Crowly Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 jeg må bare pressisere at desverre går disse reaksjonene utover hele grupper ja, men innenfor denne gruppen finner vi likevell de som skaper mest problemer og er minst villig til å inrette seg i det norske samfund. Når vi da skal komme med kritikk, så må vi passe på å være nøyaktig med hvem eller hva det gjelder. At det er de som skaper problemer og ikke hele grupper, generaliseringer og å slå alle over en kam gagner ingen. "Muslimer skaper mest problemer og innretter seg ikke i det norske samfunn" eller "Det finnes noen muslimer som skaper mest problemer og ikke innretter seg i det norske samfunn", nesten like utsagn, men med vesentlig forskjellig betydning. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Det er mer hat mot Jøder i Norge enn mot muslimer! På dette forumet har vi fått kjenne på det altfor godt. Enig. Husker den tråden som hyllet Hitler. Grotesk. Greitt å vite hvor man har høyreekstreme i Norge. Skremmende opplevelse. Kunne ikke i min villeste fantasi fatte at slikt svart / brunt grums fortsatt finnes i Norge. Bruker man isfjell analogi, kan man jo anta at man bare så toppen på isfjellet. Han som startet tråden brukte også et bilde av en massemorder som avatar i følge de første postene i tråden. Eine dagen er høgreekstreme dei som hatar muslimar, og har ingen ting i mot jøder. Neste dag er høgreekstreme dei som hatar jødar. Neste dag er nasjonalsosialistane (naziane) høgreekstreme... Er alle som gjør noko gale automatisk på høgresiden? Lenke til kommentar
Oneiromancer Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Dette er bare populistisk propaganda fra ei kjerring og et parti som har dratt kapitalismen for langt. Selv om jeg ikke er stort begeistret for jøder, syntes jeg det er drøyt å sammenligne det deres forfadere gikk igjennom med stortsett selvforskylte reaksjoner på uakseptabel adferd. jeg må bare pressisere at desverre går disse reaksjonene utover hele grupper ja, men innenfor denne gruppen finner vi likevell de som skaper mest problemer og er minst villig til å inrette seg i det norske samfund. Javel. Så du er en tilhenger av kollektiv avstraffelse. Gjelder det alle uansett bakgrunn eller er du mer selektiv? Nei, kun de skyldige fortjener straff.de fleste er fredlige. Desverre tilhører disse en ideologi som er kvinneundertrykjende, voldsfremmende, hvor det fårekommer mye kjønslemlesting, og ligner på kristendommen for 200år siden. Et samfundsmesdig tilbakesteg, sammenlignet med hvor vi er nå. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Bare for å være sikker på at jeg ikke stemmer på Høyre etter DLD så kommer Erna nå med dette. Må vel opprette et eget parti snart. Hva med Venstre eller var Trine for enig med Erna i den NrK2 18.00 debatten i går? Den debatten fikk jeg ikke med meg, men Venstre er uansett utelukket fra før av pga. mange andre ting. Frp er det eneste som står igjen for meg, men det er så mange kameler å sluke. Likevel, det totalt sett beste for meg. Og hadde jeg bare hatt nok vilje og ressurser skulle jeg ha opprettet et eget parti. Lenke til kommentar
Oneiromancer Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hadde vi hatt et alternativ som er en mellomting av venstre frp og ap så hadde jeg gått for det. Uansett tilbake til temaet, Ernas utsagn er både ukorekt, upassepassende og gennerelt feil. Likevell må jeg respektere en politikker som er såpass tøff og tørr å si hva hun mener, selv om jeg er i prinsippet uenig med mye av det hun sier, med untak av å å bruke litt mer olje penger. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Over til noe annet. Plusser du deg selv? "På seg selv kjenner man andre", heter det ... Iløpet av 30 sekunder 3-4 minutter etter at du postet så fikk du to plusser. Dette er langt ifra første gangen jeg har sett deg få nøyaktig to plusser nesten umidelbart etter du har postet. Misunnelig? Jeg fikk flere plusser enn han, så jeg er ikke spesielt misunnelelig. Det er ikke det at han får plusser, det er hvordan han fikk dem. Han skrev denne posten midt på natta, og så får han plutselig 2 plusser rett etter hverandre 3-4 minutter etter at han postet. Det er ikke første gang at jeg har sett lignende og jeg blir mistenkelig. (De andre plussene hans er legitime.) Statsviter later som om han ikke bryr seg om hvordan forumet ser på han, men det er en løgn til de grader. Endret 5. august 2011 av Camlon Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er det noe som gir dårlig rykte på forumet, er det personrelatert diskusjon og andre brudd på retningslinjene. Kutt ut diskusjonen om pluss-systemet før poster forsvinner, og hold dere til trådens tema. Mener man at en bruker handler i strid med forumets regler, rapporterer man posten eller kontakter moderator. