Gå til innhold

Høyre-leder Erna Solberg mener muslimer i dag blir hetset på samme måte som jødene ble det på 30-tallet.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Bare for å være sikker på at jeg ikke stemmer på Høyre etter DLD så kommer Erna nå med dette. Må vel opprette et eget parti snart.

Hva med Venstre eller var Trine for enig med Erna i den NrK2 18.00 debatten i går?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

I tilegg har hver og en av oss et ansvar i å tenke over hva vi sier i vårt daglige virke, så det ikke blir legitimt å hate muslimer på samme måte som jødene ble hatet på tredve og førtitallet. Selvom situasjonen til jødene var mer ekstrem før krigen, er det viktig å ordlegge seg på en måte som ikke bygger opp under hat og konflikter. Historien har jo vist at det er farlig.

En stabil norsk økonomi og velferdsstat er den beste garanti mot at dette ikke øker for sterkt i omfang i Norge.

Stempling og stigmatisering av folkegrupper følger ofte i kjølvannet av økonomiske kriser, sosial uro, krig og konflikter. De passer med andre ord som hånd i hanske. Ofte er også debatten farget av slagord og symbolbruk.

Det begynner med å stemple annen politikk som snillisme, snikislamisering og alle som er unige med en som sosialister ol. Det er viktig å plukke symbolene og innholdene i begrepene fra hverandre. De fleste vet for eskempel ikke forskjellen på sosialisme og den politikken Sv står for. Post eventuelle svar om det her:

Er Sv et sosialistisk eller småborgerlig parti?

Lenke til kommentar

Føler at det egentlige temaet blir oversett, som er hverdagsrasisme. Om sammenligningen til Erna Solberg er god eller ei er ikke det viktigste. Men skal man først gå inn på den, så får man gjøre det på korrekt grunnlag, og da er temaet "hvordan omtaler ekstreme, antiislamske grupper muslimer i dag, kontra hvordan omtalte ekstreme antisemittiske grupper jødene på 30-tallet, og er det likhetstrekk?".

Når det kommer til hverdagsrasismen så syntes jeg det er interessant på se på medias rolle i det hele. De fleste her i Norge, vil jeg tro, får sin eneste informasjon om muslimer via aviser og tv, og blir da selvfølgelig(?, antagelig) formet etter hvilke saker som blir presentert og hvordan de er vinklet. Inntrykket mitt er at det er de radikale og ekstreme muslimene som får mest spalteplass (er vel det som selger best?). Spørsmål man da må stille seg er, er disse representative for alle muslimer? Er dette muslimer, eller bare ekstremister/personer som missbruker religionen? o.l.

Har inntrykket av at det er mye generaliseringer/slå alle over en kam tankeganger og utsagn rundt om kring, hvor det meste virker lite gjennomtenkt og bærer preg av at man har slukt alt man har fått servert rått.

Så jeg syntes Erna Solberg har rett i at man bør ta ett oppgjør med hverdagsrasismen. Kritikk der kritikk er berettiget, ingen skal være fritatt fra dette, men det må være saklig. Og man bør helt klart lære seg om kildekritikk og hvordan man tar til seg informasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blabla. Jødene styrtet Tyskland ned i avgrunnen ved hjelp av blant annet Versailles traktaten. Muslimene har ikke den samme skyld på seg så derfor blir sammenligningen til neket Erna feil på alle punkter.

Misnøyen mot jøder var legitim, det er ikke den mot muslimer, eller i allefall ikke i samme grad siden muslimer ikke styrer politikk, finans og media.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor har det f.eks. blitt av Tybring-Gjedde og hans innlegg? De var skarpe, men helt legitime.

Nei og atter nei etter min mening. Lysebrun lapsgaus Aftenposten burde holdt seg for gode til å publisrere. Aftenposten er vel hovedtalsrøret til nettopp Høire. Siden Nasjonen og de var mest positive til Hitler i begynnelsen, kan det være naturlig å trekke andre sammenligninger også.

Så jeg syntes Erna Solberg har rett i at man bør ta ett oppgjør med hverdagsrasismen. Kritikk der kritikk er berettiget, ingen skal være fritatt fra dette, men det må være saklig. Og man bør helt klart lære seg om kildekritikk og hvordan man tar til seg informasjon.

Da burde hun startet for lenge siden med å ta avstand fra dem hun vil regjere sammen.

For sent og for gjennomskubart er vel en av de bedre karakterene hennes innlegg kan få.

Lenke til kommentar

Erna sier at "Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som førte opp til andre verdenskrig". Det er vel ingen tvil om at det i dagens Norge eksisterer ekstreme grupperinger som snakker om muslimer på en måte som ligner måten nazistene snakket om jøder?

Du nevnte rasistiske lover nazistene innførte, men ingen har så vidt jeg kan se sammenlignet den norske stats behandling av muslimer med Nazi-Tysklands behandling av jøder. Det er, slik jeg ser det, snakk om at retorikken til enkelte grupper kan ligne nazistenes.

