Gå til innhold

Test: Asus ROG Matrix GTX 580 Platinum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke alle som vil ha en stekeovn inne i PCn vet du.

Jo, det skulle jeg gjerne hatt. Muligheten for å steke mat ved skrivebordet hadde vært enormt kult. :thumbup:

Da er det bare å skaffe seg et par 480GTX, ingen genererer mer varme.

Bortsett fra 4870x2 da ;) Drukner alikevel i støyen fra 6990 :)

Lenke til kommentar

Lurer også på er hvorfor Bus bredde fortsatt er på rundt 256 bit. GTX 580 er jo på 384 bit, men når kommer 512 bit? Og GDDR6? :!: Enkelte teknologier kommer sent. Selv om Southern Islands skal bruke PCI-E 3.0. Men det har vel ikke så mye å si på ytelse.

Minnebussen samsvarer vanligvis med størrelsen på GPU-brikken. En GPU-brikke på 200-400mm^2 pleier å passe bra med 256-bit minnebuss, mens større brikker som den på GTX 580 har plass til en 384-bit minnebuss. Jo større minnebuss, jo flere punkter ut fra grafikkbrikken må brukes til minnebussen. En 512-bit minnebuss har flere kort hatt, siste var GTX 285 med GDDR3, og det er kun for å øke båndbredden til kortet at dette gjøres.

AMDs strategi med å utnytte plassen best mulig og presse mest mulig ytelse ut fra minst mulig plass ender opp med "trange" minnebusser på 256-bit på sine toppkort, mens Nvidia som pleier å bygge grafikkbrikkene store for å vinne over AMD har råd til å bruke 384-bit og 512-bit minnebuss ettersom det trengs (GTX 580 kunne fint ha hatt en 512-bit minnebuss, problemet var bare at det ikke var noe poeng.)

EDIT: GDDR6 har jeg ikke hørt noen rykter om, AMD vil nok være de første som bruker dette så kanskje vi får se det neste generasjon.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

vel personlig hadde jeg slengt på en 500 lapp til og gått får en 6990, skal man først ut med så mange lapper for et kort så er det ingen grunn til å gå for det nr. 2 (eller nr. 3 som det realistisk er, 590 er vel bedre) 6990 er "kun" ~10% dyrere

Fordi mange av oss foretrekker single-GPU løsninger fremfor dual-GPU løsninger? Har aldri hatt så mye hodebry som jeg hadde når jeg testet ut 2x HD4870 i Crossfire og 2x GTX285 og GTX290 at jeg betaler gjerne litt ekstra for å holde meg til single-GPU enn så lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

vel personlig hadde jeg slengt på en 500 lapp til og gått får en 6990, skal man først ut med så mange lapper for et kort så er det ingen grunn til å gå for det nr. 2 (eller nr. 3 som det realistisk er, 590 er vel bedre) 6990 er "kun" ~10% dyrere

Fordi mange av oss foretrekker single-GPU løsninger fremfor dual-GPU løsninger? Har aldri hatt så mye hodebry som jeg hadde når jeg testet ut 2x HD4870 i Crossfire og 2x GTX285 og GTX290 at jeg betaler gjerne litt ekstra for å holde meg til single-GPU enn så lenge.

+1

Lenke til kommentar

Sant så sant.

Hvis ikke det hadde vært for diverse problematikk rundt SLI/cross fire som inkompatabilitet - microstuttering - mer varianse i framerate osv. osv. så hadde det vært kongen på haugen lett. 2 GTX 560 Ti i SLI for eksempel gruser jo alt annet Nvidia har på bordet i yelse for pengene - men det er bare om man ser på average FPS desverre. Jeg er personlig gått litt lei av multiGPU tullet. Jeg tviler ikke på at det vil bli bedre med tid - men det kan fint ta mange år. Neste oppgradering for meg blir nok et enkelt top-end kort fremfor SLI oppsett tror jeg.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ett litt mer generellt spørsmål men under GPU tester, hvor stor forskjell / økning er det fra 1920*1200 til 1920*1080?

Hvorfor tester dere med 1920*1200 og ikke 1920*1080 når de fleste bruker sistnevnte oppløsningen? (Dette er bare min antagelse ved å sjekke Komplett.no sine skjermer - 1920 x 1080 (49 stk) > 1920 x 1200 (18 stk).

Lenke til kommentar

Ett litt mer generellt spørsmål men under GPU tester, hvor stor forskjell / økning er det fra 1920*1200 til 1920*1080?

Hvorfor tester dere med 1920*1200 og ikke 1920*1080 når de fleste bruker sistnevnte oppløsningen? (Dette er bare min antagelse ved å sjekke Komplett.no sine skjermer - 1920 x 1080 (49 stk) > 1920 x 1200 (18 stk).

Jeg tipper fordi dataskjermer har komt med x1200 mens tv-skjermer har komt med x1080.

Min dataskjerm er ihverfall 1920x1200, men jeg tror det blir mer og mer vanlig med 1080 i høyden på datapulten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...