Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blir veldig svimmel når jeg får kjeft eller blir såret.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite anfall av angst? Hjertet pumper fortere så det kommer for mye oksygen inn i blodet.

Det er ikke nødvendigvis sånn at hodet trenger å bli stressa for at kroppen skal stresse. Trenger ikke merke det ellers på kroppen før en plutselig står der og er svimmel pga for mye oksygen.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Hei

Hvis du ellers er frisk, vil jeg tro at du har et angstanfall og at det utløser et blodtrykksfall, slik som andre har vært inne på.

Ved psykiske påkjenninger, som f eks angst, skjer det en rekke kroppslige reaksjoner som ikke er viljestyrt (vi ser derfor at de er autonome) Endring av blodtrykk og blodfordelingen i kroppen er noen av disse. Sentralnervesystemet rår over en rekke mekanismer som skal sette kroppen tilbake til normaltilstanden. Derfor trenger du vanligvis ikke foreta deg noe for at svimmelheten skal gå over.

Noen kan besvime ved psykiske påkjenninger. Det skyldes oftes også blodtrykksfall. Besvimingen er ufarlig i seg selv, men man kan skade seg i fallet. Derfor er det smart å legge seg ned, eventuelt sette seg nå man kjenner svimmelheten.

Hilsen

Dag

• Liker 1
Lenke til kommentar

Psykosomatisk reaksjon.

Jeg tror jeg skjønner hva du sikter til. Men det er litt upresist.

Psykosomatiske lidelser er når psykiske årsaker viser seg ved kroppslige plager/sykdommer, og ikke bare ett symptom som her. Slike sykdommer er ofte smertetilstander (f eks hodepine/migrene) og plager i mage/tarm-systemet( f eks ulcerøs colitt).

Det har tidligere vært mange sykdommer som en trodde var psykiske, men som siden har vist seg å være kroppslige. Det gjelder tuberkulose og kreft (!) og inntil for nylig magesår. ADHD er en sykdom der det er sterk uenighet om det er kroppslige eller psykiske årsaker.

Hilsen

Dag

Ed:Typo

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...