. Én byte er 8 bit. Én megabyte er 8 megabit.

En nedlastingshastighet på 17,68 megabit per sekund (Mb/s) tilsvarer derfor 2,21 megabyte per sekund (MB/s). Merk hvordan bit noteres med liten b og byte med stor B. Merk også hvordan speedtest.net noterer overføringshastighet i Mb/s mens uTorrent bruker MB/s.

Dette har forresten vært allmennkunnskaper endel år nå...

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Hei!

Blander du Mbit og Mbyte? (Mb og MB)

Det går 8Mbit på en Mbyte.

24megabit (linjehastighet oppgis i megabit) er altså samme som ca (24/8) = 3Megabyte (utorrent oppgir hastihget i Megabyte).

Så det kan høres ut som du faktisk får ritkig hastighet i så fall hvis det stemmer at du bare har forvirret uttrykkene.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke speeddial for å skrive µ, jeg trenger bare å trykke ctrl+alt+m! Og ja, jeg forsto hva dere mente med "uTorrent", akkurat som jeg forstår det når noen skriver "va sher hær??!".

ctrl+alt+m er ikke akkurat obvious for noen som ikke har vært vandt med å skrive det tegnet før i vitenskapelig sammenheng for eksempel. Å forvente at alle skal kunne dette spesialtegnet er rimelig urealistisk.

Hadde du bare kjimet inn med "hei, det finnes en snarvei for å skirve µ-tegnet slik FYI" så hadde det bare vært positivt, men holdningen din slik du presenterte den synes jeg virker unødvendig antagonistisk.

Men takk for info for all del. Når jeg ikke trenger ALT-koder for tegnet så bruker jeg gjerne korrekt tegn i fremtiden personlig.

Nok off-topic om dette nå.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Én bit er et tall, enten 0 eller 1. Én byte er 8 bit. Én megabyte er 8 megabit.

Hmm.. Da har jeg lært noe i sommerferien også!

Dette har forresten vært allmennkunnskaper endel år nå...

Vi har aldri hatt om bit/byte. Binærtall er vel det nærmeste jeg kan komme på.

Takk, srbz! Og til deg også Stigma ;)

EDIT: Og takk til Eirik og Morepower :p Ikke lett å få med seg alle :blush:

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Generelt vil en ISP (internettleverandør) notere linjehastighet i Mb/s eller kb/s, mens programvare (torrentklienter, nettlesere, Steam etc.) helst noterer i MB/s eller kB/s. Sistnevnte fremstår som mest interessant for deg som bruker, ettersom filstørrelsene dine vises på byteform i operativsystemet. Om du skal laste ned eksempelvis 300 megabyte virker det da mer informativt å få opplyst hvor mange megabyte man overfører per sekund.

Når det gjelder hastighetstester som speedtest.net vil disse naturlig nok oppgi hastighet på bitform, ettersom bruker da enklere kan sammenligne med "lovet" hastighet fra ISPs side. Avvik fra denne "lovnaden" kan forøvrig skyldes faktorer som avstand (hovedsaklig i antall distribusjons-/ruterpunkter mellom klient og server), linjekapasitet og teknologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...