Nicht Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hei. Jeg kjeder meg for tiden, og har lyst på et prosjekt der jeg kan lage noe, eller bygge noe. Da er det ikke snakk om et lite modellfly eller noe slikt, men noe større, som jeg må lage fra bunnen av, og ja. Noen ideer?? Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hvor stor plass har du til rådighet? http://www.selway-fisher.com har båter i alle størrelser, fra en 8' 'compact' seilbåt med soverom for 1, til en 40' katamaran med sengeplass for 8... Ellers, så skal eg akkurat til å bygge garasje... Kan du gi en håndsrekning? Eller du kan gå på ei hobbyforretning og kjøpe fyrstikker uten svovel, og bygge en kopi av f.eks Pioner romsondene? Du får også kjøpt puslespill helt opp i 24.000biter... Burde holde deg opptatt ett par dager... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Alder? Potetkanon, høyttalere, hornbass, elmotor på sykkel (bruk 2 radiatorviftemotorer), strikke, hekle, male, hoppestokk, 1 Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 4. august 2011 Forfatter Del Skrevet 4. august 2011 Er det lage eller kjøpe båt du hinter til? Jeg har tidligere vært inne på tanken om å støpe en båt, men det er visst hinsides arbeid, og jeg skal jo ha from også. Kunne tenkt meg en liten seglbåt på 10-15 fot. Går det ann og lage form selv, vet der noe? Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det var bygge, ja. Du får kjøpt komplette tegninger på det nettstedet. (For det meste 'stitch and glue' hvor man bruker kobbertråd, skruer, glassfibertape og epoxy for å montere kryssfinerplater sammen) Ettersom det er kryssfiner, ikkje glassfiber skrog slipper man å lage former. Selv har eg lagt min elsk på en Ptarmigan 17' pocketcruiser, og håper å kunne bygge den neste år. (Har hatt tegningene liggende ett par år allerede, men har ikkje hatt plass til å arbeide. Nå skal eg igang å bygge garasje... ) Den båten skal vistnok ta mellom 300 og 600 timer å bygge alt etter forkunnskaper. 8' og 10' seilbåtene på siden er faktisk langturbåter... Du får også kjøpt 'studieplaner' av de forskjelige modellene, som kan brukes til å studere modellene nøyere og evt. planlegge og vurdere tilpasninger før man kjøper de endelige tegningene. Og konstruktøren er veldig hjelpsom om det er noe spesiellt man har lyst på. (Legger gjerne ved ekstra tegninger for andre rigger osv. om man spør om slikt. Dette kan jo koste litt ekstra, selvsagt) Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Kjøp en Kitcar, du kjøper en bil som kommer i deler, du moterer alt sammen selv, og til slutt får du en veldig lett og veldig rask bil, problemet er jeg vet ikke lovgivingen rundt kitcars i norge, ei heller avgifter, selve bilen/delene koster alt fra 75 000 til 150 000kr Lenke til kommentar
Gadgetman Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 For kitcar gjelder vel 'enkeltgodkjenning', og det betyr bl.annet at bilen må fremvises for kontroll på en Trafikkstasjon. Dette er det eg fant om det på www.vegvesen.no http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Import+av+kjoretoy+godkjenning/Enkeltgodkjenning http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging Tror det er en trafikkstasjon som har spesialkompetanse på 'spesialbygde kjøretøy'(ambulanser, brannbiler og andre utrykningskjøretøy for det meste) og som sikkert er de beste til å kontrollere et nybygg, men aner ikkje hvilken. Eg foreslår at man ringer nærmeste Trafikkstasjon og hører med de som jobber i hallen. De fleste av disse er utrolig kyndige, og i de fleste tilfeller skikkelige motorheads... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå