Gå til innhold

[Løst] Handle objektiv på sydentur?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisen på elektronikk er ikke så aller verst i Norge. Pluss at man få fem års reklamasjonsrett "på kjøpet" tror jeg at jeg heller hadde betalt noen kroner mer her i Norge.

Nå vet ikke jeg hvordan det er med piratkopier av objektiver, men hvis det finnes er vel (med fare for å virke fordomsfull) Tyrkia kanskje et av stedene det kan finnes.

Hvilket objektiv er det snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at det finnes noe særlig piratkopiering av objektiver. Objektiver krever ganske dyr produksjon og mye kunnskap. Det må masseproduseres i stor skala før det blir noe særlig lønnsomt for produsenten og det tviler jeg på at noen piratprodusenter klarer.

Uansett, jeg regner med at prisene er høyere i Tyrkia enn i Norge. Så bare der er hele vitsen borte.

I tillegg mister du som sagt hele reklamasjonsretten.

Garantien er neppe gyldig utenfor Tyrkia, noe som betyr at du må sende objektivet dit hvis det må repareres på garantien. Det kan bli vanskelig om ikke kundeservicen er særlig stø i engelsk. Veldig tungvindt. Så er det ikke sikkert de dekker frakt til Norge så du må overføre penger og hvis objektivet først er på vei tilbake til Norge så kan det stoppes i tollen og avgiftsberegnes hvis det ikke kommer tydelig frem at det er reparert. I det hele tatt veldig tungvindt.

Hadde det vært mye å spare ville jeg vurdert å kjøpe fra utlandet. Dvs. minst 20% i forhold til norsk pris.

Lenke til kommentar

På noen objektiver er det verdensgaranti på 1 år trodde jeg.

Skal ikke svare på om det er billig i Tyrkia.

Har vært i Singapore en tid, og gjør man hjemmeleksa så kan det være noen penger å tjene.

Kjøpte en Leica 45 f/2.8 Macro til konas GF1 der, pris i Norge tror jeg er 6800,-, vi betalte 4700,- for herligheten.

Samme med Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 vrII, prisen var nede i 12 lapper istedenfor den norske prisen på 16000,-.

Entry modeller og objektiver så er min erfaring at det er lite å hente på å kjøpe i utlandet, de norske prisene er presset veldig, ett ekspempel, Nikkor AF-D 85 f/1.8 var faktisk dyerere i Singapore sammenlignet med JapanFoto :)

Lenke til kommentar

En klassiker var 2 som skulle på forretningsreise til Thailand, og han ene skulle ikke bli lurt for han visste jo hvordan dette foregikk.

Vel framme så treffer han en fyr på gata som tilbyr han ett videokamera i veske pakket inn i bobleplast. Vår helt ber selvsagt om å teste dette og det blinker og knapper fungerer, vel tilbake på hotellet pakker han ut det nye kameraet og folder ut LCD skjermen for å konstatere at det kun var en plæstikkplate.

Han ble forøvrig premiert med årets innkjøper vel tilbake på jobb...

Som en digresjon avsporing til slutt så var det en fin kommentar i Future Music - ett engelsk musikkblad hvor en nordmann hadde sendt inn leserbrev hvor han reagerte på hvorfor 2 synthesizere var så mye dyrere utenfor Japan. Svaret fra en av skribentene i FM var på grensen til genialt - hvis du har råd til å reise til Japan, hva faen klager du på priser for ?

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Prisen på elektronikk er ikke så aller verst i Norge. Pluss at man få fem års reklamasjonsrett "på kjøpet" tror jeg at jeg heller hadde betalt noen kroner mer her i Norge.

Nå vet ikke jeg hvordan det er med piratkopier av objektiver, men hvis det finnes er vel (med fare for å virke fordomsfull) Tyrkia kanskje et av stedene det kan finnes.

Vurderer innkjøp av makro objektiv, for eks Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro

_Morten_ prater om Canon EF 100mm f/2,8 macro i en annen tråd så det er muligens det.

stemmer det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...