Du har rett i det du sier. Hun sammenlignet ekstreme antislamske grupper, og ikke hvordan det norske samfunnet omtaler muslimer. For meg virker det som om hun prøver å uskyldigjøre seg selv, og det synes jeg svært lite om. Hvis du ikke kan stå for hva du har sagt etter Breiviks angrep, burde du aldri ha sagt dem i det hele tatt.

Jeg synes også at holocaust er et så betent tema, at hun burde ha droppet sammenligningen. Spesielt når forholdene for jøder under 30-tallet har ingenting med forholdene til muslimer i dag. Som vi kunne se i dette emnet og hva som står i tittelen, er det lett å misforstå.

I tilegg har hver og en av oss et ansvar i å tenke over hva vi sier i vårt daglige virke, så det ikke blir legitimt å hate muslimer på samme måte som jødene ble hatet på tredve og førtitallet. Selvom situasjonen til jødene var mer ekstrem før krigen, er det viktig å ordlegge seg på en måte som ikke bygger opp under hat og konflikter. Historien har jo vist at det er farlig.

Det vil aldri bli legitimt å hate muslimer på samme måte som nazistene hatet jøder på tredve og førtitallet.

Jeg vil helst ikke moderere meg for å unngå at noen tolker innleggene mine i feil retning. Spesielt siden jeg tror kulturell kræsj vil skje uansett om innvandringen forsetter. Hvis økonomien blir svekket, arbeidsledigheten øker, fattigdommer øker og muslimer får gjennomslag for sine forslag. Da vil problemene komme fra folket selv, fordi folk vil peke fingeren mot muslimer. Den beste måten å begrense rasismen på, er å sørge for at innvandringen fungerer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Lysebrun lapsgaus Aftenposten burde holdt seg for gode til å publisrere. Aftenposten er vel hovedtalsrøret til nettopp Høire. Siden Nasjonen og de var mest positive til Hitler i begynnelsen, kan det være naturlig å trekke andre sammenligninger også.

Nå er vel Gjedde FrP-politiker, og har ingenting med Høyre å gjøre :)

Da burde hun startet for lenge siden med å ta avstand fra dem hun vil regjere sammen.

For sent og for gjennomskubart er vel en av de bedre karakterene hennes innlegg kan få.

Hun burde ta avstand fra FrP mener du? Høyre og sentrumspartiene har da mange ganger understreket at de er uenige med FrP når det kommer til innvandring?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Selvsagt vet jeg det. Desto mer betenkelig er det at Aftenposten publiserer grumset som kronikker.

Å bygge Helsesamfunnet vil være å skape mening av det forferdelige og hedre de døde og levende fra Utøya og regjeringsbygningen. På tvers av etnisitet og religion må vi møte hverandre med nysgjerrighet og tillit, ikke fordom og mistanke. Vi må stoppe de som pusher adrenalin og hisser til konflikt. Fremskrittspartiets stortingsmann Christian Tybring-Gedde skrev i en kronikk i Aftenposten i fjor høst at ideen om flerkultur «kan komme til å rive landet vårt i filler». Alternativet til rasistenes apokalypse er å bygge Det norske hus etter Haldis Moren Vesaas? tegning:

Og den som er rik vil ha seg

eit hus som er såleis bygt

at alle som høyrer til huset

kjenner det godt og trygt

og såleis at framande gjerne

kjem innom dørene der

og aukar den rikdom som finst

der før

med alt det dei sjølve er.

Kilde Oslo dagblad 5/8/2011: Å puste til hatets og ondskapens glør.

Lenke til kommentar

Så det du egentlig vil diskutere er motivet bak utsagnet og ikke innholdet i utsagnet? Det er to forskjellige diskusjoner, og du bør i så fall oppdatere første posten din til å tydelig vise hvilke(t) tema du egentlig vil diskutere. For nå er det vel tre forskjellige tema i denne tråden:

1) Er sammenligningen gyldig?

2) Innholdet i utsagnet, hverdagsrasisme og evt. oppgjør med det

3) Motivet bak utsagnet

Lenke til kommentar

Over til noe annet. Plusser du deg selv?

"På seg selv kjenner man andre", heter det ...

Iløpet av 30 sekunder 3-4 minutter etter at du postet så fikk du to plusser. Dette er langt ifra første gangen jeg har sett deg få nøyaktig to plusser nesten umidelbart etter du har postet.

Misunnelig?

Lenke til kommentar

Hvor har det f.eks. blitt av Tybring-Gjedde og hans innlegg? De var skarpe, men helt legitime.

En fyr som serverer uttrykk som "åpenlys snikislamisering" er ikke mye skarp ...

Tybring-Gjedde, det klinger ikke særlig norsk heller. Hvor er hans familie innvandret fra, mon tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett i det du sier.

Bra vi er enige der. :)

For meg virker det som om hun prøver å uskyldigjøre seg selv, og det synes jeg svært lite om. Hvis du ikke kan stå for hva du har sagt etter Breiviks angrep, burde du aldri ha sagt dem i det hele tatt.