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det er veldig veldig mange som trekker koblinger mellom Jøder og Israel, jeg tror ikke jeg kan nevne navn, men du vet nok det bedre enn meg. Ikke bare på dette forumet men ute i livet er det tabu å snakke dritt om Muslimer, men Jøder? de er det bare å kødde med hele tiden. Jeg husker på ungdomskolen hadde vi en lærer som sa å si negative ting om Islam var rasistisk, men han kom fort med vitser om Holocaust og Jøder. Det er det. Men mener stort sett jeg klarer å ha en oversikt over disse. På samme måte som jeg kan forutse hva bruker x mener om økt skatt på skatteutbytte. På dette forumet er det folk som ikke tror på Holocaust. Det er en ekstrem og uvanlig holdning. Det er langt fra noen ekstrem og uvanlig holdning å mene at muslimer stort sett er terrorister, har ansvar for terrorisme eller lignende. Det er noen få mennesker som f.eks. avviser Srebrenicamassakren, at den ikke fant sted. Om vi lager en poll og spør hvor mange som tror Holocaust fant sted, da tror jeg neppe at vi får mer enn ti prosent som mener det ikke fant sted. Sansynligvis mindre om alle brukerne som deltar i P&S deltar. Det er ingen tvil om at Israel har benyttet Holocaust som en planke for å oppnå resultater. For noen år siden sendte utenriksminister Liberman en instruks til ambassader om å omtale Israel-kritikk som "antisemittisk". En praksis benyttet i særdeleshet mot Vest-Tyskland og nå Tyskland. Det er noe jeg finner skammelig. Det er en uverdig måte å prøve å oppnå sine mål, og Israel fortjener all kritikk for det. Men over til jødehat. Jødehat er ikke et akseptert meningssett utenfor visse grupperinger i Norge. Men hat og avsky mot muslimer, det er i dag mainstream. For ordens skyld blir jeg kvalm av antisemittisme, bare så du er klar over det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Historieprofessor Knut Kjeldstadli; - Mer omfattende hets mot muslimer enn mot jøder Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Historieprofessor Knut Kjeldstadli; - Mer omfattende hets mot muslimer enn mot jøder Her ser vi problemet med Erna Solbergs uttaelse, fordi selv om det teknisk sett er korrekt er det lett å misforstå. Solberg har rett i at ekstreme grupper omtaler muslimer på samme måte som jøder ble omtalt på 30-tallet. Det finnes også ekstreme grupper i østeuropa som omtaler jøder som de ble omtalt på 30-tallet. Det betyr ikke at hetsen mot jøder i østeuropa er det samme. Det han dreier det til at hetsen mot muslimer er lik hetsen mot jøder er helt på jordet og fullstendig historieløst. Kan ikke skjønne at en slik mann er historiker. Jeg føler for å stemme på SP nå, siden jeg orker ikke dette tullet fra Høyre og FRP. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Det han dreier det til at hetsen mot muslimer er lik hetsen mot jøder er helt på jordet og fullstendig historieløst. Kan ikke skjønne at en slik mann er historiker. Hva er det som "ikke er likt" da? Og hvilke punkter bommes det liksom på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Er alle som gjør noko gale automatisk på høgresiden? Hvilke moteksempler har du herfra? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Og hadde jeg bare hatt nok vilje og ressurser skulle jeg ha opprettet et eget parti. Til høyre eller venstre for FrP? Hvilken farge ville du satt på det partiet? Jeg definerer FrP som mørkeblått med lysebrune delmengder. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Historieprofessor Knut Kjeldstadli; - Mer omfattende hets mot muslimer enn mot jøder Her ser vi problemet med Erna Solbergs uttaelse, fordi selv om det teknisk sett er korrekt er det lett å misforstå. Solberg har rett i at ekstreme grupper omtaler muslimer på samme måte som jøder ble omtalt på 30-tallet. Det finnes også ekstreme grupper i østeuropa som omtaler jøder som de ble omtalt på 30-tallet. Det betyr ikke at hetsen mot jøder i østeuropa er det samme. Det han dreier det til at hetsen mot muslimer er lik hetsen mot jøder er helt på jordet og fullstendig historieløst. Kan ikke skjønne at en slik mann er historiker. Jeg føler for å stemme på SP nå, siden jeg orker ikke dette tullet fra