Gå til innhold

Maskinen vil ikke boote (Abit NF7-S)...

IdleMan

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har nettopp kjøpt meg hovedkort (Abit NF7-S V2.0), CPU (AMD Athlon XP2500+ (Barton) og minne(Twinmos DDR PC3200 512MB DDR CL2.5).

Når jeg starter opp maskinem vil ikke en boot-prosess starte!

Har prøvd å stilt på det meste i BIOS, bl.a. å sette CD-rom, hardisk og floppy til "First boot device", men nei.

Hovedkortet har kontakt med hardisk, CD-rom og floppy, for når jeg setter f.eks CD-rom til "First boot device" i BIOS, hører jeg at Windows XP CD-en starter opp (samme skjer med boot-diskett). Så man skulle tro at bootingen var startet. Men på skjermen er det ingen indikasjon på at en boot-prosess er startet...markøren står bare å blinker for seg selv, CD-romen stopper etter en liten stund, og en boot-prosess kommer aldri igang...

Kan det være noen der ute som vet svaret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nettopp ferdig med et lignende vellykket, uten å gjøre noe spesielt i Bios.

Kan altså bare fortelle at jeg gjør det så enkelt som mulig i en installasjon:

1. clear cmos ( med power ute )

2. hdd på ide 1 ( primary master )

3. dvd på ide 2 ( secondary master )

4. floppy

5. skjermkort

6. kun 1 rambrikke i ramslot 2

var nøye med å feste cpu på hk ute og vifta på cpu fan-header

thats it.

.

Lenke til kommentar
"Clear Cmos" hvordan gjør man det? Og hvofor?

På side 3-8 i manualen - en gul jumper ved batteriet flyttes tur/retur 1-2/2-3/1-2. Dette "nullstiller" Bios, noe man gjør før start i et nytt system, som er et helt annet enn det forlot i fabrikken.

edit: mer detaljert på side 3-13 (7).

.

Lenke til kommentar
Kan dette ha noe med Clear Cmos greiene?

Vanskelig å si bestemt, hk-produsenter guider forskjellig. Har sett svart skjerm våkne til liv etter clear cmos, men har også glemt å resette uten at det har skjedd noe feil med installasjon av OS første gang.

Abit sier f.eks. at man skal sjekke at cmos-jumper står default 1-2 før installasjon + etter Bios-flash skal man skru av, ut med strømkabel og resette Cmos før ny oppstart. Det har jeg aldri gjort, kun slått av maskina etter flash og restarta. Mange med erfaring har som rutine å resette Cmos om en oppgraderer vesentlig, f.eks. ny CPU.

.

Lenke til kommentar
"Clear Cmos" hvordan gjør man det? Og hvofor?

På side 3-8 i manualen - en gul jumper ved batteriet flyttes tur/retur 1-2/2-3/1-2. Dette "nullstiller" Bios, noe man gjør før start i et nytt system, som er et helt annet enn det forlot i fabrikken.

edit: mer detaljert på side 3-13 (7).

.

Clear Cmos hjalp desverre ikke. Maskina vil forsatt ikke boote...

Er ganske oppgitt nå :x Har prøvd det meste...

Noen andre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...