Uskyldigjøre seg selv? Ser ikke helt hvilke rasistiske eller stigmatiserende utsagn Erna skulle ha kommet med, som hun ikke greier å stå for?

Det vil aldri bli legitimt å hate muslimer på samme måte som nazistene hatet jøder på tredve og førtitallet.

Fremtiden har vist seg vanskelig å spå, men jeg håper du har rett. Viktig å bekjempe hverdagsrasismen, for den kommer det uansett ingenting godt ut av. Stritter man ikke imot, vil den også bare balle på seg, og ingen vet hvor det kan ende.

Jeg vil helst ikke moderere meg for å unngå at noen tolker innleggene mine i feil retning. Spesielt siden jeg tror kulturell kræsj vil skje uansett om innvandringen forsetter. Hvis økonomien blir svekket, arbeidsledigheten øker, fattigdommer øker og muslimer får gjennomslag for sine forslag. Da vil problemene komme fra folket selv, fordi folk vil peke fingeren mot muslimer. Den beste måten å begrense rasismen på, er å sørge for at innvandringen fungerer.

Jeg har ikke bedt deg om å moderere deg? Det som er farlig er gruppetenkning, at man gir enkelte grupper skylden for samfunnsproblemer - stigmatiserer og nekter å se individene. Det er i dagligtalen generelt mye hetsing av muslimer. "Fy faen ass det er de jævla muslimene igjen", "Muslimenes feil at økonomien går dårlig", "Hadde det ikke vært for alle de muslimene hadde jeg ikke mistet jobben" osv. Slik drittslenging er skummelt og ødeleggende for samfunnet.

Jeg er enig i at det er veldig viktig at innvandringen fungerer, og det tror jeg de fleste er. Viktigste for meg er at innvandringen fungerer bra slik at vi klarer å inkludere nye mennesker i samfunnet, at vi hjelper flest mulig og at vi unngår rasisme, hets og gruppetenkning. Nøyaktig hvor mye innvandring vi må ha for å klare dette best mulig, har jeg ikke tatt stilling til fordi jeg innser at jeg ikke har nok kunnskap til å uttale meg om det. Man må ha respekt for at dette er en utrolig vanskelig og krevende debatt.

Uansett er det siste her egentlig off-topic i denne tråden, jeg forsøkte bare å klargjøre hva Erna egentlig mente, så hun ikke blir feilsitert.

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lysebrun lapsgaus Aftenposten burde holdt seg for gode til å publisrere. Aftenposten er vel hovedtalsrøret til nettopp Høire. Siden Nasjonen og de var mest positive til Hitler i begynnelsen, kan det være naturlig å trekke andre sammenligninger også.

Hun burde ta avstand fra FrP mener du? Høyre og sentrumspartiene har da mange ganger understreket at de er uenige med FrP når det kommer til innvandring?

Hva slags parti kan man sammenlikne Høyre med når det kommer til innvandringspolitikk???

Lenke til kommentar

Fullstendig historieløst av Solberg.

Og du har missforstått hva hun sa. Hun sammenlignet utsagn, ikke handlinger.

(min uthevning)

Måten ekstreme, antiislamske grupper omtaler muslimer på i dag, ligner måten ekstreme antisemittiske grupper omtalte jøder i tiårene som førte opp til andre verdenskrig
Endret av Crowly
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva slags parti kan man sammenlikne Høyre med når det kommer til innvandringspolitikk???

Hvilket parti som har likest innvandringspolitikk som Høyre? Det er vel AP.

:)

Endret av LucarioX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare populistisk propaganda fra ei kjerring og et parti som har dratt kapitalismen for langt. Selv om jeg ikke er stort begeistret for jøder, syntes jeg det er drøyt å sammenligne det deres forfadere gikk igjennom med stortsett selvforskylte reaksjoner på uakseptabel adferd. jeg må bare pressisere at desverre går disse reaksjonene utover hele grupper ja, men innenfor denne gruppen finner vi likevell de som skaper mest problemer og er minst villig til å inrette seg i det norske samfund.

Lenke til kommentar

Hvilket parti som har likest innvandringspolitikk som Høyre? Det er vel AP.

:)

Okei. :)

Var det jeg hadde på følelsen. Ville bare ha det bekreftet =)

Lenke til kommentar

Dette er bare populistisk propaganda fra ei kjerring og et parti som har dratt kapitalismen for langt. Selv om jeg ikke er stort begeistret for jøder, syntes jeg det er drøyt å sammenligne det deres forfadere gikk igjennom med stortsett selvforskylte reaksjoner på uakseptabel adferd. jeg må bare pressisere at desverre går disse reaksjonene utover hele grupper ja, men innenfor denne gruppen finner vi likevell de som skaper mest problemer og er minst villig til å inrette seg i det norske samfund.

Javel. Så du er en tilhenger av kollektiv avstraffelse. Gjelder det alle uansett bakgrunn eller er du mer selektiv?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...