Høyre og FRP. Det er definitivt ikke noen som bygger gassovner for muslimer i Europa. Det var noen på Balkan som dyttet et par hundre muslimer inn i en lagerbygning og skjøt inn gjennom vinduene med automatvåpen i en halvtime på midten av nittitallet, men det er tross alt noe annet. Jeg tror ikke vi kan sammenligne nazistenes handlinger, men en del av retorikken deres blir mer og mer gjenkjennelig. Det betyr ikke at jeg frykter å se nazistenes handlinger, men jeg ser ikke bort fra at Europa vil minne mer og mer om Tyskland før nazistene fikk makten. For vi skal ikke glemme at antisemittisme i Europa generelt og Tyskland i sin særdeleshet ikke begynte med Adolf Hitlers Nationalsosialistische Deutsche Arbeiderpartei, den satt dypere enn det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Nå var jo Erna Solberg nøye med å understreke at hennes sammenligning gjaldt 10 årene i forkant av WW2, og den er i den settingen hun sammenligner hat-utfallene mot muslimer og jøder Hun (eller andre med samme budskap) skjønner jo godt at Nazi-Tyskland var ei annen historie, i forlengelsen Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Historieprofessor Knut Kjeldstadli; - Mer omfattende hets mot muslimer enn mot jøder Helt enig med en av våre mest profilerte historikere – hvis ikke den mest profilerte og en av de beste norske historikere gjennom tiden. Mannen som står bak klassiske verk som ”Fortida er ikke hva den engang var”. Jeg husker enda boken som fremdeles er pensum på master i historie. Til tross for at mannen tilhører ganske langt til venstre i det politiske landskapet, har jeg alltid hatt respekt for han som historiker, og alltid vært villig til å lytte hva han sier når han uttaler seg offentlig. Endret 6. august 2011 av statsviter Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Og hadde jeg bare hatt nok vilje og ressurser skulle jeg ha opprettet et eget parti. Til høyre eller venstre for FrP? Hvilken farge ville du satt på det partiet? Jeg definerer FrP som mørkeblått med lysebrune delmengder. Det er fullstendig uinteressant. All den tid politikk handler om saker, forslag og avgjørelser. Intet parti i Norge vinner fram med sin ideologi eller et ønske om å ta landet i ei nye retning. Det er bare tomme ord. Alt koker ned til hvilket standpunkt partiene har på forskjellige områder. I sum er Frp mest enige med meg totalt sett i forhold til andre, men de har også en del ting jeg er uenige med dem i. Man blir lurt av å lese kun de store ordene og så ser men senere at hva de faktisk gjør er noe du er helt i mot. Derfor er politiske linjer og farger uinteressant. Det er bare for å simplifisere alt. Likevel da vil jeg såklart si at du har bommet litt med plasseringen av Frp. Men vi er vel off topic? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Så det du egentlig vil diskutere er motivet bak utsagnet og ikke innholdet i utsagnet? Det er to forskjellige diskusjoner, og du bør i så fall oppdatere første posten din til å tydelig vise hvilke(t) tema du egentlig vil diskutere. For nå er det vel tre forskjellige tema i denne tråden: 1) Er sammenligningen gyldig? 2) Innholdet i utsagnet, hverdagsrasisme og evt. oppgjør med det 3) Motivet bak utsagnet Jeg har ikke noe mot at de tre punktene diskuteres i fortsettelsen. Du kan gjerne fortsette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Blabla. Jødene styrtet Tyskland ned i avgrunnen ved hjelp av blant annet Versailles traktaten. Muslimene har ikke den samme skyld på seg så derfor blir sammenligningen til neket Erna feil på alle punkter. Misnøyen mot jøder var legitim, det er ikke den mot muslimer, eller i allefall ikke i samme grad siden muslimer ikke styrer politikk, finans og media. Og dette våset tror du på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Hvilket parti som har likest innvandringspolitikk som Høyre? Det er vel AP. Ofte snakkes det om alibi i politikken og i andre sammenhenger. Vg er vel Aftenpostens mørkeblå alibi i den betydning at Vg skriver om det Aftenposten ikke tør skrive om (negativ oppmerksomhet kan være bedre enn ingen oppmerksomhet). På samme måte er vel FrP høyres alibi i invandringspolitikken. Høyre vil jo gå i regjerning med FrP. Måtte begge partier gjøre mer enn å skyte seg selv i foten. Er noen i tvil om hva jeg mener kan dere lese hva jeg skrev 9. september 2009 Riv fremskrittspartiet i filler. Nå er det tilbakeskritt til mellomkrigstiden. Endret 6. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå