Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AC når motoren ikke går – lavere effekt

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota Avensis 2004. Rundt nøkkelhullet på tenningen er kan man velge å kun slå på Air Condition, uten at motoren må gå. Likevel fungerer AC'en langt bedre når motoren går. Er det ikke slik at AC'en er en egen bensinmotor som går uavhengig av den ordinære bilmotoren? Og hvis så er tilfelle, hvorfor påvirker da hovedmotoren effekten av AC'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Her tror jeg du har misforstått noe: ACC-stillingen på tenningslåsen gir strøm til radio etc uten at tenningen er på. A/C funker ikke i det hele tatt uten at motoren går, det er motoren som trekker A/C-kompressoren.

Lenke til kommentar

Hvis AC pumpen drives av en reim, MÅ bilen gå for at det skal funke.

Om det drives av en elektromotor (som det tydeligvis gjør siden du kan starte den uten å ha bilen i gang?!?) så er det jo klart at det vil fungere bedre når motoren går og dynamoen ladder, da elektromotoren får mere spenning.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Her tror jeg du har misforstått noe: ACC-stillingen på tenningslåsen gir strøm til radio etc uten at tenningen er på. A/C funker ikke i det hele tatt uten at motoren går, det er motoren som trekker A/C-kompressoren.

Der har du forklaringen ;) Finnes det biler med en egen motor som drar A/C?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Finnes det biler med en egen motor som drar A/C?

Ikke såvidt meg bekjent. Ligger i så fall ikke i aktuell prisklasse for meg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Audi A6 Quattro har solcelle i soltaket, som driver elmotor til AC..

Solcellepanelet i taket produserer ikke en brøkdel av effekten som trenges for å drive A/C-kompressoren. Det solcellepanelet driver er kupéviften, slik at luften i kupeen blir skiftet ut, og ikke blir stillestående og mye varmere enn luften utenfor.

Lenke til kommentar

Audi A6 Quattro har solcelle i soltaket, som driver elmotor til AC..

Solcellepanelet i taket produserer ikke en brøkdel av effekten som trenges for å drive A/C-kompressoren. Det solcellepanelet driver er kupéviften, slik at luften i kupeen blir skiftet ut, og ikke blir stillestående og mye varmere enn luften utenfor.

Oki. Har bare hørt noe jeg at den var med å lade batteriet som igjen driver en motor.

Lenke til kommentar

Der har du forklaringen ;) Finnes det biler med en egen motor som drar A/C?

Ja, Toyota Prius f.eks. Den har elektrisk A/C. Gjelder nok også for andre fullhybrider også. Problemet på "vanlige biler" med 12V-anlegg er at effekten som trengs for å drive en airconditioner er flere ganger strømmen til en startmotor, og å ha en liten forbrenningsmotor til å drive det blir bare alt for ineffektivt og dyrt (trenger en motor på 4-5 hester i vertfall).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...