V?rbris Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Ser de gir 4.25,- % renter på innskudd opp til 750.000,- kr https://www.nordaxfinans.no/dispatchTermsRedirectCampaign.do?cc=91000 Man er vel forsikret for inntil 100.000,- EURO Noen som bruker denne bank til sparing? Hvordan funker dette, tar utbetalinger lang tid osv? Tenker da på å sette max beløp inn på konto, noe som er vanskelig via nettbank da jeg får max utbetale/overføre 500.000,- pr. måned tror jeg det er. I forhold til min sparebank vil jeg tjene minst 1 - 1,25% mere, og det vil jo utgjøre omkring 8000,- kr i året ved en sparesum på 750.000,- kr Endret 4. august 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Bruker de, aldri tatt ut penger, men det skal ikke ta SÅ mange dager. 3 dager mener jeg å huske at de sier, så jeg ville tippet opptil en uke. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Blir personlig litt skeptisk når en bank tilbyr høyere innskuddsrente enn det man får boliglån for. Hva er haken? Hvorfor "gi bort" penger på denne måten? Hvorfor tilby ~0.8% mer en konkurrentene sine sparekonti? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Blir personlig litt skeptisk når en bank tilbyr høyere innskuddsrente enn det man får boliglån for. Hva er haken? Hvorfor "gi bort" penger på denne måten? Hvorfor tilby ~0.8% mer en konkurrentene sine sparekonti? Enkelt. Nordax driver med forbrukslån som har skyhøy rente. Som du gjerne vet, så trenger banker innskudd for å låne ut. De låner ut pengene dine til andre kunder, med gigant rente. Slik tjener de penger og kan gi deg som sparer en god rente. Du vil selvfølgelig aldri se det, når dine penger er lånt ut. Da dette blir tatt av en stor masse, men indirekte så er det dette som skjer. Kunders penger blir lånt ut til andre kunder. Forbrukslån har ofte rente på 15-25%. Dermed har de god margin ved å gi det en rente på over 4% ved innskudd. Det er trygt å sette pengene der fordi sveriges banksikringsfond (eller hva det heter der?) sikkrere deg ved en eventuel konkurs. Det er alikevell meget sjeldent at banker går konkurs. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 Ja så at banker i EU land var forsikret opp mot 100.000,- EURO Så da stemmer det sikkert dèt at de nevnte max beløp på 750.000,- Nkr Forbrukslån i min sparebank ligger vel over 20% nå, tror det ligger på mellom 21 og 22%. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 I tillegg er Nordax relativt ukjent for nordmenn flest, blant annet dukker de ikke opp på Dine Penger sin renteliste pga de utradisjonelle innskudds- og uttaksmetodene. Derfor må de tilby høyere rente for å lokke til seg kunder. Jeg bruker Nordax selv, og har aldri hatt problemer med uttak, men jeg hadde aldri vurdert de hvis "vanlige" banker kunne tilby lik rente, nettopp pga uttaksmetoden. Renten gjør det helt klart verdt det, dog. Spesielt for meg som nesten aldri tar ut penger uansett. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Forrige bank som hadde renter såpass over den vanlige norske renten var islandsk og gikk konkurs. Innskudd+renter ble da dekket av den norske stat etter hva jeg husker. I England og Nederland gikk også myndighetene inn med penger, og begge landene krangler fortsatt med Island om å få penger direkte fra dem, mens Island etter to folkeavstemninger har sagt at de får evt penger fra konkursboet. Mao, banker som gir såpass høye renter er spekulative og utsatt for konkurs ved evt finanskrise. Pr dags dato, så er det ingen som har tapt penger på dette i Norge, men de var utilgjengelige i en periode. Summa sumarum, så hadde jeg ikke puttet pengene i Nordax finans - rett og slett for å være på den sikre siden. Forskjellen fra 4,5 til 3,5% rente for 750.000 blir 5400kr etter skatt i året. En god slump penger, men for tvilsomt for min del... Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 De er jo sikret av den svenske innskuddsgarantien opptil 100 000 Euro, og godtar heller ikke summer over dette. Dvs at det i praksis er umulig å tape penger ved en eventuell konkurs, da Sverige stiller som garantist for hele beløpet. I Island-kontorversen godtok bankene langt høyere summer enn innskuddsgarantien (hvis de i det hele tatt hadde det tipper jeg 20 000 Euro, men jeg vet ikke). I norske banker er innskuddsgarantien på 2 000 000 NOK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå